Installere alle printerdrivere
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 09:20

Vi har jo lige fået en iBook. Så vidt jeg kan se, er det ikke alle
printerdrivere, der er installeret. Der er noget Cups/Gimp noget, men
jeg kan ikke rigtig få den til at streame til vores Epson printer over
Airport Express. Jeg vil derfor gerne installere den rigtige driver til
Epson-printeren. Desuden har jeg lært, at det er en god idé at have alle
printerdriverne på en bærbar computer. Man ved jo aldrig, hvornår man
lige har behov for at slutte den til en printer og skrive noget ud. Og
så plejer man gerne at kunne imponere pøbelen med, hvad en Mac kan, hvis
man lige snupper ledningen fra en tilfældig printer, propper den i sin
bærbare Mac og printer ud.
Men jeg kan bare ikke se, hvordan jeg gør det fra de to DVD'er, der
fulgte med iBook. Man kan kun tilbagekopiere det hele. OK, man kan vælge
mellem spil, programmer, Classic etc., men man kan ikke nærmere
specificere, hvilke dele af OS X, man ønsker at geninstallere. Kan det
virkelig være rigtigt? Ellers må jeg jo finde min rigtige 10.3 cd frem
og bruge den. Det er en familieudgave, så den må installeres på op til
fem computere her i huset, og vi har kun tre incl. iBook, som har en
10.3 licens, så det er ikke piratkopiering
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-08-04 09:41

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> [...]
> mellem spil, programmer, Classic etc., men man kan ikke nærmere
> specificere, hvilke dele af OS X, man ønsker at geninstallere. Kan det

Prøv at se på Pacifist:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/6812>
Den kan pille de enkelte dele ud af installeringspakkerne, og installere
dem.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 10:47

In article <1gilx4v.zxzjbp1od64puN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Prøv at se på Pacifist:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/6812>
> Den kan pille de enkelte dele ud af installeringspakkerne, og installere
> dem.

Tak for rådet. Jeg undrer mig bare lidt. Det kan da ikke være meningen,
at hr. og fru Jensen skal gøre sådan, når de glade kommer hjem fra Fona
med deres nye Mac. Der burde da være et punkt, når man sætter computeren
op, hvor man bliver spurgt om, hvilken printer man har.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-04 11:27

In article <henry-FB85EE.11470616082004@news.tele.dk>,
> [...]

> med deres nye Mac. Der burde da være et punkt, når man sætter computeren
> op, hvor man bliver spurgt om, hvilken printer man har.

Nu har jeg fået det til at virke. Altså at printe til en printer sluttet
til en Airport Express. I Udskriv-dialogen kan man vælge at søge efter
printer med Rendezvous, og så virker det. Før stod printerens navn der,
og det regnede jeg med var i orden. Jeg havde nemlig søgt med Rendezvous
i Printerværktøj. Da det er den eneste tilsluttede printer, og da navnet
dukkede op af sig selv, så gik jeg jo ud fra, at det var i orden. Men
udskrivningen gik åbenbart ud fra, at printeren sad på USB-porten.
Hvad driveren angår, er det måske mig, der har misforstået/glemt
noget. Jeg synes, man plejer at få en liste over printere, og så kan man
vælge den rigtige. Men det er måske nogle år siden. Jeg har også valgt
at installere alle printerdrivere på min egen PowerBook, men det
tilvalgte jeg, da jeg installerede OS X 10.3. Da jeg satte den nye iBook
op, var der ikke mulighed for at vælge den slags eller noget som helst
andet for den sags skyld. Den interesserede sig mere for ens navn og
e-mail. Selve installationen af programmer, drivere etc. kunne man ikke
blande sig i. Og det ser heller ikke ud til, at man kan sætte de
medfølgende DVD'er i og gøre det nu. Man kan blot tilbagekopiere
styresystem eller programmer.