2 grafikkort på samme bundkort - til tv-ou~
Fra : Sørensen

Dato : 06-09-04 09:52

Hej!
"Svigerfar" har fået sig en Dell-maskine med et nVidia-grafikkort siddende i
AGP-porten. Efter at have set vores fornøjelse af tv-out vil han nu have det
samme. Men nVidia-kortet har _ikke_ tv-out. Derfor skal vi lige have fundet
en alternativ løsning, og jeg har følgende ?, som jeg håber I vil hjælpe med
(måske rettere blot bekræfte mig i, da jeg ikke er helt sikker):

1. Kan man ikke bare købe et ekstra grafikkort MED tv-out og sætte i
maskinen - de skulle sagtens kunne køre 2 samtidig, ikke?
2. Da der (naturligvis) kun er én AGP-port, skal det vel være et PCI-kort?
PCI-express dur vel ikke, da det kræver noget særligt af bundkortet..?
3. Da det ekstra kort _ikke_ skal bruges til 3D-spil eller lign., men kun
til tv-out (hvor det mest krævende vel bliver afspilning af DivX-film) er
det vel nogenlunde ligegyldigt mht. kravene til kortet (32/64MB)....eller?
4: Alternativer: Findes der nogen alternativer til et ekstra kort (eller
skifte det andet ud) - kan man fx konvertere VGA-signalet til tv-out-signal?
Eller findes der mon en ekstern box eller et rent tv-out-udvidelseskort uden
"almindelige grafikkort-dele"?

Og når jeg nu har fat i eksperter på området:
5. Da han gerne vil køre med trådløs sending af tv-out signalet er det vel
en fordel med et grafikkort med composite-port, ikke? (Da man så slipper for
typiske problemer med sort-hvid-billede osv..?)

På forhånd mange tak!
VH Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-04 12:50

Sørensen wrote:

> vil han nu have det samme. Men nVidia-kortet har ikke tv-out. Derfor
> skal vi lige have fundet en alternativ løsning, og jeg har følgende

Hvad med et grafikkort med TV-out ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Sørensen

Dato : 06-09-04 14:17

> Hvad med et grafikkort med TV-out ?

Ja, klart en mulighed. Men han føler vist, at han har spildt for mange
penge, hvis han skal til at pille sit helt nye grafikkort ud.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-04 15:22

Sørensen wrote:

> Ja, klart en mulighed. Men han føler vist, at han har spildt for mange
> penge, hvis han skal til at pille sit helt nye grafikkort ud.

Det kan sælges.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-09-04 12:53

Sørensen wrote:

> 1. Kan man ikke bare købe et ekstra grafikkort MED tv-out og sætte i
> maskinen - de skulle sagtens kunne køre 2 samtidig, ikke?

Jo. -Ved onboard grafikkort kan der dog ske det at det slår fra hvis man
sætter et andet i, men det er så ikke relevant her.

> 2. Da der (naturligvis) kun er én AGP-port, skal det vel være et
> PCI-kort? PCI-express dur vel ikke, da det kræver noget særligt af
> bundkortet..?

Glemt alt om PCI-E, det er kun spritnye og herredyre gfx kort som har det,
ikke det du søger. Et almindeligt pci kort er det du vil have.

> [...]
> kun til tv-out (hvor det mest krævende vel bliver afspilning af
> DivX-film) er det vel nogenlunde ligegyldigt mht. kravene til kortet

Stort set ja, der skal naturligvis være ram nok på kortet til at trække en
given opløsning og buffere, men hvis du har 32MB på kortet så er du dækket
ind. Nogle kort tilbyder mpeg decoding , så cpu'en aflastes, men det er så
ikke relevant ved divX film.

Jeg ville gå efter et radeon eller matrox kort, tidlige nvidia(geforce)
kort var ikke just kønt på tv-out.
Prøv i dk.marked.edb.intern , der kan du være heldig at finde et kort til
små penge. PCI grafikkort er ikke så almindelige mere, så du kan hurtigt
komme til at betale en formue for ingen ting hvis du køber det i en butik.

> [...]
> konvertere VGA-signalet til tv-out-signal? Eller findes der mon en
> ekstern box eller et rent tv-out-udvidelseskort uden "almindelige

Du kan godt få/lave et vga=>scart kabel men er ikke sådan lige til at gå
til.
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
De kan også købes færdiglavet, men da de ikke er så anvendte så koster de
relativt meget.

Du kan naturligvis også skifte det andet ud, så du får vga og tvout på samme
kort.
Det med et rent tv-out kort er ikke noget jeg kender til.

> [...]
> det vel en fordel med et grafikkort med composite-port, ikke? (Da man
> så slipper for typiske problemer med sort-hvid-billede osv..?)

Hvad skal det tilsluttes ? (hvad understøtter det)

Fra : Sørensen

Dato : 06-09-04 14:23

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Sørensen wrote:

Tak for dine svar!

> [...]
> til. http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
> De kan også købes færdiglavet, men da de ikke er så anvendte så koster de

At lave det selv er ikke realistisk i vores tilfælde.
Jeg har lige søgt lidt på EDBpriser + et par af de shops, som jeg tidligere
har handlet med. Der var ikke noget at finde.
Har du evt. et link til hvor man kan købe dem færdigt?

> Hvad skal det tilsluttes ? (hvad understøtter det)

Det er et Medion-sæt fra TDC, og jeg kan desværre ikke finde info om, hvad
understøttes - altså "hvor meget" der sendes med videre til
modtager-stationen. Men senderen har en scart-adapter, hvor der også går 3
phonostik ud i, hvoraf de 2 er lyd, og det sidste er et gult et (som jeg så
går ud fra er composite-video)..

Fra : iddqd

Dato : 06-09-04 14:27

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> ind. Nogle kort tilbyder mpeg decoding , så cpu'en aflastes, men det er så

Altså selv et 4 MB kort har rigeligt ram nok til TV-ud, så stort set
hvadsomhelst kan gøre det.

> [...]
> komme til at betale en formue for ingen ting hvis du køber det i en butik.

Helt enig - de PCI kort som er på markedet i dag er uforholdsmæssig dyre.

> [...]
> http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
> De kan også købes færdiglavet, men da de ikke er så anvendte så koster de

Plus at hvis man bruger en sådanne løsning skal der rodes med kabler og
opløsning hver gang man vil se noget på computerskærmen!

> Du kan naturligvis også skifte det andet ud, så du får vga og tvout på samme
> kort.
> Det med et rent tv-out kort er ikke noget jeg kender til.

Det findes, men det koster.

Mvh

Bruno

Fra : Sørensen

Dato : 06-09-04 15:35

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> Altså selv et 4 MB kort har rigeligt ram nok til TV-ud, så stort set
> hvadsomhelst kan gøre det.

OK, det er simpelthen CPU'en, der skal lave ALT arbejdet, når man fx ser en
DivX-film over tv-out..?

> Helt enig - de PCI kort som er på markedet i dag er uforholdsmæssig dyre.

Det her virker da helt rimeligt - eller hvad synes I?

> Plus at hvis man bruger en sådanne løsning skal der rodes med kabler og
> opløsning hver gang man vil se noget på computerskærmen!

Det skal der da også, når jeg bruger tv-out (s-video) på min PC m/ATI
7500-kort - tv'et VIL ha' 800x600 hvis ikke det skal brokke sig.. Men det
kan måske laves, så desktop og tv-out ikke har samme opløsning?!
(Eller du tænker måske i forhold til 2 grafikkort?)

Tak for svar!
VH Sørensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-09-04 17:10

Sørensen wrote:
> [...]

Synes 400-450 er spildt for et pci grafikkort blot for tv-out. Et
udemærket agp kort med bedre specifikationer (blandt andet forskellig
opløsning på monitor og tv..)og bedre 3d accelration koster det
samme(faktisk mindre). Køb evt. et brugt, det er selvfølgelig forbundet med
en lille risiko, men hvis jeg kan spare 350 kroner så er jeg villig til at
tage den.

Istedet for at skyde så mange penge efter et pci kort, så køb hellere et nyt
agp kort med tvout, og sælge det andet, det er nok den bedste løsning for
dig. Et radeon 9200se kort eller et gf4mx kort er et bedre køb(omkring
350,-), begge kan køre i forskellig opløsning på hver skærm, og er
væsentligt mere tidsvarende end et rad7000, selvom kortet ikke skal bruges
til spil.

Har både composite , s-video og naturligvis vga.

> [...]
> det kan måske laves, så desktop og tv-out ikke har samme opløsning?!
> (Eller du tænker måske i forhold til 2 grafikkort?)

Ældre kort kan ikke køre i 2 forskellige opløsninger, det kan faktisk alle
nye (gf4mx&rad9200 inklusiv). Før i tiden måtte jeg også sætte skrive bordet
ned til 800x600, nu kan jeg køre min desktop i 1152*864@85Hz, og så have et
800x600 på tv'et. Hvis du har 2 grafikkort, så er det dog ikke et problem.

Fra : iddqd

Dato : 06-09-04 23:25

Sørensen wrote:

> OK, det er simpelthen CPU'en, der skal lave ALT arbejdet, når man fx ser en
> DivX-film over tv-out..?

Nej, mange grafikkort har en chip der kan lave noget af den slags
arbejde. Men mængden af ram siger ikke en dyt om havd kortet kan eller
ikke kan mht. decodning af DivX eller DVD film for den sags skyld.

> [...]
> kan måske laves, så desktop og tv-out ikke har samme opløsning?!
> (Eller du tænker måske i forhold til 2 grafikkort?)

Ville tro dit burde kunne det - om ikke andet så kan man nok lave så der
kan skiftes mellem TV-ud i en opløsning og signal til computerskærmen i
en anden opløsning. blot ved tryk på en genvejstast. Prøv og kig lidt
under avanceret inde ved indstillinger for skærm.

Mvh

Bruno

PS. Når du svare på et indlæg, så klip alt andet end lige det du
kommentere - dit indlæg jeg netop har besvaret er ikke til at finde
hoved og hale i!

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 16:41

> Nej, mange grafikkort har en chip der kan lave noget af den slags
> arbejde. Men mængden af ram siger ikke en dyt om havd kortet kan eller
> ikke kan mht. decodning af DivX eller DVD film for den sags skyld.

Jeg står nemlig samtidig i en situation, hvor jeg overvejer køb af ældre
mini-PC.. Så minimumskravet til gfx-kortet er *meget* interessant for mig
p.t.

Jeg har dog oprettet en ny tråd, da det sådan set er et helt nyt emne og
spørgsmål vi er ude i nu.

Du skal ha' tak for dine input indtil videre!
VH Sørensen

Fra : Brian Lund

Dato : 07-09-04 03:53

> [...]
> kan måske laves, så desktop og tv-out ikke har samme opløsning?!
> (Eller du tænker måske i forhold til 2 grafikkort?)

Hmm, det erindrer jeg ellers ikke at jeg skulle ved mit Radeon 7500, men det
er også længe siden nu...

Ved mit nuværende Radeon 9500 Pro skalerer den selv TV-out skærmen ned til
1024*768 hvis min monitor-opløsning er højere end dette, og så følger
TV-skærms udsnittet musens bevægelser!
Måske er det bare et spørgsmål om driverne?

Brian

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-09-04 19:17

iddqd wrote:

> Altså selv et 4 MB kort har rigeligt ram nok til TV-ud, så stort set
> hvadsomhelst kan gøre det.

Det er ikke rigtigt. Det kommer an på hvilken TV-Out encoder der sidder
på kortet.

> Helt enig - de PCI kort som er på markedet i dag er uforholdsmæssig
> dyre.

400 kroner for et Radeon 7000.. Jeg synes de penge er givet godt ud i
forhold til hvor meget glæde jeg har fået af det.

Jeg lavede mit selv for omkring 150 kroner efter anvisningerne på
ovenstående link.

> Plus at hvis man bruger en sådanne løsning skal der rodes med kabler
> og opløsning hver gang man vil se noget på computerskærmen!

Ja, det er noget rod, derfor er det smart at have et seperat grafikkort
man kun bruger til det.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-09-04 19:10

Sørensen wrote:
> [...]
>
> 1. Kan man ikke bare købe et ekstra grafikkort MED tv-out og sætte i
> maskinen - de skulle sagtens kunne køre 2 samtidig, ikke?

Jo, det gør jeg selv uden problemer. Jeg har et Sapphire Radeon 7000 PCI
permanent tilsluttet mit TV via VGA udgangen med et hjemmelavet RGB
kabel. Jeg bruger noget software der hedder Powerstrip til at styre
grafikkortet med.

> 2. Da der (naturligvis) kun er én AGP-port, skal det vel være et
> PCI-kort? PCI-express dur vel ikke, da det kræver noget særligt af
> bundkortet..?

Ja. PCI Express er totalt overkill til formålet, og det kan iøvrigt slet
ikke bruges i din svigerfars PC.

> [...]
> kun til tv-out (hvor det mest krævende vel bliver afspilning af
> DivX-film) er det vel nogenlunde ligegyldigt mht. kravene til kortet

32/64MB RAM er fint.

> [...]
> konvertere VGA-signalet til tv-out-signal? Eller findes der mon en
> ekstern box eller et rent tv-out-udvidelseskort uden "almindelige

Ja, der findes VGA til TV bokse. Men de er dyre.

> [...]
> det vel en fordel med et grafikkort med composite-port, ikke? (Da man
> så slipper for typiske problemer med sort-hvid-billede osv..?)

Det har ikke noget med selve kortet at gøre, det kommer udelukkende an
på om TV'et understøtter S-Video. De fleste grafikkort der sælges i dag
understøtter både Composite og S-Video på samme stik.
Trådløs TV-Out kender jeg ikke noget til.

Jeg synes svigerfar skal sælge sit grafikkort og købe et nyt der har
TV-Out. Det er den billigste og mindst komplicerede løsning.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 09:25

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er nu blevet meget interesseret i VGA-->TV-muligheden, da jeg nu brygger
på at opstille en lille, ældre (lydløs) pc til permanent tv-tilslutning i
stuen:

> [...] Jeg har et Sapphire Radeon 7000 PCI
> permanent tilsluttet mit TV via VGA udgangen med et hjemmelavet RGB
> kabel. Jeg bruger noget software der hedder Powerstrip til at styre
> grafikkortet med.

Har Powerstrip-programmet egentlig afgørende betydning for, om det relativt
simple VGA-til-scart-kabel fungerer??

- For jeg kan forstå, at det ellers ikke umiddelbart lader sig gøre, hvorfor
kabler som disse ikke virker:
http://www.kortlink.dk/trkablar.se/asn eller
http://www.kortlink.dk/mainboard-city.de/asp
(Jeg kan desværre ikke finde nogen dansk butik med lign. kabel - fx
www.AV-Connection.dk er tilsyneladende død?)

Spørgsmålet er også, om et lille 2 MB onboard grafikkort overhovedet er i
stand til at levere de "opløsninger" (el. hvad nu) via Powerstrip, som man
har brug for, for at kunne se billedet på alm. 28" 50Hz TV...?

> Ja, der findes VGA til TV bokse. Men de er dyre.

Jeg kan kun finde Trust Televiewe - og ja, de ER ret dyre:
http://www.kortlink.dk/edbpriser/asq
- mon nogen har kendskab til konkurrerende produkter?

Tak for hjælpen på forhånd igen. :)
VH Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 09:34

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nixNej> skrev i en meddelelse
> [...]

> http://www.kortlink.dk/mainboard-city.de/asp
> (Jeg kan desværre ikke finde nogen dansk butik med lign. kabel - fx

AV-Connection er kommet til live igen, og har bl.a. disse kabler:
http://kortlink.dk/av-connection/ass og
http://kortlink.dk/av-connection/ast
- som måske - måske ikke - har en funktion tilsvarende det hjemmelavede
kabel fra http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ ...?

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 11:10

Sørensen wrote:

> [...]
> http://kortlink.dk/av-connection/ass og
> http://kortlink.dk/av-connection/ast
> - som måske - måske ikke - har en funktion tilsvarende det

Begge disse kabler bruges til at at tilslutte VGA kompatibelt udstyr til
en DVD afspiller og må derfor nødvendigvis have hunstik i VGA enden. Så
med mindre du er indstillet på at lodde hanstik på istedet kan du ikke
bruge dem til noget!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 11:17

Sørensen wrote:
> [...]
>
> Har Powerstrip-programmet egentlig afgørende betydning for, om det
> relativt simple VGA-til-scart-kabel fungerer??

Ja. Det kan slet ikke lade sig gøre uden. VGA syncer horisontalt ved
31KHz, et TV ved 15KHz. Hvis du sender et VGA signal ind i et TV så får
du et dobbelt billede der ruller eller det der er værre.
Du kan læse om principperne her - klik dig igennem guiden nederst på
siden.
http://easymamecab.mameworld.net/html/monitor1.htm

> [...]
> http://www.kortlink.dk/mainboard-city.de/asp
> (Jeg kan desværre ikke finde nogen dansk butik med lign. kabel - fx

Det kan jeg ikke svare dig på, for jeg kan ikke se på billedet hvordan
de ser ud indeni
Jeg vil da gerne lave kablet til dig for materialernes pris + 200
kroner.

> [...]
> er i stand til at levere de "opløsninger" (el. hvad nu) via
> Powerstrip, som man har brug for, for at kunne se billedet på alm.

Det er der igen garanti for. Et Radeon 7000 virker til gengæld 100% og
koster kun lige under 400 kroner.

AVerMedia laver nogle forskellige:
http://www.aver.com/products/comptv_AVerKey300gold.shtml

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&q=PC+to+TV

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 16:48

> Jeg vil da gerne lave kablet til dig for materialernes pris + 200
> kroner.

Du skal i hvert fald have tak for tilbudet indtil videre - måske går det hen
og bliver interessant snart, da jeg kraftigt overvejer køb af en ældre PC
kun til tv-out-formål..

> Det er der igen garanti for. [...]

Jeg har oprettet en ny tråd for at høre om grafikkortets evner i forbindelse
med DivX. Men måske kan du ud fra info om grafikkortet se, om det skulle
kunne være egnet til tv-out via VGA og vha. Powerstrip?

Sælger mener det er et 2 MB onboard, men kunne være delt RAM i flg. specs -
i hvert fald har maskinen flg. beskrivelse:
"Intergrated Video
o Dynamic Video Memory Technology
o Direct AGP
o 230 RAMDAC
o 1280x1024, 16M @ 85Hz"

Tak for inputs endnu engang!
VH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 17:04

Sørensen wrote:

/snip

> [...]
>
> Sælger mener det er et 2 MB onboard, men kunne være delt RAM i flg.
> specs - i hvert fald har maskinen flg. beskrivelse:

Det er totalt umuligt at sige ud fra specs alene, man er nødt til at
prøve kortet med demoversionen af Powerstrip for at se om det er
understøttet. Ellers kan du prøve at spørge i Powerstrip forum'et inde
www.entechtaiwan.com - der sidder de største æggehoveder der ved alt
om den slags, så måske er du heldig at der er nogen der har lavet noget
lignende med det pågældende kort. Jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke
er nogen ekspert overhovedet, jeg har bare prøvet mig frem og brugt
eksemplerne i den guide der er er blevet linket til tidligere her i
tråden - http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ - som udgangspunkt. I
den forbindelse har det været fedt at have to grafikkort i maskinen, da
man under eksperimenteren nemt kan komme til at stille på noget der gør
billedet fuldstændig umuligt. Hvis ikke du har mulighed for det, kan du
netværke din 'TV PC' og bruge noget VNC software til at fjernstyre
Powerstrip fra en anden computer. Hvilket også er nævnt her:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Det er imperativt at du kan vælge interlaced modes og composite sync i
Powerstrip. Hvis ikke du kan det, kan du ikke bruge det pågældende
grafikkort til formålet. Det kan du se med det samme hvis du starter
Powerstrip og går ind under custom modes eller noget i den dur. Anyway,
læs og læs igen: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ - der er
billedeksempler nederst på siden.

Composite sync får du ved at sno horisontal og vertikal sync ledningerne
sammen i VGA enden og så lodde dem på Composite sync benet i SCART
enden, og det skal grafikkortet understøtte.
Hvad Interlaced helt nøjagtigt betyder kan jeg ikke rigtigt finde ud af
at forklare, men det er noget med at gøre et eller andet smart med hver
anden linje af billedet så man kan vise høje opløsninger på et TV.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 21:52

> [...]

> Det er imperativt at du kan vælge interlaced modes og composite sync i
> Powerstrip. Hvis ikke du kan det, kan du ikke bruge det pågældende

Jeg stillede et længere spørgsmål derinde (inkl. info om gfx-kortet), og
sluttede af med:
"I'm told that Powerstrip needs to enable "interlaced modes" and "composite
sync" with the gfx-card to make it work.
Will tv-out via VGA-->Scart work with this gfx-card and powerstrip? "

Svaret var:
"That is an Intel 810 IGP; PowerStrip doesn't support IGPs. If you need both
interlaced and composite sync from the graphics card, your only choices with
PowerStrip would be an stand-alone Matrox or ATI PCI card.
Since you are building the SCART conversion yourself, you might want to do
wire the composite sync as well, so you aren't limited to graphics cards
that have internal support for combining sync."

- Betyder det så, at vi efter langt kamp kan endegyldigt konstatere, at det
ikke lader sig gøre?
Det der gør mig i tvivl er det om scart-kablet - om det kan lade sig gøre
alligevel, hvis bare kabletr laves lidt anderledes?!

(Fx som du skriver nedenfor.

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 22:36

Sørensen wrote:
> [...]
> Det der gør mig i tvivl er det om scart-kablet - om det kan lade sig
> gøre alligevel, hvis bare kabletr laves lidt anderledes?!

Hvis de siger i forummet at Powerstrip ikke understøtter 810 IGP, så må
man vel stole på at de ved hvad de snakker om. Især hvis det var Rik
Wang, eller hvad det nu er han hedder. Det er vist chéfen selv.

> (Fx som du skriver nedenfor.

> VH Sørensen

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår svaret.. "wire the composite
sync as well", for det er jo det man gør når man snor H- Og V-Sync
sammen. Jeg troede ikke at VGA havde Composite Sync, men det har det
måske? Hvis man følger logikken vil det tilsyneladende sige, at man skal
bruge et kabel med 7 ledere i stedet for 5, for både at få plads til H-
og V-Sync samt Composite Sync.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 09-09-04 11:43

> Hvis de siger i forummet at Powerstrip ikke understøtter 810 IGP, så må
> man vel stole på at de ved hvad de snakker om. Især hvis det var Rik
> Wang, eller hvad det nu er han hedder. Det er vist chéfen selv.

Jeg har også spurgt ham om det er et endegyldigt nej:
"Does this mean that if I build the SCART-cable in another way, it will
(with the aid of powerstrip) be possible to use VGA for tv-out on a normal
european TV?"

Og han svarer:
"If you tell me the exact resolutions and timings you've been advised to
use, I can answer definitively as to whether this is possible with an i810."

Kan du hjælpe mig her (endnu engang)?

Tak!
MVH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-09-04 13:20

Sørensen wrote:
> [...]
> "If you tell me the exact resolutions and timings you've been advised
> to use, I can answer definitively as to whether this is possible with

Har du slet ikke kigget på http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
endnu??

Der er tydelige eksempler nederst på siden på en 50Hz og 60Hz mode.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 09-09-04 14:28

> Har du slet ikke kigget på http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
> endnu??
> Der er tydelige eksempler nederst på siden på en 50Hz og 60Hz mode.

Jo, jeg har skam haft kigget. Men jeg er stadig lidt på bar bund. I begge
tilfælde tages der vist udgangspunkt i noget afspilning af ting i
NTSC-format.
Men måske er det mig der misser pointen... Skal jeg bare tænke "Mit Tv er et
almindeligt europæsik TV. Det er vist 50 Hz - ergo er det den øverste
opsætning (under 'Custom Display Modes'), jeg har brug for at kunne lave med
mit grafikkort"?

Tak igen.
Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 09-09-04 14:34

> [...]
> almindeligt europæsik TV. Det er vist 50 Hz - ergo er det den øverste
> opsætning (under 'Custom Display Modes'), jeg har brug for at kunne lave

Måske misser jeg pointen endnu mere. :)
Jeg gik egentlig ud fra, at det bare skulle opsættes én gang og så ville man
have "permanent" tv-out via VGA sat op sammen med TV'et, som bare skulle
køre fremover. Men der skal måske oprettes en ny profil i Powerstrip, hver
eneste gang man vil se et nyt DivX-klip - en profil som matcher det format
(og fps og andre detaljer) filmklippet findes i...?

VH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 10-09-04 18:25

Sørensen wrote:
> [...]
> profil i Powerstrip, hver eneste gang man vil se et nyt DivX-klip -
> en profil som matcher det format (og fps og andre detaljer)

Det kan du godt gøre, men det er ikke nødvendigt. Jeg har lavet andre
modes, men ser det meste i 768x576 ved 25Hz interlaced, da det var den
der lykkedes bedst Jeg er ikke helt tilfreds endnu, men jeg gider
ikke rode mere med det lige i øjeblikket.
Jeg har også lavet nogle NTSC modes til spil.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 10-09-04 18:27

Sørensen wrote:
> [...]
> Tv er et almindeligt europæsik TV. Det er vist 50 Hz - ergo er det
> den øverste opsætning (under 'Custom Display Modes'), jeg har brug

Hvis dit TV kan vise NTSC, så skader det jo ikke at have en NTSC mode
til rådighed.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 17:27

Sørensen wrote:
> [...]
>
> Du skal i hvert fald have tak for tilbudet indtil videre - måske går
> det hen og bliver interessant snart, da jeg kraftigt overvejer køb af

Velbekomme. Jeg har forresten i den forbindelse nogle reservationer!
Problemet er, at jeg ikke kan vide hvordan SCART indgangen i dit TV
fungerer. På det Sony apparat jeg selv bruger, kan man sætte SCART
indgangen i RGB mode ved hjælp af en omskifter bagpå (lidt á la de gamle
Amiga monitorer med SCART stik). Andre TV apparater kan automatisk
skifte SCART indgangen over i RGB mode når de kan 'se' at det er et RGB
signal der kommer ind på stikket. På nogle apparater kan du kun gøre det
fra fjernbetjeningen.
Men de fleste apparater, især ældre modeller (og spørg mig ikke hvilke
skal have strøm ind på ben 16 i SCART stikket for at skifte over i
RGB tilstand - ellers får du et utydeligt og mudret gråligt billede hvor
man kun lige kan ane at der sker noget. På
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ (der var den sgu igen) kan du se
hvordan man lodder en 100 Ohms modstand ind på ben 16 og stel til ben 18
fra et strømstik inde i PC'en for at aktivere RGB mode på 'dumme' TV
apparater.

Det er meget ekstra-arbejde hvis det ikke er nødvendigt. Det er så nemt
at lave kablet uden strøm, fordi så kan man nemlig bare bruge et
almindeligt skærmet CAT-5 netværkskabel. Der er alle de ledninger i man
skal bruge.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 08-09-04 21:50

> Problemet er, at jeg ikke kan vide hvordan SCART indgangen i dit TV
> fungerer. [...]

På mit TV kan man via menuer vælge mellem de to scart-indgange, og desuden
vælge source som RGB, S-vhs og deslige.. Så det må være den mere
intelligente type tv, hvor der ikke skal laves den med modstanden vil jeg
tro. :)

> [...]
> at lave kablet uden strøm, fordi så kan man nemlig bare bruge et
> almindeligt skærmet CAT-5 netværkskabel. Der er alle de ledninger i man

Betød det, at man kan købe kablet færdigt & billigt, eller det bare er
lettere at lave i forhold til alternativet, hvis man gør det selv? :)

VH Sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-09-04 22:30

Sørensen wrote:
> [...]
> desuden vælge source som RGB, S-vhs og deslige.. Så det må være den
> mere intelligente type tv, hvor der ikke skal laves den med

Hurra, så er du da over den hurdle.

> Betød det, at man kan købe kablet færdigt & billigt, eller det bare er
> lettere at lave i forhold til alternativet, hvis man gør det selv? :)

Hehe. Det betød at det bliver lettere at lave det selv. Ulempen ved at
købe kablet færdigt er at du ikke aner en kæft om hvordan det er sat
sammen. Med mindre sælger har et diagram over det selvfølgelig!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 10-09-04 11:18

> [... en masse klippet væk ...]

Jeg ville bare lige sige TAK for al jeres hjælp, det er fedt at møde så
mange hjælpsomme mennesker samlet et sted.
Især når man som jeg kan blive ved at spørge i det uendelige er det
kanon, at der er nogen, der gider hjælpe med at uddybe osv.

VH Sørensen