Et par spørgsmål om fraflytning af le
Fra : Anders Christensen

Dato : 06-09-04 07:02

Hejsa NG
Hvordan er det med maling af lejlighed/værelse ved fraflytning, der står
i kontrakten af udlejer sørger for maling ved fraflytning.(Det drjer sig
om et kælderværelse, med adgang til delt køkken og bad, ved privat udlejer)

Jeg går ud fra at man har krav på en kvittering for udført arbejde, så
udlejer ikke bare kan skrive et tilfældigt beløb for maling?
Hvad hvis udlejer ikke kan/vil levere en kvittering?
-Har han så intet krav på at få betalt arbejdet af lejer? (man kunne her
forestille sig at malerarbejdet er blevet udført sort..)

Og lige et andet spørgsmål:
Jeg mindes der står noget med at udlejer har pligt til at forsøge at
genudleje lejemålet hurtigst muligt (hvis lejer fraflytter inden
opsigelsesfristen er udløbet)
Er der noget om det?
Hvad hvis udlejer bare sidder på sin "flade" uden på nogen måde at
forsøge at udleje det lejede igen?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Gerner

Dato : 06-09-04 11:23

On Mon, 06 Sep 2004 08:01:48 +0200, Anders Christensen
<vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>-Har han så intet krav på at få betalt arbejdet af lejer? (man kunne her
>forestille sig at malerarbejdet er blevet udført sort..)

Er der en indvendig vedligeholdelsekonto ? Har du betalt depositum som henstår
som "garanti" for lejers forpligtelser ved flytning (maling f.eks.) ?
Du har krav på specificeret regning, men har du mistanke om sort arbejde skal du
også vide at man også kan risikere sorte regninger (kvitering) d.v.s. regninger
der er større end den normale regning.

Løsningen er at sende en klage til huslejenævnet og lade dem om at afgøre om
arbejdet og regningen passer sammen. De kan evt. bese lejemålet.

> [...]
>Jeg mindes der står noget med at udlejer har pligt til at forsøge at
>genudleje lejemålet hurtigst muligt (hvis lejer fraflytter inden

Ja. § 86
Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde
have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren

>Hvad hvis udlejer bare sidder på sin "flade" uden på nogen måde at
>forsøge at udleje det lejede igen?

Nej, vedkommende må sandsynliggøre sine anstrengelser om genudlejning.
Også her kan tvivlsspørgsmål sendes til huslejenævn.

Hvis huslejenævn ikke tager sig af fraflytningssager er det boligretten
(byretten) der er 1 instans.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Christensen

Dato : 06-09-04 12:38

Gerner wrote:

> [...]
> også vide at man også kan risikere sorte regninger (kvitering) d.v.s. regninger

Der er indbetalt depositum, men ingen indvendig vedligeholdelseskonto,
indvendig vedligeholdelse står lejer selv for, men ifølge lejekontrakten
står udlejer så for maling ved fraflytning.

> [...]
>

> Nej, vedkommende må sandsynliggøre sine anstrengelser om genudlejning.
> Også her kan tvivlsspørgsmål sendes til huslejenævn.

Hvordan kan sådan en sandsynliggørelse tage form?
-Er det udlejer der skal dokumentere at han har forsøgt at udleje den,
og såfremt han ikke kan/vil det, så er man nødt til at tage sagen i
boligretten/byretten?

Jeg ved at det andet værelse som blev fraflyttet tidligere, og som er
malet og klar til indflytning ikke er blevet forsøgt lejet ud før efter
det havde stået indflytningsklart en måned.
Har man så krav på at få f.eks en månedshusleje retur?

> Hvis huslejenævn ikke tager sig af fraflytningssager er det boligretten
> (byretten) der er 1 instans.

Det koster vel mere at køre sådan en sag i byretten end hvad man kan få
ud af det for et par månedes husleje? (5000-6000 kroner)
Eller er det også her muligt at få fri process i sådan et tilfælde?

Tak for dine svar Gerner.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Gerner

Dato : 06-09-04 14:01

On Mon, 06 Sep 2004 13:38:23 +0200, Anders Christensen
> [...]

>indvendig vedligeholdelse står lejer selv for, men ifølge lejekontrakten
>står udlejer så for maling ved fraflytning.

Så er det depositummet der laves udlæg i og du skal have resten tilbage.
Opgørelsen skal være sendt til din nye adresse inden 14 dage after fraflytning
for at udlejer kan gøre udlæg i depositum.

>Hvordan kan sådan en sandsynliggørelse tage form?

Du kan bede om navn og adresse på dem der har set på lejemålet og så spørge dem
om det er rigtigt.

>-Er det udlejer der skal dokumentere at han har forsøgt at udleje den,
>og såfremt han ikke kan/vil det, så er man nødt til at tage sagen i
>boligretten/byretten?

Ja, eller huslejenævn, som jeg kan tænke mig vil forlange navn og adresse på dem
der har set på lejemålet uden at leje alligevel (forsøg på udleje).

> [...]
>det havde stået indflytningsklart en måned.
>Har man så krav på at få f.eks en månedshusleje retur?

Hvis der flyttes inden de 3 måneder har man så betalt leje forud for de måneder
man ikke agter at bo i lejemålet ? Er der 3 måneders forudbetalt leje udover
depositum ? Og ja hvis udlejer ikke gør sig de fornødne anstrengelse for
genudlejning kan man kræver den leje tilbage som kunne være indvundet ved hurtig
genudlejning. (det der står i § 86 stk 3 sidste sætning.)

>Det koster vel mere at køre sådan en sag i byretten end hvad man kan få
>ud af det for et par månedes husleje? (5000-6000 kroner)

Ja, der skal skrives en stævning med hvad det indebærer (advokat m.m.)

>Eller er det også her muligt at få fri process i sådan et tilfælde?

Ja. Det ordner advokaten med statsamtet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto