HFI-relæ og ejerskifteforsikring
Fra : TDJ

Dato : 05-09-04 20:53

Jeg har et spsm ang huskøb og ejerskifteforsikring.

Der stod i tilstandsrapporten for vort nys indkøbte hus at
hovedbygningen ikke var tilsluttet HFI-relæ.

Så vidt jeg husker er det et lovkrav at der skal være et HFI-relæ ?

Kan man godt uden videre skrive sig ud af den slags, eller har vi
på nogen måde krav på at sælger får installeret et ?

---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : Diesell

Dato : 05-09-04 20:59

"TDJ" <myicqpizza@gmx.netostemad> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man godt uden videre skrive sig ud af den slags, eller har vi
> på nogen måde krav på at sælger får installeret et ?

Du er jo blevet orienteret om det manglende HFI-relæ inden du købte - skal
sælger så betale det alligevel??

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : TDJ

Dato : 05-09-04 21:11

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> wrote in

> Du er jo blevet orienteret om det manglende HFI-relæ inden du købte -
> skal sælger så betale det alligevel??
> Jesper - ejendomsmægler, valuar

Det var mere spsm. om hvorvidt at evt. lovkrav om at have HFI
umuliggør at man kan "skrive sig fra det".

--
---

Fra : Diesell

Dato : 05-09-04 21:54

> Det var mere spsm. om hvorvidt at evt. lovkrav om at have HFI
> umuliggør at man kan "skrive sig fra det".

Nå ok, så læste jeg nok bare nedenstående forkert....

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-09-04 22:11

TDJ <myicqpizza@gmx.netostemad> wrote:

> Det var mere spsm. om hvorvidt at evt. lovkrav om at have HFI
> umuliggør at man kan "skrive sig fra det".

For det første er det ikke nødvendigvis et lovkrav, at der skal være en
HFI afbryder i den bolig du har købt. Det afhænger bl.a. af hvornår
bygningen er opført. Det ændrer dog ikke ved at det er en god ide at
have en HFI, eller rettere HPFI, afbryder. Det koster et symbolsk beløb
at få den installeret.

For det andet er en bestemmelse ala "Køber er bekendt med at
el-installationerne i køkkenet ikke er lovligt udført" meget almindelig
i en købsaftale. Det er altid den til enhver til værende ejer, som har
ansvaret for el-installationernes lovlighed, og bestemmelsen betyder
alene at køber fraskriver sig retten til at rette erstatningskrav mod
sælger desangående. Hvorfor skulle man ikke kunne aftale det? Den pris
køber betaler for ejendommen vil typisk afspejle at der er et sådant
forbehold (det er jo ikke ligefrem noget som fremmer salget...).

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-09-04 06:16

En helt masse bits fra TDJ til dk.videnskab.jura gav følgende:

> [...]
> hovedbygningen ikke var tilsluttet HFI-relæ.
>
> Så vidt jeg husker er det et lovkrav at der skal være et HFI-relæ ?

Aaah. Stort set. Der er enkelte (meget få) undtagelser, som jeg dog aldrig har
set i private boliger (der er dog ikke noget teknisk til hinder for det), men
der er et par særlige omstændigheder der skal være opfyldt.

For det første skal el-installationen være udført som et såkaldt TN-C-system.
For det andet skal el-installationen være af en hvis alder (som jeg ikke lige
kan huske).

Hvis der sidder et PFI-relæ[1] kan det f.eks. sagtens være lovligt.

For at have en chance for at svare på om det er lovligt, skal du fortælle hvad
det er for en slags bolig, hvor den ligger henne (by), hvor gammel
installationen er og om der evt. er PFI- eller FI-afbryder i stedet.

Det aktuelle lovskrift for at svare på dette spørgsmål er
Stærkstrømsbekendtgørelsens Afsnit 6 (SB6):

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

[1] En HFI-afbryder er en fejlstrømsafbryder. Af øvrige typer af
fejlstrømsafbrydere kan nævnes: HPFI, PFI og FI (SB6 531.2)

> my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He crashed another plane?!?? Can't he keep ANYTHING in the air?"
-- Mel Gibson as Gene Ryack in 'Air America'

Fra : Tommy Fer

Dato : 06-09-04 07:38

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> En helt masse bits fra TDJ til dk.videnskab.jura gav følgende:

Hvis dit hus er udstyret med et køleskab på over 18kg, eller vask, fryser
eller opvasker. Så skal der være HPFI eller PFI førend installationen kan
godkendes.

mvh Tommy Fer

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-09-04 12:39

En helt masse bits fra Tommy Fer til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Hvis dit hus er udstyret med et køleskab på over 18kg, eller vask, fryser
> eller opvasker. Så skal der være HPFI eller PFI førend installationen kan
> godkendes.

Ah - men det er vel ikke helt sandt?

F.eks. bor jeg i København. Her kører vi med nulling da jordspyd er forbudt i
netop det område jeg bor. Efter en længere diskussion med den lokale
elektriker nåede vi faktisk frem til koncensus, om at man faktisk i disse
byggerier (fra 1700-tallet), der hvor el-installationerne er fra før 1956
faktisk gerne må sættes husholdningsmaskiner op, selv om de er at betragte
som stationært materiel (jvf. 217.6) og selvom de er nævnt i EM 7/03.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ja gu' fa'en er'd farligt"
-- Asger Reher som Grosser Steve Pikkerup i 'Ørkenens sønner'

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 06-09-04 18:41

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in

> En helt masse bits fra Tommy Fer til dk.videnskab.jura gav
> følgende:
>
> [...]

Vægten er underordnet d.d. idag skal det enten være dobbelsikret,
eller med jordben, hvis der ikke er HPFI foran.
Hvis der ikke er mulighed for jording, skal der sættes HPFI op på
installationen.

> [...]
> husholdningsmaskiner op, selv om de er at betragte som stationært
> materiel (jvf. 217.6) og selvom de er nævnt i EM 7/03.

De skal bare have adgang til en jording, og det får de hvis det er
fremført, hvis ikke skal der HPFIafbryder foran, lige meget hvad.

Fra : MFO

Dato : 06-09-04 18:52

apollo14 aka Kenneth Rugaard wrote:

> Vægten er underordnet d.d. idag skal det enten være dobbelsikret,
> eller med jordben, hvis der ikke er HPFI foran.
> Hvis der ikke er mulighed for jording, skal der sættes HPFI op på
> installationen.

Det vil sige, at det ikke er lovligt, hvis der er en gammel
FI/PFI-afbryder foran?

--
Michael

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 06-09-04 19:29

"MFO" <mfro61@hotmail.com> wrote in news:413ca3a9$0$13840$ba624c82
@nntp05.dk.telia.net:

> Det vil sige, at det ikke er lovligt, hvis der er en gammel
> FI/PFI-afbryder foran?

Jeg håber da ikke at der i et hus der kun erinstalleret PFI, for det
er bestemt ikke helt lovligt. Og som du kan læse i flg. så er det kun
HPFI der bliver snakket om. Fi/Pfi bliver kun brugt hvor der er
datamaskiner på, eller ved frysere/varmeanlæg. Men det kan du jo læse
dig frem til af nedenstående.

801.471.2 Beskyttelse mod indirekte berøring

1. Tilslutningssteder.

Som hovedregel skal stikkontakter og andre tilslutningssteder i den
faste installation være omfattet af beskyttelse ved automatisk
afbrydelse af forsyningen, og som beskyttelsesudstyr skal der
anvendes HPFI-afbryder. Normalt skal der fremføres beskyttelsesleder
til stikkontakter og andre tilslutningssteder, også selv om der
tilsluttes materiel af klasse II.

Note Den sidste sætning, som indeholder en skærpelse i forhold til de
generelle bestemmelser i 471.2.1.1, har til formål at sikre
beskyttelse, uanset om der tilsluttes materiel af klasse I eller II.

Hovedreglen udelukker dog ikke, at enkelte stikkontakter eller andre
tilslutningssteder er omfattet af beskyttelse ved separat strømkreds
eller ved ekstra lav spænding, SELV eller PELV.

Desuden kan stikkontakter eller andre tilslutningssteder for enkelte
brugsgenstande (f.eks. frysere og varmeanlæg), som af driftstekniske
grunde ikke ønskes omfattet af HPFI-beskyttelsen, beskyttes ved
automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet
beskyttelsesudstyr end HPFI-afbrydere (PFI-afbrydere, sikringer,
automatsikringer eller maksimalafbrydere).

Note 1 I sidstnævnte tilfælde bør stikkontakter anbringes på en sådan
måde, at de normalt ikke vil blive anvendt til tilslutning af andre
brugsgenstande.

Note 2 Angående særlige bestemmelser om HPFI-beskyttelse af
ledningssystemer i eller ved badeområder og svømmebassiner, se 701.52
og 702.52.

2. Udeladelse af beskyttelsesleder til tilslutningssteder.

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades
beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der
anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte,
udhuse og i det fri).

Visse elektromedicinske apparater må kun anvendes, hvis de tilsluttes
en beskyttelsesleder. Hvis et sådant apparat skal anvendes i en
bolig, skal der fremføres beskyttelsesleder til tilslutningsstedet.

Fra : MFO

Dato : 06-09-04 20:02

> [...]

> HPFI der bliver snakket om. Fi/Pfi bliver kun brugt hvor der er
> datamaskiner på, eller ved frysere/varmeanlæg.

Du mener altså, at når man kan læse på HEF's hjemmeside

citat:
HPFI/PFI-afbryderen - der har afløst HFI/FI-afbryderen - giver denne
ekstrabeskyttelse. Det er i de fleste tilfælde lovpligtigt at
installere en HPFI/PFI-afbryder, når man anskaffer nyt køleskab,
fryser, opvaskemaskine, vaskemaskine eller tørretumbler. Er der i
forvejen et HFI/HPFI-afbryder eller en FI/PFI-afbryder, kan apparatet
blot tilsluttes.
citat slut:

så tager de fejl?
Er det en lov du citerer fra, og gælder den eksisterende installationer?

--
Michael

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 06-09-04 20:45

> [...]
> citat slut:
>
> så tager de fejl?
> Er det en lov du citerer fra, og gælder den eksisterende

Ja det er en lov, og det gælder eksisterende installationer.
Du kan jo kigge på følgende link, som er stærkstrømsbekendtgørelsen,
og det afsnit jeg refere til gælder boliginstallation, de spænder
bare over et størrer område det de skriver.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Der står jo også flg. i bekendtgørelsen:
801.531.2 Fejlstrømsafbrydere

Fejlstrømsafbrydere, som anvendes i boliger, skal være af type PFI
eller HPFI.

Note Den type fejlstrømsafbryder, der kun udløser for vekselstrøm, må
således ikke installeres i boliger fremover.

Og den skal du så sammenfatte med følgende:

[...]

Så siger resten jo sig selv, at det ikke er ulovligt at sætte en
PFIafbryder op, man må bare ikke sætte normal installation på sådan
en. Det står jo nærmest sort på hvidt, hvis du læser rigtigt efter.
Så de skriver ikke direkte noget forkert, de fortolker bare det
skrevne på en anden måde. Men de følger stadigvæk sikkerhedsrådet's
regler.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 18:35

En helt masse bits fra apollo14 aka Kenneth Rugaard til dk.videnskab.jura gav
følgende:

[...]

> Ja det er en lov, og det gælder eksisterende installationer.

Nej! Den lov gælder kun såfremt du laver ændringer på eksisterende
installationer eller nye installationer.

[..]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It ain't easy having pals"
-- Casey Siemaszko as Charley Bowdre in 'Young Guns'

Fra : MFO

Dato : 07-09-04 19:01

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
>
> [...]
>
> Nej! Den lov gælder kun såfremt du laver ændringer på eksisterende
> installationer eller nye installationer.

Sådan forstod jeg også teksten på retsinfo.
Selv om det sikkert er en god ide at skifte sin gamle FI/PFI afbryder,
lød det underligt, at en lovlig installation pludselig bliver ulovlig.
Takker.

--
Michael

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 07-09-04 19:27

> Nej! Den lov gælder kun såfremt du laver ændringer på eksisterende
> installationer eller nye installationer.
>
> [..]

Det gør du jo også hvis du stiller et nyt køleskab-fryser-vaskemaskine-
tørretumbler op, så skal der enten sætte HPFI op, eller laves
jordforbindelse. Det var jo det vi retter sagt diskuterede.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-09-04 15:41

> [...]

> tørretumbler op, så skal der enten sætte HPFI op, eller laves
> jordforbindelse. Det var jo det vi retter sagt diskuterede.

Njaeh ikke helt.
Der er sådan set ikke noget forkert i dit postulat her, men nu snakker vi jo
netop om eksisterende installationer eller forbrugervarer jvf. SB 217.6.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He's like a turd that won't flush"
-- Dennis Hopper as Deacon in 'Waterworld'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 18:33

> [...]
følgende:

[...]

> Jeg håber da ikke at der i et hus der kun erinstalleret PFI, for det

Jo da. Du er ikke forpligtiget til at udskifte eksisterende PFI-relæer i
boliger, med nyere fejlstrømsbeskyttelser, med mindre du laver ændringer i
installationen.

[...]

Du skal være opmærksom på at nedenstående citat først har gyldighed fra 1.
juli 2001. Tidligere installationer er omfattet af tidligere udgaver af SB.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Amatørnisser!"
-- Uffe Rørbæk Madsen som Benny Jensen i 'The Julekalender'

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 07-09-04 19:55

> [...]
>
> Du skal være opmærksom på at nedenstående citat først har
> gyldighed fra 1. juli 2001. Tidligere installationer er omfattet

hmmm hvor lang tid siden er det at HPFI/PFIafbryderen kom frem. Og
jeg har ikke sagt det er ulovligt at have FIafbryder, du må bare ikke
bruge sådan noget til beskyttelse af normal husinstallation. Og det
stod også i det gamle afsnit om bolig. Og det udgik i ca. 1994 mener
jeg det var, da var jeg igang med mit sidste år som elektriker, og
jeg måtte terpe reglerne meget nøje, da vi blev testet i hoved og
røv. Siden da var det kun HFI der måtte bruges. HPFI/PFI kom frem i
1996/97 mener jeg det var.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-09-04 15:50

> [...]

> jeg måtte terpe reglerne meget nøje, da vi blev testet i hoved og
> røv. Siden da var det kun HFI der måtte bruges. HPFI/PFI kom frem i

Den tidligere udgave af SB havde gyldighed fra 1993 til 1/1 2003. Den
nuværende har været gyldig siden 1/7 2001.
Og jo. Du må faktisk gerne anvende en FI-afbryder til beskyttelse af en normal
husinstallation. Du må bare ikke pille en bjælde ved husinstallationen, uden
at erstatte den med et HPFI-relæ (eller PFI-relæ for visse dele af
installationen).
Når det så er sagt skal det tilføjes, at nogle forsikringsselskaber opfatter
pasusen "Forsikringen dækker sakde der skyldes slid, mangelfuld
vedligeholdelse, fejlmontering eller fejlkonstruktion" i forbindelse med
kortslutningsskader, som også gældende at hvis ikke man har et HPFI så er det
mangelfuld vedligeholdelse. Hvorvidt denne fortolkning er prøvet ved
ankenævnet og hvad udfaldet evt. har været ved jeg ikke.

Faktisk var der i det boligkompleks jeg bor, stadigvæk enkelte lejligheder med
ledninger fra 2. VK og hvor det nyeste i installationen var fra slutningen af
1950'erne. Og det er - kan jeg forstå - ikke helt sjældent i indre København.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"DR har ikke rigtig forstået at de er en public service kanal"
-- wheeeeeeee på dk.medier.tv

Fra : NFL

Dato : 08-09-04 23:54

"apollo14 aka Kenneth Rugaard" <apollo14dk@nospamhotmail.com> wrote in
message

> [...]
> jeg måtte terpe reglerne meget nøje, da vi blev testet i hoved og
> røv. Siden da var det kun HFI der måtte bruges. HPFI/PFI kom frem i

Jeg undersøgte det faktisk, i forbindelse med et ulovligt nyopsat HFI relæ.
Jeg mener at du skal helt tilbage til 1991-1992, hvor HPFI relæet kom. Men
jeg er ikke lige 100 procent sikker.

Nicolai

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 18:30

> [...]

> Vægten er underordnet d.d. idag skal det enten være dobbelsikret,
> eller med jordben, hvis der ikke er HPFI foran.

Det er vores lærer i installationsteknik altså uenig med dig i.
Et køleskab på under 18 kg er ikke stationært (217.6), og kan derfor
sammenlignes med f.eks. et vaffeljern.

> Hvis der ikke er mulighed for jording, skal der sættes HPFI op på
> installationen.

Næppe Ebbe. Kun hvis du laver ændringer på installationen, og den oprindelige
installation er fra efter 1956.
At sætte et ikke-stationært køleskab op, er ikke en ændring af den

Se ovenfor.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"My love for you is like this scar - ugly but permanent"
-- Megan Mullally as Karen Walker in 'Will & Grace'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 18:43

En helt masse bits fra Henrik Bøgh til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> oprindelige installation er fra efter 1956.

s/56/75/

[...]

> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Pinky! There is no reason to beat your own worldrecord in stupidity"
-- Maurice LaMarche as Brains voice in 'Pinky and the Brain'

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 06-09-04 18:47

TDJ <myicqpizza@gmx.netostemad> wrote in

> [...]
>
> Kan man godt uden videre skrive sig ud af den slags, eller har vi
> på nogen måde krav på at sælger får installeret et ?

Hvis huset/lejligheden er fra før 1 maj 1975, behøves der ikke være
Hfi/hpfi på installation, hvis der er lavet om på installationen
efter, og der er sat ekstra grupper op, skal der sættes hfi/hpfi op.
Dette er et af de mest simple spørgsmål.
Så derfor kan man godt skrive sig ud af det, men hvis forhenværende
ejer, er bekendt med at der er lavet om på installationen hæfter
han/hun for det, og det gælder også ulovlig installation, som man
selv om køber er gjort opmærksom på det, skal laves lovligt. Jeg har
flere gange ved service på diverse hårdehvidevare klippet ulovlig
installation, og sagt at deres maskine er lavet, men installation
skal laves lovlig før jeg tilslutter igen, da jeg så hænger på det.
Vi kan som elektriker ikke fraskrive os sådanne ting, og derfor kan
vi stå og skal lave et helt hus lovligt, uden at få en krone for det,
hvis ikke vi overholder loven, vi kan sågar få lukket for strømmen,
hvis ikke kunden for lovliggjort sin installation.