Sikring ved køb af brugt motorcykel+
Fra : Lyrik

Dato : 01-09-04 23:17

Hvis man køber en brugt motorcykel på nettet af en privatperson, hvordan
sikrer man sig så i praksis at den er fri og ubehæftet?
Altså at der ikke er gæld i den eller at der ikke foreligger et pant i den?

Hilsen
Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-09-04 08:21

Lyrik telepaterede følgende til sin PC:

> [...]
> hvordan sikrer man sig så i praksis at den er fri og ubehæftet?
> Altså at der ikke er gæld i den eller at der ikke foreligger et pant

Selvom det er en MC så prøv Bilbogen ved Retten i Århus...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-04 23:00

meddelelse news:4136c9ee$0$215$14726298@news.sunsite.dk...
> Lyrik telepaterede følgende til sin PC:

> Selvom det er en MC så prøv Bilbogen ved Retten i Århus...
++++++++++++++++++++
My God! Står det så dårligt til med juraen på det område??
De ved ellers godt hvis man køber noget som ikke er betalt, hvordan de skal
straffe og regere!
Hvad med beskyttelsen til den ærlige kunde?

Hvis jeg nu køber en MC af en privatperson og ikke kan finde noget om den i
"Bilbogen i Aarhus", men politiet finder frem til den og fortæller at banken
skal have den fordi sælgeren ikke har fortalt at der er et pant i den, er
det så bare Øv! BøV! Bussemand og konfiskation!?

Hilsen
Jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-09-04 23:30

Scripsit "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en

> My God! Står det så dårligt til med juraen på det område??

Hvad mener du står dårligt til? Bilbogen omfatter alle motorkøretøjer,
herunder også motorcykler. En panterettighed i en motorcykel der ikke
er indført i bilbogen, kan ikke gøres gældende overfor en godtroende
erhverve. (Tinglysningslovens §§ 42c-d).

> De ved ellers godt hvis man køber noget som ikke er betalt, hvordan de skal
> straffe og regere!

Hvem er "de"?

> Hvad med beskyttelsen til den ærlige kunde?

Den består netop i kravet om tinglysning af rettighederne.

> [...]
> skal have den fordi sælgeren ikke har fortalt at der er et pant i den, er
> det så bare Øv! BøV! Bussemand og konfiskation!?

1. Banken skal ikke have den tilbage, jf ovennævnte bestemmelse.

2. Selv hvis den skulle, ville det ikke være en sag for politiet.

3. Selv hvis det var en politisag, ville der ikke være tale om
konfiskation.

--
Henning Makholm "Occam was a medieval old fart. The simplest
explanation that fits the facts is always, God did it."