Kopi af kørekort, er det muligt?
Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-04 21:48

Hej.

Jeg kom til at tænke på, er det på nogen måde muligt at få lavet en kopi af
sit kørekort, så man på den måde altid har et kørekort i f.eks. firmabilen,
sin egen bil, og andre biler man jævnligt bruger? Så man ikke lige pludselig
har glemt pappet, fordi man skulle skynde sig at hente en eller anden, eller
hvad ved jeg.

Hvis ja, hvordan?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 21:52

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> pludselig
> har glemt pappet, fordi man skulle skynde sig at hente en eller anden,

Ved hjælp af en kopimaskine?

Det burde da være bedre end intet, og ganske billigt at lave også .

Mvh. Jacob.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-09-04 23:19

> Ved hjælp af en kopimaskine?
>
> Det burde da være bedre end intet, og ganske billigt at lave også .

Men det holder vist ikke. Betjenten kan vel godt uddele en bøde på 500 kr
for ikke at have original kørekort på sig.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:55

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
> kopi

> Men det holder vist ikke. Betjenten kan vel godt uddele en bøde på 500 kr
> for ikke at have original kørekort på sig.

Ja, det vil jeg da gå ud fra, at betjenten kan. Jeg vil dog, og nu udstiller
jeg måske blot min egen naivitet, gå ud fra, at hvis man forklarer sagens
omstændigheder; man kører i mange forskellige biler dagligt plus man har en
kopi af begge kørekortets sider med i de biler man kører i; så kan man
sandsynligvis slippe.

Når det er sagt, så ved jeg ikke om det er muligt at få lavet en
'certificeret' eller på anden vis godkendt kopi af ens kørekort; jeg tvivler
dog stærkt på det, og kan personligt heller ikke se nødvendigheden af det
.

Mvh. Jacob.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-09-04 01:15

> [...]
en
> kopi af begge kørekortets sider med i de biler man kører i; så kan man

Det kommer nok an på forseelsens art, og hvilken betjent du møder. Jeg blev
'taget' ved en fartkontrol, og havde ikke mit kørekort på mig. Han spurgte
så efter mit cpr nr og om det var min bil. Siden det var min egen bil og cpr
nummeret passede, fik jeg kun bøde for fart-overtrædelsen. Fik ikke nogen
bøde for manglende kørekort. Men tror mere det var fordi jeg var
samarbejdsvillig helt fra starten og at det var en 'flink' betjent.

> [...]
tvivler
> dog stærkt på det, og kan personligt heller ikke se nødvendigheden af det

Næeh. Tror heller ikke politiet vil være glade for flere lovlige "kopier" af
samme kørekort.

Mvh

Emil

Fra : Verner

Dato : 08-09-04 22:07

> [...]

> tvivler
>
> Næeh. Tror heller ikke politiet vil være glade for flere lovlige "kopier" af

Jeg var for et halvt år siden inde på motorkontoret for at få udskiftet
mit "gamle" kørekort til et i plastic "Credit card"størrelse.
For det første skulle de selvfølgelig se det gamle kort og samtidig
anden legimitation (pas, dåbsattest ), og jeg skulle skrive under på at
jeg kun havde eet kørekort. Og ikke nok med det; jeg ville godt have det
gamle kort med tilbage som souvenir, selvfølgelig gennemhullet som en
gammel bankbog, MEN DEN GIK IKKE. Det gamle kort SKULLE afleveres.

Man kunne selvfølgelig sige at man havde tabt det gamle, men som sagt
skal du skrive under på at du kun har eet kørekort.

OT. Ang. kopiering, så er en kopi af registreringsattesten på din bil,
f. eks. i forbindelse med kørsel i udlandet, heller ikke gældende.

mvh
Verner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-04 11:38

Jacob Holm Jorgensen skrev:

> [...]
> kopi af begge kørekortets sider med i de biler man kører i; så kan man

Politiet har andet at lave end at høre på fantasifulde
forklaringer på hvorfor man ikke overholder loven.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Rasmus

Dato : 02-09-04 16:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Politiet har andet at lave end at høre på fantasifulde
> forklaringer på hvorfor man ikke overholder loven.

Det troede jeg nu ellers de brugte det meste af dagen på....

mvh
Rasmus

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-09-04 22:43

> Det troede jeg nu ellers de brugte det meste af dagen på....

Hehe, ja... Men det er vel de færreste som slipper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-04 10:49

Klaus G. skrev:

> Jeg kom til at tænke på, er det på nogen måde muligt at få lavet en kopi af
> sit kørekort, så man på den måde altid har et kørekort i f.eks. firmabilen,
> sin egen bil, og andre biler man jævnligt bruger?

Ja, det er en smart idé. Så kan man lave sig et lille lager så
man altid har et frisk kørekort hver gang politiet tager det man
har i bilen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-09-04 15:20

> Ja, det er en smart idé. Så kan man lave sig et lille lager så
> man altid har et frisk kørekort hver gang politiet tager det man
> har i bilen.

Hva sku det hjælpe ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Gerner

Dato : 02-09-04 11:32

On Wed, 1 Sep 2004 22:48:12 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>har glemt pappet, fordi man skulle skynde sig at hente en eller anden, eller

Nej, det kan ikke lade sig gøre.

§ 1. Ingen person må være indehaver af mere end et kørekort udstedt i en stat,
der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF
har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter

Dato : 02-09-04 11:46

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej, det kan ikke lade sig gøre.
>
> § 1. Ingen person må være

Er det en paragraf, du selv har fundet på?

/Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-09-04 12:01

Peter wrote:

> Er det en paragraf, du selv har fundet på?

Nu skal Gerner da have lidt ros for at komme med et sagligt og
dokumenteret svar - her er det link, han glemte:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20030080105REGL (Bekendtgørelse
om kørekort).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter

Dato : 02-09-04 13:40

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu skal Gerner da have lidt ros for at komme med et sagligt og
> dokumenteret svar

Det skal han helt bestemt!

> - her er det link, han glemte:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20030080105REGL (Bekendtgørelse
> om kørekort).

Ok - tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Diesell

Dato : 02-09-04 23:55

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Er det en paragraf, du selv har fundet på?

LOL

---
Jesper

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-09-04 22:34

Gerner wrote:

> [...]
> der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF
> har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort.

Umiddelbart er svaret da ihvertfald ikke entydigt syntes jeg. Hvis en
person tager en eller flere kopier af et kørekort, så gør det ham altså
ikke til "indehaver af mere end et kørekort..."

Men politiet vil nok gerne se det originale kørekort, under alle
omstændigheder, uden at jeg har gidet at finde §´en?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : anders majland

Dato : 06-09-04 10:22

Kan man ikke stadig få udfærdiget et internationalt kørekort ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Gerner

Dato : 06-09-04 13:36

On Mon, 6 Sep 2004 11:22:16 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in dk.videnskab.jura:

>Kan man ikke stadig få udfærdiget et internationalt kørekort ?

Hvor i det citerede står der du ikke kan og at et dansk kørekort ikke samtidigt
er et internationalt kørekort ? Kan bruges uden besvær i usa f.eks.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-04 15:23

Gerner skrev:

>Hvor i det citerede står der du ikke kan og at et dansk kørekort ikke samtidigt
>er et internationalt kørekort ? Kan bruges uden besvær i usa f.eks.

Ikke uden besvær. Faktisk med en hel del besvær. Min søster måtte
for et par år siden kæmpe med det amerikanske politi i Texas
(Austin) for at blive fri for at aflægge en amerikansk køreprøve.
Hun havde på det tidspunkt haft kørekort i mange herrens år og
kørte/kører bil til daglig.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 06-09-04 17:02

On Mon, 06 Sep 2004 16:23:23 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>(Austin) for at blive fri for at aflægge en amerikansk køreprøve.
>Hun havde på det tidspunkt haft kørekort i mange herrens år og

Ja ja, der er også tumpede betjente i danmark.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-04 19:02

Gerner skrev:

>Ja ja, der er også tumpede betjente i danmark.

For en sikkerheds skyld tjekkede jeg lige med min søster, men jeg
havde misforstået det. Der var ingen problemer med politiet.
Derimod kunne de (næsten) ikke få forsikret den bil de ville købe
hvis de ikke havde et Texaskørekort der i den stat bruges til id
omtrent som et pas. En forening der svarer til vores FDM hjalp
dem med at finde det eneste selskab der ville forsikre bilen.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-04 21:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> omtrent som et pas. En forening der svarer til vores FDM hjalp
> dem med at finde det eneste selskab der ville forsikre bilen.

Jeg har for et par år siden hørt, at en køreprøve i USA handler om
hvorvidt man kan starte bilen og dreje til højre ad næste gadehjørne og
parkere bilen igen

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Gerner

Dato : 06-09-04 21:58

On Mon, 06 Sep 2004 22:29:54 +0200, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Jeg har for et par år siden hørt, at en køreprøve i USA handler om
>hvorvidt man kan starte bilen og dreje til højre ad næste gadehjørne og
>parkere bilen igen

Mon et sådan "køreprøve" vil blive antaget internationalt så indehaveren af et
kørekort kunne bruge det andre steder end i nærheden af egen bobæl ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-09-04 22:32

"Gerner" == Gerner <nospamadressen@postkasse.org> writes:

> Mon et sådan "køreprøve" vil blive antaget internationalt så
> indehaveren af et kørekort kunne bruge det andre steder end i
> nærheden af egen bobæl ?

Et par af dem jeg har gået i skole med har erhvervet et kørekort i
USA under et studieophold. De havde ikke problemer med at få det
konverteret til et dansk kørekort.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-09-04 22:14

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> "Gerner" == Gerner <nospamadressen@postkasse.org> writes:
-snip-

> Et par af dem jeg har gået i skole med har erhvervet et kørekort i
> USA under et studieophold. De havde ikke problemer med at få det
> konverteret til et dansk kørekort.

Ja, jeg hørte fra en gut, at han gav 200 kr eller også var det 200$ for
snart 10 år siden, for konverteringen (før eu-kørekort osv.)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 09:35

Gerner skrev:

>Mon et sådan "køreprøve" vil blive antaget internationalt så indehaveren af et
>kørekort kunne bruge det andre steder end i nærheden af egen bobæl ?

Det tror jeg. Man opererer mig bekendt ikke med to slags kørekort
i USA. I øvrigt var der én (dansker) der i en debatgruppe beskrev
sådan en køreprøve som han selv tog i USA. Den bestod af en tur
rundt om en blok med moderat hastighed.

Det hører dog også med at min søster var imponeret over hvor godt
og hensynsfuldt de kører i USA - i hvert fald i Texas hvor hun
boede i et halvt år. Så kan vi danskere med vores egoistiske
kørsel og konsekvente lovbrud ved fodgængerovergangene godt
klappe i.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 07-09-04 11:32

On Tue, 07 Sep 2004 10:35:28 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Det tror jeg. Man opererer mig bekendt ikke med to slags kørekort

Det var en vitz som svar på en anden vitz.

>i USA. I øvrigt var der én (dansker) der i en debatgruppe beskrev
>sådan en køreprøve som han selv tog i USA. Den bestod af en tur
>rundt om en blok med moderat hastighed.

Jeg nægter at tro på at det drejer sig om et førstegangsbevis, og teoriprøven
skal også bestås.

>Det hører dog også med at min søster var imponeret over hvor godt
>og hensynsfuldt de kører i USA - i hvert fald i Texas hvor hun

Og hvordan har de så lært det ? Ved en tur rundt om boligblokken ?

>boede i et halvt år. Så kan vi danskere med vores egoistiske
>kørsel og konsekvente lovbrud ved fodgængerovergangene godt
>klappe i.

Og alligevel er amerikanske lighuse og hospitaler fyldt til randen med ofre for
trafikulykker. Hvordan passer det med hensynsfuld kørsel ?
Du burde få et indtryk af det ved at se den der 911 serie.

Naturligvis er flertallet af bilister i alle lande hensynsfulde i trafikken så
det går jo at komme rundt i trafikken uden skrammer, men at alle skulle være det
er ikke rigtigt.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 12:53

Gerner skrev:

>Og alligevel er amerikanske lighuse og hospitaler fyldt til randen med ofre for
>trafikulykker.

Er de det?

>Hvordan passer det med hensynsfuld kørsel ?

Sålænge jeg ikke har set en pålidelig statistik over
færdselsuheld i USA, vil jeg ikke udtale mig om det.

>Du burde få et indtryk af det ved at se den der 911 serie.

Nej, det kan man ikke. Man kan kun få indtryk af at der er penge
i katastrofer, og det ved jeg jo allerede.

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 07-09-04 13:48

> Sålænge jeg ikke har set en pålidelig statistik over
> færdselsuheld i USA, vil jeg ikke udtale mig om det.

http://www.driveandstayalive.com opgør antallet af dræbte i USA til ca 42000
i 2003

Ifølge http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/english/we2.html
er antallet af dræbte pr 1 milliard km ca det samme i USA som i DK, mens
antallet af tilskadekomne er ca 3 gange så højt.

Hvis antal tilskadekomne pr 1 million km kan bruges som målestok for
hensynfuldhed i trafikken er danske billister blandt de mest hensynfulde

Mvh Mads

Fra : Martin

Dato : 07-09-04 15:26

"Mads" <mads.knudsen@Fjerneet-privte.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis antal tilskadekomne pr 1 million km kan bruges som målestok for
> hensynfuldhed i trafikken er danske billister blandt de mest hensynfulde

Statistikken over tilskadekomne skal nok tages med forbehold for hvor mange
tilskadekomne der reelt bliver indberettet. Bl.a. kunne jeg forestille mig,
at der indberettes flere i USA pga. deres erstatningssystem, som er noget
mere "gavmildt" end i Danmark.

/Martin

Fra : Hanne

Dato : 15-09-04 14:41

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<besqj0puakuaahhctre4ccvkl9losopbnk@news.stofanet.dk>...

> [...]
> i USA. I øvrigt var der én (dansker) der i en debatgruppe beskrev
> sådan en køreprøve som han selv tog i USA. Den bestod af en tur

For ca 3 aar siden tog jeg koerekort i Virginia. Koereproeven bestod i
en tur rundt om hele to blokke, og jeg fik ros for at kunne koere med
manuelt gear. Det var dog ogsaa voer 10 aar efter jeg tog koerekort i
Danmark.

Til gengaeld sagde alle mine amerikanske venner, at unge, der tager
koerekort (i hvert flad i VA) har en anden proeve, mere a la den i
Danmark. Bortset fra, at hvis man bor i det omraade jeg var i, har man
altsaa ikke brug for at kunne parallelparkere.

I USA er det forskelligt fra stat til stat hvor laenge man kan koere
paa et udenlandsk kort (3-6 maaneder er normalt, i NY er det vist saa
laenge kortet er gyldigt). Men forsikringen koster typist 6-7 gange
mere uden lokalt kort.

Hanne

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 06-09-04 23:33

anders majland skrev sålydende:

> Kan man ikke stadig få udfærdiget et internationalt kørekort ?

Jo, reglerne findes i kørekortbekendtgørelsens § 61:

"§ 61. Internationalt kørekort kan udstedes i henhold til de
internationale konventioner af 19. september 1949 om færdsel og 8.
november 1968 om vejtrafik.

Stk. 2. Ansøgning om internationalt kørekort indleveres til
kørekortkontoret. Ansøgningen kan indleveres til ethvert kørekortkontor,
uanset hvor ansøgeren har bopæl.

Stk. 3. Ansøgningen skal vedlægges et fotografi, jf. § 3, stk. 2, nr. 1,
samt ansøgerens kørekort. Bestemmelserne i § 3, stk. 3, 1. pkt., samt
stk. 5, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Internationalt kørekort kan kun udstedes til en person, der er i
besiddelse af et gyldigt dansk kørekort og kan kun omfatte
motorkøretøjer af samme art som det danske kørekort.

Stk. 5. Det internationale kørekort er gyldigt i et år fra
udstedelsesdagen. Det giver ret til at føre motorkøretøj af den art, som
det lyder på, i de lande, der har tiltrådt den konvention, i henhold til
hvilken kørekortet er udstedt. Et internationalt kørekort giver ikke ret
til at føre motorkøretøj i Danmark. "

Jeg har været den lykkelige indehaver af et sådant i flere omgange. Det
er (var) et hæfte i pasformat, hvor kørekortoplysningerne er oversat til
mange sprog. Det ser meget gammeldags ud og giver anledning til ret stor
forundring, når det præsenteres.

høa

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 26-09-04 08:27

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev et indlæg
> [...]

>der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF
>har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort.

Er der så nogle der kan klarlægge nogle pudsigheder med grønlandske
kørekort:

Grønland er en del af kongeriet, og underlagt det danske justitsvæsen.
Til gengæld er de ikke medlem af EU. Ved så ikke om de er med i
direktiv 91/439/EØF om kørekort.

Vi boede der en længere årrække og medbragte dansk kørekort (min kone
og jeg). Medio halvfemserne skulle man så have et særligt grønlandsk
kørekort - formoder det er vedtaget af Folketinget men er ikke helt
sikker da der var en masse polemik om årsagen (nogle kaldte den en
skjult ekstra-skat). Vi fik derfor grønlandsk kørekort i 1995, men
beholdt det danske kort så vi havde to kort.

Da vi flyttede til DK sidste år forhørte vi hos det lokale
motorkontor om vi skulle aflevere det grønlandske kort. Det vidste
damen på kontoret ikke så hun ringede til rigspolitiet og fik at vide
at de grønlandske skulle inddrages. Så vi afleverede det. To dage
efter fik vi det igen med en "tipskupon" med oplysning om at det var
en fejl at det var inddraget.

Men så bliver det pudsigt:

Vor ældste søn fik sit første kørekort i Grønland. Han er også flyttet
herned (regnes for grønlandsk studerende) og har taget nogle timer og
fået dansk kørekort her i foråret. Han fik at vide at han så skulle
aflevere det grønlandske kørekort. Det studsede jeg over og bad ham
undersøge sagen igen. Han ringe nogle gange til sherifferne i
Svendborg, rigspolitiet samt politiet i Nuuk - det gav det resultat at
hans grønlandske kørekort skulle inddrages og at det så ligger i Nuuk
til han engang (måske) flytter til Grønland igen.

Så jeg er ikke klar over om:

a) det er en fejl at vi skulle beholde vort grønlandske kort selv om
vi ikke har tilknytning og ikke umiddelbart planer om at flytte derop
igen

b) at det er en fejl at knægtens kort blev inddraget

c) eller om de to modstridende forhold skyldes at vi havde dansk
kørekort inden vi flyttede til Grønland - i modsætning hertil startede
knægten med grønlandsk kort som så blev ombyttet til et dansk (efter
teori- og køreprøve).

Nogen der kan ryste noget ud af ærmet om det - jeg har selv sidste år
kigget en del i lovteksterne uden helt at kunne gennemskue det, så det
skal nok pindes ud med henvisning direkte til §§.

Men det er da meget rart med et ekstra kørekort

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Gerner

Dato : 26-09-04 10:42

On Sun, 26 Sep 2004 09:27:17 +0200, Jørgen Linde Sørensen
<NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev et indlæg

>Men det er da meget rart med et ekstra kørekort

Når du bor i danmark kan jeg kun se at ovenstående gælder for dig.
Alternativt er eksperterne inden for politiet uenige og så kan sagen ikke
opklares før de bliver enige.
Alternativt afleverer du kortet igen medbringende ovenstående §.
Alternativt sender du kortet til grønlands politimyndigheder og beder dem
opbevare det.
Gælder kortet til 70 årsalderen også deroppe ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-09-04 11:27

<2d3dl09bhqubeie7dlatp4g3pcdk5fbrj2@4ax.com>:

>Gælder kortet til 70 årsalderen også deroppe ?

Det ser det ud til idet udløbsdatoen passer fint med 70 år for min
fødsel - og ikke nogen umiddelbart sammenhæng med udstedelsesdatoen.
Kan dog ikke udelukke at det skyldes at det er udstedt på grundlag af
mit danske kørekort. Og som nævnt tidligere ligger juniors kort i Nuuk
så jeg kan ikke se hvorledes det passer med fødselsdato og udløbsdato
på hans kort.

Indtil videre har jeg besluttet mig for den nemme løsning - nemlig
blot at beholde mit grønlandske kort indtil nogle myndighedspersoner
beder om at få det.

Fra : Verner

Dato : 02-09-04 14:36

wrote:

>Hvis ja, hvordan?

Hvad gør man hvis man mister sit kørekort, man får vel udstedt en
erstatning

Verner

Fra : Søren

Dato : 02-09-04 15:03

"Verner" <Verner@post.dk> wrote in message
> Hvad gør man hvis man mister sit kørekort, man får vel udstedt en
> erstatning

Ja. Det koster kun 260 kroner.
Det gamle kørekort bliver så annulleret, og er derfor ikke længere gyldigt,
så den dag politiet stopper dig og tjekker dit kørekort (det gamle) i
systemet, har lige afleveret et ugyldigt kørekort til politiet. Hvad
straffen er for at prøve at villede ordensmagten på den måde det ved jeg
ikke, men de almindelige omkring 500 kroner for at føre bil uden gyldigt
kørekort får du under alle omstændigheder.

--
Søren

Fra : Gerner

Dato : 02-09-04 17:04

On Thu, 2 Sep 2004 16:02:44 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>ikke, men de almindelige omkring 500 kroner for at føre bil uden gyldigt
>kørekort får du under alle omstændigheder.

Man skal underskrive en erklæring om at det gamle kort er væk samtidig med man
ansøger om et nyt. Det er indskrevet i loven, til og med.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-09-04 23:42

> [...]
man
> ansøger om et nyt. Det er indskrevet i loven, til og med.

Jep - straffeloven:
§ 163. Den, som i øvrigt til brug i retsforhold, der vedkommer det
offentlige, skriftligt eller ved andet læsbart medie afgiver urigtig
erklæring eller bevidner noget, som den pågældende ikke har viden om,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder
Det fremgår også af den blanket, som man skal underskrive, at man overtræder
denne § hvis ikke oplysningerne er korrekte.

Kurt

Fra : Gerner

Dato : 03-09-04 10:58

On Fri, 3 Sep 2004 00:41:57 +0200, "Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Det fremgår også af den blanket, som man skal underskrive, at man overtræder
>denne § hvis ikke oplysningerne er korrekte.

Bedre endnu, så står det klart og meget tydeligt og uden omsvøb og
kanselisprogagtigt i færdselsloven.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto