Parkeringsafgigt påtrods af indløst billet~
Fra : C

Dato : 01-09-04 15:13

Hej!

Jeg har været så uheldig at få en P-Afgift d. 29/07-04 mens jeg holdte
ved Scandinavian Centeret i Århus. Denne fik jeg selvom jeg havde
indløst billet og synliggjort den ved at hæfte den fast oppe ved
parkeringsnålen (kontrolerede den stadig hang der da jeg gik fra
bilen). Så det var til min store forundring at der trods indløst
billet alligevel hang en P-Afgift i forruden på bilen. Jeg fandt så ud
af at biletten var blæst ned bag ved den sorte rende i bilens rude,
hvilket jo så ikke synliggjorde den længere.

Jeg tog straks ned til Advokatgruppen som er dem som styrer
inddrivelsen af disse afgifter. Der tog deres venlige sekretær en kopi
af det hele og lagde den til dem som har med afgifterne at gøre. Jeg
fik så besked på at jeg skulle ringe til dem den kommende Tirsdag.
Hvilket jeg gjorde og forklarede damen i den anden ende hele forløbet.
Hun virkede allerede fra start meget afvisende. Hendes konklusion blev
til sidst at de ikke kunne slette afgiften fra deres system selvom der
var indløst billet. Grunden til dette var fordi parkeringsvagten havde
skrevet Ingen P-Billet på selve afgiften. Jeg prøvede så at få hende
til at forstå at jeg syntes at det var lidt underligt at de ikke kunne
slette denne afgift fra deres system eftersom jeg sad med billetten
lige ved siden af mig hvorefter jeg så bare fik det samme svar.

Jeg fortalte hende så at jeg ikke agtede at betale denne afgift
eftersom jeg fandt det yderst uretfærdigt, hvorefter jeg blot fik at
vide at hvis jeg ikke betalte afgiften så ville jeg blive stævnet.

Er der nogen der ved hvad man skal stille op i sådan en sag når
naturen har spillet en et lille pus?!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-04 15:28

"C" <ckengros@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vide at hvis jeg ikke betalte afgiften så ville jeg blive stævnet.
>
> Er der nogen der ved hvad man skal stille op i sådan en sag når

Der er nok ikke så meget at stille op.
Selvom du principielt har opfyldt aftalen vedr. betaling, så kan du ikke
godtgøre overfor parkeringsfirmaet (på en måde som de vil acceptere) at du
har opfyldt den.
Du kan læse lidt mere om juraen i en sådan sag her:
http://www.retssal.dk/parkering/

Desværre vil du nok komme til at kæmpe en forgæves kamp, hvis du prøver at
gøre din ret gældende. Indtil videre er det ihvertfald ikke lykkedes nogen
at vinde en sådan sag ved domstolene (som er der sagen skal prøves).

/Per

Fra : TGD

Dato : 01-09-04 16:31

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Desværre vil du nok komme til at kæmpe en forgæves kamp, hvis du prøver at
> gøre din ret gældende. Indtil videre er det ihvertfald ikke lykkedes nogen
> at vinde en sådan sag ved domstolene (som er der sagen skal prøves).

Er der ikke forskel på kommunalt og privat, her tænker jeg på
aftalemæssigt - hvis der står man skal have en gyldig P-billet men ikke at
den skal være synlig.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-04 18:06

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der ikke forskel på kommunalt og privat, her tænker jeg på
> aftalemæssigt - hvis der står man skal have en gyldig P-billet men ikke at

Man skal jo godtgøre, at man har opfyldt aftalegrundlaget.
Skiltningen plejer også at være udformet, så det fremgår at billetten skal
placeres synligt i bilen.

Der vil selvfølgelig være en mere mudret sitaution, hvis det ikke er
skrevet.

/Per

Fra : C

Dato : 01-09-04 22:22

Hej Per!

Tja det er sku en irriterende situation at komme i... Men jeg har
allerede kontaktet FDM og deres juridiske afdeling er ved at se på
sagen... Men jeg kan vel ikke vinde sagen når Citi Service Aps har et
billede af min forrude hvor der ikke er nogen billet (Ved ikke om
biletten er synlig på billedet eller ej)

Fra : Peter Hansson

Dato : 01-09-04 16:19

"C" <ckengros@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er der nogen der ved hvad man skal stille op i sådan en sag når
> naturen har spillet en et lille pus?!

Send dem evt. denne standardbesked.
Standardskrivelse
EuroPark/ Eller hvem der har parkeringen.
Postboks 275
7100 Vejle

X-købing den ../.. 200

Vedr. : Fremsendelse af girokort med journalnummeret
Jeg har d.d. modtaget girokort for påstået ulovlig parkering. Kravet
bestrides da jeg havde gyldig parkeringsbilllet på det pågældende tidspunkt.
Af samme grund er jeg ikke forpligtet til at betale det anførte
kontrolgebyr.

I forlængelse heraf skal jeg endvidere gøre opmærksom på at der ikke kan
pålægges yderligere rykker- og incassoomkostninger, jfr. Rentelovens §9b.

Dette brev er sendt både som anbefalet og som almindelig post. Med mindre
jeg har hørt fra jer inden 8 dage fra afsendelsen af dette brev anser jeg
sagen for afsluttet.

Med venlig hilsen

NN
Xvej 1

PH

Fra : Peter

Dato : 01-09-04 17:17

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> I forlængelse heraf skal jeg endvidere gøre opmærksom på at der ikke kan
> pålægges yderligere rykker- og incassoomkostninger, jfr. Rentelovens §9b.

I denne konkrete sag er opkrævningen (også af gebyrer) jo materielt
berettiget, idet p-vagten har udstedt en korrekt p-afgift.

Jeg bemærker for god ordens skyld, at jeg udtaler mig på egne vegne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : C

Dato : 02-09-04 16:03

Har allerede sendt dem en såkaldt tro og love erklæring... Men det er
måske ikke helt det samme?!

Fra : Peter

Dato : 02-09-04 16:39

> Har allerede sendt dem en såkaldt tro og love erklæring... Men det er
> måske ikke helt det samme?!

Dén erklæring hjælper dig næppe meget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com
Jeg bemærker for god ordens skyld, at jeg udtaler mig på egne vegne.