billeder
Fra : Jan Kristensen

Dato : 01-09-04 13:10

Hejsa.

Jeg ved ikke om nogle herinde kan svare på dette men.!

Hvis man tager billeder på private områder, af personer eller andet, eks. i
lokaler som ikke er offentlige.

Kan disse billeder bruges i en senere retsag.? Hvis det kommer så langt.
Og er det egnetligt lovligt at tage billeder på private områder.? Hvad er
straffen for det ?

Jeg ved godt at billeder taget fra offentlig vej er lovlige.

---
Jan Kristensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-04 13:45

"Jan Kristensen" <22719157@privat..dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og er det egnetligt lovligt at tage billeder på private områder.? Hvad er

Straffeloven:
§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et
ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat
uberettiget iagttager sådanne personer.

Det skal altså klarlægges, om fotograferingen er uberettiget. Det kan ikke
gøres uden en konkret vurdering af de faktiske forhold.

/Per

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 01-09-04 18:53

Per Christoffersen skrev sålydende:

> [...]
>

> Det skal altså klarlægges, om fotograferingen er uberettiget. Det kan
> ikke gøres uden en konkret vurdering af de faktiske forhold.

Men selv om det kan have været strafbart at tage billederne, er det ikke
udelukket at fremlægge dem som bevis, og det er ikke udelukket, at
dommeren vil godtage dem som bevis.

høa

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-04 19:08

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41360c60$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men selv om det kan have været strafbart at tage billederne, er det ikke
> udelukket at fremlægge dem som bevis, og det er ikke udelukket, at
> dommeren vil godtage dem som bevis.

Nej, - det må jo være en afvejning af for og imod (hvis man selv er
fotografen, eller kender fotografen. Man kommer nok ikke langt uden en
forklaring på hvornår, hvor og under hvilke omstændigheder billederne er
taget).

Men den første afklaring må stadig være om billederne er uberettiget taget
eller ej.

/Per

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 01-09-04 20:00

> [...]

> er taget).
>
> Men den første afklaring må stadig være om billederne er uberettiget

Der kan jo tænkes situationer, hvor det er værd at risikere straffen for
at kunne bruge beviset.

høa

Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-09-04 19:21

Vil det sige at det umidelbart er lovligt at tage billeder af hvem som helst
i det offentlige rum dvs. alle steder hvor der er offentlig adgang ?

Og hvad er offentlig adgang ? En åben dør ? EN hæk man kan kigge over ? Et
åbent vindue ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-04 20:13

Jan Pedersen skrev:

>Vil det sige at det umidelbart er lovligt at tage billeder af hvem som helst
>i det offentlige rum dvs. alle steder hvor der er offentlig adgang ?

Ikke præcis som du skriver det. Det er tilladt at fotografere
personer der opholder sig i 'det offentlige rum'. Det er også
tilladt at fotografere ind ad et vindue, men det ville være
forbudt hvis man derved fotograferede en person i huset.

Her er en tekst som journalistforbundet har lagt frem. Den kommer
omkring det hele. Der er selvfølgelig meget der er beregnet for
journalister (som har videre rammer end os andre), men man kan
sagtens uddrage det relevante alligevel.

http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/Pressefotografer/Fotografering_og_privatlivets_fred.pdf

--
Bertel

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 02-09-04 20:55

> [...]
> tilladt at fotografere ind ad et vindue, men det ville være
> forbudt hvis man derved fotograferede en person i huset.

Hvorfor er det så forbudt at videoovervåge det offentlige rum?

MvH
Mikael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-04 12:07

Mikael Mortensen skrev:

>Hvorfor er det så forbudt at videoovervåge det offentlige rum?

Fordi loven om tv-overvågning forbyder det for private (kort
svar).

--
Bertel

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-09-04 01:42

> [...]
> tilladt at fotografere ind ad et vindue, men det ville være
> forbudt hvis man derved fotograferede en person i huset.

SÅ vil jeg sige at jeg finder visse sikkerhedsvagters adfærd problematisk
når de nægter en at fotografere VIP´s i det offentlige rum...politiet gør
det også (PET) når de agerer bodyguards for kendte..... Enkelte udenlandske
sikkerhedsvagter konfiskerer endda indimellem ens fotoudstyr......dette vil
man så kunne anmelde som tyveri...evt. hærværk hvis de ødelægger ens film
eller sletter ens billder på digicam ?! da man jo var i lovligt ærinde
selv.......

Endvidere vil jeg da så tillade mig at fotografere hvem som helst jeg ser på
gaden fremover........dette har jeg hidtil været tilbageholdende med da jeg
troede jeg skulle have deres tilladelse.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-04 09:39

Jan Pedersen skrev:

>Enkelte udenlandske sikkerhedsvagter konfiskerer endda indimellem ens fotoudstyr......dette vil
>man så kunne anmelde som tyveri...

Nej. Hvis de hele tiden har til hensigt at levere apparatet
tilbage, er det ikke tyveri. Tyveri forudsætter hensigt til
uberettiget vinding. Det må være ulovligt at konfiskere kameraet,
men jeg ved ikke hvilken paragraf det falder ind under.

>evt. hærværk hvis de ødelægger ens film
>eller sletter ens billder på digicam ?!

Jeg ved ikke om det er hærværk, men det må være ulovligt at
ødelægge ens lovlige optagelser. Problemet er nok at på det
tidspunkt hvor en evt. sigtelse når frem til en domstol, så er
fyren i Langtbortistan.

>Endvidere vil jeg da så tillade mig at fotografere hvem som helst jeg ser på
>gaden fremover........dette har jeg hidtil været tilbageholdende med da jeg
>troede jeg skulle have deres tilladelse.....

Det skal du ikke. Du skal kun til at tænke dig om hvis du vil
offentliggøre billederne. Så skal du nemlig tjekke om der er
noget der "åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden", men
optagelsen som dit private billede er der ikke noget problem i.

--
Bertel