Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 18:01

Date: Sat, 21 Aug 2004 18:21:43 -0100 (GMT)
From: anakata
To: KMWLAW@flash.net
Subject: Re: Unauthorized Use of DreamWorks SKG Properties

On Mon, 23 Aug 2004 KMWLAW@flash.net wrote:

> [...]
>
> tracker-40-aa-5f-03-412675c8@prq.to
>
> Re:   Unauthorized Use of DreamWorks SKG Properties
>       http://www.thepiratebay.org
>
> To Whom It May Concern:
>
> This letter is being written to you on behalf of our
> client, DreamWorks SKG (hereinafter ^ÓDreamWorks^Ô).
> DreamWorks is the exclusive owner of all copyright,
> trademark and other intellectual property rights in
> and to the ^ÓShrek 2^Ô motion picture. No one is
> authorized to copy, reproduce, distribute, or
> otherwise use the ^ÓShrek 2^Ô motion picture without
> the express written permission of DreamWorks.
[...]
> [...]
> be held liable if they do not respond to claims of
> infringement pursuant to the requirements of the
> Digital Millennium Copyright Act (DMCA). In
> accordance with the DMCA, we request your assistance
> in the removal of infringements of the ^ÓShrek 2^Ô
> motion picture from this web site and any other sites
> for which you act as an Internet Service Provider.
> We further declare under penalty of perjury that we
> are authorized to act on behalf of DreamWorks and
> that the information in this letter is accurate.
> Please contact me immediately to discuss this matter

As you may or may not be aware, Sweden is not a state in the United States
of America. Sweden is a country in northern Europe.
Unless you figured it out by now, US law does not apply here.
For your information, no Swedish law is being violated.

Please be assured that any further contact with us, regardless of medium,
will result in
a) a suit being filed for harassment
b) a formal complaint lodged with the bar of your legal counsel, for
sending frivolous legal threats.

It is the opinion of us and our lawyers that you are fucking morons, and
that you should please go sodomize yourself with retractable batons.

Please also note that your e-mail and letter will be published in full on
http://www.thepiratebay.org.

Go fuck yourself.

Polite as usual,
anakata

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-08-04 18:31

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> For your information, no Swedish law is being violated.

Jeg kender ikke til svensk ophavsretslov, - så kun denne kommentar:
Den var ikke gået i Danmark.

Der linkes til elektroniske kopier af ophavsretsbeskyttet materiale, og det
må man altså ikke her i landet.
(Bare så ingen får gode ideer...)

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 18:38

"Per Christoffersen" skrev 31.08.2004 19:30:

> Jeg kender ikke til svensk ophavsretslov, - så kun denne kommentar:
> Den var ikke gået i Danmark.

Nordisk ophavsret er meget ens.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:05

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD5A840F.4841%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Nordisk ophavsret er meget ens.

Med den store forskel at i Sveriger er det tilladt at kopiere både musik
CD'er og DVD'er.
Ligeledes er det også lovligt at downloade hvad du kan finde på nettet.
(selv den svenske justitsminisetr gør det i stor stil)

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-08-04 19:17

> [...]
> meddelelse news:BD5A840F.4841%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
>
> Med den store forskel at i Sveriger er det tilladt at kopiere både musik

Det må man også i Danmark (under visse betingelser: man skal eje CD-en, og
det er kun til personlig brug)

> Ligeledes er det også lovligt at downloade hvad du kan finde på nettet.

Er det også tilladt at distribuere kopier?

/Per

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:20

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Er det også tilladt at distribuere kopier?

Der bliver jeg dig svar skyldig, men jeg formoder det ikke.
Godt nok er de ikke nemme at blive kloge på de svenskere, men så gale kan de
da umulig være

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 20:37

> [...]
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Godt nok er de ikke nemme at blive kloge på de svenskere, men så gale kan

Og dog !

Citat:
Får man sälja kopian?
Ja, så länge det sker till någon inom din närmaste krets. Privatkopiorna får
inte utnyttjas kommersiellt, då är det ju inte längre frågan "enskilt bruk".
Citat slut:

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 21:26

"Peter Albrechtsen" skrev 31.08.2004 21:37:

> [...]
> inte utnyttjas kommersiellt, då är det ju inte längre frågan "enskilt bruk".

Nu er citatet jo fra en omtale af loven, men jeg vil skyde på at begrebet
"enskilt bruk" stammer fra lovteksten. Jeg gætter på at det må betyde det
samme som "sin private brug" i DK OHL (som jo dog nu er ændret fsva visse
digitale kopier). I så fald er det jo ikke en fri adgang til at sprede
kopier. Jeg formoder at deres adgang til at privatkopiere ligner den danske
før december 2003.

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 21:38

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD5AAB86.487F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> kopier. Jeg formoder at deres adgang til at privatkopiere ligner den
danske
> før december 2003.

Sikkert en hel del. Jeg kan da også se at Sverige d. 1. April 2004 har
harmoniseret med EU således at man ikke længere må bryde kopispærring,
ligesom i Danmark.

Men det interesante er at de må sælge kopier til 'nærmeste kreds'. Så er
spørgsmået bare hvor bred denne kreds er ?

Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 31-08-04 23:15

Peter Albrechtsen wrote:

> Men det interesante er at de må sælge kopier til 'nærmeste kreds'. Så
> er spørgsmået bare hvor bred denne kreds er ?

Hvor stammer den tolkning fra?

David

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 01-09-04 07:04

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvor stammer den tolkning fra?

http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 19:33

"Peter Albrechtsen" skrev 31.08.2004 20:05:

> [...]
> Ligeledes er det også lovligt at downloade hvad du kan finde på nettet.
> (selv den svenske justitsminisetr gør det i stor stil)

Interessant - hvor har du det fra? Har du et link?

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:43

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD5A90EB.486E%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Interessant - hvor har du det fra? Har du et link?

Jeg læste det faktisk i et interview med den svenske justitsminister. Jeg
tror at det var i Berlingske, da de ligsom mange andre danskere undrede sig
over at det ikke var forbudt.

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 18:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Den var ikke gået i Danmark.

Nej, - men jeg er ret sikker på at Digital Millennium Copyright Act (DMCA)
heller ikke gælder i Danmark, så yankeen må nok også læse lidt om dansk
lovgivning før end han farer på en dansker

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-08-04 18:59

> [...]
> heller ikke gælder i Danmark, så yankeen må nok også læse lidt om dansk
> lovgivning før end han farer på en dansker

Den slags har de folk til her i landet

/Per

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:09

> Den slags har de folk til her i landet

Ja, den gode Dennis burde nok have kontaktet en svensk kollega

Det havde sikkert bare i hjulpet ret meget da svenskere må downloade hvad de
kan finde på nettet.
(på nær børneporno)

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-08-04 19:20

> Det havde sikkert bare i hjulpet ret meget da svenskere må downloade hvad
de
> kan finde på nettet.

Nu går Dreamworks så vidt jeg lige kan se ikke efter dem, der downloader,
men efter dem, der distribuerer.
Hvis det også er tilladt i Sverige, så er det vidst på sin plads endegyldigt
at aflive øgenavnet 'ForbudsSverige'...

/Per

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:26

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det også er tilladt i Sverige, så er det vidst på sin plads
endegyldigt
> at aflive øgenavnet 'ForbudsSverige'...

Jeg har heller ikke fantasi til at forstille mig at det er lovligt at
distribuere det igen, men jeg ved det faktisk ikke.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af noget vedr. linkning. For det er
vel det som sagen drejer sig om.

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 19:49

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af noget vedr. linkning. For det
er
> vel det som sagen drejer sig om.

Vedr. linkning:
Det er ikke lykkedes at finde noget vedr. linkning, men da personerne bag
the piratebay ikke gør noget som helst for at skjule deres identitet, så er
jeg sgu lige ved at tro at det heller ikke er ulovligt.
Så måske kan vi godt begrave 'Forbuds Sverige'

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 20:33

Her er hvad de svenske advokater skiver om linking:

Citat:

Länkning:

Det finns nästan inga rättsfall alls om hur UrL tillämpas på digitalteknik i
Sverige. Det senaste, från år 2000 handlar om länkning till mp3-sidor och
ger vid handen att vi inte behöver oroa oss för lagen och dess apologeter än
på ett tag. Högsta Domstolen verkar inte ha någon koll alls på olika typer
av länkar, men kommer fram till att länkning är att betrakta som "offentligt
framförande" (lagligt) och inte "spridning" (inte lagligt).

I praktiken är risken att du kommer bli stämd och åka dit ganska liten,
särskilt om du mest kopierar för eget bruk. Att stämma enskilda ser inte
riktigt bra ut, åtminstone inte i Sverige. Även om Antipiratbyrån och
liknande organisationer vill få folk tjalla på varandra, använder de sig
ofta av andra medel än lagens långa arm, t.ex. att försöka få din
internetleverantör att stänga av din uppkoppling.

Om du skulle åka dit är straffen för olika former av upphovsrättsintrång
böter eller fängelse i upp till två år. För att straffas måste man enligt
lagen ha uppsåt eller ha varit gravt oaktsam i sitt agerande. Du kan alltså
inte bli straffad eller skadeståndsskyldig om du inte vet, och inte heller
haft anledning att misstänka att det är olagligt material du kopierar. Du
kan också bli skadeståndsskyldig om du haft uppsåt eller varit oaktsam,
enligt det nya lagförslaget.

Citat slut:

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 21:22

"Peter Albrechtsen" skrev 31.08.2004 21:32:

> Her er hvad de svenske advokater skiver om linking:

Jeg må indrømme, at mit svensk ikke er perfekt... Langtfra....

Hvilke advokater er det for øvrigt? De ser ud til at have en del holdninger
til området.

> [...]
> av länkar, men kommer fram till att länkning är att betrakta som "offentligt
> framförande" (lagligt) och inte "spridning" (inte lagligt).

Ok, i den henseende er retstilstanden altså til dels lig den danske. I
MP3-afgørelsen (som jeg har omtalt i et tidligere indlæg), slog man netop
også fast at linkning til ophavsretligt beskyttet materiale på nettet udgør
en (fornyet) tilgængeliggørelse for almenheden i form af offentlig
fremførelse.
Jeg kan så forstå at det åbenbart ikke er ulovligt i Sverige. Det er det i
Danmark. Men klassificeringen af linkningen er den samme.

> [...]
> ofta av andra medel än lagens långa arm, t.ex. att försöka få din
> internetleverantör att stänga av din uppkoppling.

Jeg forstår ikke alt i dette afsnit, men jeg ved at Sverige har regler der
ligner de danske forbuds- og bevissikringsregler (vores er bl.a. lavet med
svensk forbillede), så mon ikke "Antipiratbyrån" også anvender dem.

> [...]
> haft anledning att misstänka att det är olagligt material du kopierar. Du
> kan också bli skadeståndsskyldig om du haft uppsåt eller varit oaktsam,

Det lyder meget som den danske retstilstand.

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 31-08-04 22:00

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD5AAA8F.487C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Jeg må indrømme, at mit svensk ikke er perfekt... Langtfra....

Heller ikke mit. Men jeg fornemmer da så meget at den gode Dennis i
Californien får svært ved at komme igennem med sit krav ved en svensk
domstol.

> Hvilke advokater er det for øvrigt? De ser ud til at have en del
holdninger
> til området.

Det er da piraternes egne advokater
http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6
Så det er sikkert set med "de rette briller"

Og for at runde af kan jeg tilføje følgende:
Det som jeg fandt morsom ved historien var egentlig, at en ung håbefuld
amerikansk advokat skriver et belærende brev om, at vi her i Europa skal
rette os efter amerikansk lovgivning, samt den måde som svenskeren svarede
ham på.
Blot mener jeg at han skulle have udeladt de sidste bemærkninger, da de
ligesom vælter troværdigheden.

Peter

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-08-04 18:42

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> "Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke til svensk ophavsretslov, - så kun denne kommentar:
> Den var ikke gået i Danmark.

Mon han ikke tænker på deres henvisning til DMCA?

Er der faldet dom i nogen sager i Danmark omkring linking? Jeg erindrer ham
der begik selvmord før retssagen, men mener ikke der er faldet endelig dom i
sager omkring linkning?

Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 18:55

"Anders Vind Ebbesen" skrev 31.08.2004 19:42:

> [...]
> der begik selvmord før retssagen, men mener ikke der er faldet endelig dom i

Jo, hans overlevende kammerat blev dømt til at betale 100.000 kr. i
erstatning og godtgørelse. Man valgte dog at lade en forskyldt bødestraf
bortfalde.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 01-09-04 07:08

On Tuesday 31 August 2004 19:30, Per Christoffersen wrote:

> Der linkes til elektroniske kopier af ophavsretsbeskyttet materiale, og
> det må man altså ikke her i landet.

Der linkes kun til torrents, for at være helt præcis. Det er filer på typisk
100 kb, og de har intet som helst med eksempelvis film eller spil at gøre.
De indeholder henvisning til en Tracker, der så igen peger på en række
maskiner, der *måske* har brudstykker af filmen/spillet liggende fysisk.

For at få noget ud af torrent-filerne, skal personen, som downloader en
sådan, aktivere et tredjepartsprodukt med torrent-filen som input. Først
herefter vil tredjepartsproduktet forsøge at downloade noget via et
sindrigt netværk af opkoblede maskiner.

Det scenarie er med garanti aldrig afprøvet i en dansk retssal. Men jeg vil
umiddelbart mene, at det er slutbrugeren og måske trackeren, som begår
ulovligheden.

--
Martin Kofoed