Forbrydelser ombord på et fly
Fra : e

Dato : 31-08-04 14:38

Hvilket lands lovgivning gælder egentligt på et fly i luften der flyver
mellem forskellige lande ?
Jeg tænker på forbrydelser (vold, tyveri, kapring) begået af passagerer
ombord mens flyet er i luften.
Er der et enkelt svar som transitlandet, folks nationalitet, flyets
indregistreringsland eller lign.

Fra : Bo Ramsing

Dato : 31-08-04 15:40

Hvis jeg husker rigtigt, så er et fly at sidesætte med en ambasade. Det er
et "lille stykke" af flyets hjemland.
Mvh
Bo

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 31-08-04 16:26

Bo Ramsing skrev sålydende:

> Hvis jeg husker rigtigt, så er et fly at sidesætte med en ambasade.
> Det er et "lille stykke" af flyets hjemland.
> Mvh
> Bo

De to ting har intet med hinanden at gøre, og de immuniteter og
privilegier, der gælder for en diplomatisk/konsulær repræsentation gør
ikke denne til et stykke af udsenderlandet, men tjener til at beskytte
dens virksomhed i forhold til opholdslandet.

høa

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 31-08-04 16:23

e skrev sålydende:

> [...]
> passagerer ombord mens flyet er i luften.
> Er der et enkelt svar som transitlandet, folks nationalitet, flyets

Det kan være alle tre og flere muligheder. Det vil blive et spørgsmål om
forhandling og evt. overenskomster med det land, hvor lovovertræderen
pågribes, der kommer til at afgøre, hvor strafforfølgningen finder sted.

høa

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 16:50

"e" skrev 31.08.2004 15:38:

> [...]
> ombord mens flyet er i luften.
> Er der et enkelt svar som transitlandet, folks nationalitet, flyets

Hvis forbrydelsen sker i dansk luftrum eller på et dansk fly uden for noget
lands luftrum, så gælder dansk jurisdiktion, jf. straffelovens § 6 hhv. nr.
1 og 2.

Hvis det drejer sig om flykapring, som beskrevet i straffelovens § 183a, så
er der ved en konvention i 1970 indført en "universel" jurisdiktion, således
at man fx. i Danmark kan straffe en flykaprer uanset, hvor han hører hjemme,
også selv om kapringen er sket uden for dansk luftrum. Se straffelovens § 8:

"§ 8. Under dansk straffemyndighed hører endvidere handlinger, foretagne
uden for den danske stat, uden hensyn til, hvor gerningsmanden hører hjemme,
[...]
4) når handlingen er omfattet af § 183a. 34) Påtalen kan tillige omfatte
overtrædelser af §§ 237 og 244-248, som er begået i forbindelse med
overtrædelsen af § 183 a, [...]"

Det betyder vistnok også, at man i vidt omfang kan udlevere flykaprere til
andre lande under konventionen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Hans Poulsen

Dato : 31-08-04 23:37

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in message news:<BD5A6AAF.47E3%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>...

> Hvis forbrydelsen sker i dansk luftrum eller på et dansk fly uden for noget
> lands luftrum, så gælder dansk jurisdiktion, jf. straffelovens § 6 hhv. nr.
> 1 og 2.

"...i dansk luftrum....gælder dansk jurisdiktion...".

Gælder det også, hvis maskinen er finsk, chartret af et brasiliansk
selskab,
med russisk besætning, samtlige passagerere er italienere, flyveren
startet i Moskva og på vej til Ottawa uden mellemlanding? Mon ikke der
er brug for her at studere den disciplin, der hedder International
Privatret, før det med sikkerhed kan fastslås, hvilket lands lov der
skal lægges til grund?

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-09-04 01:24

Scripsit hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen)

> Gælder det også, hvis maskinen er finsk, chartret af et brasiliansk
> selskab, med russisk besætning, samtlige passagerere er italienere,
> flyveren startet i Moskva og på vej til Ottawa uden mellemlanding?

Ja, i det omfang flyet passerer over dansk luftrum. (Der kan være
meteorologiske grunde til at styre til venstre for Grønland).

> Mon ikke der er brug for her at studere den disciplin, der hedder
> International Privatret,

Hvorfor i alverden det? Vi taler om strafferet, ikke privatret.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Hans Poulsen

Dato : 01-09-04 08:58

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<87isay4z18.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>...
> Scripsit hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen)
>

> Hvorfor i alverden det? Vi taler om strafferet, ikke privatret.

"Vi taler om strafferet, ikke privatret".

Enig, men i International Privatret vil du finde processuelle
regler - også af strafferetlig karakter.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : jacob nielsen

Dato : 01-09-04 17:34

Hans Poulsen wrote:

> "Vi taler om strafferet, ikke privatret".
>
> Enig, men i International Privatret vil du finde processuelle
> regler - også af strafferetlig karakter.

Kan du komme det lidt nærmere?

Mvh.
Jacob

Fra : Hans Poulsen

Dato : 02-09-04 05:36

jacob nielsen <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message news:<4135f9e4$0$202$14726298@news.sunsite.dk>...

> Kan du komme det lidt nærmere?
>
> Mvh.
> Jacob

Desværre nej, for da skulle jeg ty til en temmelig usikker kilde,
nemlig min hukommelse, som ikke længere er, hvad den var tilforn. Jeg
har ingen juridiske lærebøger i mit hjem.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-09-04 07:06

"Hans Poulsen" skrev 01.09.2004 0:37:

> "...i dansk luftrum....gælder dansk jurisdiktion...".

Ja. Se straffelovens § 6 stk. 1:

"§ 6. Under dansk straffemyndighed hører handlinger, som foretages
1) i den danske stat,"

Karnovs første kommentar: "Herunder sø- og luftterritoriet."

> Gælder det også, hvis maskinen er finsk,

Ja.

> chartret af et brasiliansk selskab,

Ja.

> med russisk besætning,

Ja.

> [...]

> er brug for her at studere den disciplin, der hedder International
> Privatret, før det med sikkerhed kan fastslås, hvilket lands lov der

Det kunne da være interessant at læse international privatret, hvis man
skulle bestemme hvad der fx. sker med lasten i flyet, men nu handler
spørgsmålet jo altså om forbrydelser, altså strafferet.