? Markedsføringslov: Uopfordret henvendles~
Fra : Jakob

Dato : 31-08-04 01:00

Kære NG.

Jeg er dyb modstander af spam og dermed at modtage mere eller mindre seriøse
"tilbud", jeg ikke har bedt om.

Men hvordan er lovgivningen egentligt?

Er det lovligt at sende uopfordrede emails til personer (i en virksomhed),
hvor man tilbyder salg af dette og hint?

Hvis nej, er det så lovligt, hvis man henviser til omtale af virksomheden i
pressen eller via bekendte, som ikke nødvendigvis har en direkte relation
til pågældende virksomhed?

Hvis nej i begge spørgsmål, er det så lovligt at sende alm. fodpost med
samme grunde?

Hvis nej i alle tre spørgsmål: Hvordan kan man i givet fald henvende sig til
personer i virksomheder med salg for øje?

Og hvad er egentlig den juridiske forskel på uopfordret salg og f.eks. en
uopfordret ansøgning om ansættelse i virksomheden, man henvender sig til?

Så vidt jeg husker, er det OK at sende uopfordrede tilbud med fodpost men
ikke email. Men jeg tager måske fejl.

Til orientering skal jeg tilføje, at jeg alene har en faglig interesse i
ovenstående og ikke en hensigt om salg.

Det vil glæde mig, hvis en af Jer fra NG kan oplyse mig om de mest
opdaterede fortolkninger af markedsføringsloven, som jeg tror er den lov,
der er mest relevant at forholde spørgsmålene til. Kom gerne med links, hvor
jeg kan læse mer eom, hvis det er det letteste.

På forhånd tak :D

Mvh
Jakob

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-08-04 07:21

"Jakob" skrev 31.08.2004 2:00:

> Jeg er dyb modstander af spam og dermed at modtage mere eller mindre seriøse
> "tilbud", jeg ikke har bedt om.

Det tror jeg bestemt ikke du er ene om

> Men hvordan er lovgivningen egentligt?
>
> Er det lovligt at sende uopfordrede emails til personer (i en virksomhed),
> hvor man tilbyder salg af dette og hint?

Nej - se markedsføringslovens § 6a

> Hvis nej, er det så lovligt, hvis man henviser til omtale af virksomheden i
> pressen eller via bekendte, som ikke nødvendigvis har en direkte relation
> til pågældende virksomhed?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis det skal forstås sådan at
afsenderen bruger anledningen/personen som reference med det formål at omgå
forbuddet, så vil jeg også sige nej.

> Hvis nej i begge spørgsmål, er det så lovligt at sende alm. fodpost med
> samme grunde?

Ja.

> Hvis nej i alle tre spørgsmål: Hvordan kan man i givet fald henvende sig til
> personer i virksomheder med salg for øje?

Post, telefon uden automatisk opkaldssystem, pakker, reklameblade etc. (ja
ja - jeg ved godt jeg ikke svarede nej til alle tre...).

> Og hvad er egentlig den juridiske forskel på uopfordret salg og f.eks. en
> uopfordret ansøgning om ansættelse i virksomheden, man henvender sig til?

At ansøgningen ikke er er "med henblik på afsætning". Det har tidligere
været diskuteret her i gruppen, hvorvidt det kunne falde ind under
bestemmelsen, men jeg er af den opfattelse at det kan det ikke, hvis der er
tale om en almindelig arbejdstager - allerede af den grund at han ikke er
erhvervsdrivende.

[klip]
> [...]
> der er mest relevant at forholde spørgsmålene til. Kom gerne med links, hvor
> jeg kan læse mer eom, hvis det er det letteste.

Der behøves såmænd ikke så meget fortolkning. Den relevante bestemmelse er
markedsføringslovens § 6a:
§ 6a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget
dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en
tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har
mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med
afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende
henvendelser. [...]

Den fortsætter med flere stykker især vedr. forbrugere. Du kan læse hele
teksten på www.retsinfo.dk eller på www.fs.dk.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jakob

Dato : 31-08-04 07:55

Hej Kristian.

Rigtig mange tak for dit hurtige og præcise svar.

Jeg tænkte nok, at emnet har været drøftet i nyhedsgruppen tidligere. Men
umiddelbart kunne jeg ikke se det ud fra subjectlines (og orkede nok ikke at
hive alle headers ned) :)

I øvrigt mange tak for links. De er nu bookmarked :D

Fortsat god dag

Mvh
Jakob