købeloven - nægte reparation/ombytning?
Fra : Jane

Dato : 29-08-04 19:31

Jeg har købt en dims til 400 nedsat fra 700 i Bilka
dimsen viser sig ikke at virke og jeg kommer tilbage
i butikken for enten at få en ny eller få den fikset
men...

Ombytning er umulig da de ikke har flere af dimsen
tilbage i butikken! Suk!

Kan butikken tillade sig kun at tilbyde at jeg kan få
pengene (de 300) igen og nægte at prøve at reparere
varen? De tilbyder også et andet produkt der har en
værdi på 100, og så kan jeg få 200 i kontanter med
hjem, hvilket absolut ikke er noget jeg har lyst til.
En gave til en 50 års fødselsdag må gerne se ud af
noget og være noget specielt.

Jeg er meget ked af det da jeg absolut gerne vil have
min dims og gerne vil have den repareret.

Jeg kan ikke lige gennemskue:
http://www.forbrug.dk/klage/3/saelgers-rettigheder-ved-mangler/links/afvisning-af-afhjaelpning-eller-ombytning/
så jeg vil være glad for lidt hjælp.

Hvis nu butikken indenfor to år igen får en dims hjem
til butikken men til pris på 700 - kan jeg så kræve at
få den byttet til sådan en eller har jeg kun krav på
en dims til 300 til lavere kvalitet?

Jane - savner sin dims og skal snart til fødselsdag!
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-08-04 20:00

Jane wrote:

> Jeg har købt en dims til 400 nedsat fra 700 i Bilka
> dimsen viser sig ikke at virke og jeg kommer tilbage
> i butikken for enten at få en ny eller få den fikset
> men...

Hvad vil det koste at reparere dimsen?

Købeloven, §78 stk. 2: "Køberen kan ikke kræve omlevering eller
afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller
vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages
hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og
om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jane

Dato : 29-08-04 20:12

Jonathan Stein skrev i <news:41322695$0$214$14726298@news.sunsite.dk>:

> Hvad vil det koste at reparere dimsen?

Vides ikke - jeg aner ikke hvor man finder en reparatør
når Bilka ikke gider finde en for mig

> Der skal herved tages
> hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og
> om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen."

Da dimsen reelt ikke kan bruges med den mangel at fjern-
betjeningen ikke virker - hvad betyder det så oversat til
almindelig menneskesprog?

Jane - leder efter en reparatør af elektriske dimser
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-08-04 20:44

Jane wrote:

> Da dimsen reelt ikke kan bruges med den mangel at fjern-
> betjeningen ikke virker - hvad betyder det så oversat til
> almindelig menneskesprog?

Jeg tør ikke sætte beløb på, men hvis afhjælpning af manglen er
"uforholdsmæssigt" dyr, har Bilka ret til at hæve købet.

Det er sikkert billigere at købe en ny fjernbetjening end at reparere
på en defekt. Måske kan en anden fjernbetjening bruges?

Det kan ikke svare sig at føre en retssag, og beløbet ligger under
forbrugerklagenævnets grænse, så reelt har du ikke de store muligheder
over for Bilka - med mindre du kan få en journalist til at interessere
sig for sagen...

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 21:04

"Jonathan Stein" skrev

> [...]
> forbrugerklagenævnets grænse, så reelt har du ikke de store muligheder
> over for Bilka - med mindre du kan få en journalist til at interessere

Jeg var egentlig ikke klar over at journalister har særlige kontakter til
Bilka`s leverandører, og kan skaffe varer frem, Bilka ikke har.

En nedsættelse af prisen fra 700kr. til 300/400 tyder på et restsalg, så det
virker sandsynligt at varen er udgået.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-08-04 21:24

alexbo wrote:

> Jeg var egentlig ikke klar over at journalister har særlige kontakter til
> Bilka`s leverandører, og kan skaffe varer frem, Bilka ikke har.

Hvis der virkelig ikke findes en fungerende fjernbetjening i denne
verden, som Bilka kan komme i besidelse af, ville de måske få lyst til
at tilbyde kunden et bedre produkt, hvis det skete i god sendetid på en
landsdækkende kanal.

Om der findes en journalist, der skulle have lyst til at udstille
Bilka som de værste skurke i denne sag? Tja, jeg er blevet overrasket før...

Fra : Maja

Dato : 30-08-04 18:06

Ja ja..
Vi er ved at være trætte af alle tudefjæse her i landet..som mener vi skal
have smidt den
ene tudehistorie efter den anden ind i stuen... og det er medierne sku nok
også snart..

Maja

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 20:19

Jane skrev:

>Kan butikken tillade sig kun at tilbyde at jeg kan få
>pengene (de 300) igen og nægte at prøve at reparere
>varen?

De kan naturligvis tilbyde hvad de vil. Det er ikke sikkert at du
har krav på reparation:

Købelovens § 78:

[...]

Der er dog adgang til at bede andre om at reparere varen:

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
   ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
   ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
   kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
   afhjælpe for sælgerens regning.

.... men det vil jeg ikke anbefale. Hvis problemet falder ind
under stk. 2, hænger man selv på regningen, og under alle
omstændigheder ville jeg nok være skeptisk over for om man
overhovedet kunne få en butik til at dække regningen.

>Hvis nu butikken indenfor to år igen får en dims hjem
>til butikken men til pris på 700 - kan jeg så kræve at
>få den byttet til sådan en eller har jeg kun krav på
>en dims til 300 til lavere kvalitet?

Du kan kun kræve en vare præcis magen til.

Når dit krav er fremsat, har det en forældelse på 5 år, så hvis
de inden for den periode får en vare magen til, kan du kræve en
bytter. Spørgsmålet om en anden, lignende vare må forhandles.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 29-08-04 21:48

Bertel Lund Hansen skrev i <news:jia4j0lnb0us4dvjt7r31fvjkkttul4pf3
@news.stofanet.dk>:

> [...]
> de inden for den periode får en vare magen til, kan du kræve en
> bytter. Spørgsmålet om en anden, lignende vare må forhandles.

Altså samme mærke osv men vel ikke samme farve?
Hvor meget skal den være magen til?

Jane - sytnes det lyder ganske interessant...
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 22:50

Jane skrev:

>Altså samme mærke osv men vel ikke samme farve?

Jeg vil mene at det er udformningen og det tekniske indhold der
er afgørende, men man kan ikke ved enhver vare affeje farven som
uvæsentlig.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 30-08-04 13:13

Bertel Lund Hansen skrev i

> Jeg vil mene at det er udformningen og det tekniske indhold der

Det lyder godt. Nu får han den altså i fødselsdagsgave
for det er megasvært at pakke en Le Mans tur ind, så
den skal illustrere en sådan, og så må han jo vælge hvad
han vil med den bagefter, om han vil have den byttet til
penge eller vente to år på butikken får en tilsvarende
vare (og herefter eventuelt fem år merer før han opgiver).

Det er lidt ærgeligt vores ide med at fjernstyre den,
så den selv kom hen til ham, gik i vasken. Men når den
går amok og ikke adlyder fjernbetjeningen tør jeg ikke
at tænde den når der er mennesker eller dyr i nærheden.

Jane - semiglad
--
xn--bleskrog-i0a.dk
æbleskrog.dk