Interesseorganisation eller forening
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 29-08-04 13:18

Hej!

Jeg vil blot lige høre, om der er en juridisk forskel mellem en
"interesseorganisation" og en "forening"?

Eller er en interesseorganisation oftest blot en forening i juridisk
forstand?

Fordele/ulemper ved de to typer?

Grunden til at "interesseorganisation" ønskes brugt, er for at "signalere"
en hvis grad af seriøsitet, selvom der også findes seriøse foreninger -
f.eks. Dansk IT mv.

(Jeg har søgt på google - men kun fundet regler for foreninger)

På forhånd tak,

Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-08-04 13:33

"Anders Vind Ebbesen" skrev 29.08.2004 14:18:

> Jeg vil blot lige høre, om der er en juridisk forskel mellem en
> "interesseorganisation" og en "forening"?
>
> Eller er en interesseorganisation oftest blot en forening i juridisk
> forstand?

Ja. En interesseorganisation er blot en betegnelse, man bruger om
organisationer, der fx. har til formål at arbejde for en bestemt interessse
eller fremme politik i en bestemt retning.
Interesseorganisationer er ofte organiseret som foreninger.

> [...]
> en hvis grad af seriøsitet, selvom der også findes seriøse foreninger -

Tjah - man kan ikke lige sætte et bestemt regelsæt op for, hvornår der er
tale om en interesseorganisation.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!