Hvordan sendes opsigelse bedst?
Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-08-04 10:05

Hejsa

Jeg står og skal opsige min lejlighed. Jeg har sendt udlejer en e-mail
med opsigelsen samt et brev, som jeg har postkvittering på er sendt. Men
er det nok? Jeg har jo ingen "bevis" for at han har modtaget nogle af
delene? Skal jeg sende et anbefalet brev? Eller køre ud til ham og
aflevere det? Hvordan gør man "rigtigt"?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-08-04 10:38

"Bettina Hansen" skrev 29.08.2004 11:04:

> [...]
> delene? Skal jeg sende et anbefalet brev? Eller køre ud til ham og
> aflevere det? Hvordan gør man "rigtigt"?

Et almindeligt brev er principielt rigeligt. Husk at beholde en kopi selv.
Hvis du vil være ekstra sikker, så sender du det med postkvittering, som du
har skrevet, eller anbefalet.
Hvis det skal være rigtig fint, så vedlægger du en kopi af brevet, samt en
frankeret svarkuvert, og beder udlejer kvittere for modtagelse på kopien og
sende den tilbage til dig.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-08-04 11:40

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> wrote in message
> [...]
> delene? Skal jeg sende et anbefalet brev? Eller køre ud til ham og
> aflevere det? Hvordan gør man "rigtigt"?

Hvis du bruger outlook, kan du sætte den op til at sende dig en kvitering
med angivelse af tid og dato for hvornår modtageren har åbnet mailen

Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-04 11:51

Peter K. Nielsen <peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> Hvis du bruger outlook, kan du sætte den op til at sende dig en
> kvitering med angivelse af tid og dato for hvornår modtageren har
> åbnet mailen

Jeg tvivler på at det vil have den store bevisværdi. Derudover vil det
formentlig ikke virke i praksis. Hvis udlejer virkelig vil nægte at have
modtaget emailen, vil han nok blokere for den slags svarbeskeder. Hans
spamfilter vil sikkert også blokere for den slags (i hvert fald
udsendelse af kvitteringen).

Skulle det komme til en juridisk konflikt hvor man skal vurdere om
udlejer har modtaget en email eller ej (teoretisk set), vil jeg mene at
indsættelse af "ønske om kvittering" forringer sandsynligheden for at
emailen er modtaget. Det skyldes at spammere bruger "ønske om
kvittering", og risikoen for at emailen auto-slettes i et spamfilter
stiger derfor.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-04 13:23

Peter K. Nielsen skrev:

>Hvis du bruger outlook, kan du sætte den op til at sende dig en kvitering
>med angivelse af tid og dato for hvornår modtageren har åbnet mailen

Agent sender ikke noget som helst når jeg åbner min mail.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-08-04 19:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> Agent sender ikke noget som helst når jeg åbner min mail.

Du er jo også sådan en dygtig lille dreng

Det ændrer ikke spor på hvad Peter og Jesper skriver, og at der er
særdeles mange mennesker som bruger OE, hvorfor det er fint nok at
muligheden bliver diskuteret.

Personligt foretrækker jeg da et almindeligt brev, hvori jeg skriver at
de skal bekræfte opsigelsen, måske efterfulgt af en mail hvor jeg
spørger om det samme efter en uges tid. Det mener jeg er det letteste
(slipper for at gå på posthuset) og billigste (kun portoen + evt. måske
2 min. til at skrive en mail efter en uges tid).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : TGD

Dato : 30-08-04 11:41

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> delene? Skal jeg sende et anbefalet brev? Eller køre ud til ham og
> aflevere det? Hvordan gør man "rigtigt"?

Du sender det via fax og med kvittering for afsendelse, det anbefaler FS
fremfor anbefalet brev i andre sammenhæng.

Fra : Gerner

Dato : 30-08-04 12:48

On Mon, 30 Aug 2004 12:41:28 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Du sender det via fax og med kvittering for afsendelse, det anbefaler FS
>fremfor anbefalet brev i andre sammenhæng.

Min fax kvitering indeholde ingen gengivelse af dokumentet, men kun hvem (faxnr.
hvis ikke navn er indkodet), telefaxnr, tid og dato, samt tidsforbrug og eget
faxnr.

Så i realiteten har jeg kun et "bevis" for at have sendt en fax, men ikke hvad
den indeholdt. Så det er ikke en sikker metode og kun hvis det kommer til en
retssag, kan retten muligvis sætte kviteringen sammen med dokumentet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : TGD

Dato : 30-08-04 16:16

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
(faxnr.
> hvis ikke navn er indkodet), telefaxnr, tid og dato, samt tidsforbrug og

Det er også nok, hvis du ikke fremstår som meget upålidelig.

> [...]
en
> retssag, kan retten muligvis sætte kviteringen sammen med dokumentet.

Hvordan vil du bevise indeholdet af et anbefalet brev?

FS anbefaler FAX fremfor andre metoder så kan du diskutere herfra og til
dommedag hvad der er bedst, men det er faktum at de anbefaler FAX.

Fra : Gerner

Dato : 30-08-04 17:42

On Mon, 30 Aug 2004 17:15:34 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>(faxnr.
>eget
>
>Det er også nok, hvis du ikke fremstår som meget upålidelig.

Der er altid mulighed for at en faxmodtager ikke vil annerkende modtagelsen af
en fax, og det har ikke noget gøre med afsenderen pålidelighed, da der findes en
kvitering. Kviteringen kan, hvis modtageren ikke annerkender modtagelsen af
dokumentet per fax, ikke bruges i første omgang hvis ikke dele eller hele
dokumentet er gengivet på kviteringen.

>hvad
>en
>
>Hvordan vil du bevise indeholdet af et anbefalet brev?

Der er det ikke indeholdet der skal bevises men fremkomsten af brevforsendelsen.
Også her er det kun under en retssag det evt. kan konstateres om dokumentet
svarer til den kviterede forsendelse.

>FS anbefaler FAX fremfor andre metoder så kan du diskutere herfra og til
>dommedag hvad der er bedst, men det er faktum at de anbefaler FAX.

Jeg ved ikke hvad FS er, men det kunne tænkes de kun kender til faxmaskiner der
udskriver en kvitering incl. dele eller hele dokumentet, evt. blot side 1 i
forminsket format. Sådan en faxmaskine har jeg selv haft. (har den endnu men den
er istykker)
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-08-04 18:19

> [...]

> forminsket format. Sådan en faxmaskine har jeg selv haft. (har den endnu

FS er Forbrugerstyrelsen, og de anbefaler fax-fremsendelse, fordi der
udskrives en kvittering på, at et dokument af en vis størrelse (side-antal)
er sendt og (meget væsentligt) modtaget hos modtageren på et bestemt
tidspunkt.

Dette er selvsagt ikke nok til at bevise indholdet, men dog en væsentlig
styrkelse af sagen.

Jeg kan lige akkurat erindre, en sag for klagenævnet for ejendomshandel (som
sikkert hedder noget andet helt præcist...), hvor en fax med indsigelser på
en aftale var sendt den forkerte vej (så den blanke bagside blev sendt...).
Her var det af meget stor betydning, at modtageren rent faktisk kunne
genfinde de blanke sider i sin papirkurv.

/Per

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 26-09-04 08:27

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev et indlæg
> [...]

>retssag, kan retten muligvis sætte kviteringen sammen med dokumentet.

Jeg har et par gange sendt fax fra posthuset i Sønderborg, og der får
man en kvittering hvor det meste af den første side er medtaget. Det
må vel siges at være et godt og stærkt bevis - man kan både se hvad
der er sendt, hvornår og til hvilken fax. Og man er er sikker på at
dokumentet ikke er vendt forkert som nævnt i et andet indlæg i tråden.
Hvis det er en længere tekst man skal skrive kan man jo sørge for at
skrive det vigtigste i starten - så man ikke skal slås om hvorvidt at
hans side 2 er mere korrekt den side 2 som afsender har (hvis det er
en tilspidset situation hvor ufinde metoder kommer i brug).

Man får sendt meget for en 40-50 kroner så jeg mener personligt det er
en god løsning hvis man vil kunne bevise at man har sendt f.eks. en
opsigelse.

Eventuelt kan man vel også sende en kopi pr. almindeligt brev, selv om
jeg ikke umiddelbart se det er nødvendigt.

Og det giver så anledning til et tillægsspørgsmål:

I nogle sammenhæng har jeg bemærket at der skelnes mellem om "brevet
er nået frem" eller om det "er kommet til kunskab" - forstået således
at i førstnævnte tilfælde ligger brevet i en postkasse x antal
dage/uger inden modtager læser det, hvor det i sidste tilfælde er
blevet læst af modtager.

Når faxen er kommet ud hos modtager - er det så blot kommet frem,
eller er det også kommet til kundskab?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : BB

Dato : 26-09-04 09:44

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Når faxen er kommet ud hos modtager - er det så blot kommet frem,
> eller er det også kommet til kundskab?

I bedste fald er det kommet frem - det er i hvert fald ikke kommet til
kundskab for nogen bare fordi en fax har ligget og flydt i et printerrum et
par måneder.

BB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-09-04 10:18

"BB" wrote

> I bedste fald er det kommet frem - det er i hvert fald ikke kommet til
> kundskab for nogen bare fordi en fax har ligget og flydt i et printerrum
> et
> par måneder.

En konvolut sendt med etaten eller afleveret peronligt kan også ligge og
flyde i flere år uden at blive åbnet
Det er ikke afsenderens problem

- Peter