Gebyrer ved incassoskrivelser/rykkere?
Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 07:18

Hej med jer...

Jeg har en gammel sag kørende i forbindelse med en regning.
Jeg har så lige fået en skrivelse fra et incassofirma, hvor der i mine øjne
er taget alt for mange omkostninger.

Den ser således ud:

Hovedstol
1.276,50 kr

Renter 20,88% p.a. fra 20.05.2001 til 24.08.2004
869,16 kr

Omkostninger
1.300,00 kr

Kan det passe, at der kan løbe hele 1.300,00 kr på i gebyrer/omkostninger??

På forhånd tak,

/Martin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-04 07:36

"DaneX" <no@way.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Omkostninger
> 1.300,00 kr
>
> Kan det passe, at der kan løbe hele 1.300,00 kr på i

Nej, ikke umiddelbart: http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html

En erhvervsdrivende må opkræve et rykkergebyr på (højst) kr. 100 inkl.
moms hos en skyldner, uanset om dette fremgår af parternes aftale.
a..
a.. Der må dog højst opkræves tre (3) rykkergebyrer, dvs. i alt kr.
300, og
b.. Der skal forløbe mindst 10 dage mellem afsendelsen af hver
rykkerskrivelse.
b.. En erhvervsdrivende må videre opkræve et inkassogebyr på (højst)
kr. 100 inkl. moms for overgivelse af sagen til inkasso hos advokat
eller inkassobureau. Reglerne kan ikke fraviges til skade for skyldneren
ved aftale eller sædvane.
--
ahw

Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 07:39

Tak for svaret...
1 ekstra spørgsmål dog...

> [...]
> kr. 100 inkl. moms for overgivelse af sagen til inkasso hos advokat
> eller inkassobureau. Reglerne kan ikke fraviges til skade for skyldneren

Dvs. 400,- fra firmaet jeg skylder...
Men hvad så med inkassofirmaet, som har overtaget sagen. Hvor meget må de
lægge ekstra på regningen?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-04 07:54

> [...]
> 1 ekstra spørgsmål dog...

> Dvs. 400,- fra firmaet jeg skylder...
> Men hvad så med inkassofirmaet, som har overtaget sagen. Hvor meget må

aner det ikke, jeg er ikke jurist - jeg henviste blot til lovens ordlyd,
eller rettere et link hvor en jurist har forklaret lovens ordlyd - og
jeg får det heller ikke til 400 kr., men kun 300 kr.-

Jeg mener ikke at inkassofirmaet må lægge ekstra på regningen, men jeg
ved det ikke - et par af "jurarøverne" her i gruppen vil sikkert kunne
svare på det, hvis de vel at mærke vælger at gøre det uden kommentarer
som "hvorfor betaler du ikke bare din regning" etc.

--
ahw

Fra : Rune Wold

Dato : 28-08-04 09:22

DaneX wrote:

[klip]

> Dvs. 400,- fra firmaet jeg skylder...
> Men hvad så med inkassofirmaet, som har overtaget sagen. Hvor meget må de
> lægge ekstra på regningen?

Ja 300 i rykkergebyr og 100 i inkassogebyr.

Mht. inkassofirmaet er fordringshaveren berettiget til at kræve betaling
af skyldneren for det hermed forbundne rimelige salærkrav fra
inkassofirmaet, jf.

Citat:

Bekendtgørelse 2002-07-12 nr. 601 om udenretlige
inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling

§ 3. Har fordringshaveren anmodet en anden om at inddrive fordringen på
sine vegne, kan fordringshaveren kræve betaling af skyldneren for det
hermed forbundne rimelige salærkrav. Dette gælder dog kun, hvis der
forinden er sendt en rykkerskrivelse til skyldneren med angivelse af, at
manglende betaling inden en frist på mindst 10 dage fra afsendelsen af
rykkerskrivelsen vil kunne medføre, at der pålægges yderligere
inddrivelsesomkostninger, og det i øvrigt har været relevant at anmode
den pågældende inkassator om at inddrive fordringen.
Stk. 2. Det i stk. 1, 1. pkt., nævnte betalingskrav kan ikke overstige
det beløb, som er fastsat i bekendtgørelsens bilag 1.

Bilag 1
Fordringshaveren kan maksimalt kræve, at skyldneren for den enkelte
fordring skal betale følgende inkassobeløb:

Fordringer fra til    Inkassobeløb (ex. moms, jf. nedenfor)
0 1.000 kr.       300 kr.
1.001 2.500 kr.    500 kr.
2.501 5.000 kr.    700 kr.
5.001 10.000 kr.    900 kr.
10.001 25.000 kr.    1.200 kr.
25.001 50.000 kr.    1.600 kr.

Ved »fordring« skal forstås hovedkravet (inkl. moms) med tillæg af
renter påløbet før forfaldsdagen, men ikke renter efter forfaldsdagen
(morarenter). Endvidere skal medregnes administrationsgebyrer og andre
gebyrer, som fordringshaveren i henhold til aftale er berettiget til at
kræve betalt af skyldneren forud for forfaldsdagen, dvs. inden en
eventuel betalingsmisligholdelse fra skyldnerens side.
Der kan kun medregnes moms af inkassobeløbene, hvis fordringshaveren
ikke er momsregistreret.

Citat slut

Så vidt jeg lige kan se, forekommer fordringshaveren at have smidt 900
kr. oveni, men ift. de tal vi fik i dit første indlæg, burde det da kun
have været 500, eller hvad?

/Rune Wold

Fra : Rune Wold

Dato : 28-08-04 09:27

Rune Wold wrote:

[klip]

> Så vidt jeg lige kan se, forekommer fordringshaveren at have smidt 900
> kr. oveni, men ift. de tal vi fik i dit første indlæg, burde det da kun
> have været 500, eller hvad?

Sorry jeg glemte at regne de 400 i gebyrer med i kravet. I så fald må
han lægge 700 oveni. Men så har han vist stadig lagt for meget oveni, ikk?

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 28-08-04 12:24

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Sorry jeg glemte at regne de 400 i gebyrer med i kravet. I så fald må
> han lægge 700 oveni. Men så har han vist stadig lagt for meget oveni, ikk?

Der er som sagt mulighed for at kræve rykkergebyrer og inkassoomkostninger i
henhold til den bekendtgørelse du har henvist til.

Men det er svært at tage stilling til selve kravet når vi ikke kender
sagen - der står jo, at det er en gammel sag. Så omkostningerne kan være
meget forskelligartede.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-08-04 12:33

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote:
> Rune Wold wrote:
>
> [klip]

> Sorry jeg glemte at regne de 400 i gebyrer med i kravet. I så fald må
> han lægge 700 oveni. Men så har han vist stadig lagt for meget oveni, ikk?

Plus moms, så vidt jeg kan se af tabellen? Men så får jeg det også kun
til 400+(700*1,25) = 1275,- ...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-08-04 13:13

On Sat, 28 Aug 2004 11:33:17 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg"
<mihtjel@daimi.au.dk> wrote:

>Plus moms, så vidt jeg kan se af tabellen? Men så får jeg det også kun
>til 400+(700*1,25) = 1275,- ...

Rykkergebyrerne på de 100 er inkl. moms, så der skal ikke ganges med
1,25.

/Knud

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-08-04 13:25

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

> Rykkergebyrerne på de 100 er inkl. moms, så der skal ikke ganges med
> 1,25.

Det er også kun inkassogebyret (eller hvad det nu hedder) jeg putter
moms på her? Derfor paranteserne...

Fra : Rune Wold

Dato : 28-08-04 16:16

[klip]

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-08-04 16:38

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>
> [klip]

> Der kan kun medregnes moms af inkassobeløbene, hvis fordringshaveren
> ikke er momsregistreret.

Ah. Jeg havde byttet rundt på fordringshaveren og .. øh. Ham-den-anden
;)

Fra : Peter

Dato : 28-08-04 12:25

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> gebyrer/omkostninger??
> >

> Nej, ikke umiddelbart: http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html

Det er jo kun rykkergebyrer du omtaler og henviser til. Har du glemt
inkassoomkostningerne?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-04 13:17

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det er jo kun rykkergebyrer du omtaler og henviser til. Har du glemt
> inkassoomkostningerne?

Nej, - men i så fald må man vel kunne dokumentere omkostningerne -de må
ikke være urimelige i forhold til arbejdet, der udføres. At sende et
brev til en restant kan ikke koste 1300 kr. når arbejdet har taget 10
minutter:

Kære X - du skylder ifølge vort bogholderi (eller vor klients
bogholderi) 2000 kr. - dertil kommer et gebyr på 13oo kr. inkl. moms for
omkostningerne ved at sende dig dette brev.

Tog ca 30 sekunder at skrive det - højst. Hvordan bliver det til 1300
kr.?
--
ahw

Fra : Peter

Dato : 28-08-04 13:38

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej, - men i så fald må man vel kunne dokumentere omkostningerne -

Hvorfra kommer det krav? Noget du gætter dig til eller har du se på reglerne
i renteloven og den tilhørende bekendtgørelse?

> de må
> ikke være urimelige i forhold til arbejdet, der udføres.

Enig.

> At sende et
> brev til en restant kan ikke koste 1300 kr. når arbejdet har taget 10
> minutter:

Du ved *intet* om, hvor meget arbejde der har været i sagen. Intet.

> [...]
> omkostningerne ved at sende dig dette brev.
>
> Tog ca 30 sekunder at skrive det - højst. Hvordan bliver det til 1300

Det kan vores debitor nok oplyse om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 28-08-04 17:44

Peter wrote:

[klip]

> Du ved *intet* om, hvor meget arbejde der har været i sagen. Intet.

Nu er jeg ikke meget for at skrive et pro wilstrup indlæg, men
realistisk set er 10 minutters arbejde vel ikke en dårligt bud.

Jeg kan se på advokatgruppens hjemmeside, at du hovedsageligt sidder med
inkassosager. Kan du ikke lige skitsere tidsforbruget på en typisk
inkassosag?

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 28-08-04 18:16

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg kan se på advokatgruppens hjemmeside, at du hovedsageligt sidder med
> inkassosager.

Det er nok lige at stramme den. Jeg bruger nok 5 til 10 minutter om dagen på
inkasso. Mit primære arbejdsområde er retssager og rådgivning.

> Kan du ikke lige skitsere tidsforbruget på en typisk
> inkassosag?

Jeg vurderer sagen konkret. Hvordan skal den startes? Er der problemer i
sagen? Indsigelser? Hvad med kreditor? Dernæst ser jeg ikke sagen førend der
opstår et nyt spørgsmål: skal der stævnes? Drøfter det med klienten eller
får bare en melding om det. Er der ingen problemer i sagen laver jeg ikke
stævningen, men det gør sekretæren. Så skal sagen i fogedretten, hvis der
fortsat ikke betales. Jeg møder i fogedretten. Så er der efterfølgende
anmeldelse af udlæg og administration af afdragsordning.

Jeg bemærker, at inkassoomkostningerne er reduceret (!) med den nye
bekendtgørelse. At vi så i branchen har søgt nye veje for at undgå det er så
noget andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-04 20:39

> [...]

der
> opstår et nyt spørgsmål: skal der stævnes?

Ja det er fint nok, men spørgsmålet gik på tidsforbruget. Eller er de 5-10
min
pr sag?

> Jeg bemærker, at inkassoomkostningerne er reduceret (!) med den nye
> bekendtgørelse. At vi så i branchen har søgt nye veje for at undgå det er

> noget andet.

Du antyder vel ikke, at advokater finder smuthuller i loven for egen
vindings
skyld.

MVH CP

Fra : Peter

Dato : 28-08-04 22:40

"Claus P." <claus-plougmann get2net dk> skrev i en meddelelse

[klpi]

> Ja det er fint nok, men spørgsmålet gik på tidsforbruget. Eller er de 5-10
> min
> pr sag?

Det kan jeg ikke sige noget generelt om. Alle sager er konkrete - i hvert
fald hos mig. Nogle sager tager meget lang tid.

> så
> >
> Du antyder vel ikke, at advokater finder smuthuller i loven for egen
> vindings skyld.

Det er nu en gang for klientens skyld - det er jo klienten der betaler
salæret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-04 21:15

> [...]
>
> Nu er jeg ikke meget for at skrive et pro wilstrup indlæg, men
> realistisk set er 10 minutters arbejde vel ikke en dårligt bud.

Du støtter mit synspunkt? tada!!! det må have kostet dig blod, sved og
tårer før det skete.

Men som jeg også skrev: jeg er ikke jurist, jeg citerede med
kildeangivelse en jurist, men forestillede mig egentlig ikke at kunne
besvare det fyldestgørende, blot give en henvisning til en start for
spørgeren. Alle I andre med disse ting inde på nært hold er måske bedre
til at gå i detaljer med disse ting.
Det, jeg husker er den debat der har været i medierne om urimelige høje
gebyrer for inkassovirksomhed, hvor også forbrugerrådet har udtalt sig
og ført sager for klienter om netop dette spørgsmål. Men det var før der
blev lavet en ny lovgivning på området. Her fremgik det klart at man
ikke blot kunne komme frem med det ene rykkergebyr efter det andet i en
urimelig størrelse i forhold til det egentlige krav -og jeg husker også
at det ikke gælder det offentlige på samme måde.

At man må lægge inkassoomkostninger til udover rykkergebyrer (som jeg
altså mente var det samme, mea culpa) havde jeg overset - men jeg mener
at disse omkostninger også skulle have en vis relevans i forhold til det
arbejde, der ligger i det. Men jeg ved ikke hvor det eventuelt kunne
stå, hvis det er knæsat - derfor mener jeg at det vil være sandsynligt
at nogle jurister vil forsøge at omgå reglerne for at få så meget ud af
det som muligt.
Men her kan jeg tage fejl.
--
ahw

Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 14:05

> Det er jo kun rykkergebyrer du omtaler og henviser til. Har du glemt
> inkassoomkostningerne?

Jeg har skrevet, hvad der står i brevet...

Jeg har nu taget et billede af brevet, så du selv kan se, hvilke oplysninger
jeg har fået:
http://www.skovmose.net/temp/inkasso.jpg

/Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-08-04 17:26

DaneX wrote:

> Jeg har en gammel sag kørende i forbindelse med en regning.

Hvad går sagen ud på?

Skylder du pengene?

Hvad har du meddelt kreditor?

Hvad har kreditor svaret?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 19:05

> Hvad går sagen ud på?
>
> Skylder du pengene?
>
> Hvad har du meddelt kreditor?
>
> Hvad har kreditor svaret?

Jeg kan ikke se relevansen af disse spørgsmål til mit spørgsmål.

/Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-08-04 20:38

DaneX wrote:

> Jeg kan ikke se relevansen af disse spørgsmål til mit spørgsmål.

Det er afgørende for, om inkasso-firmaet overhovedet må tage sagen
til inkasso, og hvor stort arbejde de i så fald har med den. (Sagen kan
jo bestå i alt fra et par enkelte standard-skrivelser til tre års
jævnlig korrespondance).

Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 21:38

> [...]
> til inkasso, og hvor stort arbejde de i så fald har med den. (Sagen kan
> jo bestå i alt fra et par enkelte standard-skrivelser til tre års

Jeg kan ikke huske præcist hvor mange skrivelser der har været. Men det er
den første fra inkasso firmaet.
Men jeg synes at mene at det er lang tid siden jeg har hørt fra dem sidst.

Men det er en ganske ordinær sag med et gammelt kreditkort, hvor jeg ikke
har fået betalt det jeg skulle.
Hvorfor har jeg så ikke det? Fordi jeg røg på røven og mistede et givtigt
job og havde alt for mange udgifter. Er først nu ved at begynde at komme op
på benene igen.

/Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-08-04 22:27

DaneX wrote:

> Jeg kan ikke huske præcist hvor mange skrivelser der har været. Men det er
> den første fra inkasso firmaet.
> Men jeg synes at mene at det er lang tid siden jeg har hørt fra dem sidst.

Jeg går ud fra, at du ikke har kontaktet kreditor i mellemtiden, og
de har ikke haft nogen særlig grund til at tro, at du var insolvent.
Så er der nok juridisk set ikke så meget at gøre ved omkostningerne,
selv om det er lidt svært at se hvordan, de er opgjort - men de bliver
jo ikke mindre af, at du får dem udspecificeret.

- Men du kan jo altid spørge, om de vil nøjes med mindre! Skriv som
det er, at du er ved at få ryddet op i den gamle gæld, og kan tilbyde
dem xxx kr (f.eks. hovedstol plus renter) mod at de frafalder øvrige krav.
Få gerne din bank med - så virker det mere troværdigt. I den
forbindelse kan banken måske hjælpe dig med at udrydde gammel klatgæld
og få det hele samlet til en lavere rente.