Huslejestigning?
Fra : Dam

Dato : 27-08-04 17:31

Udlejer har mundtligt varslet stigning fra 3000 til 3400 pr. måned. Mundligt
i denne uge med virkning fra d. 1 september.
Huslejekontrakt siger husleje inkl. el + varme.
Forbrug af el og varme er på samme niveau som altid.

Må hun det?

Fra : Gerner

Dato : 27-08-04 19:10

On Fri, 27 Aug 2004 18:30:32 +0200, " Dam" <pad-com#møgæblet#@stofanet.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Udlejer har mundtligt varslet stigning fra 3000 til 3400 pr. måned. Mundligt

Det er en privat udlejer ? Een som ikke sædvanligvis følger lejeloven ?

>i denne uge med virkning fra d. 1 september.

I år ? I kan skrive til den udlejer at et sådant varsel er ulovligt.

>Huslejekontrakt siger husleje inkl. el + varme.
>Forbrug af el og varme er på samme niveau som altid.
>
>Må hun det?

Absolut ikke. I skal have 3 måneders varsel, Skriftligt.

§ 48. Lejeforhøjelse efter § 47 kan gennemføres med 3 måneders varsel.

Stk. 2. Kravet om lejeforhøjelse skal fremsættes skriftligt og indeholde en
angivelse af lejeforhøjelsens størrelse. Kravet skal tillige indeholde oplysning
om grunden til lejeforhøjelsen samt om lejerens adgang til at gøre indsigelse,
jf. stk. 3. Indeholder kravet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.

Stk. 3. Vil lejeren ikke godkende kravet om lejeforhøjelse, skal han skriftligt
fremsætte indsigelse senest 6 uger efter, at kravet om lejeforhøjelse er kommet
frem til ham. Udlejeren skal da indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger
efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at fastholde kravet om
lejeforhøjelse.

Stk. 4. Indtil huslejenævnets afgørelse foreligger, kan udlejeren oppebære den
varslede lejeforhøjelse som en foreløbig lejeforhøjelse, der dog ikke må
overstige 15 kr. pr. m² bruttoetageareal. Lejen skal reguleres i
overensstemmelse med rettens afgørelse. Regulering af depositum og forudbetalt
leje kan ikke forlanges, før kravet om lejeforhøjelse er afgjort af retten.
Tilbagebetaling til lejeren af for meget erlagt leje forrentes fra
betalingstidspunktet efter bestemmelsen i § 6, stk. 3.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 27-08-04 20:16

Gerner wrote:
> On Fri, 27 Aug 2004 18:30:32 +0200, " Dam" <pad-com#møgæblet#@stofanet.dk> wrote
> in dk.videnskab.jura:
>
> I år ? I kan skrive til den udlejer at et sådant varsel er ulovligt.

Hvad hvis der i lejekontrakten er et notat om at huslejen skal stige X%
eller kr om året?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Gerner

Dato : 27-08-04 20:57

On Fri, 27 Aug 2004 21:15:32 +0200, Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Hvad hvis der i lejekontrakten er et notat om at huslejen skal stige X%
>eller kr om året?

Et mundligt varsel er ulovligt, desuden må det første man ser efter er
lejekontrakten inden man stiller spørsmål om lejeforhøjelser, ik', Så det ville
spørgeren nok have haft med. Da det ikke er med så udgår jeg fra at § 53 eller
53a ikke kommer ind i billedet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-08-04 21:07

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Et mundligt varsel er ulovligt,

Iflg. hvilken §?

Utilstrækkeligt, ja - men ligefrem ulovligt?

Hilsen Inger

Fra : Gerner

Dato : 27-08-04 22:12

On Fri, 27 Aug 2004 22:07:09 +0200, " Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

>Iflg. hvilken §?

Alle §§ der har med lejeforhøjelse at gøre.

>Utilstrækkeligt, ja - men ligefrem ulovligt?

Ulovligt, fordi loven siger den skal være skriftlig.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : TGD

Dato : 27-08-04 23:11

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ulovligt, fordi loven siger den skal være skriftlig.

Det bliver den ikke ulovlig af, men snarer ugyldig.

Fra : Gerner

Dato : 28-08-04 11:08

On Sat, 28 Aug 2004 00:11:17 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
><KLIP>

>Det bliver den ikke ulovlig af, men snarer ugyldig.

Færdselsloven siger du skal stoppe ved rødt lys.
Så det at køre over for rødt lys er ikke ulovligt men blot ugyldigt ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-08-04 21:28

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev ...
> Færdselsloven siger du skal stoppe ved rødt lys.
> Så det at køre over for rødt lys er ikke ulovligt men blot ugyldigt ?

Tillader mig lige at klippe noget fra dit eget svar til den oprindelige
spørger:
[...]

Som du kan se, står der højt og tydeligt, at hvis ikke varslingen overholder
de nævnte krav, så er det ugyldigt.

Du kan ikke sammenligne færdelsloven med lejeloven, da der ikke er nogle
strafbestemmelser som sådan ved overtrædelse af lejeloven, andet end at
enhver overtrædelse begået af udlejer medfører at kravet er ugyldigt. Man
bliver ikke tvunget til at sælge sin ejendom fordi man er for dum til at eje
den eller sat i fængsel for samme (og det gør lejer i øvrigt heller ikke,
hvis det er lejer der overtræder reglerne).

Camilla

Fra : Gerner

Dato : 28-08-04 21:49

On Sat, 28 Aug 2004 22:27:37 +0200, "Camilla Scharff"
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>den eller sat i fængsel for samme (og det gør lejer i øvrigt heller ikke,
>hvis det er lejer der overtræder reglerne).

Når noget ikke overholder en lov er det ulovligt. lovligt....ulovligt.
Dansk er sgu svært ik'

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-08-04 23:21

"Gerner" == Gerner <nospamadresse@postkasse.org> writes:

> Når noget ikke overholder en lov er det
> ulovligt. lovligt....ulovligt.

Ugyldigt ... ulovligt.

Brug et par dage på at inde ud af forskellen, og der *er* en forskel,
og kom så tilbage som en gladere mand.

> Dansk er sgu svært ik'

Nemlig.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Gerner

Dato : 29-08-04 10:19

On 29 Aug 2004 00:21:17 +0200, Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> Ugyldigt ... ulovligt.
>
> Brug et par dage på at inde ud af forskellen, og der *er* en forskel,
>og kom så tilbage som en gladere mand.

> Nemlig.

Ok, kom igen når du er færdig med din 8 årige skolegang.
Eller skal du mon gå nogle klasser om.
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-08-04 22:34

"Gerner" == Gerner <nospamadresse@postkasse.org> writes:

> Ok, kom igen når du er færdig med din 8 årige skolegang.
> Eller skal du mon gå nogle klasser om.

Jeg har desværre ikke tid, så du må finde nogle andre at følges med.

Fra : Gerner

Dato : 30-08-04 11:04

On 29 Aug 2004 23:34:05 +0200, Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> Jeg har desværre ikke tid, så du må finde nogle andre at følges med.

Næh, du skal jo sidde på skolebænken i dagtimerne før du kan udtale dig på
dansk.
Så kan du håbe på ikke at have bertel l hansen som lærer, for så lærer du ikke
andet en unoder, selv om du er et naturtalent i unoder og bøllevæsen.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 12:14

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> wrote in message
> [...]
ikke
> andet en unoder, selv om du er et naturtalent i unoder og bøllevæsen.

I starten af denne tråd kom du med gode råd og gode argumenter.
Lige så stille blev det afløst af personfnidder, så igen blev det sidste
indtryk af Gerner.......
at jeg godt kan forstå at folk har ham i kill-filteret.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Gerner

Dato : 31-08-04 13:15

On Tue, 31 Aug 2004 13:13:38 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>indtryk af Gerner.......
>at jeg godt kan forstå at folk har ham i kill-filteret.

Først er det "du" og sidst er det "ham" ? Det er sgu lige så ubehøvlet og
nedladende som dette.:

" Brug et par dage på at inde ud af forskellen, og der *er* en forskel,
og kom så tilbage som en gladere mand."

Men det er naturligvis ikke nogen andre der starte mudderet, vel. Men du er en
tøsedreng der ikke tør sige fra til de andre, føj for satan.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 13:36

> Først er det "du" og sidst er det "ham" ? Det er sgu lige så ubehøvlet og
> nedladende som dette.:

Er stave- og skrivefejl ubehøvlede og nedladende ?

> Men det er naturligvis ikke nogen andre der starte mudderet, vel. Men du
er en
> tøsedreng der ikke tør sige fra til de andre, føj for satan.

AWJ skrev noget morsomt (synes jeg):
citat:
Brug et par dage på at inde ud af forskellen, og der *er* en forskel,
og kom så tilbage som en gladere mand.
citat slut.
Så skrev du:
citat:
Ok, kom igen når du er færdig med din 8 årige skolegang.
Eller skal du mon gå nogle klasser om.
citat slut.

Efter min mening røg ned mange niveauer ned der og det var dig som startede.

Men du får ret og jeg får fred (selv om du sikkert finder på at kalde mig
sjove ting

EOD

Fra : Gerner

Dato : 31-08-04 16:04

On Tue, 31 Aug 2004 14:35:43 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> wrote in message

>Er stave- og skrivefejl ubehøvlede og nedladende ?

Ja, når først en flamewar er startet, skal der ikke meget til, især når man blot
kan gennemgå det man skriver 2 gange til inden der trykkes på send knappen.
Og blander du dig, må du stå for dine indlæg.

> [...]
>
>AWJ skrev noget morsomt (synes jeg):
>citat:
>Brug et par dage på at inde ud af forskellen, og der *er* en forskel,

Når du har læst nogle flere af weggelusens svar til mig vil du opdage noget helt
andet og at hans mudder ikke var morsomt. Hvis det skulle være det så er der en
speciel gruppe til den slags. Næh, det var og er ment som mudder.

>Så skrev du:
>citat:
>Ok, kom igen når du er færdig med din 8 årige skolegang.
>Eller skal du mon gå nogle klasser om.
>citat slut.

Et meget passende svar til hans ubehøvlige og nedladende svar.

>Efter min mening røg ned mange niveauer ned der og det var dig som startede.

Niks, jeg svarede med en meget passende kommentar til et ubehøvlet indlæg.
Det hæver mit indlæg langt op over weggelusens.

>Men du får ret og jeg får fred (selv om du sikkert finder på at kalde mig
>sjove ting
>
>EOD
Du er stadig en tøsedreng der ikke tør konfrontere de mudderkastere der starter
på mudderet, men kun kan finde undskyldninger for dem, føj for satan.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 31-08-04 19:26

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse

prøv at kigge her http://www.stryhns.dk/

mvh
Bendt

Fra : Rune Wold

Dato : 27-08-04 20:22

Gerner wrote:

[klip]

> § 48. Lejeforhøjelse efter § 47 kan gennemføres med 3 måneders varsel.

Det jo ske, at lejemålet er omfattet af Lejelovens § 53, stk. 3-5. I så
fald skal meddelelse om forhøjelse stadig være skriftlig, men
forhøjelsen kan ske efter et nettoprisindeks, og med kortere varsel end
3 måneder.

/Rune Wold

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-08-04 20:46

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote:

> [...]
> I så fald skal meddelelse om forhøjelse stadig være skriftlig, men
> forhøjelsen kan ske efter et nettoprisindeks, og med kortere varsel

Hvis det skal være udviklingen i nettoprisindekset som forklarer en
stigning fra 3000 til 3400, kan udlejer ikke regulere lejen ret tit. Det
er vel ca. de sidste 5 års stigning i nettoprisindekset (procentuelt).

Der kan selvfølgelig være andre årsager. Regulering pga. ejendomskatter
kan vist endda foretages med tilbagevirkende kraft (sådan husker jeg det
fra dengang jeg boede til leje).

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 27-08-04 21:33

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Der kan selvfølgelig være andre årsager. Regulering pga. ejendomskatter
> kan vist endda foretages med tilbagevirkende kraft (sådan husker jeg det
> fra dengang jeg boede til leje).

Jep.
§50 (Om ejendomsskatter)
Stk. 3. Lejeforhøjelsen kan gennemføres med 3 måneders varsel.
Lejeforhøjelsen kan dog kræves med virkning fra det tidspunkt, udgiften er
pålagt ejendommen, hvis kravet om lejeforhøjelse fremsættes senest 5 måneder
efter dette tidspunkt.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 27-08-04 20:58

On Fri, 27 Aug 2004 21:21:44 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>fald skal meddelelse om forhøjelse stadig være skriftlig, men
>forhøjelsen kan ske efter et nettoprisindeks, og med kortere varsel end

Se mit svar til preben.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : DaneX

Dato : 28-08-04 07:23

> Må hun det?

Ja, det er der jo allerede svaret på.
Men der skal også være nogen tilsvarende forbedrelser tilsvarende
huslejestigningen.

Fra : Gerner

Dato : 28-08-04 11:12

On Sat, 28 Aug 2004 08:22:33 +0200, "DaneX" <no@way.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Ja, det er der jo allerede svaret på.
>Men der skal også være nogen tilsvarende forbedrelser tilsvarende
>huslejestigningen.

Du mener at der skal være en grund til alm. huslejestigninger ?
Det fremgår jo også af svaret. (§ 48 stk 2)

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto