Forsikring af lånte genstande
Fra : L.K

Dato : 27-08-04 16:59

Min forsikring vil ikke dække min nabos nøgle/lås (jeg passede hendes
lejlighed, da hun var på ferie) Mit nøglebundt blev stjålet, og der blev
efter samråd med politiet udskiftet låse til min lejlighed og hendes, idet
tyvene vidste hvor vi boede.

Kan de virkelig sige at de ikke dækker udskiftningen af hendes lås, men godt
min?

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-08-04 15:04

L.K wrote:
> [...]
> tyvene vidste hvor vi boede.
>
> Kan de virkelig sige at de ikke dækker udskiftningen af hendes lås, men godt

Det kommer an på hvad der står i din indboforsikrings police.
Så det vil være en rigtig god idé at fortælle hvad der står i den for at
du kan få et svar på dine spørgsmål

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 27-08-04 22:42

Anders Christensen skrev sålydende:

> Det kommer an på hvad der står i din indboforsikrings police.
> Så det vil være en rigtig god idé at fortælle hvad der står i den for
> at
> du kan få et svar på dine spørgsmål

Så sandt, så sandt - og måske skulle nøglens/låsens ejer også kigge i
sin police!

høa

Fra : Rune Wold

Dato : 27-08-04 15:11

L.K wrote:

[klip]

> Kan de virkelig sige at de ikke dækker udskiftningen af hendes lås, men godt
> min?

Forsikringsdækning af dine udgifter til hendes lås er vel et spørgsmål
om ansvarsforsikring. Og den forudsætter vel, at du er erstatningsretlig
forpligtet til at betale for hendes udskiftning. Det er du formentlig
ikke, idet jeg ikke tror du har handlet uagtsomt, og da det objektive
låneansvar næppe finder anvendelse her. Udlånet af nøglen sker netop
overvejende i hendes interesse og ikke din, derfor er DL 5-8-1 ikke
aktuel. Omvendt hvis den er aktuel, så er du underlagt et objektivt
ansvar, for hvilket der vistnok ofte er et forbehold imod i policen.

/Rune Wold

Fra : L.K

Dato : 27-08-04 17:26

Hej

Skulle vist have uddybet det mere.

Forsikringen dækker lånte genstanden (hvis du gar lånt dem mindre en 30
dage) Jeg havde nøglen en uges tid.

De vil skam også gerne lave en ny (kopi) af hendes nøgle, men pga høj
kriminalitet i dette område, havde det været ganske uforsvaligt ikke at
skifte låsen ud. Og det er selve udskiftningen/omkodningen de ikke vil
dække.

Ret underligt for de kunne have kommet til at betale udskiftning af låse til
hele bygningen, hvis boligforeningen havde sagt at låsen på selve hoveddøren
skulle skiftets (vi har system nøgler)