23 watts miniblink
Fra : Allan jørgensen

Dato : 11-05-01 06:17

jeg kan huske at der var nogle der havde problemer med køb af miniblink med
23 watts pærer og at de blinkede for hurtigt. man kunne så indsætte en
modstand så ville den blinke normalt eller købe en 21 watts pærer. jeg har
også købt et mini blinkesæt og ville gøre det sidste, men da jeg skulle
forhører mig om prisen på sådan en pærer var jeg ved at falde om. 61 kr
sagde ekspedienten, jeg sagde ha ha og hvad er så den rigtige pris =:-0

så jeg er interesseret i at vide hvilken størrelse modstand det er man skal
sætte på så den kan blinke ordentlig, eller nogle der kender et sted man kan
købe små 21w pærer billigt.

--
-- Allan(FZR600US)2200 km i år.
_ .....--..... _ _ .....--..... _
| (_)_(_) | \ / I__|__I \ /
( }/ [| |] \{ ) \| [FZR] L/
\ | [|.--.[| | / \ .-----. {O)
\ \[||\~|[|/ / \|\~\~| { )
\[||~/||] / [|~/~/|]{-)
|\~| |\~\~| / /
|~/| |~/~/|
`~´ ` ~ ´

Fra : Peter J

Dato : 11-05-01 13:17

Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> sagde ekspedienten, jeg sagde ha ha og hvad er så den rigtige pris =:-0
>
> så jeg er interesseret i at vide hvilken størrelse modstand det er man

Det du er på udkig efter må jo være en modstand der i sig selv brænder en
effekt af på 2 Watt.

Ifølge Ohm´s lov er U= I*R og dermed P=U*I eller P=(U*U)*R , der kan
omskrives til R=P/(U*U).

Hvor U er spændingen Volt, I er strømmen Ampere, P er effekten Watt og R er
modstanden Resistans.

Resistansens på den modstand du skal bruge må så være 2W/(12V*12V)=1/72 del
Ohm eller 1,39 milli Ohm.

Husk lige at parralelkoble modstanden med pæren og IKKE I SERIE !!!

>, eller nogle der kender et sted man kan
> købe små 21w pærer billigt.

Kender ikke typen så jeg skal ikke kunne gøre mig behjælpelig på dette
område.

Mvh Peter
GSX 400 F

Fra : Karin Madsen & Jens ~

Dato : 11-05-01 14:07

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 14-05-01 09:03

> Resistansens på den modstand du skal bruge må så være 2W/(12V*12V)=1/72
del
> Ohm eller 1,39 milli Ohm.
>
> Husk lige at parralelkoble modstanden med pæren og IKKE I SERIE !!!

Hvis du forbinder 1,39 mOhm til 12V... Det får generatoren svært ved at
klare... Desuden skal det være en effektmodstand af rang!!!

12V / 1,39 nOhm = 8633 A... grim strøm på en MC...

8633 A * 12 V = 103,6 kW - Det skal der en stor motor til at trække.....

Rasmus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-05-01 11:24

Rasmus Rosenquist wrote:

> [...]
>
> 12V / 1,39 nOhm = 8633 A... grim strøm på en MC...
>
> 8633 A * 12 V = 103,6 kW - Det skal der en stor motor til at trække.....

Gik der ikke også lidt ged i det der med nano og milli?.

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Brian Lænø

Dato : 11-05-01 16:31

"Allan jørgensen" skrev
> [...]
skal
> sætte på så den kan blinke ordentlig, eller nogle der kender et sted man

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så vil du lave en 23W pærer om til en 21W
pærer med modstande, det kan man ikke
Du kan få en 21 W pærer til at forbruge 23 W ved hjælp af en modstand, ikke
omvendt.
Normalt trækker den foreste og bagerste pærer i samme side på samme
kredsløb, så hvorfor ikke bare bruge en mindre/støre pærer foran, så skal du
kun købe 2 pærer.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Luke Tandberg

Dato : 12-05-01 00:18

On Fri, 11 May 2001 17:30:49 +0200, "Brian Lænø"
<brianla@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>Normalt trækker den foreste og bagerste pærer i samme side på samme
>kredsløb, så hvorfor ikke bare bruge en mindre/støre pærer foran, så skal du

Nu må jeg også give mit besyv med. Jeg er fuldstændig uenig i
ovenstående. Jeg mener det er omvendt. En modstand i serie med pæren
vil begrænse strømmen, hvilket medfører en mindre effekt afsat i
pæren.

Desuden forstår jeg ikke beregningerne i de tidligere indslag i denne
tråd. I beregner alle modstandens værdi ud fra at der vil ligge 12V
over modtanden. Nu fangede jeg ikke lige tråden fra starten af, men
har fået det indtryk, at man ønsker at begrænse effekten afsat i
pæren. For at gøre dette skal modstanden forbindes i serie med pæren,
og der vil ikke, gentager.... ikke, ligge 12V over modstanden.
Spændingen vil fordele sig over både modstand og pære.

Et par rettelser:

>Ifølge Ohm´s lov er U= I*R og dermed P=U*I eller P=(U*U)*R , der kan
>omskrives til R=P/(U*U).
Forkert.
P=U*U/R og dermed R=U*U/P

>Husk lige at parralelkoble modstanden med pæren og IKKE I SERIE !!!
Forudsat at at jeg har forstået det rigtigt, og det ønskes at begrænse
effekten afsat i en 23W pære til 21W er dette fuldstændig forkert. Ved
at paralelkoble modstanden, ligger der stadig 12V over pæren, og den
vil lystigt trække den strøm den skal bruge til de 23W. Nu trækkes
blot også strøm til modstanden.

>Tjaeh, eller R=(U*U)/P=(12V*12V)/2W=72 Ohm
Denne beregning er igen baseret på at modstanden paralelkobles. Det
skal den ikke. Hvis modstanden derimod seriekobles, vil der ikke ligge
12V over den, og beregningen ser anderledes ud.

Nå ja..... det var bare min mening.

MVH

Torben
Mountainbike med to mekaniske blinkarme

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-05-01 06:48

"Luke Tandberg" skrev
> [...]
> og der vil ikke, gentager.... ikke, ligge 12V over modstanden.
> Spændingen vil fordele sig over både modstand og pære.
<snip>

Problemet er at han har udskiftet sine blinklys, de pærer der sidder i de
nye blinklys forbruger en forkert mængde strøm.
Hvis strømforbruget stiger eller falder, så vil det ændre på blinke
hastigheden.
Det han ønsker er at tilrette det strømforbrug, så blinkerrelæet blinker med
den rigtige hastighed.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Karin Madsen & Jens ~

Dato : 12-05-01 10:20

> [...]
> ovenstående. Jeg mener det er omvendt. En modstand i serie med pæren
> vil begrænse strømmen, hvilket medfører en mindre effekt afsat i

Ok, jeg læste ikke hele tråden, men selvfølgelig har du ret.

> Et par rettelser:

> Forkert.
> P=U*U/R og dermed R=U*U/P

Jeps, jeg var for hurtig på tasterne. Men i det mindste her jeg brugt det
rigtige udtryk i udregningen.

> [...]
> skal den ikke. Hvis modstanden derimod seriekobles, vil der ikke ligge
> 12V over den, og beregningen ser anderledes ud.

Pærens modstand må (når den blinker) være R=(U*U)/P = (12*12)/23 = 6,26 Ohm.
Hvis der kun skal afsættes 21 W i pæren skal strømstyrken være 1,83A idet
P=R*I*I. Dette er også strømmen gennem en formodstand i serieforbindelse.
Spændingen over pæren er ifølge ohms lov 11,47 V, altså skal spændingen over
formodstanden være 12-11,47=0,53 V. Da R=U/I må formodstanden have
størrelsen 0,53/1,83 = 0,29 Ohm.

Og den skal altså sættes i serie, som det ganske korrekt blev påpeget.

mvh
Jens

Fra : Luke Tandberg

Dato : 12-05-01 15:10

On Sat, 12 May 2001 11:20:07 +0200, "Karin Madsen & Jens Rafaelsen"
<karin.jens@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>størrelsen 0,53/1,83 = 0,29 Ohm.
>
>Og den skal altså sættes i serie, som det ganske korrekt blev påpeget.

Og så skal vi måske lige påpege at modstanden skal kunne klare mindst

P=U*I=0,53V*1,83A=1W(cirka)

Og så lige for min egen skyld...... Nu har jeg desværre aldrig haft
noget med motorcykler at gøre(kommer har bare for den hyggelige
omgangstone og de gode historier), men kan det virkelig passe at
blinkfrekvensen er afhængigt af strømforbruget? Det lyder da totalt
idiotisk. Bliver blinklysene ikke bare trukket af et relæ, der styres
af en eller anden form for timer?

MVH

Torben

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 12-05-01 17:10

Nu må jeg blande mig...

Manden ønsker at bruge en 21W pære + en modstand som skal forbruge de sidste
2W så det samlede effektforbrug = 23W

I foreslår at sætte modstand og pære i serie. Prøv at tage en 12V pære 21W
og en 12V pære 2W og sætte dem i serie. Hvad får I?
IKKE 2 pærer der lyser med hhv 2W og 21W - snarere 2 pærer der lyser ganske
svagt...

Jeg vil som udgangspunkt mene at modstanden skal kunne klare den effekt, der
skal afsættes i den= 2W
P=U*I => 2W=12V*I => I = 2/12 => I = 0,17A
U=R*I => 12V=R*0,17A => R=12V/0,17A => R=ca 70 Ohm.

Altså en 2W 70 Ohms modstand i parallel med en 21W pære.

Correct me If I'm wrong.

Peter H Hasselbalch
www.hasselbalchs.dk

Bemærk NY Email-adresse: Peter@Hasselbalchs.dk

Fra : Karin Madsen & Jens ~

Dato : 12-05-01 17:50

> Nu må jeg blande mig...
>
> Manden ønsker at bruge en 21W pære + en modstand som skal forbruge de
sidste
> 2W så det samlede effektforbrug = 23W
Jeg har forstået det som han har en 23 W pære, men systemet er beregnet til
21 W. Ellers ville han vel ikke spørge efter et sted, der har 21 W pærer
billigt...

> Altså en 2W 70 Ohms modstand i parallel med en 21W pære.
>
> Correct me If I'm wrong.
> --
> Mvh
> Peter H Hasselbalch
> www.hasselbalchs.dk

Hvis du laver en parallelforbindelse vil der være 12 V på begge ledninger.
Der ændres altså ikke på spændingen gennem pæren. Idet P=(U*U)/R, og
modstanden af pæren ikke ændres ved at indsætte den i en
parallelforbindelse, så vil den afsatte effekt være den samme. Det eneste du
opnår ved en parallelforbindelse er en større belastning på batteriet.

mvh
Jens

Fra : Peter H Hasselbalch

Dato : 12-05-01 19:40

"Karin Madsen & Jens Rafaelsen" <karin.jens@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:lUdL6.2559$h4.862988@news101.telia.com...

> [...]
> billigt...

> Hvis du laver en parallelforbindelse vil der være 12 V på begge ledninger.

Ja - og det er jo det der skal være. Husk at vi simulerer at der afsættes
23W ved 12V, ved hjælp af 21W pære og 2W der afsættes i modstanden.

> [...]
> parallelforbindelse, så vil den afsatte effekt være den samme.
> Det eneste du opnår ved en parallelforbindelse er en større

Undskyld mig: "større belastning på batteriet" og "afsatte effekt være den
samme" stemmer vist ikke overens??! Større belastning kan kun betyder flere
ampere = flere Watt der trækkes ud.

Det drejer sig jo netop om at trække en specifik effekt ud af systemet
(23W); blinkrelæet er følsomt overfor effekten der afgives til de tilkoblede
pærer; hvis man sætter en pære i med for lille effekt vil det blinke i
anderledes takt - hvis der er sprunget en pære vil det ligeledes blinke i
anderledes takt.

Anyway; jeg ville slet ikke gide rode med modstande: 61 kr for en 23 Watt
pære som holder i flere år (normalt) - det er ikke besværet værd. (men
ganske hygeligt at genopfrisk fysikundervisningen fra 1977...)

Fra : Henry

Dato : 12-05-01 21:39

Mange blink relæer virker ved et bimetal der opvarmes/nedkøles hastigheden
hvormed bimetallet opvarmes afhænger af den effekt (pæren(e)) der trækkes
igennem blinkrelæet. Når bimetallet opvarmes bøjer metallet og afbryder for
den strøm der løber igennem blinkrelæet, hvorefter bimetallet nedkøles. En
simpel teknik der engang også blev benyttet i trappeautomater men som hen ad
vejen bliver opgraderet til elektronik (det er mange blinkrelæer da også
blevet idag) derved bliver de mindre følsomme over for små variationer i
spænding og belastning.

Du har tre muligheder:

1. Køb den rigige pære på 23w
2. PARALLEL monter en modstand over en 21w pære
3. skift til et elektronisk relæ.

Og så til logikken:

Når man parallel montere to modstande vil den samlede modstand (som belaster
relæet) blive mindre end den mindste modstand, hvilket igen vil sige at
strømmen stiger og hvis den er dimmentioneret rigtigt kommer til at ligne en
23w pære. Det er da logisk, derfor har Peter fuldstændigt ret. (om han har
regnet rigtigt har jer ikke regnet på) En 12w pære påtrygt 12v bruger 1amp,
en 24w pære med samme spænding bruger, ja det dobbelte, 2amp (vi regner rent
omsk modstand).

En eller anden regnede noget med 1,39 milliohm ud, en svarede at det svarede
til et stykke ledning og var meget tæt på, kobber har nemlig en specifik
modstand der nærmer sig 0.0175 pt.meter i 1 kvadrat.

mvh
Henry

Fra : Luke Tandberg

Dato : 12-05-01 23:28

Jeg tror at vi alle kan finde ud af elektronikken. Der er åbenbart en
udbredt misforståelse af hvad der egentlig ønskes. Nogle (jeg selv
inkluderet) troede, at man ønskede at begrænse effektforbruget fra en
23W pære til 21W. Andre, at man havde en 21W pære, og ville trække
23W.

Jeg kom ind midt i tråden, og har måske ikke lige fanget hvad
situatiuonen drejede sig om. Hvis jeg tager fejl, beklager jeg
postyret. Selvom elektronik jo er dejligt at snakke om ).

P.S. Det var fan... tæt på med det melodigrandprix hva? Der var nok
nogle chefer i DR der var ved at pisse i bukserne.

Hilsen

Torben

Fra : Allan jørgensen

Dato : 13-05-01 12:32

Luke Tandberg <tandberg_luke@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> inkluderet) troede, at man ønskede at begrænse effektforbruget fra en
> 23W pære til 21W. Andre, at man havde en 21W pære, og ville trække

ikke mig jeg er ikke den store elektronik ekspert

men for at opfriske så sidder der en 23W pærer i miniblinkene, hvor mine gl.
blinklys sidder en 21W pærer og da jeg satte miniblinkene til blinkede de
alt for hurtigt.

mit spørgsmål var :

kan man sætte en modstand ind så man kan "narre" blinkrelæet til at tro at
23W pæren er en 21W pære.

Allan(fzr600us)som har løftet venstre hånd mange gange de sidste 3 dage.

Fra : Karin Madsen & Jens ~

Dato : 13-05-01 14:05

> kan man sætte en modstand ind så man kan "narre" blinkrelæet til at tro at
> 23W pæren er en 21W pære.

Ja, det kan man godt

Det der er problemet er, at 23W pæren trækker en større strøm gennem relæet
end 21W pæren. Man ønsker altså at en begrænsning af strømmen. Idet P=U*I
kna man finde strømmen ved 21W til at være 1,75A og ved 23 W 1,92 A. Ved 12V
og 1,75A skal den samlede modstand i kredsen være: R=U/I=12V/1,75A=6,86 Ohm.
Modstanden i 23W pæren kan findes, for man ved at ved 12 V afsættes der
23W. Modstanden kan da beregnes som R=(U*U)/P=6,26 Ohm. Man skal altså
indsætte en ekstra modstand på (6,86-6,26)=0,6 Ohm for at få den samlede
modstand på 6,86 ohm. Og 0,6 ohms modstanden skal indsættes i serie.

Men du får så et andet problem. Nå du indsætter den nye modstand får du
afsat noget spænding i den, nemlig U=R*I=0,6 Ohm*1,75A = 1,05 V. Man har
altså kun (12V-1,05V)=10,95 V tilbage til pæren. Dette vil give en effekt på
P=U*I=10,95V*1,75A=19,2 W. Dit elsystem vil altså tro at det trækker en 21W
pære, men den 23W pære der sidder der, udstråler kun 19,2W..... Hvilket
måske ikke er umiddelbart indlysende...

Så det kan godt lade sig gøre, du får bare ikke så meget lys ud. Hvor dyr er
en 21W pære egentligt, jeg mener, kan det her overhovedet betale sig?

Jens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-05-01 21:50

Karin Madsen & Jens Rafaelsen wrote:

> indsætte en ekstra modstand på (6,86-6,26)=0,6 Ohm for at få den samlede
> modstand på 6,86 ohm. Og 0,6 ohms modstanden skal indsættes i serie.

Hmmm. Er det mig der husker forkert eller ikke lige tænker klart. Hvis de sidder
i serie, så må der da løbe samme strøm gennem pæren og modstanden?.

Fra : Henry

Dato : 14-05-01 16:42

> Ja, det kan man godt
NEJ det er forkert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Spørgsmålet er: Hvordan for man en 21w standard pære til at trække den samme
strøm som en 23w pisse dyr pære?

Svar:
Det gør man ved at PARLLEL koble en modstand der meget større end 21w
pærens indremodstand, jeg kan ikke huske formlen, men der er faktisk en
formel der kan beregne den slags.

> [...]

21W
> pære, men den 23W pære der sidder der, udstråler kun 19,2W..... Hvilket

Det er korrekt men det løser bare det forkerte problem! Ellers er det da
fint

> Så det kan godt lade sig gøre, du får bare ikke så meget lys ud. Hvor dyr
er
> en 21W pære egentligt, jeg mener, kan det her overhovedet betale sig?
Den koster ikke meget!

mvh
Henry

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 17:09

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
> er

> Den koster ikke meget!

61 kr stk, og det synes jeg er dyrt med tanke på hvilken andre pærer man kan
få til den pris!!

for 88 kr kan jeg få 2 stk Phillips H4 premium 60/55W (den med 30% mere lys)

Allan(fzr600us) som har fundet en løsning på problemet længere nede i tråden

Fra : Karin Madsen & Jens ~

Dato : 14-05-01 20:25

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> wrote in message

> at

> NEJ det er forkert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor? Hvis du ser på udregningene vil du se, at med en 23W pære og en
formodstand får du afsat 21W i det samlede system.

> [...]
> Det gør man ved at PARLLEL koble en modstand der meget større end 21w
> pærens indremodstand, jeg kan ikke huske formlen, men der er faktisk en

Tænker du på kirschoffs lov: 1/R-erstatning =1/R1+1/R2? Hvis du gør en af
modstandene meget stor bliver erstatningsmodstanden tæt på den mindre af de
to modstande....

Ved en parallel kobling er der den samme spænding over begge modstand,
hvilket medfører at der bliver afsat 23W i pæren + en effekt afsat i
modstanden. Altså en større belastning en ved pæren alene, hvilket vil
medføre at relæet vil koble til og fra endnu hurtigere...

> Det er korrekt men det løser bare det forkerte problem! Ellers er det da
> fint

Det der var problemet var, at relæet var dimensioneret til 21W og pæren var
23W. Hvis det er det forkerte problem jeg har regnet på, så fatter jeg
absolut ikke hvad meningen med tråden var

mvh
Jens

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 21:34

Karin Madsen & Jens Rafaelsen <karin.jens@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> 23W. Hvis det er det forkerte problem jeg har regnet på, så fatter jeg
> absolut ikke hvad meningen med tråden var

det var præcis hvad tråden gik ud på. nu har jeg så fundet ud af at en 20W
halogenpære virker perfekt. hvad der så kan undre mig lidt for så burde
relæet jo blinke langsommere???
men min intuition siger mig at relæet kun er dimensioneret til max 2x 21W og
overskrider man den vil den blinke hurtigere!!! er jeg helt ude i skoven

Allan(fzr600us)som ikke har en skid forstand på elektronik, undtagen en
loddekolbe.

Fra : Henry

Dato : 14-05-01 21:58

Hej Jens

Uha en gang rygcrawl der skal til her

Jeps, jeg har læst tråden igen igen, og må erkende min fejlfortolkning af
problemet.

1. Ja en modstand i serie vil ned sætte den samlede strøm.
2. kirschhoffs lov også korrekt
3. eller et relæ der er "koldt" overfor strømforbruget (>2*21w<100w er fint)
men det er jo ligeså dyrt som pærene.

mvh
Henry

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 14-05-01 08:37

> [...]
gl.
> blinklys sidder en 21W pærer og da jeg satte miniblinkene til blinkede de

Ja - så var jeg jo blandt dem, der havde misforstået det hele.....

> kan man sætte en modstand ind så man kan "narre" blinkrelæet til at tro at
> 23W pæren er en 21W pære.

Ja - men helt ærligt: Du har sikker brugt væsentligt mere på dine
miniblinkere, end de 240 kr du (måske) skal ofre på 4 stk 21W-pærer. De skal
formentlig ikke skiftes før om 1 - 2 år og så skal du ikke til at ligge og
rode med formodstande, loddekolbe o.s.v.
Som du selv skriver: Du er ikke en ørn til elektronik.

www.thansen.dk har 12V/21W (Bestillingsnr. 40870) pærer til 11 kr stk. - men
det er måske ikke standard pærer? Skal de være specielt små eller have en
anden fatning?

Hvis du beder os undersøge hvor man kan købe dem billigt - så må vi vist
liiiige have detaillerne.....

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 10:17

Peter H. Hasselbalch <phh@danbbs.dk> skrev i en
> [...]
> rode med formodstande, loddekolbe o.s.v.
> Som du selv skriver: Du er ikke en ørn til elektronik.

nope, de har stået mig i 150kr (2stk). hos sayjes incl. orange, hvid og
tonet glas.
de skal kun sidde bagpå.
godt nok er jeg ikke en ørn til elektronik, men jeg kan da betjene en
loddekolbe. det var mere det med størrelse og udregning af modstandens
størrelse der var problemet.

> [...]
men
> det er måske ikke standard pærer? Skal de være specielt små eller have en

hmm, de ligner dem med stor fatning. Dem jeg skal bruge er med lille fatning
og der har jeg indtil videre kun fundet dem hos Aagesen til 61 kr. og oppe i
helsingør til 45 kr ellers kan jeg bestille dem hos www.louis til 6,95 Dm.
men da jeg ikke lige forløbig skal have noget andet der nede fra, kan det
ikke betale sig

> Hvis du beder os undersøge hvor man kan købe dem billigt - så må vi vist
> liiiige have detaillerne.....

det var jo planen at jeg regnede med at der var nogle der vidste lidt om det
og ikke at der var mange der ikke vidste noget om det
nå spøg til side
jeg kan kun sige at de er med lille fatning, tror soklen hedder "ba9s", som
jeg fandt lidt om på
http://katalog.osram.de/scripts/artikel.asp?art=64115&tblid=247 den ligner
den meget selvom den er en halogen pære?

--
-- Allan(FZR600US)som ikke har miniblink på endnu.

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 10:58

> http://katalog.osram.de/scripts/artikel.asp?art=64115&tblid=247 den ligner
> den meget selvom den er en halogen pære?

har lige bestilt en enkelt af overstående (restordre), jeg vender lige
tilbage med information om den dur og prisen på den.

-- Allan(FZR600US)måske snart med et miniblink der blinker rigtigt..

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 15:08

> Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en

> jeg vender lige tilbage med information om den dur og prisen på den.

ja, så har jeg været ude og kigge på pæren : Phillips HMB21 -12v- 20Watt .
og kan kun sig at den virkede uden problemer. den blinkede med nøjagtig
samme hastighed som de originale og så til den beskedne pris af 33kr. nu
skal jeg bare lige vente på at de får nogle flere hjem så jeg kan montere
blinklysene.

tak for de gode råd med hvilken modstand der skulle til, selvom det blev
lidt rodet undervejs

Allan(fzr600us)som godt vil skaffe flere pærer hjem hvis andre har brug for
det.