Afgift på olie
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-08-04 21:41

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=193427

Iflg. artiklen risikerer Statoil at skulle betale afgifter for flere
millioner til staten fordi ejeren af et depot på havnen i Gilleleje
ulovligt har solgt afgiftsfritaget olie til private.

Hvordan kan det være det er Statoil der kan komme til at hænge på
regningen ? - min logik siger at det bør være depot ejeren eller evt.
dem der har købt olien der skal betale den ikke-betalte afgift.
Så vidt jeg kan læse ud fra artiklen har Statoil ikke ejet depotet
men blot leveret olien.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-08-04 20:48

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in

> [...]
> regningen ? - min logik siger at det bør være depot ejeren eller evt.
> dem der har købt olien der skal betale den ikke-betalte afgift.

Uanset din logik så indtræder afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven,
når olien forlader Statoils anlæg, så derfor hænger Statoil på afgiften.
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : BJ

Dato : 25-08-04 20:52

"Poul Christensen" <poulchr03@ofir-dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Uanset din logik så indtræder afgiftspligten efter
mineralolieafgiftsloven,
> når olien forlader Statoils anlæg, så derfor hænger Statoil på afgiften.

Sagt på en anden måde:

Uanset om borgeren eller virksomheden ingen mulighed har for sikre afregning
af statsafgifter på videresolgte varer, skal staten nok sørge for at dække
sit tilgodehavende ind, hvor der er penge.

Så må borgeren/virksomheden, der skal betale gildet, selv sørge for at gøre
regres.

Har vi det ikke herligt....

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-04 01:59

Poul Christensen <poulchr03@ofir-dk.invalid> wrote in

> Uanset din logik så indtræder afgiftspligten efter
> mineralolieafgiftsloven, når olien forlader Statoils anlæg, så
> derfor hænger Statoil på afgiften.

Hvis kontrakten mellem Statoil og depotet siger at det er solgt som
afgiftsfrit fordi dit og dat - så kan Statoil vel, evt. gennem et
søgsmål, hente pengene hos depotejeren ?

Fra : BJ

Dato : 27-08-04 03:11

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis kontrakten mellem Statoil og depotet siger at det er solgt som
> afgiftsfrit fordi dit og dat - så kan Statoil vel, evt. gennem et
> søgsmål, hente pengene hos depotejeren ?

Det kræver blot, depotejeren har (mindst) 8 millioner kroner liggende og
flyde (i dybfryseren).

Hvis ikke, tjaeeee.....

PS: Selv T&S havde endog svært ved at fravriste de svenske toldmyndigheder
oplysninger om de formodede kuttere. Hvordan skulle Statoil *så* kunne
gøre..?

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-04 16:31

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in

> Det kræver blot, depotejeren har (mindst) 8 millioner kroner
> liggende og flyde (i dybfryseren).

> Hvis ikke, tjaeeee.....

Ja det bliver nok et problem at inddrive dem - men derfor kan de vel
stadig gøre et krav gældene ?

> PS: Selv T&S havde endog svært ved at fravriste de svenske
> toldmyndigheder oplysninger om de formodede kuttere. Hvordan
> skulle Statoil *så* kunne gøre..?

En "dom" fra T&S er vel et godt grundlag for en erstatningssag ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898