Grundejerforeningens ret til sære regler
Fra : Anne

Dato : 24-08-04 14:11

Hej!

Vi har købt en sommerhusgrund, og jeg har lige læst i vedtægterne:
"Uindregistrerede biler må ikke hensættes på grundene. Dette gælder
ligeledes indregistrerede som registrerede campingvogne på ubebyggede
grunde. Dog må campingvogne henstå under nybygning i max. 6 uger.
Henstillede campingvogne på bebyggede grunde skal være indregistreret."

.... Og så kan jeg ikke lade være med at undre mig - hvilken ret har de til
at bestemme det?

/Anne

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 15:09

On Tue, 24 Aug 2004 15:10:40 +0200, "Anne" <anli@c.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>... Og så kan jeg ikke lade være med at undre mig - hvilken ret har de til

Aftaleloven. Husk det er private grunde og en privat forening. (ik' )
Der må stå i vedtægterne (også en aftale) hvordan der vedtages regler og hvordan
de ændres. Så det er ud og få stemmer til en vedtægtsændring på en
generalforsamling, hvis din interesse bærer så langt.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Snurrberget

Dato : 25-08-04 11:54

Gerner wrote:
< snip>

> [...]
> de ændres. Så det er ud og få stemmer til en vedtægtsændring på en
> generalforsamling, hvis din interesse bærer så langt.

Måske et dumt spørgsmål, men så kan man vel bare melde sig ud af
foreningen eller ?

- cep

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-04 12:00

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_THIS_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> Måske et dumt spørgsmål, men så kan man vel bare melde sig ud af
> foreningen eller ?

Som regel ikke.
Det er et tinglyst krav at være medlem af grundejeforeningen.

/Per

Fra : Peter Hansson

Dato : 25-08-04 12:26

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Snurrberget" <cep@_REMOVE_THIS_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> Som regel ikke.
> Det er et tinglyst krav at være medlem af grundejeforeningen.

Man kunne da undersøge om der er en tinglysning mht. krav om medlemskab af
grundejerforening. Hvis ikke, kan man da melde sig ud.

PH

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 12:43

Peter Hansson <peter@ahansson.net> wrote:

> Man kunne da undersøge om der er en tinglysning mht. krav om
> medlemskab af grundejerforening. Hvis ikke, kan man da melde sig ud.

Det vil være temmelig usandsynligt.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Hansson

Dato : 25-08-04 13:38

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det vil være temmelig usandsynligt.

Usandsynligt eller ej. Muligheden eksisterer.

PH

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-08-04 14:33

Jeg har gravet i mine papirer og i mit lille kvarter havde kommunen sammen
med bygherren i det herrens år 1967 lavet en aftale (deklarationen) om at
når folk flyttede ind i de huse, som bygherren opførte, så skulle de danne
en grundejerforening. Der er altid ikke valgfrihed med hensyn til
grundejerforeningen.

Det står i skødet at medlemskab omend nok så passivt er obligatorisk.

Vi har også en bestemmelse om at uindregistrede biler og campingvogne, men
også erhvervskøretøjer kun må henstå i et vis antal uger, medmindre at
myndighederne bestemmer noget andet. Det skyldes at vores parkeringsbåde er
vores egne og vejen kommunens. (Den sidste del af sætningen kom ind, fordi
at politiet skulle undersøge en påsat bilbrand og det tog 4 måneder. Da vi
ikke ville have vrøvl med myndighederne, så kom den sidste regel ind.).

Bestemmelserne om langtidsparkering er faktisk meget almindelig. At håndhæve
den, hvilket kommunen i nogle henseender har pålagt foreningen, er straks
sværrere. Heldigvis kan de fleste biler finde ud af at blive flyttet ud på
offentlig vej i ly af natten, hvorefter det offentlige har en opgave, hvis
de tager sig af sådanne ting i det hele taget.

Carsten Overgaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-04 14:45

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> en grundejerforening. Der er altid ikke valgfrihed med hensyn til
> grundejerforeningen.

Det er der faktisk meget sjældent.
Alene forholdet omkring vejvedligeholdelse, og vedligeholdelse af andre
fælles arealer er nok til at de fleste kommuner meget konsekvent kræver
medlemsskab af en grundejerforening ved udstykning.

/Per

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-08-04 19:38

On Wed, 25 Aug 2004 13:42:38 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Det vil være temmelig usandsynligt.

Jeg er bekendt med grundejerforeninger hvor alle parcellerne ikke er
medlemmer, og det giver nogle problemer men det er ikke et tinglyst
krav.
Og det vil være meget vanskeligt at få tinglyst dette krav på de
parceller der ikke vil være medlem...

/Knud

Fra : Snurrberget

Dato : 26-08-04 01:03

Per Christoffersen wrote:

> "Snurrberget" <cep@_REMOVE_THIS_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> Som regel ikke.
> Det er et tinglyst krav at være medlem af grundejeforeningen.
>
> /Per

Ok..
Men hvad er baggrunden så for at man (det offentlige via tinglysning)
kan tvinge folk til at være medlem af en forening?
Det virker på en eller anden måde forkert, i forhold til f.eks.
værnepligten hvor man vel kan sige at "samfundets tarv" står over den
enkelte. Her er der kun tale om private boliger.

- cep

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-08-04 06:45

"Snurrberget" <cep@REMOVE_CAPITAL_LETTERSsnurrberget.dk> skrev i en
meddelelse news:412d28cb$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> værnepligten hvor man vel kan sige at "samfundets tarv" står over den
> enkelte. Her er der kun tale om private boliger.

I mange udstykninger er der fællesarealer eller parkeringspladser, som
kommunen ikke ønsker at eje. Så gør de det, at de ved salget til
bygherren(e) betinger sig at der oprettes en grundejerforening, som tager
sig af vedligeholdelse. Hvis de er rigtigt smarte, så skriver de også at det
er foreningens ansvar at området tager sig nogenlunde ud. Rigtigt smart,
fordi at foreningen ikke er nogen politi-myndighed, så dette giver altid
problemer.

Carsten Overgaard

Fra : Snurrberget

Dato : 26-08-04 03:32

Carsten Overgaard wrote:

<snip>

> [...]
> er foreningens ansvar at området tager sig nogenlunde ud. Rigtigt smart,
> fordi at foreningen ikke er nogen politi-myndighed, så dette giver altid

hehe... hvis jeg nogensinde skal ud og købe egen bolig tror jeg at jeg
først vil bede om referater fra den grundejerforening jeg bliver tvunget
medlem.
Det kunne jo være at de insisterer på at jeg slår græsset 2 gange om
ugen og planter stokroser ud til vejen, samt etablerer et guldfiske
bassin der hvor jeg ville have plantet gulerødder og kartofler.

Tak for svaret.

- cep

Fra : Snurrberget

Dato : 26-08-04 01:08

Per Christoffersen wrote:

> "Snurrberget" <cep@_REMOVE_THIS_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> Som regel ikke.
> Det er et tinglyst krav at være medlem af grundejeforeningen.
>
> /Per

Glemte lige i skyndingen..

Hvilke sanktionsmuligheder har en grundejerforening egentlig hvis man
bryder med de regler den har vedtaget og hvad er konsekvensen?

- cep

Fra : Steen

Dato : 24-08-04 19:31

Anne wrote:

> [...]
> indregistreret."
>
> ... Og så kan jeg ikke lade være med at undre mig - hvilken ret har

Godt spørgsmål. Jeg har af en sædvanligvis temmelig jurakyndig bekendt ladet
mig fortælle, at grundejerforeninger må beslutte *lige præcis, hvad de har
lyst til!* F.eks. at det ikke skal være grundejerne tilladt at spise
risengrød, bruge Macs tandpasta eller være i besiddelse af plader med Otto
Brandenburg på grunden. "For hvis man er utilfreds, kan man jo bare flytte."

Kan det virkelig passe?

Mvh Steen

Fra : per christoffersen

Dato : 24-08-04 21:56

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan det virkelig passe?

Nej.
Foreningen kan beslutte temmelig meget, men det skal være inden for dens
interesses-sfære.
Det hører tandpastabrug ikke, men opbevaring af biler uden registrering kan
gøre det.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-08-04 20:02

per christoffersen wrote:

> [...]
> interesses-sfære.
> Det hører tandpastabrug ikke, men opbevaring af biler uden registrering kan

Jeg er lidt nysgerrig, for det der med "interesses-sfære", det lyder nu
noget gummi-agtigt i mine ører... Hvad nu hvis 95% af alle beboere bare
*hader* Macs tandpasta som bare helvede og gerne vil boykotte
Macs-fabrikken?

Flertallet bestemmer vel. Jeg mener... Hvem/hvad afgør hvad der er
indenfor din "interesses-sfære"? Formanden? Domstolene?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-04 20:24

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
>
> Flertallet bestemmer vel. Jeg mener... Hvem/hvad afgør hvad der er
> indenfor din "interesses-sfære"? Formanden? Domstolene?

Hvorfor er det unaturligt? Der er nogle områder, som det er naturligt at
en grundejerforening beskæftiger med, f.eks. parkeringsregler eller at
der ikke må henstå bilvrag på grundene (det tjener et naturligt formål
at området ikke skal se ud som en losseplads). Ligeledes er der nogle
områder, som falder langt uden for, f.eks. tandpastaforbruget i de
enkelte grundejeres hjem.

I teorien kan et flertal af medlemmerne vel godt vedtage en
vedtægtsændring, som siger at der ikke må bruges Macs tandpasta på
matriklen. Det kan medlemmer bare trygt vælge at ignorere, da
grundejerforeningen aldrig vil kunne håndhæve dette forbud. Håndhævelse
skal ske ad rettens vej ved at anlægge sag mod det medlem som bruger
Macs tandpasta, og her vil man givetvis støde på problemer. Normalt vil
almindelig sund fornuft sikre at man aldrig kommer så langt.

--
Jesper Lund

Fra : Anne

Dato : 25-08-04 23:02

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in message

> [...]
> at området ikke skal se ud som en losseplads). Ligeledes er der nogle
> områder, som falder langt uden for, f.eks. tandpastaforbruget i de

Jeg er helt med på, at en sommerhusgrund i et naturområde ikke skal henstå
som bilkirkegård, bl.a. af miljømæssige grunde. Men hvorfor kan
grundejerforeningen blande sig i, om man bor i en campingvogn, når man vil
bruge sin grund? Det er nok et fortolkningsspørgsmål i "campingvogne må ikke
hensættes" - om man har "hensat" sin campingvogn, hvis den står der i stedet
for et sommerhus. Men hvis en campingvogn "henstår" under nyopførelse af et
hus, er "hensat" eller "henstå" nok også "at bo i den".

Jeg synes bare, at det er enormt urimeligt, at de dersens bitre gamle mænd i
grundejerforeningen i den grad skal beslutte, hvordan man må bruge sin i
øvrigt ikke helt billige grund, indtil man engang får råd til at bygge på
den. (Vi har så løst problemet teoretisk ved at købe en combi camp, som ikke
er en campingvogn, og så slår vi den sammen og gemmer den i et udhus, når vi
ikke er der.)

/Anne

Fra : per christoffersen

Dato : 25-08-04 21:08

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Flertallet bestemmer vel. Jeg mener... Hvem/hvad afgør hvad der er
> indenfor din "interesses-sfære"? Formanden? Domstolene?

I første omgang er det foreningens formålsparagraf.
I næste omgang kan det jo blive domstolene, hvis der opstår en tvist.

/Per

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-08-04 06:54

> [...]
>
> Flertallet bestemmer vel. Jeg mener... Hvem/hvad afgør hvad der er
> indenfor din "interesses-sfære"? Formanden? Domstolene?

Mange af bestemmelserne står i ofte i den deklaration, som er lavet mellem
kommunen og den oprindelige bygherre, hvori at der bla. står at der skal
oprettes en forening og den skal varetage dit og dat.

Men udover disse bestemmelser, så kan enhver grundejer finde på forslag og
så er det op til vedkommende at finde et flertal. Hvor stort det skal være,
står i foreningens vedtægter. I vores foreningen er det 3/4 på den ordinære
generalforsamling og X procent af parcellerne skal være tilstede, medmindre
at man laver det kunstgreb når man ser at der er indkommet forslag om
vedtægtsændringer, at man indkalder til både ordinær og ekstra ordinær
generalforsamling ligeefter hinanden på samme aften. På den ekstraordinære
generalforsamling er det simpelt flertal uanset antallet af fremmødte.

Teknisk set har jeg svært ved at vi stadig har den bestemmelse, hvor at det
er forbudt at have firmabiler stående i parkeringsbåsene. Jeg overtræder den
faktisk selv, da min bil ejes af firmaet. Men jeg kan jo ikke rende rundt og
bede om at få folks registreringsattest at se. Hvis jeg mod forventning ikke
bliver væltet, fordi at jeg som formand ikke kan få kommunen til at reparere
deres hovedkloakledning (Vi og børnehaven har rotter - mange rotter), så vil
jeg prøve at få fjernet den bestemmelse i år.

Carsten Overgaard