Smuds på biler på arbejdsplads:
Fra : Daniel

Dato : 24-08-04 13:40

Hej med jer,

Jeg arbejder på et vaskeri, hvor der fra tørretumblerne bliver skudt
noget skidt (sand, jernstøv) ud over personalets biler. Dette er nu
blevet et så stort problem, at vi er nogle der må have vores biler
poleret professionelt for at gøre skaden god igen. Forhåbentlig. Det er
endnu ikke gjort og man kan frygte at selve lakeringen er skadet.

Da problemet åbenbart er forholdsvist omfattende (eller *mere* end først
antaget), lyder det nu fra Afdelingschefen at 'det griber om sig, og det
kun er denne gang' (at de bliver poleret) (ikke korrekt citeret, men det
var hvad han mente). Kan han sige det, og er der nogen herinde, der kan
guide mig til en lov om at skaden skal udbedres for egen regning?

Jeg ser det lidt fra begge sider: Arbejdsgiveren kan vel som sådan være
ligeglad med hvordan personalet vælger at komme på arbejde
(underforstået; Bare ikke i bil) ... men omvendt burde firmaet vel ikke
have lov til at lade nedfaldet fortsætte ..

Der var en lignende sag i firmaet i midten af halvfemserene, hvor der
var tale om at sætte et filter op for at stoppe nedfaldet, men dette
blev åbenbart ikke gjort (dyrt/bøvlet). Firmaet har heller ikke gjort
noget for at forsikre fremtidige ødelæggelser (vil være for dyrt) og
heller ikke informeret personalet (nej, jeg har heller ikke gjort
det/tænkt på det; Troede faktisk at det omtalte filter var installeret).

Hvis firmaet er i sin gode ret til at bede personalet om at cykle eller
gå på arbejde (cyklerne kan jo også blive ødelagt), kan man ikke 'bare'
stejle og vælge at holde ved siden af arbejdspladsen (på kommunal grund)
... så skal firmaet vel betale?

Nogen der er bekendt med noget sådan lovgivning og kan være behjælpelig
med et link?

På forhånd tak,

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Fra : MAndersen

Dato : 24-08-04 16:04

"Daniel" <dsh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> .. så skal firmaet vel betale?
>
> Nogen der er bekendt med noget sådan lovgivning og kan være behjælpelig

Lyder lidt som et firma uden for meget moral. Hvis virksomheden forvolder en
skade på din bil, skal de betale for rep. af din bil. Det skal de også på
min, hvis jeg besøger virksomheden.
Det er altså ens, uanset om du er ansat eller ikke. Hvis du melder skaden
til dit forsikringsselskab, og skriver hvordan det er sket, er jeg ret
sikker på, at din arbejdsgiver kommer på andre tanker.
Skaden på din bil vil være omfattet af en evt. kaskoforsikring, og
kaskoforsikringen vil hente pengene ved skadevolder, din arbejdsgiver.
Prøv at forelæg dem det.

Vald. Birn Jernstøberi i Holstebro, har før haft samme problemer. De betalte
skaderne på de ansattes biler.

MAndersen

Fra : BT

Dato : 24-08-04 17:37

> [...]
> Prøv at forelæg dem det.
>
> Vald. Birn Jernstøberi i Holstebro, har før haft samme problemer. De

Det eneste der kan blive et problem er vist man har holdt andet sted end
anvist.
Det sagde mit forsikringselskab dengang jeg fik støbesand ud over min bil,
ved Uldalls Jernstøberi.
Man da jeg holdte på den det anviste areal var der ikke noget problem.
Så det er bare at kontakte dit forsikringselskab og få taksator til at kigge
på skaden. Resten ordner forsikringselskabet..

/Brian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-08-04 20:22

BT wrote:

-snip-
> [...]
> anvist.
> Det sagde mit forsikringselskab dengang jeg fik støbesand ud over min bil,

Støbesand, det ødelægger da ikke noget gør det? Jeg har støbesand på
mine sko og syntes at det ser helt tilforladeligt ud, bortset fra at det
er sort (altså sandet).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : BT

Dato : 24-08-04 20:52

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Støbesand, det ødelægger da ikke noget gør det? Jeg har støbesand på
> mine sko og syntes at det ser helt tilforladeligt ud, bortset fra at det

Ikke for at starte en større diskution, om det ødelægger eller ej, da det
nok hører til i en anden NG, men jo. Støbesand fra et jernstøberi ætser sig
ned i lakken. Det er hvad jeg fik af vide den gang.
Og der er jo også betydelig forskel på et par træsko og så lakken på en
bil...

/Brian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-08-04 12:33

En helt masse bits fra Martin Jørgensen til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Støbesand, det ødelægger da ikke noget gør det? Jeg har støbesand på
> mine sko og syntes at det ser helt tilforladeligt ud, bortset fra at det
> er sort (altså sandet).

Joeh det kan det nu godt.
Støbesand indeholder næsten altid også metalliske partikler. Disse små
partikler ruster ret let. Hvis støbesandet har haft en passende høj hastighed
idet det rammer bilen, slår det hul på lakken og sætter sig. Er der så
ovenikøbet lidt metal på, der ruster, breder det sig ind under lakken.
Det samme ses også ved sandblæsesand - og det helt sindsyge eksempel er hvis
der er blevet vinkelslibet eller lign. hvor gnisterne har ramt bilen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Made no sense to leave the bed"
-- Jethro Tull: We used to know

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-08-04 19:55

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> der er blevet vinkelslibet eller lign. hvor gnisterne har ramt bilen.

Ok, mange tak - jeg var nysgerrig så jeg *måtte* lige spørge, for jeg
arbejder (næsten) på et støberi for tiden. Dvs. vi leverer maskiner til
støberier

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-08-04 16:34

In article <412b370d$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Daniel wrote:
> [...]
> .. så skal firmaet vel betale?
>
> Nogen der er bekendt med noget sådan lovgivning og kan være behjælpelig

Virksomheden bør enten inddrage parkeringspladserne, eller opsætte
et filter, eller som minimum et skilt, idet de ellers bevidst forvolder
skade, hvilket er ansvarspådragende.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Daniel

Dato : 24-08-04 19:26

Tak for svarene; Det lyder som 'det jeg også kunne forestille mig'. Det
vil dog være rart hvis man kunne henvise til en eventuel lovgivning,
hvori det står sort på hvidt. En printet paragraf vil virke stærkere end
at sige: Det skal I jo ... nogen som kender en sådan?

--
Daniel Henriksen
dsh [at] vip.cybercity.dk

Fra : Peter

Dato : 24-08-04 20:09

> [...]
> Tak for svarene; Det lyder som 'det jeg også kunne forestille mig'. Det
> vil dog være rart hvis man kunne henvise til en eventuel lovgivning,

Der er ingen lovgivning om selve erstatningsansvaret. Jeg er enig med de
øvrige i, at der som udgangspunkt kan gøres et erstatningsansvar gældende.

Men nu kender du jo til faren, så næste gang må du nok selv betale.... der
kan foreligge en form for egen skyld eller accept af risiko.

Så find et andet sted at parkere. Din arbejdsgiver er ikke pligtig at sikre,
at der er parkeringsplads ved arbejdspladsen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : MAndersen

Dato : 24-08-04 20:09

> [...]
> hvori det står sort på hvidt. En printet paragraf vil virke stærkere end
> at sige: Det skal I jo ... nogen som kender en sådan?

Det findes ikke, men du kan jo udskrive siderne fra svarene.

Ellers er det almindelig dansk retspraksis og erstatningsansvarsloven.

MAndersen