Udlændinges erhvervelse af fast ejendom
Fra : Peter

Dato : 24-08-04 12:22

Hej

Hvor finder jeg noget om udlændinges erhvervelse af fast ejendom?

I sagen har den pågældende opholdstilladelse og har haft bopæl i 4 år.

Kan udlændigen købe en ejendom her?

/Peter

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-04 12:34

Peter wrote:

[klip]

> I sagen har den pågældende opholdstilladelse og har haft bopæl i 4 år.

Hvis vedkommende har bopæl i Danmark på erhvervelsestidspunktet, så er
der ingen problemer, jf lov erhvervelse af fast ejendom § 1

§ 1. Personer, der ikke har bopæl i Danmark, og som ej heller tidligere
har haft bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år, kan kun med
justitsministerens tilladelse erhverve adkomst på fast ejendom her i
landet.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19860056629-REGL

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 24-08-04 13:10

tak!

/Peter

Fra : Peter

Dato : 24-08-04 13:16

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> tak!

Jeg gi'r en pilsner ved lejlighed.

/Peter

Fra : Diesell

Dato : 24-08-04 13:24

> [...]
>
> Hvor finder jeg noget om udlændinges erhvervelse af fast ejendom?
>
> I sagen har den pågældende opholdstilladelse og har haft bopæl i 4 år.

Rent praktisk: Hvis det er en "§7,1 opholdstilladelse" plejer den at gå lige
igennem. Har lige solgt til et ægtepar fra Afganistan - der var svar på 1
uge. En §7,2 kan være lidt sværere.

Iøvrigt anses opholdstilladelse ikke som fast bopæl i forhold til
1959-loven - derfor er tilladelse hos JM påkrævet (men det ved du jo nok

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-04 13:50

Diesell wrote:

[klip]

> Iøvrigt anses opholdstilladelse ikke som fast bopæl i forhold til
> 1959-loven - derfor er tilladelse hos JM påkrævet (men det ved du jo nok

Vi er enige om, at opholdstilladelse ikke er ensbetydende med, at
bopælskravet er opfyldt. Men du kan sagtens opfylde bopælskravet, selvom
du "blot" har opholdstiladelse.

Der er tale om en konkret vurdering, der dog formentlig er skrappere end
bopælskriteriet i retplejelovens regler om værneting.

En person med opholdstilladelse, der har haft fysisk bopæl i landet i 4
år, kan opfylde bopælskriteret, hvis konkrete momenter peger på, at
vedkommendes tilstedeværelse er af permanent karakter.

/Rune Wold

Fra : Diesell

Dato : 24-08-04 15:08

> Vi er enige om, at opholdstilladelse ikke er ensbetydende med, at
> bopælskravet er opfyldt. Men du kan sagtens opfylde bopælskravet, selvom
> du "blot" har opholdstiladelse.

Jeg burde have skrevet "ikke ensbetydende med".... Det var det jeg mente

> En person med opholdstilladelse, der har haft fysisk bopæl i landet i 4
> år, kan opfylde bopælskriteret, hvis konkrete momenter peger på, at
> vedkommendes tilstedeværelse er af permanent karakter.

Enig - ellers havde "mine" afganere efter blot 1½ her i landet jo heller
ikke fået tilladelse.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-04 15:39

Diesell wrote:

[klip]

> Enig - ellers havde "mine" afganere efter blot 1½ her i landet jo heller
> ikke fået tilladelse.

Hvis man opfylder bopælskriteriet, så er JM's tilladelse ligegyldig.

/Rune Wold

Fra : Diesell

Dato : 24-08-04 15:46

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man opfylder bopælskriteriet, så er JM's tilladelse ligegyldig.

jaa..... (What was I thinking) - sorry.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Peter

Dato : 24-08-04 20:10

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse

> jaa..... (What was I thinking) - sorry.

Lyder til vi er enige.

Det er nu rart med et forum hvor man får hurtigt svar så man slipper for
selv at finde loven (igen igen)

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Diesell

Dato : 24-08-04 20:32

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder til vi er enige.

Det tror jeg også. Mit indlæg lagde nok mere en "praktisk" vinkel på sagens
gang - jeg er ikke jurist (heldigvis )

> Det er nu rart med et forum hvor man får hurtigt svar så man slipper for
> selv at finde loven (igen igen)

Enig (igen igen)

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 20:48

On Tue, 24 Aug 2004 16:39:15 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com>
wrote:

>Hvis man opfylder bopælskriteriet, så er JM's tilladelse ligegyldig.

Det var ikke det vi fik af vide hos JM i sin tid ( 1 1/2 år siden). Vi
kunne ikke få tinglyst skødet FØR tilladelsen lå fra dem.

Fra : Rune Wold

Dato : 24-08-04 21:19

Brian B. Christensen wrote:

[klip]

> Det var ikke det vi fik af vide hos JM i sin tid ( 1 1/2 år siden). Vi
> kunne ikke få tinglyst skødet FØR tilladelsen lå fra dem.

Det vil sige, at JM erkendte, at bopælskriteriet i § 1 i lov om
udlændinges erhvervelse af fast ejendom var opfyldt, men mente stadig,
at købet krævede tilladelse?

Det lyder yderst interessant.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 07:22

On Tue, 24 Aug 2004 22:19:08 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com>
wrote:

>Det vil sige, at JM erkendte, at bopælskriteriet i § 1 i lov om
>udlændinges erhvervelse af fast ejendom var opfyldt, men mente stadig,
>at købet krævede tilladelse?

Lige præcis. For bopælskriteriet var jo opfyldt de sidste 3 gange min
kone havde fået fornyet opholdstilladelsen - eller får man den ikke.

>Det lyder yderst interessant.

Synes jeg også nu hvor jeg har læst dine svar. Dengang tog vi det som
en selvfølge.

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-04 08:22

Brian B. Christensen wrote:

[klip]

> Lige præcis. For bopælskriteriet var jo opfyldt de sidste 3 gange min
> kone havde fået fornyet opholdstilladelsen - eller får man den ikke.

Det bopælskravet for at få opholdstilladelse, er antagelig ikke det
samme som det krav om bopæl, der kræves i § 1 1 lov om udlændinges
erhvervelse af fast ejendom (UEFE). Det sidstnævnte bopælskriterie
fortolkes efter KARNOVS bemærkninger strengt. Men jeg må nok indrømme,
at når en person, der har fornyet sin opholdstilladelse 3 gange og som
er gift med en dansk statsborger, ikke opfyldet bopælskriteriet i UEFE §
1, så er praksis endog særdeles streng, og måske også for streng
(retspolitisk).

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 08:28

On Thu, 26 Aug 2004 09:21:41 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com>
wrote:

> [...]
>er gift med en dansk statsborger, ikke opfyldet bopælskriteriet i UEFE §
>1, så er praksis endog særdeles streng, og måske også for streng

Jeg kan ikke lige se hvilken lov Udlændingestyrelsen henviser til, men
de skriver om bopælskravet:

"Den person, som bor i Danmark, skal normalt kunne dokumentere, at han
eller hun råder over egen bolig af rimelig størrelse.
At råde over egen bolig betyder, at personen i Danmark skal have en
bolig, som han eller hun er ejer, lejer, andels-, anpartshaver eller
lignende af. Er der tale om en lejebolig, skal lejemålet være
tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor
ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke
boligkravet.
Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når
familiesammenføringen er gennemført:
·   må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen eller
·   skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person."

Så det er jo ikke udlændingen som skal opfylde bopælskravet, men
vedkommende som søger sammenføring med en udlænding. Eller, sådan
læser jeg det ihvertfald. Så det forvirrer mig lidt mere - endnu
engang

Fra : Rune Wold

Dato : 26-08-04 08:47

Brian B. Christensen wrote:

[klip]

> [...]
> vedkommende som søger sammenføring med en udlænding. Eller, sådan
> læser jeg det ihvertfald. Så det forvirrer mig lidt mere - endnu

Du skal lade dig forvirre

Med forbehold for, at jeg ikke er den store ekspert indenfor
udlændingeret, så vil skrive følgende.

Det krav om bopæl JM stiller, i det du citerede, er ikke identisk med
det krav om bopæl, der stilles i § 1 i lov om udlændinges erhvervelse af
fast ejendom (UEFE).

Det citerede handler højst sandsynlig om de krav, der stilles til
givelse af opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1. Det er to vidt forskellige situationer, der ikke kan sammenlignes.

Det bopælskriterie, der angives i UEFE § 1, administreres strengt, jf.
også mit tidligere indlæg. Denne praksis kan i højere grad sammenlignes
med bopælskriteriet i retsplejelovens § 235, stk. 2 om hjemting i kraft
af bopæl. Det sidstnævnte bopælskriterie opfyldes væsentligt nemmere end
det i UEFE § 1.
Det er blot et eksempel på det almindelige juridiske fænomen, at
enslydende begreber ofte anvendes og fortolkes forskelligt, alt efter
den livssituation de vedrører.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 08:50

On Thu, 26 Aug 2004 09:46:50 +0200, Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com>
wrote:

>Det citerede handler højst sandsynlig om de krav, der stilles til
>givelse af opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1,
>nr. 1. Det er to vidt forskellige situationer, der ikke kan sammenlignes.

Ja, der var den

> [...]
>med bopælskriteriet i retsplejelovens § 235, stk. 2 om hjemting i kraft
>af bopæl. Det sidstnævnte bopælskriterie opfyldes væsentligt nemmere end

Ok, så er jeg lidt klogere...

>Det er blot et eksempel på det almindelige juridiske fænomen, at
>enslydende begreber ofte anvendes og fortolkes forskelligt, alt efter
>den livssituation de vedrører.

Ja, det må du nok sige.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 13:27

On Tue, 24 Aug 2004 13:22:16 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>Kan udlændigen købe en ejendom her?

Som du kunne se i Runes svar kan en udlænding godt købe fast ejendom
her i DK.

Min kone har også opholdstilladelse og da vi købte hus sammen bad vi
advokaten om at skaffe tilladelsen fra justitsministeriet så vi ikke
selv skulle prøve at finde ud af hvor og hvordan tilladelsen skaffes.

Advokaten gjorde det som en del af det faste salær, ifm. huskøbet.

/Brian