Kan politiet spærre en mobiltelefon
Fra : bvm

Dato : 23-08-04 17:04

Jeg har for ca 1/2 år siden købt en mobiltelefon i en butik på Nørrebro.
Det drejer sig om Samsung E700 og apparatet kostede ca 3100, hvilket var
prisen de fleste steder på det pågældende tidspunkt.

Forleden holdt telefonen pludselig op med at virke og efter en hulens
masse besvær fandt jeg ud af at telefonen var spærret på foranledning af
politiet.

Politiet fortæller nu at de har fået spærret apparatet fordi det er
stjålet og at de formentlig vil kræve telefonen tilbageleveret i henhold
til et eller andet princip, som jeg ikke lige kan huske navnet på.

Mit spørgsmål er nu kan politiet virkelig beslaglægge min telefon, når
jeg har kvittering for mit køb og prisen ikke gav nogen grund til at tro
at den var stålet. Og så efter at jeg har brugt den i 1/2 år ?

Har politiet ret til at opretholde spærringen på telefonen mens de
efterforsker og indtil de beslutter om den skal tilbageleveres ?

Hvis politiet beslaglægger telefonen, er der så en mulighed for at blive
holdt skadesløs, eller er mine 3kkr++ tabt ?

Fra : TGD

Dato : 23-08-04 17:34

"bvm" <bvm@nospam.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Mit spørgsmål er nu kan politiet virkelig beslaglægge min telefon, når
> jeg har kvittering for mit køb og prisen ikke gav nogen grund til at tro
> at den var stålet. Og så efter at jeg har brugt den i 1/2 år ?

Ja det er hælervare.

> Har politiet ret til at opretholde spærringen på telefonen mens de
> efterforsker og indtil de beslutter om den skal tilbageleveres ?

Ja

> Hvis politiet beslaglægger telefonen, er der så en mulighed for at blive
> holdt skadesløs, eller er mine 3kkr++ tabt ?

Det skal du selv sørge for, du kan evt. fremsætte dit krav via politiet hvis
de rejser sigtelse mod sælger.

PS. Det er ikke mere end 1 mdr. siden at en lignende sag var omtalt i EB el
BT.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-04 23:25

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> de rejser sigtelse mod sælger.
>
> PS. Det er ikke mere end 1 mdr. siden at en lignende sag var omtalt i EB

Som jeg læser det er du ikke mistænkt, hvorfor det er de såkaldte
editionsregler, du kan blive ramt af. Herunder følger paragraffer fra
retsplejeloven. Se især 803 og 804

§ 803. Genstande, som en person, der ikke er mistænkt, har rådighed over,
kan beslaglægges som led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale, hvis der er grund til at antage, at genstanden
kan tjene som bevis, bør konfiskeres eller ved lovovertrædelsen er fravendt
nogen, som kan kræve den tilbage. Andre formuegoder, herunder penge, som en
person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, kan beslaglægges som led i
efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale,
hvis der er grund til at antage, at disse formuegoder bør konfiskeres. § 189
finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Hos personer, som efter reglerne i § 170 er udelukket fra at afgive
forklaring som vidne i sagen, er skriftlige meddelelser mellem den mistænkte
og den pågældende person samt dennes notater og lignende vedrørende den
mistænkte ikke genstand for beslaglæggelse. Hos personer, som er omfattet af
§ 172, er materiale, der indeholder oplysning om forhold, som de pågældende
efter § 172 er fritaget for at afgive forklaring om som vidne i sagen, ikke
genstand for beslaglæggelse.

§ 804. Som led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, kan der meddeles en person, der ikke er mistænkt, pålæg om
at forevise eller udlevere genstande (edition), hvis der er grund til at
antage, at en genstand, som den pågældende har rådighed over, kan tjene som
bevis, bør konfiskeres eller ved lovovertrædelsen er fravendt nogen, som kan
kræve den tilbage.

Stk. 2. Er en genstand udleveret til politiet efter pålæg om edition, finder
reglerne om beslaglæggelse efter § 803, stk. 1, tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Er en genstand uden pålæg herom afleveret til politiet af de i stk.
1 nævnte grunde, finder § 807, stk. 5, anvendelse. Fremsættes der begæring
om udlevering, og imødekommer politiet ikke begæringen, skal politiet
snarest muligt og inden 24 timer forelægge sagen for retten med anmodning om
beslaglæggelse. § 806, stk. 3, 2. pkt., og stk. 5, 1. pkt., finder i så fald
anvendelse.

Stk. 4. Der kan ikke meddeles pålæg om edition, såfremt der derved vil
fremkomme oplysning om forhold, som den pågældende ville være udelukket fra
eller fritaget for at afgive forklaring om som vidne, jf. §§ 169-172.

Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte regler om økonomisk godtgørelse i
særlige tilfælde for udgifter i forbindelse med opfyldelse af pålæg om
edition.

§ 805. Beslaglæggelse må ikke foretages, og pålæg om edition må ikke
meddeles, såfremt indgrebet står i misforhold til sagens betydning og det
tab eller den ulempe, som indgrebet kan antages at medføre.

Stk. 2. Kan indgrebets øjemed opnås ved mindre indgribende foranstaltninger,
herunder sikkerhedsstillelse, kan der med den, mod hvem indgrebet retter
sig, træffes skriftlig aftale herom.

Stk. 3. Ved beslaglæggelse til sikkerhed for det offentliges krav på
sagsomkostninger, krav på konfiskation efter straffelovens § 75, stk. 1, 1.
pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, § 76 a, stk. 5, og § 77 a, 2. pkt.,
bødekrav eller forurettedes krav på erstatning finder reglerne i §§ 509-516
tilsvarende anvendelse.

§ 806. Afgørelse om beslaglæggelse og om pålæg om edition træffes efter
politiets begæring. Begæring om beslaglæggelse til sikring af
erstatningskrav kan tillige fremsættes af forurettede.

Stk. 2. Afgørelsen træffes af retten ved kendelse, jf. dog stk. 7. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne for indgrebet er opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid
omgøres.

Stk. 3. Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle
afventes, kan politiet træffe beslutning om beslaglæggelse og om edition,
jf. dog stk. 4. Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning
herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen
for retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.

Stk. 4. Beslaglæggelse efter § 802, stk. 3, kan kun ske efter retskendelse.
Det samme gælder beslaglæggelse af trykte skrifter eller lyd- eller
billedprogrammer omfattet af medieansvarsloven, i anledning af hvis indhold
ansvar skal gøres gældende.

Stk. 5. Inden retten træffer afgørelse efter stk. 3, 2. pkt., skal der være
givet den, mod hvem indgrebet retter sig, adgang til at udtale sig. § 748,
stk. 5 og 6, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 6. Inden retten træffer afgørelse om pålæg om edition efter § 804, skal
der være givet den, der har rådighed over genstanden, adgang til at udtale
sig. § 748, stk. 5 og 6, finder tilsvarende anvendelse. Bestemmelsen i 1.
pkt. finder ikke anvendelse, hvis rettens afgørelse skal danne grundlag for
en international retsanmodning om edition.

Stk. 7. Afgørelse om beslaglæggelse træffes af politiet, såfremt den, som
indgrebet retter sig imod, meddeler skriftligt samtykke til indgrebet.

§ 807. Politiet iværksætter beslaglæggelse. Foretages beslaglæggelse på
grundlag af en retskendelse, skal denne på begæring forevises for den, som
indgrebet retter sig imod. Foretages beslaglæggelsen efter reglen i § 806,
stk. 3, skal politiet vejlede den pågældende om adgangen til at få
spørgsmålet indbragt for retten.

Stk. 2. Politiet foranlediger ved henvendelse til den, som indgrebet retter
sig imod, at en kendelse om edition opfyldes. Rettens kendelse skal på
begæring forevises for den pågældende. Afviser den pågældende uden lovlig
grund at efterkomme pålægget, finder bestemmelsen i § 178 tilsvarende
anvendelse.

Stk. 3. Beslaglægges materiale hos personer, der er omfattet af § 172, kan
den pågældende kræve, at det første gennemsyn af materialet skal foretages
af retten. § 806, stk. 5, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved rettens
gennemsyn. Indtil det første gennemsyn kan ske, opbevares materialet af
politiet.

Stk. 4. Har retten afsagt kendelse om beslaglæggelse af en formue eller en
del af en formue, jf. § 802, stk. 3, skal politiet sørge for, at der
beskikkes en værge til at bestyre den beslaglagte formue. Politiet lader
kendelsen om beslaglæggelse tinglyse efter reglerne i tinglysningslovens §
48. Kendelsen forkyndes for tiltalte efter reglerne i § 159.

Stk. 5. Genstande, som kommer i politiets besiddelse som følge af
beslaglæggelse eller pålæg om udlevering, skal snarest muligt optegnes og
mærkes. Politiet skal på begæring udstede kvittering for modtagelsen.

Kurt

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 24-08-04 06:41

Har du overvejet at anmelde dit køb til politiet, de kan jo ud fra
kvittering se at du har handlet i god tro, om du så vil få dine penge
tilbage
eller ombytning til tilsvarende er op til forretningen.

I øvrigt er denne forretning en normal teleleverandør, eller er det salg
af forskellige produkter, og er forretningen uden skyld i denne hendelse, da
vil det jo være fint med et vink så andre ikke køber deres mobilos der. ?

/ Qbic

Fra : bvm

Dato : 24-08-04 21:50

Qbic - [6400] wrote:
> [...]
> vil det jo være fint med et vink så andre ikke køber deres mobilos der. ?

Jeg har talt med politiet og sendt kopi af kvitteringen til dem.
Hverken jeg eller den sælgende forretning er mistænkt eller anklaget i
sagen, så derfor er der ingen speciel grund til at hænge dem ud.
(bortset fra at de altså ikke vil give pengene retur for telefonen - men
det kan jeg på en måde godt forstå, de føler det vel lige så uretfærdigt
som mig)

Det der undrer mig er at politiet kan tillade sig blot at spærre
telefonen og nu når de så har snor i den så ikke vil åbne for den igen,
indtil de finder ud af om den skal inddrages. Jeg har trodt alt brugt
telefonen i ca 1/2 år efter jeg har købt den ..

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 05:04

bvm wrote:

> [...]
> igen, indtil de finder ud af om den skal inddrages. Jeg har trodt alt
> brugt telefonen i ca 1/2 år efter jeg har købt den ..

Selvfølgelig kan og bør de spærre den hvis de får at vide et given telefon
er stjålet, men alle de sager sager jeg har haft med at gøre hvor kunden har
haft et gyldigt købsbevis (skal have EMEI nummeret påtrykt), er telefonen
blevet whitelistet igen, dette kan dog nemt tage noget tid, da ikke alle
teleselvskaber behandler dette lige hurtigt.

For en hurtigere ekspedition, tag købsbevis og telefon med på den lokale
politi station og fremlæg dem sagen, det plejer at være bedste metode (for
private)

Det skal lige siges at, de mange af de sager jeg har haft med at gøre, har
jeg tit overtaget problemet for kunden, og da jeg var ansat i en virksomhed
som havde faste kontakt personer inden for politiet var det hurtigere for
kunden at vi tog os af det (se det som en ekstra service)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Miggggg

Dato : 24-08-04 10:57

Køb aldrig en telefon på Nørrebro :S og slet ikke i en lille butik... gør
det altid i en velset "kæde" eller lign.

Fra : Georg

Dato : 24-08-04 13:58

"> Køb aldrig en telefon på Nørrebro :S og slet ikke i en lille butik...
gør
> det altid i en velset "kæde" eller lign.

Det er ingen garanti. Jeg har eksempler på ovenstående fra Teleringen og
Merlin.

Mvh

Georg

Fra : bvm

Dato : 24-08-04 21:52

Georg wrote:

> Det er ingen garanti. Jeg har eksempler på ovenstående fra Teleringen og
> Merlin.

Hvordan endte den sag så ?
Måtte du selv bære tabet eller hur ?

Fra : bvm

Dato : 24-08-04 22:29

Georg wrote:
> [...]
> gør

> Det er ingen garanti. Jeg har eksempler på ovenstående fra Teleringen og

Hvordan endte din sag så ? Måtte du selv dække tabet ?

Fra : Georg

Dato : 25-08-04 01:44

> Hvordan endte din sag så ? Måtte du selv dække
tabet ?

Det var en telefon vi fik tilbage fra reperation, som viste sig at være
meldt stjålet. Vi var godt sure over, at Merlin ikke havde mere styr på det,
og det endte med, at telefonen blev byttet. De var bare lidt længe om at
indse det var deres fejl.

Georg

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 05:07

Georg wrote:

> [...]
> styr på det, og det endte med, at telefonen blev byttet. De var bare
> lidt længe om at indse det var deres fejl.

Til merlins forsvar kan jeg fortælle at det ikke er deres skyld, det er
faktisk meget svært at sige hvis skyld det er, men det er en længere og
ganske indviklet affære at forklare, og slet ikke i denne gruppe.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-04 13:02

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Til merlins forsvar kan jeg fortælle at det ikke er deres skyld

Der er forskel på skyld, ansvar, fejl og mangel.
I juridisk sammenhæng er der dog ingen tvivl om, at det er Merlins ansvar at
telefonen ikke er mangelbehæftet. En telefon, der er meldt stjålet (med
rette) er mangelbehæftet, og det er derfor Merlins ansvar at udbedre
manglen. Det burde ikke tage dem mange øjeblikke at indse det.

/Per

Fra : Miggggg

Dato : 25-08-04 16:32

> [...]
> faktisk meget svært at sige hvis skyld det er, men det er en længere og
> ganske indviklet affære at forklare, og slet ikke i denne gruppe.

Selvfølgelig er det deres skyld... de scannner telefonen ind, og kan se om
den er meldt stjålet...
Men de er åbenbart ligeglade...de her gjort i samme stil før med HD fra
brugte computere hvor der stadig var gammel data fra tidligere bruger, og
solgte som ny... svineri.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 19:48

Miggggg wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er det deres skyld... de scannner telefonen ind, og kan
> se om den er meldt stjålet...

Sæt dig nu lige lidt ind i hvordan det fungerer, nej de kan *IKKE* se om den
er meldt stjålet, der skal man have kontakt til politiet.

> Men de er åbenbart ligeglade...

Nej du tager fejl

--
MVH.