Måske nogen kan udrede for mig, hvad jeg gør i følgende situation:
17/7 ser jeg en vare til salg på GEMM (1), som jeg straks bestiller hos
den fransk sælger gennem GEMMs ordresystem. Denne sælger klarer selv at
håndtere betalingen med de VISA-oplysninger, som jeg har registreret hos
GEMM. Varen findes i to varianter, men da det ikke fremgår af
varebeskrivelsen, hvilken af demdet er, og da jeg kun er interesseret
den ene variant, så indføjer jeg en notits i ordren til sælger om, at
jeg kun er interesseret i den ene variant med forklaring af forskellene.
20/7 kommer der en mail fra GEMM om, at sælger har sendt varen.
23/7 det aftalte beløb i USD hæves omregnet til EUR på mit VISA-kort
30/7 afhenter jeg varen på posthuset. Da jeg åbner forsendelsen
konstaterer jeg, at sælger har sendt den forkerte variant.
3/8 oplyser jeg sælger om, at jeg har fået den forkerte vare.
11/8 da sælger ikke reagerer, skriver jeg igen for at spørge, om den
skal returneres som alm. brev eller som anbefalet.
11/8 sælger skriver hvilken adresse, jeg skal returnere til, samt at
portoomkostningerne er for min regning. Hvor vidt der menes returportoen
eller også den ret overdimensionerede porto, som jeg har betalt fra
Frankrig til Danmark fremgår ikke.
12/8 oplyser jeg sælger om, at jeg vil have det hele incl. alle
portoomkostninger refunderet, da de har sendt mig en forkert vare.
16/8 skriver jeg til GEMM, at sælger ikke reagerer, og om de måske kan
hjælpe med en løsning, hvilket de tidligere har gjort.
17/8 GEMM sender en standardmail til mig med CC til sælger. Det oplyses
at GEMM ikke kan gøre noget, da den pågældende sælger ikke er omfattet
af deres garanti, men at de har noteret sig min klage om pågældende
sælger. Det oplyses endvidere, at sælger snart vil kontakte mig.
23/8 går jeg i banken for at anmode om at få tilbageført
VISA-betalingen, da sælger stadig ikke har kontaktet mig. Jeg forhører
mig om, hvor vidt der skal gøres indsigelse på hele beløbet nu og sælger
så evt. så må tage kontakt og betale returportoomkostninger, hvis han
ønsker varen retur, eller om jeg først skal returnere varen, og så siden
gøre indsigelse, når kun noget af beløbet refunderes (i så fald at
sælger overhovedet reagerer på returneringen). Banken ved det ikke og
sender så en indsigelse til PBS på hele beløbet. Halvanden time senere
bliver jeg ringet op om, at de ikke kan gøre noget, da jeg har fået
leveret en vare, selvom den er forkert, og at jeg må aftale
returneringen og refunderingen med sælger.
Supplerende noter:
Jeg er ret sikker på at sælger er et firma og ikke en privatperson, når
de håndterer kreditkortbetalinger.
Ligeledes formoder jeg, at sælger ikke har den ønskede variant af varen.
Jeg troede, at jeg var dækket ind, når jeg betalte med VISA. Har banken
ret i deres afvisning? I så fald hvornår er jeg (heller) ikke dækket ind
ved betaling med VISA?
(1) Gemm.com, amerikansk elektronisk markedsplads, hvor der er listet
millioner af varer fra tusindvis af sælgere fra hele verden.
--
Kasper Vinyl forever.
*Alt* med Gasolin' og Kim Larsen købes, sælges og byttes.
Omfattende diskografi på
www.kjukken.dk/kasper/index.html