|
| Forretning vil ikke lade afprøve mobiltlf.~ Fra : Lone Schmidt |
Dato : 22-08-04 22:53 |
|
Hej i Gruppen.
Håber at I kan hjælpe mig med et speget problem!
Jeg skal bruge ny mobil, p.g.a. høreapparater er den primær vægt på at
der er højtaler.
Sender mail til mobilfirmaet, om brug af høreapparater, og om de har
telefoner med højtaler, eller teleslynge til mobil.
De svarer at de har 3 modeller med højtalere, men ikke teleslynge.
Fint, tænkte jeg, vil hellere have højtaler end teleslynge
Går i en Tele forretning, men kan ikke få lov at afprøve
højtalerfunktionen, de må ikke bryde emballagen.
Har iøvrigt oplevet det før, i en Fona afd. hvor jeg ville prøve
hovedtelefoner, men det kunne jeg kun på de modeller, hvor emballagen
kunne samles igen (ikke limet sammen)??
M.h.t. mobil, var jeg i anden stor anerkendt teleforretning, de havde
modellen fremme, men ikke tilsluttet, derfor kunne jeg heller ikke høre
den her
Jeg endte med at købe en model, og nu hvor jeg har pakket den ud, viser
det sig desværre at højtaler funktionen er ubrugelig for mig
Min tidligere mobilleverandør havde mobiltlf. med velfungerende højtaler
funktion i, så det er sammenligningsgrundlaget for mig, når der ved
specifikationerne står: højtalere.
Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bedst griber det her an?
Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne afprøves?
På forhånd tak
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge
Lone
| |
Jesper Lund (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 22-08-04 23:20 |
|
Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:
> Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne
> afprøves?
Du har efter loven ingen krav om returret i almindelige butikker, og
hvis butikken tilbyder dig returret, kan de godt stille den betigelselse
at emballagen skal være ubrudt.
Hvis du derimod køber i en webbutik (nethandel), har du 14 dages
returret, og butikken kan ikke kræve at emballagen skal være ubrudt. Se
her
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/3/
Så en løsning på dit problem kunne være at købe via internettet.
Nogle af dine andre oplevelser lyder som dårlig kundeservice fra
butikkernes side, men det er der desværre ikke nogen lov imod
--
Jesper Lund
| |
Anders Christensen (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 22-08-04 23:23 |
|
Lone Schmidt wrote:
> Hej i Gruppen.
>
> Håber at I kan hjælpe mig med et speget problem!
>
> Jeg skal bruge ny mobil, p.g.a. høreapparater er den primær vægt på at
> der er højtaler.
>
> Sender mail til mobilfirmaet, om brug af høreapparater, og om de har
> telefoner med højtaler, eller teleslynge til mobil.
> De svarer at de har 3 modeller med højtalere, men ikke teleslynge.
>
> Fint, tænkte jeg, vil hellere have højtaler end teleslynge
>
>
> Går i en Tele forretning, men kan ikke få lov at afprøve
> højtalerfunktionen, de må ikke bryde emballagen.
>
> Har iøvrigt oplevet det før, i en Fona afd. hvor jeg ville prøve
> hovedtelefoner, men det kunne jeg kun på de modeller, hvor emballagen
> kunne samles igen (ikke limet sammen)??
>
> M.h.t. mobil, var jeg i anden stor anerkendt teleforretning, de havde
> modellen fremme, men ikke tilsluttet, derfor kunne jeg heller ikke høre
> den her
>
> Jeg endte med at købe en model, og nu hvor jeg har pakket den ud, viser
> det sig desværre at højtaler funktionen er ubrugelig for mig
>
> Min tidligere mobilleverandør havde mobiltlf. med velfungerende højtaler
> funktion i, så det er sammenligningsgrundlaget for mig, når der ved
> specifikationerne står: højtalere.
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bedst griber det her an?
>
> Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne afprøves?
>
> På forhånd tak
Det mest oplagte må vel være at købe via nethandel, teste udstyret og
returnere hvis det ikke er tilfredsstillende.
--
Mvh Anders Christensen
| |
Ralph (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Ralph |
Dato : 22-08-04 23:29 |
|
"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:1giy16y.uft69h1tr3pdsN%mailloneFJERN@netscape.net...
> Hej i Gruppen.
[snip]
Desværre ikke nogen løsning på dit aktuelle prob, men et par gode råd for
fremtiden:
1) Køb dine varer hvor der er returret, enten pga. den enkelte butiks
særlige betingelser, eller via netkøb hvor der er 14 dages ubetinget
returret.
2) I må - som hørehæmmede - have en forening af en slags, der MÅ være et
forum DER der kan rådgive dig.
--
venligst
Ralph
| |
Bertel Lund Hansen (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 22-08-04 23:30 |
|
Lone Schmidt skrev:
>Jeg skal bruge ny mobil, p.g.a. høreapparater er den primær vægt på at
>der er højtaler.
En anden gang så gå i en butik der tilbyder returret eller handel
over nettet.
Både Fona og TDC tilbyder returret, også når emballagen er brudt.
Jeg har haft brug for det i begge forretninger, og det var ikke
noget problem. De betinger dog blot at man leverer varen tilbage
i original emballage, og den åbner man naturligvis så skånsomt
som muligt.
Ved enhver internethandel har du en *lovsikret* ret til at
afprøve varen og så returnere den inden for 14 dage hvis du ikke
er tilfreds. Det koster dog porto - mindst én vej, men
sandsynligvis begge veje. Forretningen kan ikke kræve original
emballage, men det er en god idé at gemme den indtil man er
sikker på at man vil beholde varen.
>Går i en Tele forretning, men kan ikke få lov at afprøve
>højtalerfunktionen, de må ikke bryde emballagen.
Der ville jeg dreje om på hælen med det samme. Det ligner ikke
noget.
>Har iøvrigt oplevet det før, i en Fona afd. hvor jeg ville prøve
>hovedtelefoner, men det kunne jeg kun på de modeller, hvor emballagen
>kunne samles igen (ikke limet sammen)??
Ditto - men det er ikke den service jeg møder i den lokale Fona
(Horsens). Jeg fik lov at returnere to scannere som ikke virkede
på mit system (fik først den ene og prøvede så med en anden), og
jeg fik pengene tilbage selv om begge havde været åbnet og
afprøvet.
>Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne afprøves?
Nej, det kan man ikke sige, men det er nærmest en selvfølge at
man har lejlighed til det. Lovens krav om returret ved
internethandel (og anden fjernhandel) skal netop kompensere for
at man ikke kan afprøve varen i butikken.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Michael Jensen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Michael Jensen |
Dato : 23-08-04 07:00 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:f57ii0lupln55m17gndl1o6mdcu1l2gb7n@news.stofanet.dk...
> Både Fona og TDC tilbyder returret, også når emballagen er brudt.
> Jeg har haft brug for det i begge forretninger, og det var ikke
> noget problem. De betinger dog blot at man leverer varen tilbage
> i original emballage, og den åbner man naturligvis så skånsomt
> som muligt.
TDC Butik tilbyder dig ikke returret såfremt du har pakket telefonen ud, og
taget denne i brug - dette fremgår også klart af købsbeviset. Har du fået
andet at vide, så er det fordi man i en butik, måske har valgt at køre med
sine egne regler.
| |
Ukendt (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-08-04 08:09 |
|
> >Går i en Tele forretning, men kan ikke få lov at afprøve
> >højtalerfunktionen, de må ikke bryde emballagen.
>
> Der ville jeg dreje om på hælen med det samme. Det ligner ikke
> noget.
Der er en årsag til, at telebutikkerne har truffet dette valg. De har mange
problemer med, at få solgt en telefon, hvor emballagen ikke er ubrudt, da
den næste køber så frygter, at telefonen har været defekt, og derfor er
leveret tilbage. Jeg arbejder i et dansk teleselskab (dog ikke i en butik),
og oplever ofte, at kunder har fået telefoner hvor der var gemt telefonnumre
mm. i fra den første køber.
--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Erstat "hos" med @ i min email-adresse.
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 09:07 |
|
"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> skrev:
>> Der ville jeg dreje om på hælen med det samme. Det ligner ikke
>> noget.
>Der er en årsag til, at telebutikkerne har truffet dette valg. De har mange
>problemer med, at få solgt en telefon, hvor emballagen ikke er ubrudt
Ja, det er jeg klar over, men kan de ikke have en demomodel
liggende? Det er da normal praksis i andre brancher.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ukendt (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-08-04 05:40 |
|
> Ja, det er jeg klar over, men kan de ikke have en demomodel
> liggende? Det er da normal praksis i andre brancher.
De bliver næsten altid stjålet.. og af samme årsag hænger der kun "dummies"
i butikkerne til udstilling.
--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Erstat "hos" med @ i min email-adresse.
| |
Jochke (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Jochke |
Dato : 23-08-04 07:37 |
|
Lone Schmidt wrote:
> Hej i Gruppen.
> På forhånd tak
Måske lidt OT, men et råd til dig. Måske TDC's Handicap service kan
hjælpe dig næste gang.
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_tjen_hanse_prod
Mener ikke de har en butik mere, men man kan da ringe til dem og forhøre
sig. De specialisere sig indenfor teleudstyr til syns, høre og
bevægelses hæmmede.
--
Venlig hilsen
Jochke
(Fjern primtallet i adressen hvis du vil sende mig en e-mail.)
| |
Lone Schmidt (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Lone Schmidt |
Dato : 23-08-04 07:40 |
|
Jochke <jochke7@jochke.dk> wrote:
> Lone Schmidt wrote:
> > Hej i Gruppen.
> > På forhånd tak
>
> Måske lidt OT, men et råd til dig. Måske TDC's Handicap service kan
> hjælpe dig næste gang.
> http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_tjen_hanse_prod
>
> Mener ikke de har en butik mere, men man kan da ringe til dem og forhøre
> sig. De specialisere sig indenfor teleudstyr til syns, høre og
> bevægelses hæmmede.
I skal alle have tak for Jeres svar, jeg kan se på det hele at jeg ikke
kan gøre så meget , andet end at få lidt mere erfaring :-/
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge
Lone
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 08:47 |
|
Lone Schmidt skrev:
>I skal alle have tak for Jeres svar, jeg kan se på det hele at jeg ikke
>kan gøre så meget , andet end at få lidt mere erfaring :-/
En ekstra bemærkning:
Hvis du ved købet af en vare forklarer sælger at den skal kunne
X, Y og Z, og at det er en betingelse for at du vil have den - og
understreger det - så kan du hæve købet hvis det senere viser sig
at en af delene ikke fungerer som du har forklaret til sælger.
Forklaringen skal nok være konkret for at der ikke skal opstå
tvivl om hvad der er aftalt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-08-04 08:10 |
|
"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:1giy16y.uft69h1tr3pdsN%mailloneFJERN@netscape.net...
[klip]
> M.h.t. mobil, var jeg i anden stor anerkendt teleforretning, de havde
> modellen fremme, men ikke tilsluttet, derfor kunne jeg heller ikke høre
> den her
>
> Jeg endte med at købe en model, og nu hvor jeg har pakket den ud, viser
> det sig desværre at højtaler funktionen er ubrugelig for mig
>
> Min tidligere mobilleverandør havde mobiltlf. med velfungerende højtaler
> funktion i, så det er sammenligningsgrundlaget for mig, når der ved
> specifikationerne står: højtalere.
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bedst griber det her an?
Fortalte du sælger, at om dine særlige krav til mobiltelefonen og hvor
vigtige disse krav er for dig?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Lone Schmidt (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Lone Schmidt |
Dato : 23-08-04 09:20 |
|
Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> "Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
> news:1giy16y.uft69h1tr3pdsN%mailloneFJERN@netscape.net...
>
> [klip]
>
> > M.h.t. mobil, var jeg i anden stor anerkendt teleforretning, de havde
> > modellen fremme, men ikke tilsluttet, derfor kunne jeg heller ikke høre
> > den her
> >
> > Jeg endte med at købe en model, og nu hvor jeg har pakket den ud, viser
> > det sig desværre at højtaler funktionen er ubrugelig for mig
> >
> > Min tidligere mobilleverandør havde mobiltlf. med velfungerende højtaler
> > funktion i, så det er sammenligningsgrundlaget for mig, når der ved
> > specifikationerne står: højtalere.
> >
> > Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bedst griber det her an?
>
> Fortalte du sælger, at om dine særlige krav til mobiltelefonen og hvor
> vigtige disse krav er for dig?
>
> /Peter
Ja, det er gjort klokkeklart til sælger, men først og fremmest skrevet
til mobilproducenten, som så skriver at de har de 3 modeller med
højtalere, så det er mere vist producenten jeg skal koncentrere mig om.
jeg er klar over at jeg ikke kommer langt med forretningen, for hvis jeg
køber en vare jeg ikke er sikker på, må det jo være eget ansvar.
Jeg sendte en mail til mobilproducenten i fredags, hvor jeg anmoder om
guide til at finde højtalerfunktionen, og det svar venter jeg på, og må
så gå videre i sagen.
At jeg selv havde fundet højtalerfunktionen, men bare ikke kunne høre
den, siger lidt om det!
Desværre spiller den ringetoner dejlig højt, men tale fungerer ikke,
håber at det evt. kan indstilles
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge
Lone
| |
Peter (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-08-04 09:36 |
|
"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:1giyuqx.1gho693zkvu80N%mailloneFJERN@netscape.net...
[klip]
> Ja, det er gjort klokkeklart til sælger,
Godt!
Så går du tilbage til sælger og siger kan du huske jeg kiggede op telefoner
i sidste uge og hvor vigtigt det var for mig at en telefon som passede til
mit særlige behov. Forhåbentlig bekræfter sælger dette. Da fortsætter du:
jeg hæver handlen for denne telefon idet den ikke lever op til det, der er
lovet og derfor er den mangelfuld. Jeg vil have mine penge tilbage.
Juridisk set anvender du købelovens regler om mangler i forbrugerkøb - jeg
håber sælger "spiser den" - det er ikke sikkert, men det er et forsøg værd.
Vigtigst er det at sælger erkender at du specifikt nævnet dit særlige behov
over for ham/hende, idet du da har en rimelig god mulighed for at ophæve
handlen.
Ophævelse betyder juridisk at du skal aflevere telefon mv og du så får
pengene tilbage - man giver ydelserne tilbage.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 10:27 |
|
Peter skrev:
>Så går du tilbage til sælger og siger kan du huske jeg kiggede op telefoner
>i sidste uge [...]
Enig.
>Juridisk set anvender du købelovens regler om mangler i forbrugerkøb - jeg
>håber sælger "spiser den" - det er ikke sikkert, men det er et forsøg værd.
For lige at slå det fast: Hvis Lone tydeligt har angivet sit krav
(som hun siger her), har han *pligt* til at tage sig af det. Men
i praksis er det ganske rigtigt et spørgsmål om han vil gøre det.
>Vigtigst er det at sælger erkender at du specifikt nævnet dit særlige behov
>over for ham/hende, idet du da har en rimelig god mulighed for at ophæve
>handlen.
Det er ikke sikkert. Hvis sælger tilbyder omlevering eller
reparation, kan køber ikke hæve handelen.
Hvis ikke han gør det, kan den hæves på stedet. Hvis han forsøger
en af de to ting og det kikser, så kan hun også hæve.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-08-04 12:48 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1sdji0lcjqill7lot90jsq0aala11n10rq@news.stofanet.dk...
[klip]
> Det er ikke sikkert. Hvis sælger tilbyder omlevering eller
> reparation, kan køber ikke hæve handelen.
Enig. Men oplevering vil jo ikke afhjælpe manglen.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 14:01 |
|
Peter skrev:
>> Det er ikke sikkert. Hvis sælger tilbyder omlevering eller
>> reparation, kan køber ikke hæve handelen.
>Enig. Men oplevering vil jo ikke afhjælpe manglen.
Nej, sådan forstår jeg også Lones forklaring, det var også mere
for at være dækket ind (og det kunne jo godt være en defekt ved
hendes eksemplar).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Lone Schmidt (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Lone Schmidt |
Dato : 23-08-04 17:42 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> Peter skrev:
>
> >> Det er ikke sikkert. Hvis sælger tilbyder omlevering eller
> >> reparation, kan køber ikke hæve handelen.
>
> >Enig. Men oplevering vil jo ikke afhjælpe manglen.
>
> Nej, sådan forstår jeg også Lones forklaring, det var også mere
> for at være dækket ind (og det kunne jo godt være en defekt ved
> hendes eksemplar).
God nyhed!
mobilproducenten sendte en anvisning hvor jeg kan fange højtalerne ved
opkald
Har prøvet den, den måtte godt være højere, men til gengæld virker
talelyden umiddelbart mere klart, end det forrige mærke.
I skal have tusind tak for Jeres hjælp, jeg fik mig en god
forskrækkelse, så næste gang jeg oplever lign, vil alle arlarmklokker
bimle på livet løs!
Og jeg må indstille mig på at hvis man vil prøve telefoner og
hovedtelefoner m.m., skal man være villig til at frekventere mere end
een butik
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge
Lone
| |
Rasmus (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 23-08-04 20:45 |
|
"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> wrote in message
news:1giy16y.uft69h1tr3pdsN%mailloneFJERN@netscape.net...
> Hej i Gruppen.
>
> Håber at I kan hjælpe mig med et speget problem!
>
> Jeg skal bruge ny mobil, p.g.a. høreapparater er den primær vægt på at
> der er højtaler.
>
> Sender mail til mobilfirmaet, om brug af høreapparater, og om de har
> telefoner med højtaler, eller teleslynge til mobil.
> De svarer at de har 3 modeller med højtalere, men ikke teleslynge.
>
> Fint, tænkte jeg, vil hellere have højtaler end teleslynge
>
>
> Går i en Tele forretning, men kan ikke få lov at afprøve
> højtalerfunktionen, de må ikke bryde emballagen.
>
> Har iøvrigt oplevet det før, i en Fona afd. hvor jeg ville prøve
> hovedtelefoner, men det kunne jeg kun på de modeller, hvor emballagen
> kunne samles igen (ikke limet sammen)??
>
> M.h.t. mobil, var jeg i anden stor anerkendt teleforretning, de havde
> modellen fremme, men ikke tilsluttet, derfor kunne jeg heller ikke høre
> den her
>
> Jeg endte med at købe en model, og nu hvor jeg har pakket den ud, viser
> det sig desværre at højtaler funktionen er ubrugelig for mig
>
> Min tidligere mobilleverandør havde mobiltlf. med velfungerende højtaler
> funktion i, så det er sammenligningsgrundlaget for mig, når der ved
> specifikationerne står: højtalere.
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bedst griber det her an?
>
> Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne afprøves?
I flere TDC butikker har jeg set mobiltelefoner i udstillingen med strøm på
så de kan afprøves.
mvh
Rasmus
| |
Lone Schmidt (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Lone Schmidt |
Dato : 24-08-04 04:59 |
|
Rasmus <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:
> "Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> wrote in message
> news:1giy16y.uft69h1tr3pdsN%mailloneFJERN@netscape.net...
> >
> > Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne afprøves?
>
> I flere TDC butikker har jeg set mobiltelefoner i udstillingen med strøm på
> så de kan afprøves.
>
> mvh
> Rasmus
Jeg var sgu´også i en stor TDC biks, telefonen sad osse fint på
væggen......men den var desværre ikke tilsluttet, så jeg kunne ikke
komme til at høre den.........men sælgeren var da flink at sige at jeg
kunne prøve hos Merlin!
Og så er det jeg kommer i tvivl, hvor meget af dagen man skal afsætte
til indkøb af den slags
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge
Lone
| |
Peter Larsen (30-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 30-08-04 12:29 |
|
Lone Schmidt wrote:
> Og er der lovregler om at varen ikke nødvendigvis skal kunne
> afprøves?
Nu er jeg lidt ond.. det kan godt være pågældende forretning bliver træt
af dig.. men det er deres problem, og ikke dit..
Postardre salg, har du 14 dages ubetinget returret på..
god fornøjelse.. (du skal nok regne med de bliver sure når du sender nr
2-3-4 tilbage med besked om det er noget bras).
Men det skulle være ganske lovligt..
--
regards, Peter Larsen
| |
|
|