Aldersgrænse?
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 15:33

Hej

Har et spørgsmål angående lovgivningen for børne"porno"

Hvor unge må f.eks piger være før det er tilladt at "udstille" dem på
nettet. Jeg fik i foto-gruppen et link til en side hvor piger på 15 år
poserer halvnøgne. I flg. andre har forældrene givet lov til at billederne
tages, men er det OK?

--
Tom

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-08-04 15:47

Tom wrote:

> [...]
> nettet. Jeg fik i foto-gruppen et link til en side hvor piger på 15 år
> poserer halvnøgne. I flg. andre har forældrene givet lov til at billederne

Se og Hor, undskyld Hør, har hver sommer et tillæg med danske sommerpiger
der bliver taget topløse billeder af. Mange af dem er 15 år.

Grænsen går ved "utugtige" billeder; spredte ben og deslige.

Børn under 18 år må ikke posere for "utugtige" billeder. Børn der er 15
år og derover må gerne posere for "tugtige" billeder, med forældrenes
tilladelse.

.... må konklusionen vist være.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 22-08-04 15:53

Tom skrev sålydende:

> [...]
> nettet. Jeg fik i foto-gruppen et link til en side hvor piger på 15 år
> poserer halvnøgne. I flg. andre har forældrene givet lov til at

Straffelovens § 230. "Den, der optager utugtige fotografier, film eller
lignende af en person under 18 år med forsæt til at sælge eller på anden
måde at udbrede materialet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år
eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6 år...."

Forældrene kan ikke "dispensere" fra aldersgrænsen, men tværtimod blive
straffet for medvirken.

Om de billeder, du har set, kan klassificeres som "utugtige", er en
anden sag.

høa

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 15:59

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4128b34b$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> straffet for medvirken.
>
> Om de billeder, du har set, kan klassificeres som "utugtige", er en

Tja jeg ved ikke men er er linket.
www.henrikfotograf.dk

Kan da godt være at de ser voksne ud men 15 år er knagme ikke meget

--
Tom

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 16:11

Tom wrote:
> www.henrikfotograf.dk
> Kan da godt være at de ser voksne ud men 15 år er knagme ikke meget

Jeg ser godt nok ingen utugtige billeder ihvertfald.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 17:55

> Jeg ser godt nok ingen utugtige billeder ihvertfald.

Hvad hvis pigerne var 9 år?
Jeg spørger i subject. "Aldergrænse?"

Går den ved 14-15?

--
Tom

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 22-08-04 18:25

Tom skrev sålydende:

> Hvad hvis pigerne var 9 år?
> Jeg spørger i subject. "Aldergrænse?"
>
> Går den ved 14-15?

Aldersgrænsen for "utugtige billeder" går ved 18 år, jf. tidligere
indlæg, og her kan forældre ikke give samtykke til fotografering.

Hvis billederne ikke er "utugtige", er det en del af forældremyndigheden
at kunne bestemme, om barnet må lade sig fotografere. Dette gælder i
princippet også til 18-års-alderen, men over en alder på ca. 15 år må
man nok antage, at det i nogle tilfælde mere er den unges end
fotografens problem, om der foreligger samtykke. Her vil billedets
karakter have betydning. Et portræt er mindre kontroversielt end et
billede, hvor den fotograferede poserer i mere eller mindre afklædt
tilstand. Er barnet under ca. 15, vil det være forældremyndighedens
indehaver, der bestemmer.

høa

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 18:35

Tom wrote:
> Hvad hvis pigerne var 9 år?
> Jeg spørger i subject. "Aldergrænse?"
> Går den ved 14-15?

aldersgrænsen for at fotografere en mave eller hvad?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 21:27

> aldersgrænsen for at fotografere en mave eller hvad?

Ligemeget.
Jeg vælger at lade emnet ligge.

--
Tom

Fra : den ægte fotomand

Dato : 24-08-04 11:06

> Ligemeget. Jeg vælger at lade emnet ligge.
>
> --
> Tom

det er nok også bedst, hvorfor lytter du ikke bare til fotografer med flere
års erfaring inden for det felt. I stedet for at rende rundt og opfører dig
som en fra indre mission??

VH

Per

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 18:25

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
flere
> års erfaring inden for det felt. I stedet for at rende rundt og opfører

Du er prokerende.
(Men har vel dine grunde til at angribe)
--
Tom