privathandel, køb indgået på "falsk
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-08-04 13:10

Hej NG.

Jeg har købt en farve-laserprinter, (privathandel). Sælger er
erhvervsdrivende og har et enkeltmandsfirma (han er grafiker) og
printeren indgik i hans enkeltmandsfirma (sagde han). Jeg kan derfor
ikke helt finde ud af, om det her egentligt er en privathandel eller hvad?

Sælger påstod at når man købte den printer er de 4 tonere (der laver
farven på papiret) kun fyldt kvart op og de koster hver ca. kr.1000 pr.
stk, undtaget den sorte, som koster knapt halvdelen.

Nu viser det sig så at det er løgn, efter at have undersøgt sagen lidt.
Sælger har også løjet om at en ny toner skulle kunne udskrive ca. 8000
print (i en e-mail) til mig. Normalt er det vist kun ca.4500 og evt. kan
man få tonere til ca. 6000 print ("developer kits", ikke at jeg ved hvad
det er?) og ikke højere, mig bekendt.

Ny printer koster: kr.3000,- inklusive 4 fulde tonere (Epson Aculaser
C900) hos computercity, hvor denne også er købt.

Jeg har betalt ham kr.1500,- fordi jeg stolede på hans oplysninger og
fordi han lignede "en ærlig mand". Han er jo selvstændig
forretningsdrivende og har således et ry at skulle passe på (ikke mindst
hvis jeg hænger ham ud på nettet, baseret på fakta) og derfor stolede
jeg på hans mundtlige oplysninger... Det skulle jeg aldrig have gjort.

Den sorte toner har kun ca. 25% toner tilbage, cyan - ca. 10% tilbage,
magenta - ca. 15% tilbage og gul: 0% tilbage. Printeren virker ikke før
den gule er fyldt op så den står her godtnok men virker ikke og jeg har
aldrig set den i funktion. Jeg mangler kvitteringer fra manden!

Hvis vi runder det hele op til at være ca. 25% fuld toner, troede jeg
således at jeg havde sparet lidt under halv pris (1500 kr minus de
forholdsmæssige udgifter til toner op til 25%-niveauet) ift. til at købe
en ny printer og da den er ca. 1/2 år gammel (siger han, igen: jeg
mangler at få tilsendt kvitteringen), er det en "fair"/rimelig handel,
vurderede jeg ihvertfald...

Nu viser det sig så at en ny printer til kr.3000,- har alle tonere fyldt
op og jeg står overfor at skulle udskifte stort set alle mine tonere om
kort tid (den gule allerede nu), hvorfor det langt bedst kan betale sig
at lade handlen gå tilbage. Det kan ikke engang betale sig at tage imod
den printer "gratis" når udgiften til tonere tages i betragtning!

Jeg troede at sagen var så simpel, at han blot havde løjet om facts, men
nu viser det sig desværre at Epson tidligere har solgt printere med kun
1/4 fyldte tonere og derfor kan man ikke 100% sikkert afvise at han
bevidst har løjet. Men jeg vil selvfølgelig i fremtiden få en præcis
dato og se om den ligger før eller efter hans købsdato, for at se om det
kan bruges til med sikkerhed at fastslå om han bevidst har løjet.

Ikke desto mindre fremstår han nu som en løjner, fakta taget i
betragtning. Årsagen til at jeg betalte de kr.1500 var jo at jeg regnede
med, at det med at "de nye laserprintere som sælges nu har kun 1/4
fyldte tonere" passede. Hvordan står jeg rent juridisk?

Jeg er overbevist om at han vidste at Epson nu har skiftet strategi og
er begyndt at sælge printere med fyldte tonere (han spekulerede i det).

Bl.a. tilbød han at printeren kvit og frit kunne stå hos mig en uges tid
og så ville han komme senere og få betaling, når jeg havde afprøvet
printeren. Dumt, at alarmklokkerne ikke ringede her men jeg gad ikke at
spilde mere tid på den handel og "det skulle bare overstås".

Nu kan så købe sig en ny for kun kr.1500,- ekstra, fordi jeg har betalt
ham kr.1500,- for den gamle. Her har jeg ikke medregnet den moms som han
også givetvis trækker fra i hans regnskab. Han har ikke givet mig en
kvittering fordi han sagde at det var en privathandel...

Jeg mener altså at han har udnyttet det, at Epson har skiftet strategi
og undladt at give mig de korrekte oplysninger (han har givet mig de
gamle oplysninger mht. toner-påfyldning). Det er min vurdering, efter at
have snakket med ham og spurgt ham om hvorfor han i en e-mail til mig
har skrevet at tonerne kun er 1/4 fyldt op. Hans svar er (det er optaget
på bånd, alarmklokkerne *er* begyndt at ringe):

"øøøøøh, (lang pause) jamen deeet, ja, det kan sgu godt være at jeg
skrev, det skal jeg ikke kunne udelukke, altså hvad hedder det, øøh,
altså jeg så sku´ ikke hvor meget der var på, øøh, da jeg satte den
salg, øøh" (altså, underforstået han taler om de tonere).

Hvad siger i? Hvad gør man, hvis han ikke vil lade handlen gå tilbage? I
værste fald, bliver han selvfølgelig hængt ud her på nettet til advarsel
for alle og det får han selvfølgelig også at vide, men juridiske råd er
velkomne.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-08-04 14:14

Martin Jørgensen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> afprøvet printeren. Dumt, at alarmklokkerne ikke ringede her men jeg
> gad ikke at spilde mere tid på den handel og "det skulle bare

Hvorfor er det dumt?
Det var da dumt ikke at tage i mod tilbudet.

Så havde du haft rigeligt tid til at finde ud af det, som du ved nu.
Det at han tilbyder det, viser da, at han sikkert er ærlig nok. Hvis han
ville svindle ville han bare have den ud af døren og ikke lade dig afprøve
den i en uges tid...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten

Dato : 22-08-04 14:20

Ærgerlig sag.

Rent juridisk er der intet at gøre. Som privathandel kan handlen ikke laves
om.

Du har jo fået en printer med halv (hel) tomme tonere. Sælgeren har gjort en
god handel og du har ikke undersøgt markedet på forhånd.

Om sælger roder i regnskaber og momser eller ej, kan ikke påvirke sagen.
Selv ikke som brugt printer købt af virksomhed kan handlen gå tilbage. Du
skal undersøge effekten forinden handlen indgås. Der er jo ikke tale om
skjulte fejl og mangler, du har været oplyst om det.

Om sælgeren ikke lige kender antallet af sider pr. toner er ikke afgørende.
Han fremstår jo ikke som ekspert i printere.

Prisen på 1.500 for en brugt farvelaser må siges at være rimelig, på trods
af lave priser på en helt ny. Der må man bare sige, at markedet har ændret
sig til at være særdeles fordelagtigt for forbrugerne.

Hvis du skal have nye tonere kan du jo undersøge markedet for billige
tonere. På http://tonertopup.co.uk/ kan du købe refill-kits til under £40
pr. farve. Så skal du så også selv rode med det.

Jeg tror ikke løsningen er at hænge sælger ud for handlen. Det er jo dig
selv, der er ikke har undersøgt hverken markedet eller produktet godt nok på
forhånd. Hvis du hænger sælger ud på baggrund af den historie, er det kun
dig der vil blive til grin.

Mvh Morten

www.morten-krogh.dk

Fra : Padre

Dato : 22-08-04 16:55

Morten wrote:
> Rent juridisk er der intet at gøre. Som privathandel kan handlen ikke
> laves om.

Efter at have taget Pater Grauslund i ed, kan jeg svare
"Det passer ikke"

--
Padre

Fra : hansi

Dato : 22-08-04 18:32

Jeg har det samme problem med en bil
Der steg bensinprisen pludselig

Fra : Jesper Bach

Dato : 22-08-04 04:44

hansi wrote:

> Jeg har det samme problem med en bil
> Der steg bensinprisen pludselig

Det samme her, men er jeg for sent ude ?
i 1997 købte jeg en fabriksny bil, den kunne køre på 92 oktan (min gamle bil
kørte på 95 okt.) fra jeg havde underskrevet slutsedlen til jeg fik bilen
leveret (1. uge) steg benzinprisen, så 92 okt. nu kostede det samme som 95
okt. gjorde før, jeg har nu kørt 230.000 i bilen, med betydeligt tab til
følge, kan jeg få det dækket, det var jo ikke en privat handel

Jesper
Ved godt den er langt ude, men det var det oprindelige indlæg vel også ?

Fra : Morten

Dato : 23-08-04 07:43

> Efter at have taget Pater Grauslund i ed, kan jeg svare
> "Det passer ikke"

Jf. Forbrugerrådet er der forskel - uden her at fortælle hvad de er:

Hvis du handler med en anden privat, så vær da opmærksom på at sælger også
er en privatperson, og at du ikke som ved handel med en erhvervsdrivende,
kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom denne gælder når intet andet
er aftalt. Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke
rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du fortryder
dit køb.

Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder. Enten fordi
varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en
fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet. Ved en
uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag i
Forbrugerklagenævnet, men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske
endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene. Ved en eventuel
retssag hvor det ikke har været muligt at indgå et forlig, vil en dommer
sandsynligvis skele til købeloven ved afgørelse af sagen. Det er så en
fordel at have afklaret forskellige spørgsmål vedr. selve handlen inden den
er foretaget. Det er også vigtigt at aftalen er skriftlig hvis du senere har
brug for, at kunne bevise noget i en eventuel tvist.

Forbrugerrådet har opstillet nogle gode råd du kan bruge, hvis du vil handle
hos en anden privat:

Sammenlign varens pris med andre brugte varer, magen til og i alder og stand
Aftal på forhånd med sælger hvilke rettigheder du har, hvis noget går galt
senere
Brug lidt tid på at få skrevet aftalen ned, tilføj gerne dato for handlen og
lad sælger kvittere
Hvis varen er af nyere dato, så spørg om der findes en bon/kvittering eller
endda et garantibevis som du kan få

Kilde: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad015/

Morten

Fra : Peter

Dato : 23-08-04 08:16

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jf. Forbrugerrådet er der forskel - uden her at fortælle hvad de er:

Ja, der er forskel.

> [...]
> kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom denne gælder når intet andet

Hvori består forskellen?

> Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke
> rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du
fortryder
> dit køb.

Det er jeg ikke enig i. Jeg ser gerne dokumentation for det du skriver.

> Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder.

Du mener hæve købet...

> Enten fordi
> varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en
> fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet.

Så foreligger der en mangel som giver misligholdelsesbeføjelser: hæve købet,
afslag og måske erstatning.

>Ved en
> uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag
> Forbrugerklagenævnet,

Enig. Køber du en bil til 150.000 hos en erhvervsdrivende kan du heller ikke
behandlet din klage i Forbrugerklagenævnet.

> men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske
> endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene.

Ja, det er ikke meget langsommere i forhold til en klage ved
Forbrugerklagenævnet.

> Ved en eventuel
> retssag hvor det ikke har været muligt at indgå et forlig, vil en dommer
> sandsynligvis skele til købeloven ved afgørelse af sagen.

Skele til? Han anvender købeloven hvis det påberåbes af sagens parter.

> Det er så en
> fordel at have afklaret forskellige spørgsmål vedr. selve handlen inden
den
> er foretaget.

Det er det altid.

> Det er også vigtigt at aftalen er skriftlig hvis du senere har
> brug for, at kunne bevise noget i en eventuel tvist.

Meget vigtigt

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten

Dato : 23-08-04 08:40

> Det er jeg ikke enig i. Jeg ser gerne dokumentation for det du skriver.

Nu er teksten kopieret direkte fra www.fbr.dk, så jeg kan desværre ikke
påtage mig dokumentationsopgaven. Desuden er det FBR, der siger at der er
forskel mellem privathandel og handel med erhvervsdrivende. Det må fortolkes
som man selv vil.

Mvh Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-08-04 20:16

Morten wrote:

> [...]
> god handel og du har ikke undersøgt markedet på forhånd.
>
> Om sælger roder i regnskaber og momser eller ej, kan ikke påvirke sagen.

Jeg tænkte på... Printeren indgår i hans regnskab siger han. Når han
sælger firmaets printer (som han jo nok har fået momsen refunderet på),
burde det ifl. almindelig lægmands-logik være et forbrugerkøb og han
burde vel give mig en faktura, fordi han har fratrukket momsen (som jeg
kommer til at betale for ham ved videresalg).

Denne faktura har han ikke givet mig, så jeg forestiller mig at han selv
sidder og fusker lidt med en "faktura" som han indsætter i sit regnskab,
uden at have givet mig en kopi.

Eller hvordan sælger man ellers et firmas printer som en "privathandel",
når momsen er trukket og printeren er firmaets ejendom? Han sagde at
printerens købskvittering (garanti-bevis) var hos revisoren, i torsdags...

Alligevel kalder han det en "privat-handel". Er dette korrekt og hvem
kan forklare mig hvordan dette hænger sammen?

> Selv ikke som brugt printer købt af virksomhed kan handlen gå tilbage. Du
> skal undersøge effekten forinden handlen indgås. Der er jo ikke tale om
> skjulte fejl og mangler, du har været oplyst om det.

Han vil nok påberåbe sig at have været i god tro, på trods af at have
løjet om hvor mange prints en fuld toner rækker til og på trods af at
have "løjet" om at tonere på nye printere kun er fyldt 1/4 op. Da jeg
ringede og sagde til ham at "Du skriver her, at de her tonere er fyldt
kvart op fra ny....?" siger han: "Det kan da godt være at jeg skrev
det... Det skal jeg ikke kunne afvise".

Det mener jeg ikke at man siger, medmindre man godt ved hvad jeg talte
om! En ærlig sælger ville svare: "Ja, og hvad er problemet? Passer det
måske ikke?" (eller noget i den dur, i burde vide hvad jeg mener).

> Om sælgeren ikke lige kender antallet af sider pr. toner er ikke afgørende.
> Han fremstår jo ikke som ekspert i printere.

Mener du dermed at jeg gerne må gerne lyve, som jeg vil i en
privathandel fordi jeg måske ikke fremstår som ekspert?

Det mener jeg ikke kan passe, men det springende punkt er nok hvad der
kan bevises og hvad der ikke kan, så jeg skal lige have mig en samtale
mere med ham før jeg beslutter hvad der skal ske.

> Prisen på 1.500 for en brugt farvelaser må siges at være rimelig, på trods
> af lave priser på en helt ny. Der må man bare sige, at markedet har ændret
> sig til at være særdeles fordelagtigt for forbrugerne.

Ja, det er nærliggende at tænke sådan og at stole på sælger i denne
situation og derfor gjorde jeg det også.

> Hvis du skal have nye tonere kan du jo undersøge markedet for billige
> tonere. På http://tonertopup.co.uk/ kan du købe refill-kits til under £40
> pr. farve. Så skal du så også selv rode med det.

Ok, takker mange gange for det link. Det er sgu´ billigt.

Men en lille-bitte smule off-topic: Jeg har hørt at det toner-stads er
skide-giftigt og farligt og få på huden+øjnene m.m.

Er det nu også "idiotsikret" at lave refills på disse tomme
"toner-kassetter" (eller hvad de hedder) som jeg nu har? Jeg er jo
"laser-newbie"

> [...]
> forhånd. Hvis du hænger sælger ud på baggrund af den historie, er det kun

Som sagt, så mener jeg at han lyver fordi han tilsyneladende vidste hvad
jeg snakkede om, før jeg fortalte ham at det ikke passede med at tonerne
er 1/4 fyldte fra ny.

En ærlig mand ville have ventet og hørt hvad jeg hentydede til, fordi
han ikke ville have vidst bedre. At sige: "Det kan da godt være, osv."
betyder at han allerede er godt i færd med at trække den påstand i land
fordi han ved at det er løgn...

Og det han baserede på fakta, har jo dannet grundlag for salgsprisen og
dermed handlen, så det er klart at der sker noget, når hans "fakta"
viser sig ikke at holde stik med virkeligheden.

Hvis forbruger-reglerne i KL gjaldt her, ville jeg mene at sælger er
ansvarlig for at oplysninger der har væsentlig relevans for købets
indgåelse er korrekte og i modsat fald kan købet ophæves (f.eks. når
købet er indgået på falske forudsætninger, som her).

> Mvh Morten
>
> www.morten-krogh.dk

Fin hjemmeside.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten

Dato : 24-08-04 08:46

> Mener du dermed at jeg gerne må gerne lyve, som jeg vil i en
> privathandel fordi jeg måske ikke fremstår som ekspert?

Ikke helt, mere i retning af at det man siger i en privathandel ikke
nødvendigvis er 100% sandt, men at sælger kun udtaler sig efter bedste
viden.

> [...]
>
> Er det nu også "idiotsikret" at lave refills på disse tomme
> "toner-kassetter" (eller hvad de hedder) som jeg nu har? Jeg er jo

Jeg har aldrig prøvet det selv, har kun prøvet på kopimaskine og der kom
sort støv over det hele :)
Jeg ville nok undlade at få det i øjnene under alle omstændigheder.

Det kan godt være det er svært - især hvis det er metode C
(http://tonertopup.co.uk/refillinstructions.asp) der skal benyttes.

> Og det han baserede på fakta, har jo dannet grundlag for salgsprisen og
> dermed handlen, så det er klart at der sker noget, når hans "fakta"
> viser sig ikke at holde stik med virkeligheden.

Ja, men de fakta vil jeg nok sige er så lidt afvigende fra sandheden, at
ingen myndigheder eller paragraffer kan hjælpe. Om en toner er 3/4 tom eller
hel tom gør nok ikke den store forskel i det regnestykke. En fyldt gul toner
koster ca. 1000 og det kvarte af dette er 250 kr. Dvs. at du har fået for
250 kr. mindre værdi end forventet. Det skal så holdes op mod prisen på en
farvelaserprinter på 1.500 kr. (Som jeg stadig synes er billigt.)

Plus at du har fået lejlighed (ikke benyttet dog) til at gennemse printeren
forinden købet.

> Fin hjemmeside.

ILM

Mvh Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-08-04 19:23

X-post til dk.erhverv og dk.videnskab.jura med FUT til dk.videnskab.jura

(om køb af brugt farvelaser-printer)

Martin Jørgensen wrote:

> Morten wrote:
-snip-
> [...]

Hvis han, efter købelovens bestemmelser, er den *sælger* som jeg skal
reklamere overfor (fordi printeren var firmaets ejendom) så bliver han
nok ganske enkelt, helt automatisk mere lydhør, mon ikke?

> [...]
>
> Alligevel kalder han det en "privat-handel". Er dette korrekt og hvem
> kan forklare mig hvordan dette hænger sammen?

-snip resten-

Tja, jeg mangler jo et svar, hvorfor der er blevet x-postet i 2 grupper.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-08-04 19:42

Martin Jørgensen wrote:
> Printeren virker ikke
> før den gule er fyldt op så den står her godtnok men virker ikke og
> jeg har aldrig set den i funktion. Jeg mangler kvitteringer fra
> manden!

Hvorfor i alverden indgik du dog den handel uden at se den virke?
Var det fordi du var villig til, for 1500 kroner, at løbe risikoen for
"worst case scenario" som du nu står i ?

Du har gjort en dårlig handel, tag en tudekiks.

Og så en anden ting: printeren virker jo fint, den mangler bare toner !

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 23-08-04 19:05

> [...]
>
> Du har gjort en dårlig handel, tag en tudekiks.
>
> Og så en anden ting: printeren virker jo fint, den mangler bare

Tag lige og hold dine personlige holdninger/meninger ude af denne gruppe.
Der er rigeligt med indlæg uden også at skulle læse om folks sure opstød.
Manden har købt en ting udfra en beskrivelse fra sælger, som ikke passer.
Hvad kan han gøre ved det? Hjælp ham eller knyt. Tak.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-04 19:20

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Manden har købt en ting udfra en beskrivelse fra sælger, som ikke passer.
> Hvad kan han gøre ved det? Hjælp ham eller knyt. Tak.

Øh - og hvad er det så lige, du selv gør?
Er det ikke lige akkurat det samme, som du skriver, ANDRE bør undlade?

Hilsen Inger

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 23-08-04 19:32

> Øh - og hvad er det så lige, du selv gør?
> Er det ikke lige akkurat det samme, som du skriver, ANDRE bør undlade?

Nej, jeg opfordrede til at han skulle hjælpe ham i stedet for at give sin
mening til kende. Jeg antydede ikke at jeg havde en mening omkring handelen,
men gengav blot Martins nødråb. Hvis ingen siger noget til folk som Søren,
så bliver de jo ved og det er ikke meningen med gruppen og ej heller med
Martins (og andres) indlæg.

Jeg er ikke uddannet eller vidende udi det juridiske, men det tvinger mig jo
ikke til at tie, hvis andre bryder reglerne. Eller hur? (Jeg læser
udelukkende gruppen af nysgerrighed og fordi jeg synes nogle af emnerne er
interessante/spændende og det ødelægges ofte af indlæg som Sørens.)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-08-04 20:01

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:
>Hjælp ham eller knyt.

Min hjælp består såmænd i at få ham til at indse, at han har gjort en dårlig
handel. Han har besluttet at løbe en risiko, og så er den ikke længe IMHO.

> Tak.

Velbekomme.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-08-04 19:28

Søren C. Fischer wrote:

> Min hjælp består såmænd i at få ham til at indse, at han har gjort en dårlig
> handel. Han har besluttet at løbe en risiko, og så er den ikke længe IMHO.

Kom tilbage den dag du bliver voksen. Du har ikke hjulpet spor,
tværtimod og der mange som syntes at det er irriterende at læse flere af
den slags idiotiske indlæg i en jura-gruppe + tråd.

EOD.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-08-04 20:25

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
>
> Du har gjort en dårlig handel, tag en tudekiks.
>
> Og så en anden ting: printeren virker jo fint, den mangler bare toner !

Nu svarer du jo ikke på noget som helst af det der blev spurgt om...

Så kom tilbage når du bliver lidt ældre og det samme kan måske også
siges til et par stykker andre. Det er tydeligvis ikke studenterhuen der
forstyrrer blod- og ilt-tilførslen til hjernen hos dig, men hvad er det
monstro så, undrer jeg mig blot over...?

mvh.
Martin Jørgensen