Sp. ang. gæld for husleje / afdragsordn
Fra : sL

Dato : 21-08-04 18:18

Jeg fraflyttede min tidligere lejlighed i januar 2004, og skyldte på det
tidspunkt for 1 måneds husleje (ca. 2400kr) og kom senere til at skylde
yderligere 7500 for omkostninger ved fraflytning. (Nogle udgifter jeg
til dels er uenig i).

3/6 04 modtager jeg så en opkrævning for ovenstående beløb og ringer for
at få en snak med boligselskabet. Da jeg på det tidspunkt også var på
kontanthjælp sagde den person jeg talte med at hun ville vende tilbage
d. 1/7 04 for at høre om min økonomiske situation var blevet bedre.

Hun ringer så i dag d. 16/8 04 og spørger hvordan det ser ud med
økonomien. Jeg fortæller hende så at det stadig ser ud som for to
måneder siden og hun spørger så om jeg er interesseret i en
afdragsordning. Det siger jeg self. ja til og hun foreslår selv et beløb
på 200kr/mnd. hvilket passer mig fint nok, da jeg kun har omkring 1000kr
til mig selv pr. måned at betale af.

Jeg bliver så sendt videre til boligselskabets forretningsfører, der
lægger ud med at spørge mig om hvad jeg regner ham for, når jeg foreslår
afdrage et så latterligt beløb om måneden. Jeg fortæller ham (stille og
roligt) at jeg er blevet stillet om til ham, af den første jeg talte med
og at det faktisk var hendes forslag. Han siger så at hvis jeg ikke kan
betale mindst 500kr om måneden, er det ikke interessant for ham og han
vil så sende sagen til retsligt inkasso.

Kan han uden videre gøre det, når jeg har vist mig villig til at betale
de 200kr om måneden?.. det er da ham som siger nej til at få løst sagen
på en ordentlig måde. Jeg har ikke på nogen mulighed for at betale 500kr
om måneden og jeg kan ikke rigtig forstå hvis manden tror jeg får flere
penge af at han sender sagen til retslig inkasso.

Jeg nægter på ingen måde at skylde de penge og vil gerne betale dem
tilbage. Der kommer vel renter på, så i sidste ende tjener han vel mere
på de 200kr end de 500kr om måneden.

sL

Fra : Peter Hansson

Dato : 21-08-04 18:45

"sL" <sL@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil så sende sagen til retsligt inkasso.
>
> Kan han uden videre gøre det, når jeg har vist mig villig til at betale

Ja,

det er da ham som siger nej til at få løst sagen
> på en ordentlig måde.

Det er hans problem.

Jeg har ikke på nogen mulighed for at betale 500kr
> om måneden

Det må så komme frem i en evt. incasso/fogedsag.

og jeg kan ikke rigtig forstå hvis manden tror jeg får flere
> penge af at han sender sagen til retslig inkasso.

Han truer med incasso. At true med noget lovligt for at opnå noget lovligt
er iorden

> Jeg nægter på ingen måde at skylde de penge og vil gerne betale dem
> tilbage.

Du har viljen, men ej evnen.

Der kommer vel renter på, så i sidste ende tjener han vel mere
> på de 200kr end de 500kr om måneden.

Han "tjener" hverken mere eller mindre. Det er dig der får pålagt nogle
omkostninger. Han tager bare risikoen for at gælden måske bliver sværere at
indrive.

PH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-08-04 14:08

Peter Hansson telepaterede følgende til sin PC:

> Det må så komme frem i en evt. incasso/fogedsag.

Ikke helt korrekt. Det kommer kun frem om hun kan betale hele beløbet nu...
Derudover kan de spørger om fx løn/dagpenge/bistand og husleje. Men en
samlet oversigt/budget er der ikke tale om.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Hansson

Dato : 22-08-04 17:03

meddelelse news:41289ac5$0$203$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Derudover kan de spørger om fx løn/dagpenge/bistand og husleje. Men en
> samlet oversigt/budget er der ikke tale om.

Du har ret. Jeg blander det sammen med afdragsordningen i forb. med udlæg.

PH

Fra : Henning

Dato : 21-08-04 18:49

> [...]
>om måneden og jeg kan ikke rigtig forstå hvis manden tror jeg får flere
>penge af at han sender sagen til retslig inkasso.

200 om måneden for at afbetale i alt 10.000,- giver en afdragstid på
minimum 5-6 år alt efter hvilken rente de bruger! Det giver et kæmpe
administrativt arbejde til boligselskabet at være bank - gå i banken i
stedet og lån de 10.000,- for at få sagen ud af verden.
Er du uenig i fraflytningsopgørelsen er det stadig meget vigtigt du
får rest-huslejn ud af verden, før du kan begynde at gøre noget ved
denne del.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : T.Jørgensen

Dato : 24-08-04 18:32

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er du uenig i fraflytningsopgørelsen er det stadig meget vigtigt du
> får rest-huslejn ud af verden, før du kan begynde at gøre noget ved

Æhh, kender du nogen bank der vil låne 10.000 kr. til en på kontanthjælp ?
For det gør jeg ikke !!
mvh. Marianne

Fra : Gerner

Dato : 21-08-04 20:18

On Sat, 21 Aug 2004 19:17:47 +0200, sL <sL@nospam.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tidspunkt for 1 måneds husleje (ca. 2400kr) og kom senere til at skylde
>yderligere 7500 for omkostninger ved fraflytning. (Nogle udgifter jeg

Og alting er gået rigtigt for sig ?

Almen lejelov.:

§ 94. Ved fraflytning gennemføres et syn af boligen, hvorunder omfanget af
lejerens forpligtelser efter § 25, stk. 4, og § 26 fastlægges. Synet foretages
senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt med, at fraflytning har
fundet sted. Den fraflyttende lejer indkaldes skriftligt med mindst 1 uges
varsel. Udlejeren og lejeren kan dog aftale et kortere varsel, når lejeforholdet
er opsagt eller ophævet. Syn kan undlades, såfremt der ikke agtes fremsat krav
imod lejeren om betaling af istandsættelsesudgifter.

Stk. 2. Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet lejeren skriftligt
om istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og lejerens andel
heraf, bortfalder udlejerens krav mod lejeren, medmindre denne er fraflyttet
uden at give udlejeren oplysning om den fremtidige adresse. Overskridelser, der
forhøjer lejerens samlede andel af den anslåede udgift med mere end 10 pct., er
lejeren uvedkommende.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto