Nyhedsbreve
Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 10:35

Hej

På flere sites er det en del af betingelserne, at man angiver en valid
email-adresse og at man modtager deres daglige "nyhedsbrev".
Ønsker man ikke at modtage nyhedsbrevet skal man blot undlade at oprette sig
som bruger eller afmelde sin profil.

Selvom jeg godt kan se det rimelige i noget-for-noget princippet kan jeg
ikke helt se, om det er lovligt.

Hvad er reglerne?

Mvh
Jimmy

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-04 19:43

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Selvom jeg godt kan se det rimelige i noget-for-noget princippet kan jeg
> ikke helt se, om det er lovligt.
>
> Hvad er reglerne?

Nu ved jeg ikke lige hvilke websites du tænker på, men hvis det er services
eller community-lignende sites, så er der ingen regler på området.

I Markedsføringsloven tales om et samtykke for at man kan sende mails til
kunden. Det er imidlertid ikke det, der er sagen her, hvor mailsene så vidt
jeg kan se simpelthen er en forudsætning for at modtage ydelsen.
Det står jo een frit for at sige nej tak til tilbuddet om overhovedet at
være med.

/Per

Fra : Jimmy

Dato : 21-08-04 19:47

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> jeg kan se simpelthen er en forudsætning for at modtage ydelsen.
> Det står jo een frit for at sige nej tak til tilbuddet om overhovedet at

Jeg mente også det burde være lovligt, men på et eller andet plan synes jeg
det er irriterende at få påduttet et eller andet "nyhedsbrev", som i bund og
grund er ren reklame for dem selv og de virksomheders produkter der næsten
altid reklameres for i brevene.

Tak for svaret,
Jimmy

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-08-04 20:35

Jimmy wrote:

> [...]
> grund er ren reklame for dem selv og de virksomheders produkter der næsten

Email adressen behøver vel kun at være gyldig når du
opretter din profil. Den behøver vel ikke være gyldig
i al fremtid. Jeg plejer selv at bruge en midlertidig
adresse til den slags.

http://tinyurl.com/5zm3o

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-08-04 10:43

On Sat, 21 Aug 2004 20:43:00 +0200, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

> [...]
>jeg kan se simpelthen er en forudsætning for at modtage ydelsen.
>Det står jo een frit for at sige nej tak til tilbuddet om overhovedet at

Markedsføringsloven omfatter her kun mails hvor der er tale om forsøg
på at afsætte varer eller ydelser så indholdet af de nævnte
nyhedsbreve er ganske afgørende for om de falder ind under denne lov.

Hvis de gør, så skal det være muligt let at afmelde disse.

Nu ved jeg ikke hvad medlemsskabet på sitet omfatter, så derfor er det
sværet at vide om nyhedsbrevene egentlig er en forudsætning for at man
kan beholde sit medlemsskab.

/Knud

Fra : Jimmy

Dato : 22-08-04 11:10

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvad medlemsskabet på sitet omfatter, så derfor er det
> sværet at vide om nyhedsbrevene egentlig er en forudsætning for at man

Nå for søren. Nu troede jeg lige at den var let klaret.

Det gik på at man netop ikke kunne afmelde brevene med mindre man slettede
sin profil.

Nyhedsbrevenes nyhedsværdi var meget lav, mens reklameværdien var høj.

Jeg vil så bare gerne have en ide om hvorvidt dette er lovligt, men jeg kan
se at der er delte opfattelser.
Jeg plejer at skrive tilbage til den slags sites at det er ulovligt, men det
kan jeg se det kun måske er.

Mvh
Jimmy

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-04 11:45

> Jeg vil så bare gerne have en ide om hvorvidt dette er lovligt, men jeg
kan
> se at der er delte opfattelser.

Så vidt jeg kan se, er det ikke ulovligt.
Det vil være meget vanskeligt at få det til at falde under
Markedsføringslovens § om uanmodede elektroniske henvendelser.
Man har jo accepteret vilkårene ved at melde sig ind.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 22-08-04 17:09

Jimmy wrote:

> Jeg vil så bare gerne have en ide om hvorvidt dette er lovligt, men
> jeg kan se at der er delte opfattelser.

Der er ikke "delte opfattelser". Knud gør bare opmærksom på at et
"nyhedsbrev" jo ikke givet har noget med afsætning at gøre.

Men dit spørgsmål kan koges ned til om det er lovligt at lade folk indgå
frivillige aftaler om at modtage reklamer/nyhedsbreve pr. mail - og det er
det.

David