|
| Hvor mange forsøgte reparationer før ombyt~ Fra : M.I |
Dato : 21-08-04 09:27 |
|
Hej
Jeg har en snart 4 år gl. bærbar pc med en totalforsikring fra ElectricCity.
Den er afsted for 3 gang i træk nu og 3 måned i træk for samme fejl. Det
drejer sig om periodisk, men kronisk løs forbindelse i lyden. Sælger hos
Electric City har set fejlen hver gang, den er indleveret og fejlen er
anerkendt hos deres reparationsservice-sted.
Hvor mange forsøg må de bruge før jeg kan kræve maskinen ombyttet. Kan jeg
evt kræve pengene tilbage for maskinen. Jeg kan ikke finde noget om det i
forsikringspolicen, der kun optegner standardreglerne. Jeg ved der gælder en
regel på 3? forsøg af udbedring af fejl ifølge reklamatinsretten, men nu er
det jo en forsikring.
En ekstra tvist er at forsikringen udløber d 5 sept, og jeg ved ikke om jeg
når at få pc'en tilbage inden. Hvordan er jeg så stillet, hvis pc'en først
er færdigrepareret efter den dato. Og hvordan er jeg stillet mht. ombytning
eller ophævning af købet, hvis fejlen stadig består? Det skal siges, at der
ved dette tredie reparationsforsøg er løbet to ekstra fejl på, som jeg går
udfra bliver reparareret problemfrit.
Tak for indput
M.I
| |
Master Man (21-08-2004)
| Kommentar Fra : Master Man |
Dato : 21-08-04 10:06 |
|
Jeg har hørt noget om at hvis det er anden gang med samme fejl, så kan man
få det byttet til et nyt.
'
MVH
AXL
"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41270763$0$25980$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har en snart 4 år gl. bærbar pc med en totalforsikring fra
ElectricCity.
> Den er afsted for 3 gang i træk nu og 3 måned i træk for samme fejl. Det
> drejer sig om periodisk, men kronisk løs forbindelse i lyden. Sælger hos
> Electric City har set fejlen hver gang, den er indleveret og fejlen er
> anerkendt hos deres reparationsservice-sted.
> Hvor mange forsøg må de bruge før jeg kan kræve maskinen ombyttet. Kan jeg
> evt kræve pengene tilbage for maskinen. Jeg kan ikke finde noget om det i
> forsikringspolicen, der kun optegner standardreglerne. Jeg ved der gælder
en
> regel på 3? forsøg af udbedring af fejl ifølge reklamatinsretten, men nu
er
> det jo en forsikring.
>
> En ekstra tvist er at forsikringen udløber d 5 sept, og jeg ved ikke om
jeg
> når at få pc'en tilbage inden. Hvordan er jeg så stillet, hvis pc'en først
> er færdigrepareret efter den dato. Og hvordan er jeg stillet mht.
ombytning
> eller ophævning af købet, hvis fejlen stadig består? Det skal siges, at
der
> ved dette tredie reparationsforsøg er løbet to ekstra fejl på, som jeg går
> udfra bliver reparareret problemfrit.
>
> Tak for indput
>
> M.I
>
>
| |
DS (21-08-2004)
| Kommentar Fra : DS |
Dato : 21-08-04 10:35 |
|
"Master Man" <skyman@mail-online.dk> wrote in message
news:4127106e$0$223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har hørt noget om at hvis det er anden gang med samme fejl, så kan man
> få det byttet til et nyt.
Eftersom der er tale om ekstra forsikring *udover* den lovpligtige
reklamationsret på 2 år, så må forretningen vel sætte betingelserne som de
vil?
Det var måske en god idé at læse forsikringsbetingelserne, for at se om der
står noget om det.
/Daniel
| |
TGD (21-08-2004)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 21-08-04 10:53 |
|
"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41270763$0$25980$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
<KLIP>
> En ekstra tvist er at forsikringen udløber d 5 sept, og jeg ved ikke om
jeg
> når at få pc'en tilbage inden. Hvordan er jeg så stillet, hvis pc'en først
> er færdigrepareret efter den dato. Og hvordan er jeg stillet mht.
ombytning
> eller ophævning af købet, hvis fejlen stadig består? Det skal siges, at
der
> ved dette tredie reparationsforsøg er løbet to ekstra fejl på, som jeg går
> udfra bliver reparareret problemfrit.
Du skal se aftalen igennem du har indgået med forsikrinsselskabet.
En reperation af en fejl giver dig 5 års reklamationsret på den samme fejl.
| |
Jesper Bach (21-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 21-08-04 15:13 |
|
TGD wrote:
>
> "M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:41270763$0$25980$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> <KLIP>
>
>> En ekstra tvist er at forsikringen udløber d 5 sept, og jeg ved ikke om
> jeg
>> når at få pc'en tilbage inden. Hvordan er jeg så stillet, hvis pc'en
>> først er færdigrepareret efter den dato. Og hvordan er jeg stillet mht.
> ombytning
>> eller ophævning af købet, hvis fejlen stadig består? Det skal siges, at
> der
>> ved dette tredie reparationsforsøg er løbet to ekstra fejl på, som jeg
>> går udfra bliver reparareret problemfrit.
>
> Du skal se aftalen igennem du har indgået med forsikrinsselskabet.
>
> En reperation af en fejl giver dig 5 års reklamationsret på den samme
> fejl.
Ja, men vel kun hvis den første reperation er foretaget under garanti, og
hvad med delene, er der 5 års garanti på dem så. Så vidt jeg ved er det med
5 år kun hvis reperationen ikke er udført fagligt korrekt ?
Og hvis lyden på PC'eren har virket da den forlod værkstedet, kan man vel
ikke udelukke at reperationen kan være udført korrekt?
kan det ikke være det Jackstik kunden tilslutter der laver fejlen ? (ikke
alle billige jackstik overholder standarden for størelsen, det er en ikke
helt ukendt fejl, jeg har dog kun set det på hovedtlf. stik på udstyr, hvor
for store jackstik er skyld i at den funktion der skal mute lyden i
højtalerne ikke slår fra når stikket tages ud)
Jesper
| |
TGD (22-08-2004)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 22-08-04 19:00 |
|
"Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:KT1Wc.1039$y96.833@news.get2net.dk...
<KLIP>
> Ja, men vel kun hvis den første reperation er foretaget under garanti, og
> hvad med delene, er der 5 års garanti på dem så. Så vidt jeg ved er det
med
> 5 år kun hvis reperationen ikke er udført fagligt korrekt ?
En fejl der er blevet ordnet har 5 års reklamationsret (på samme fejl).
| |
Rune B. Broberg (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 22-08-04 19:14 |
|
TGD <mrxFJERNES@dk2netfjernes.dk> wrote:
> En fejl der er blevet ordnet har 5 ?rs reklamationsret (p? samme fejl).
Hva'?
Et krav i forbindelse med ens reklamationsret har 5 års forældelse -
hvad der da så vidt jeg ved ikke er det samme som 5 års reklamationsret?
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D
| |
Jesper Bach (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 22-08-04 04:39 |
|
Rune B. Broberg wrote:
> TGD <mrxFJERNES@dk2netfjernes.dk> wrote:
>> En fejl der er blevet ordnet har 5 ?rs reklamationsret (p? samme fejl).
>
> Hva'?
>
> Et krav i forbindelse med ens reklamationsret har 5 års forældelse -
> hvad der da så vidt jeg ved ikke er det samme som 5 års reklamationsret?
>
Nu taler jeg så ikke vildt godt jura
Den du siger betyder, som jeg ser det, at hvis kunden under sin
reklamtionsret påpeger en fejl, kan han vende tilbage i op til 5 år, men
vel primært hvis han får sit produkt tilbage med "ingen fejl konstateret" ?
Se e.v.t min tråd om "købelov og reperation" da jeg mener vi er uden for
hvad der spørges om i den her tråd. Her mener jeg bestemt det kommer an på
hvad han er blevet lovet i forsikringspolicen ?
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 08:43 |
|
Jesper Bach skrev:
>Nu taler jeg så ikke vildt godt jura
>Den du siger betyder, som jeg ser det, at hvis kunden under sin
>reklamtionsret påpeger en fejl, kan han vende tilbage i op til 5 år, men
>vel primært hvis han får sit produkt tilbage med "ingen fejl konstateret" ?
Det lyder lidt kringlet.
Sagen er at et krav af den relevante type først forældes efter
fem år. Når man gør sælger opmærksom på en mangel, har man
fremsat et krav. Derfor kan man fastholde præcis dette krav i op
til fem år - men det falder naturligvis væk hvis manglen bliver
udbedret.
Men kan ikke fremsætte et nyt krav i henhold til den før
etablerede frist (men nok hvis reklamationsfristen ikke er
udløbet endnu).
>Her mener jeg bestemt det kommer an på
>hvad han er blevet lovet i forsikringspolicen ?
Hvad jeg har forklaret ovenfor, følger af loven (forældelsesloven
og købeloven). Sælger kan ikke aftale sig ud af de forhold, så en
evt. police eller anden skriftlig aftale er irrelevant (hvis den
da ikke *forlænger* en af fristerne).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jesper Bach (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 22-08-04 09:20 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Jesper Bach skrev:
>
>>Nu taler jeg så ikke vildt godt jura
>>Den du siger betyder, som jeg ser det, at hvis kunden under sin
>>reklamtionsret påpeger en fejl, kan han vende tilbage i op til 5 år, men
>>vel primært hvis han får sit produkt tilbage med "ingen fejl konstateret"
>>?
>
> Det lyder lidt kringlet.
>
> Sagen er at et krav af den relevante type først forældes efter
> fem år. Når man gør sælger opmærksom på en mangel, har man
> fremsat et krav. Derfor kan man fastholde præcis dette krav i op
> til fem år - men det falder naturligvis væk hvis manglen bliver
> udbedret.
Det vil sige at hvis produktet bliver repareret, og virker, så bortfalder
kravet. Hvad så hvis den udskiftede komponent så går i stykker efter 4 år ?
Så er manglen jo blevet udbedret, der er bare opstået en ny ?
>
> Men kan ikke fremsætte et nyt krav i henhold til den før
> etablerede frist (men nok hvis reklamationsfristen ikke er
> udløbet endnu).
>
>>Her mener jeg bestemt det kommer an på
>>hvad han er blevet lovet i forsikringspolicen ?
>
> Hvad jeg har forklaret ovenfor, følger af loven (forældelsesloven
> og købeloven). Sælger kan ikke aftale sig ud af de forhold, så en
> evt. police eller anden skriftlig aftale er irrelevant (hvis den
> da ikke *forlænger* en af fristerne).
>
Lad mig citere fra forbrugerstryrelsens pjece"Ren besked om reparationer og
håndværk":"I lovgivningen er der ikke fastsat bestemt tid for, hvor længe
en reparation med rimelighed skal holde. Nogle reparatører yder en garanti
eller tilbyder reklamationsret en bestemt periode fx et år. Med mindre det
ligefrem er aftalt at begrænse reparatørens ansavar, kan man dog klage over
en reparation i hvert tilfælde i fem år. Det er dog forbrugeren, der skal
bevise, at der er tale om nøjagtig den samme fejl, eller at den nye fejl er
opstået på grund af reparationen."
Jeg synes det står man godt kan aftale sig ud af det ?
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 10:22 |
|
Jesper Bach skrev:
>Det vil sige at hvis produktet bliver repareret, og virker, så bortfalder
>kravet.
Måske var det forkert formuleret juridisk. Kravet består på en
måde - og det viser sig hvis fejlen dukker op igen.
>Hvad så hvis den udskiftede komponent så går i stykker efter 4 år ?
Så er kravet (om en fejlfri vare) stadig ikke opfyldt, og så må
sælger på den igen.
>Så er manglen jo blevet udbedret, der er bare opstået en ny ?
Ikke hvis det er samme komponent der brænder af - og i praksis er
det vel nok at fejlen ytrer sig på samme måde. Hverken køber,
sælger eller reparatør ved formodentlig mere end at det er samme
kort der skal skiftes.
>> Hvad jeg har forklaret ovenfor, følger af loven (forældelsesloven
>> og købeloven). Sælger kan ikke aftale sig ud af de forhold, så en
>> evt. police eller anden skriftlig aftale er irrelevant (hvis den
>> da ikke *forlænger* en af fristerne).
>Lad mig citere fra forbrugerstryrelsens pjece"Ren besked om reparationer og
>håndværk":
>Jeg synes det står man godt kan aftale sig ud af det ?
Undskyld. Forældelseslovens bestemmelser kan man godt aftale sig
ud af. Det er kun købelovens forbrugerbeskyttelse der ikke kan
indskrænkes.
Men det skal ske ved handelens indgåelse. Uden specifik aftale
gælder den femårige frist.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jesper Bach (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 22-08-04 11:29 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Jesper Bach skrev:
>
>>Det vil sige at hvis produktet bliver repareret, og virker, så bortfalder
>>kravet.
>
> Måske var det forkert formuleret juridisk. Kravet består på en
> måde - og det viser sig hvis fejlen dukker op igen.
>
>>Hvad så hvis den udskiftede komponent så går i stykker efter 4 år ?
>
> Så er kravet (om en fejlfri vare) stadig ikke opfyldt, og så må
> sælger på den igen.
>
>>Så er manglen jo blevet udbedret, der er bare opstået en ny ?
>
> Ikke hvis det er samme komponent der brænder af - og i praksis er
> det vel nok at fejlen ytrer sig på samme måde. Hverken køber,
> sælger eller reparatør ved formodentlig mere end at det er samme
> kort der skal skiftes.
Hvis vi som her snakker en PC, men hvis vi nu snakker mere generelt.
En serviceteknikker der skifter en komponent skal alså beregne prisen efter
at der er 5 års garanti på reparationen ? hvem har så råd til at få
repareret ?
Jeg læser det du skriver sådan, at hvis man som serviceteknikker montere en
reservedel der har en skjult fejl, ja så skal man bare udskifte
reservedelen igen, for egen regning, inklusiv arbejdsløn, hvis fejlen viser
sig inden 5 år fra monteringen ?
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-08-04 12:03 |
|
Jesper Bach skrev:
>Jeg læser det du skriver sådan, at hvis man som serviceteknikker montere en
>reservedel der har en skjult fejl, ja så skal man bare udskifte
>reservedelen igen, for egen regning, inklusiv arbejdsløn, hvis fejlen viser
>sig inden 5 år fra monteringen ?
Nej, det er forkert. Ved køb - også af reservedele - er der to
års reklamationsfrist. Det betyder at man kan klage over fejl der
var til stede ved købet. Hvis et batteri til en bærbar kun holder
13 måneder (et gæt, men ikke helt vildt), er det ingen fejl. Man
kan ikke forvente mere.
Hvis et billedrør til et tv brænder af efter 3 års forløb, og man
får det udskiftet med et nyt, så kan man forvente at det holder i
mere end 2 år, og derfor kan man klage hvis det brænder af inden
de 2 år er gået.
Hvis det holder i 2½ år, er der ikke noget at gøre ved det andet
end at fiske muldvarpeskindet op af lommen. Når
reklamationsfristen er udløbet, kan man ikke trylle den om til en
5-årig periode.
Hvis man inden for reklamationsfristen fremsætter et krav om
mangeludbedring, etableres der en 5-årig forældelsesfrist.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kristian Storgaard (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 23-08-04 18:56 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev 23.08.2004 13:03:
> Hvis man inden for reklamationsfristen fremsætter et krav om
> mangeludbedring, etableres der en 5-årig forældelsesfrist.
....med den lille krølle, at hvis der foretages en ombytning (ja - jeg har
set at du har skrevet udbedring) eller den "materielle" del af udbedringen
er det dominerende (i forhold til arbejdet), så kan der i stedet løbe en ny
2-årig frist.
/kristian
@warszawa
| |
Jesper Bach (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 23-08-04 04:57 |
|
Kristian Storgaard wrote:
> "Bertel Lund Hansen" skrev 23.08.2004 13:03:
>
>> Hvis man inden for reklamationsfristen fremsætter et krav om
>> mangeludbedring, etableres der en 5-årig forældelsesfrist.
>
> ...med den lille krølle, at hvis der foretages en ombytning (ja - jeg har
> set at du har skrevet udbedring) eller den "materielle" del af udbedringen
> er det dominerende (i forhold til arbejdet), så kan der i stedet løbe en
> ny 2-årig frist.
>
> /kristian
> @warszawa
Jeg prøver lige med et eksempel, for lige se om jeg har fattet det
Min bil går i stykker, toppakningen (til Kr. 78,-) skal skiftes, jeg får en
regning på ca. Kr. 1200,- da der går en del tid med at justere motoren
bagefter. den toppakning har, for mekanikkerens skyld, bare at holde i 5
år, eller så må han skifte den uden beregning ?
Eksempel 2, stadig bilen
Jeg smadre gearkassen, den koster omkring 3500,-, tager en time at skifte,
ender så med en regning på 4000,-, den geakasse skal kun holde 2 år ?
Jeg vil meget gerne have svar med citat eller link til dem akyuelle lov.
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-08-04 10:20 |
|
Jesper Bach skrev:
>Min bil går i stykker, toppakningen (til Kr. 78,-) skal skiftes, jeg får en
>regning på ca. Kr. 1200,- da der går en del tid med at justere motoren
>bagefter. den toppakning har, for mekanikkerens skyld, bare at holde i 5
>år, eller så må han skifte den uden beregning ?
Forkert. I samme øjeblik den er to år og en dag gammel og ikke
har været i stykker i mellemtiden, er mekanikeren fri for
problemer.
>Eksempel 2, stadig bilen
>Jeg smadre gearkassen, den koster omkring 3500,-, tager en time at skifte,
>ender så med en regning på 4000,-, den geakasse skal kun holde 2 år ?
Det samme som toppakningen.
De 5 år bliver først aktuelle hvis toppakningen lækker inden for
de 2 år og du meddeler mekanikeren at der er noget galt. Først da
indtræder der en 5-årig frist.
De 2 år er købelovens krav til forbrugerens reklamationsfrist.
De 5 år træder i kraft hvis du fremsætter et krav [1]. Et køb er
ikke et krav og udløser ikke den femårige frist.
[1] Der findes krav der først forældes efter 20 år, men et krav
om mangeludbedring er ikke blandt dem.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jesper Bach (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 23-08-04 16:30 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Jesper Bach skrev:
>
>>Min bil går i stykker, toppakningen (til Kr. 78,-) skal skiftes, jeg får
>>en regning på ca. Kr. 1200,- da der går en del tid med at justere motoren
>>bagefter. den toppakning har, for mekanikkerens skyld, bare at holde i 5
>>år, eller så må han skifte den uden beregning ?
>
> Forkert. I samme øjeblik den er to år og en dag gammel og ikke
> har været i stykker i mellemtiden, er mekanikeren fri for
> problemer.
>
>>Eksempel 2, stadig bilen
>>Jeg smadre gearkassen, den koster omkring 3500,-, tager en time at skifte,
>>ender så med en regning på 4000,-, den geakasse skal kun holde 2 år ?
>
> Det samme som toppakningen.
>
> De 5 år bliver først aktuelle hvis toppakningen lækker inden for
> de 2 år og du meddeler mekanikeren at der er noget galt. Først da
> indtræder der en 5-årig frist.
>
> De 2 år er købelovens krav til forbrugerens reklamationsfrist.
>
> De 5 år træder i kraft hvis du fremsætter et krav [1]. Et køb er
> ikke et krav og udløser ikke den femårige frist.
>
> [1] Der findes krav der først forældes efter 20 år, men et krav
> om mangeludbedring er ikke blandt dem.
>
Jeg prøver virkeligt ihærdigt, men jeg fatter ikke en meter af den der lov.
Hvis nu jeg reparere noget, uden brug af reservedele, hvor længe skal det så
holde ?
Jeg går ud fra den reklamationsret der kommer på tale i mine tidligere
eksempler er den på reservedelen ?
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 24-08-04 20:23 |
|
Jesper Bach skrev:
>Jeg prøver virkeligt ihærdigt, men jeg fatter ikke en meter af den der lov.
Der er to love.
Købeloven siger at en forbruger har 2 år til at opdage og
rapportere mangler ved den købte vare. Hvis fristen overskrides,
er der ikke mere at gøre - andet end at betale en reparation
selv.
Loven om forældelse har i princippet intet med købeloven at gøre.
Den siger bare at der findes en gruppe krav som forældes efter 5
år. Et krav om mangeludbedring (fremsat inden for den 2-årige
frist) er af en sådan type.
>Hvis nu jeg reparere noget, uden brug af reservedele, hvor længe skal det så
>holde ?
Spørgsmålet er forkert formuleret. Reklamation behøver ikke have
noget at gøre med hvor længe det kan holde. Det er kun aktuelt
hvis varen har en mangel. Mangelen *kan* være for kort
holdbarhed, men det kan også være meget andet, og en vare med
kort holdbarhed behøver ikke have en mangel. Hvis den slags varer
simpelt hen *har* kort holdbarhed, er det en egenskab og ikke en
mangel. Hvis sælger oplyser at en øl højst kan holde sig i tre
måneder, kan man ikke komme efter seks måneder og få en ny selv
om den gamle er blever dårlig.
Jeg ved ikke nok om tjenesteydelser og reklamationsret, men man
kan ikke forvente at en bilmekaniker kan lappe en oldsag sammen
således at reparationen med sikkerhed holder i f.eks. 3 måneder.
Men hvis der kan reklameres over en mangel, så træder igen den
femårige forældelse i kraft.
>Jeg går ud fra den reklamationsret der kommer på tale i mine tidligere
>eksempler er den på reservedelen ?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 24-08-04 20:56 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:9r4ni0tkoubv6j946ingm8cfvt2sr61fr6@news.stofanet.dk...
[klip fint indlæg]
> Jeg ved ikke nok om tjenesteydelser og reklamationsret, men man
> kan ikke forvente at en bilmekaniker kan lappe en oldsag sammen
> således at reparationen med sikkerhed holder i f.eks. 3 måneder.
Generelt afgøres reklamationsperioder (nogle kalder dem frister) efter
forældelsesloven af 1908: den 5 årige og den 20 årige forældelse - husk at
forældelsen ofte suspenderes.
Derfra gælder nogle undtagelser:
Den vigtigst er købeloven med en 2 års frist, der IKKE suspenderes
AB 92
Lejeloven
.... find selv på flere
> Men hvis der kan reklameres over en mangel, så træder igen den
> femårige forældelse i kraft.
Jep
/Peter
--
http://www.grauslund.com.
| |
Kristian Storgaard (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 24-08-04 21:04 |
|
"Peter" skrev 24.08.2004 21:55:
> Den vigtigst er købeloven med en 2 års frist, der IKKE suspenderes
>
> AB 92
[klip]
> ... find selv på flere
5/6 årsfristen i KBL § 54 stk. 2, når AB 92 ikke er aftalt
/kristian
@warszawa
| |
TGD (23-08-2004)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 23-08-04 12:11 |
|
"Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:NHjWc.673$g14.296@news.get2net.dk...
> Hvis vi som her snakker en PC, men hvis vi nu snakker mere generelt.
> En serviceteknikker der skifter en komponent skal alså beregne prisen
efter
> at der er 5 års garanti på reparationen ? hvem har så råd til at få
> repareret ?
> Jeg læser det du skriver sådan, at hvis man som serviceteknikker montere
en
> reservedel der har en skjult fejl, ja så skal man bare udskifte
> reservedelen igen, for egen regning, inklusiv arbejdsløn, hvis fejlen
viser
> sig inden 5 år fra monteringen ?
Endnu engang en udbedret fejl har 5 års reklamationsret loven af 1905 -
eller deromkring den er tit refereret til herinde.
Du citere selv fra en pjece fra FS hvor det står:
"Ren besked om reparationer og håndværk"
"I lovgivningen er der ikke fastsat bestemt tid for, hvor længe
en reparation med rimelighed skal holde. Nogle reparatører yder en garanti
eller tilbyder reklamationsret en bestemt periode fx et år. Med mindre det
ligefrem er aftalt at begrænse reparatørens ansavar, kan man dog klage over
en reparation i hvert tilfælde i fem år. Det er dog forbrugeren, der skal
bevise, at der er tale om nøjagtig den samme fejl, eller at den nye fejl er
opstået på grund af reparationen."
| |
Kristian Storgaard (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 23-08-04 19:02 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev 23.08.2004 11:22:
> Undskyld. Forældelseslovens bestemmelser kan man godt aftale sig
> ud af. Det er kun købelovens forbrugerbeskyttelse der ikke kan
> indskrænkes.
For lige at uddybe, så skriver Karnov om forældelseslovens præceptivitet:
"Forældelsesregler er præceptive i forhold til skyldneren, således at
forhåndsaftaler om længere forældelsesfrister eller om uforældelighed er
ugyldige [...]. Derimod kan skyldneren, efter at forældelsen er begyndt at
løbe, udtrykkeligt eller stiltiende acceptere en udskydelse af forældelsen,
ligesom skyldneren kan give afkald på at påberåbe sig en indtrådt forældelse
[...]. Forhåndsaftaler om kortere forældelsesfrist end lovens er gyldige i
forhold til fordringshaveren. Det samme gælder en fordringshavers
forhåndsafkald på at kunne påberåbe sig suspension af forældelsen[...]."
/kristian
@warszawa
| |
Jesper Bach (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Bach |
Dato : 22-08-04 04:33 |
|
TGD wrote:
>
> "Jesper Bach" <jesper_bach72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:KT1Wc.1039$y96.833@news.get2net.dk...
>
> <KLIP>
>
>> Ja, men vel kun hvis den første reperation er foretaget under garanti, og
>> hvad med delene, er der 5 års garanti på dem så. Så vidt jeg ved er det
> med
>> 5 år kun hvis reperationen ikke er udført fagligt korrekt ?
>
> En fejl der er blevet ordnet har 5 års reklamationsret (på samme fejl).
OK, bevis det, link eller citat fra lovtekst
Jesper
| |
Bertel Lund Hansen (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 22-08-04 13:53 |
|
M.I skrev:
>Hvor mange forsøg må de bruge før jeg kan kræve maskinen ombyttet.
Det ved jeg ikke. Det må vel afhænge af betingelserne i policen.
>En ekstra tvist er at forsikringen udløber d 5 sept, og jeg ved ikke om jeg
>når at få pc'en tilbage inden.
Det er ligegyldigt. Du har anmeldt et krav i henhold til
forsikringen, og det krav forældes først fem år senere - uanset
om den udløber i mellemtiden.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|