Udlejning af 2. bolig
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-04 09:05

En frokost-debat mangler lidt input:

En person er bosiddende i Jylland, men har ofte overnatninger i København.
Delvist af praktiske årsager, delvist som investeringsobjekt køber personen
en lejlighed i København.
Det ene værelse i lejligheden lejes ud (til en for udlejeren fremmed
person), mens det andet henstår til personens brug.

Beskattes udlejning og evt. avance ved salg efter samme regler som gør sig
gældende såfremt personen udlejede et værelse i vedkommenes eneste bolig?

toldskat.dk anvender ordet "bruger" ("hvis du kun udlejer boligen en del af
året og ellers selv bruger boligen, eller hvis du udlejer enkelte værelser i
boligen"), men nævner ikke noget om at man fx skal have folkeregisteradresse
på stedet.

Fra : Peder Porse

Dato : 21-08-04 10:05

Du har kigget på de indkomstbeskatningsmæssige regler i forbindelse med
udlejning af værelse i en bolig.

Det, du spørger om er de avancebeskatningsmæssige regler ved salg af en
lejlighed, der delvist er købt som investering, delvist for at ejer kan
benytte den ved opholod udenfor hjemmet.

Ejendomsavancebeskatningslovens § 8 siger:

"§ 8. Fortjeneste ved afståelse af en‑ og tofamilieshuse og
ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har
tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele
den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har
opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit efter nærværende
stykke. Med hensyn til en‑ og tofamilieshuse gælder denne fritagelse dog
kun, såfremt..."

-fritagelsen gælder altså kun hvis lejligheden har tjent som bolig,
hvilket jeg finder, du selv skriver den ikke har...

Der vil altså være skattepligt, men man kan jo bede om bindnede
ligningssvar hos kommunens skatteforvaltning.
pp

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-04 10:08

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> wrote in message
> Du har kigget på de indkomstbeskatningsmæssige regler i forbindelse med
> udlejning af værelse i en bolig.
> Det, du spørger om er de avancebeskatningsmæssige regler ved salg af en
> lejlighed

Njaa, det var også ang beskatning af lejeindtægt

> -fritagelsen gælder altså kun hvis lejligheden har tjent som bolig,
> hvilket jeg finder, du selv skriver den ikke har...

OK, så "tjent som bolig" skal fortolkes snævert som "været det sted hvor man
har haft folkeregisteradresse"?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-08-04 10:30

"Martin Højriis Kristensen" skrev 21.08.2004 11:07:

> OK, så "tjent som bolig" skal fortolkes snævert som "været det sted hvor man
> har haft folkeregisteradresse"?

Nej, det er ikke afgørende, men det er et element i vurderingen af om den
har tjent som bolig. Det er en helhedsvurdering og ejendommen reelt har
tjent som bolig. Også fx. et sommerhus kan efter omstændighederne fritages.

Bl.a. vedr. dit spørgsmål skriver Karnov: "Beboelse af en del af ejendommen
og fremleje af resten blev i TfS 1989 17 LSR efter de tidl regler anset for
tilstrækkelig." - men det må nok kræve en nærmere læsning af afgørelsen for
at kunne sige noget om dens rækkevidde.

/kristian
@warszawa