Opkrævning af gæld efter domfældelse
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-08-04 18:37

I maj 1994 vandt jeg en retsag mod en udlejer der ikke ville betale mit
depositum tilbage. Hun blev dømt til at betale det fulde beløb (kr. 13.500)
tilbage.

Efterfølgende erklærede hun i fogedretten at hun ikke havde nogle penge og
havde indgivet insolvenserklæring, hvorfor jeg aldrig fik pengene.

Hvis jeg nu gerne ville have de penge nu, hvad er så chancen for at det vil
lykkes og hvordan skal jeg bære mig ad.

Kan jeg som privatperson på nogen måde undersøge om hun ejer noget af værdi?

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 18:57

"Kasper Katzmann" skrev 20.08.2004 19:37:

> Hvis jeg nu gerne ville have de penge nu, hvad er så chancen for at det vil
> lykkes og hvordan skal jeg bære mig ad.
>
> Kan jeg som privatperson på nogen måde undersøge om hun ejer noget af værdi?

Du skal en tur forbi fogedretten igen. Der skal hun - under strafansvar -
svare på om hun ejer noget der kan gøres til genstand for udlæg.

/kristian
@warszawa

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-08-04 19:17

En helt masse bits fra Kristian Storgaard til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Du skal en tur forbi fogedretten igen. Der skal hun - under strafansvar -
> svare på om hun ejer noget der kan gøres til genstand for udlæg.

Er der nogen kontrol af om hun siger sandheden?
Hvis Kasper ved at hun bor i en stor Villa og kører fin ny bil til dagligt
(hvorfor han måske antager at hun er i besiddelse af midler der kan gøres til
genstand for udlæg), kan han så få en passende statsinstitution til at
gennemgå hendes økonomi, eller tager man bare hendes ord for gode varer?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 19:30

"Henrik Bøgh" skrev 20.08.2004 20:16:

> [...]
> genstand for udlæg), kan han så få en passende statsinstitution til at
> gennemgå hendes økonomi, eller tager man bare hendes ord for gode varer?

Hun udtaler sig jo under strafansvar, men der er mulighed for at fogeden kan
foretage en udkørende forretning, hvis der skønnes at der er behov for det.
Så kan han jo ved selvsyn konstatere, om der er noget at foretage udlæg i.
Se i det hele retsplejelovens kapitel 46.

/kristian
@warszawa

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-08-04 19:22

Kristian Storgaard wrote:

> Du skal en tur forbi fogedretten igen.

Han kan vel starte med at sende et brev med kravet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Gerner

Dato : 20-08-04 19:57

On Fri, 20 Aug 2004 19:37:26 +0200, "Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Efterfølgende erklærede hun i fogedretten at hun ikke havde nogle penge og
>havde indgivet insolvenserklæring, hvorfor jeg aldrig fik pengene.

Hvordan det ? Hun ejer da en lejlighed ?

>Hvis jeg nu gerne ville have de penge nu, hvad er så chancen for at det vil
>lykkes og hvordan skal jeg bære mig ad.

Hvis du ikke har krævet beløbet betalt i over 10 år, er det løb vist kørt.

>Kan jeg som privatperson på nogen måde undersøge om hun ejer noget af værdi?

Du ved da hun ejer en lejlighed, og er den udlejet igen har hun først og
fremmest fået et nyt depositum og har indtægter ved udlejning.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 20:21

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis du ikke har krævet beløbet betalt i over 10 år, er det løb vist kørt.

Det er jeg ikke enig i. Hvad skulle begrundelsen være? Debitor ved nemlig
godt, at hun skylder beløbet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Petersen

Dato : 20-08-04 20:28

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det er jeg ikke enig i. Hvad skulle begrundelsen være? Debitor ved nemlig
> godt, at hun skylder beløbet.

Har hun fået en dom eller erkends sig gæld i fogedretten , er der 20 år
forældelsfrist. Så er det jo bare hver 19 år at skrive et brev, så er der 20
år igen.

henrik

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-08-04 23:32

....og så var det jo at Henrik Petersen sagde:
> Har hun fået en dom eller erkends sig gæld i fogedretten , er der 20
> år forældelsfrist. Så er det jo bare hver 19 år at skrive et brev, så
> er der 20 år igen.

Men hvordan får jeg informationer om hvor hun bor nu og om hun ejer noget af
værdi?

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 23:52

"Kasper Katzmann" skrev 21.08.2004 0:31:

> Men hvordan får jeg informationer om hvor hun bor nu og om hun ejer noget af
> værdi?

Du kan få hendes adresse gennem folkeregisteret. Men det med om hun ejer
noget, må du lade fogedretten om. Du kan selvfølgelig godt rette henvendelse
til hende inden, og opfordre hende til at betale.

/kristian
@warszawa

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-08-04 23:30

....og så var det jo at Gerner sagde:

> Hvordan det ? Hun ejer da en lejlighed ?

Hun har ikke ejendommen. Da den blev solgt umidelbart efter vi var flyttet.

Ejendommen var ejet af BC Fjerkræ, som igen var ejet af hende. Den
forretning lukkede hun med en underbalance på 1.7 mio.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 23:53

"Kasper Katzmann" skrev 21.08.2004 0:30:

> Hun har ikke ejendommen. Da den blev solgt umidelbart efter vi var flyttet.
>
> Ejendommen var ejet af BC Fjerkræ, som igen var ejet af hende. Den
> forretning lukkede hun med en underbalance på 1.7 mio.

Er din dom over hende personligt (eller en personligt ejet virksomhed) eller
er det over fjerkræ-virksomheden. Blev den i givet fald drevet i
selskabsform?

/kristian
@warszawa

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 21-08-04 01:01

....og så var det jo at Kristian Storgaard sagde:

> Er din dom over hende personligt (eller en personligt ejet
> virksomhed) eller er det over fjerkræ-virksomheden. Blev den i givet
> fald drevet i selskabsform?

Den er over hende personligt.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk