Erstatning
Fra : PH

Dato : 20-08-04 15:32

I en konkret sag er en ikke-kaskoforsikret scooter blevet stjålet af 2
drenge (begge over 15). Scooteren er blevet påført ikke-ubetydelige skader
for x kroner. I følge politiet hænger de 2 drenge på den, med mindre de kan
udpege en anden gerningsmand. Jeg går derfor ud fra, at de også bliver gjort
erstatningsansvarlige for de skader de har påført scooteren. Her er det så
jeg har et par spørgsmål til den praktiske afvikling:

1) Hvordan foregår det i praksis - sender politiet et girokort til de 2
drenge eller?

2) Hvis ingen af drengene kan (vil) betale, hvad er så
chancerne/mulighederne for at få erstatningen udbetalt?

3) Hæfter de 2 drenge solidarisk?

4) Er der nogen der har erfaring med at få/ikke få udbetalt en tilkendt
erstatning i lignende sager?

På forhånd tak

PH

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-04 15:58

PH wrote:

[klip]

> 1) Hvordan foregår det i praksis - sender politiet et girokort til de 2
> drenge eller?

Politiet blander sig ofte helt uden om det civilretlige
erstatningsspørgsmål. Det er altså op til den skadelidte at anlægge
retssag om erstatningskravet.

[klip]

> 2) Hvis ingen af drengene kan (vil) betale, hvad er så
> chancerne/mulighederne for at få erstatningen udbetalt?

Hvis ikke drengene har nogen aktiver, så er chancerne små. Forældrene
hæfter i hvert fald som udgangspunkt ikke. I værste fald må skadelidte
lægge sig på lur, og vente til den dag drengene erhverver udlægsegnede
aktiver.

[klip]

> 3) Hæfter de 2 drenge solidarisk?

Hvis skaden er forvoldt af drengene i forening, så hæfter de som
udg.pkt. også solidarisk.

/Rune Wold

Fra : PH

Dato : 20-08-04 16:25

takker for svarene

> Politiet blander sig ofte helt uden om det civilretlige
> erstatningsspørgsmål. Det er altså op til den skadelidte at anlægge
> retssag om erstatningskravet.

Okay, spild af tid imo. Hvor lang tid tager det dommeren at sige "derudover
tilkendes nn erstatning på x kroner"? (ved godt det kræver mere end det, men
alligevel)

Hvis drengene er kendt skyldige i tyveriet og ødelæggelserne, kan en
civilretlig erstantningssag vel næppe giver anledning til problemer?

> [...]
> hæfter i hvert fald som udgangspunkt ikke. I værste fald må skadelidte
> lægge sig på lur, og vente til den dag drengene erhverver udlægsegnede

Man står altså med andre ord i en nærmest umulig situation kan jeg forstå.
Lad os antage at erstatningen udgør 5000 kr. Der er vel næppe meget tilbage,
hvis man selv skal iværksætte "profesionelle" tiltag for at få det beløb
ind?

Personligt synes jeg det er ærgeligt, at man står så ringe i en sådan
situation, men det har vel sine grunde. Her du evt. hints til litteratur,
der behandler dette emne.

PH

Fra : MAndersen

Dato : 20-08-04 17:10

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis drengene er kendt skyldige i tyveriet og ødelæggelserne, kan en
> civilretlig erstantningssag vel næppe giver anledning til problemer?

Enig.

Mon ikke en dialog med forældrene kan give noget - det kunne jo tænkes at de
vil smide pengene i første omgang.
Hvis ikke, sender du jo bare, med jævne mellemrum en regning til hver af
drengene - mon ikke der kan løbe renter på?

MAndersen

Fra : PH

Dato : 20-08-04 17:23

MAndersen wrote:
> [...]
> Hvis ikke, sender du jo bare, med jævne mellemrum en regning til hver
> af drengene - mon ikke der kan løbe renter på?

Det med forældrene er nok en meget god ide. Hvis det, og det med
regningerne, ikke skulle virke, er der så mulighed for at bringe sagen
(størrelsesorden 5000 kr.) for fogedretten?

PH

Fra : Henrik Petersen

Dato : 20-08-04 17:37

> Det med forældrene er nok en meget god ide. Hvis det, og det med
> regningerne, ikke skulle virke, er der så mulighed for at bringe sagen
> (størrelsesorden 5000 kr.) for fogedretten?

Skal man ikke for en fogde, inden for 5 år eller falder det for 5 års
reglen. og hvis det kommer for en fogde og de erkænder sig gælden, så er der
20 års forældelse, så er det jo bare hver 19 år at sende et brev. og har de
så købt et hus mm når de bliver ældre, så er det jo bare at indrive
gælden...jeg tror at de 2 drenge senere i livet vil syntes det er latterligt
at du bliver ved med at sende dem gældsbreve, men det er jo dejligt at minde
nogle om at de har lavet lort i den på et tidspunkt og at man kommer senere
og vil have pengene.

henrik

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-04 17:36

PH wrote:

[klip]

> Okay, spild af tid imo. Hvor lang tid tager det dommeren at sige "derudover
> tilkendes nn erstatning på x kroner"?

Ikke lang tid. Efter RPL § 991 skal skadelidte fremsætte begæring under
retssagen om samtidig behandling af erstatningskravet. Retten har
mulighed for at afvise dette under visse betingelser, jf. § 991, stk. 3
og § 992.

Hvis der sker proceskumulation, så får du samtidig dom for
erstatningskravet og et fuldbyrdelsesfundament.

Problemet er, hvis sagen ikke går i retten, fordi drengene f.eks.
accepterer et udenretligt bødeforlæg. I så fald må du selv anlægge sagen.

[klip]

> [...]
> hvis man selv skal iværksætte "profesionelle" tiltag for at få det beløb

Næ, det er prisen vi betaler for at leve i et såkaldt retssamfund.
Skadelidte skulle nok have haft en forsikring. I moderne tid udviser man
næsten egen skyld ved ikke at forsikre sine ejendele

[klip]

> Personligt synes jeg det er ærgeligt, at man står så ringe i en sådan
> situation, men det har vel sine grunde. Her du evt. hints til litteratur,
> der behandler dette emne.

Al fogedretlig litteratur.

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 19:05

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Politiet blander sig ofte helt uden om det civilretlige
> erstatningsspørgsmål. Det er altså op til den skadelidte at anlægge
> retssag om erstatningskravet.

Nja..... det kører ofte med straffesagen.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 19:04

> [...]
> jeg har et par spørgsmål til den praktiske afvikling:
>
> 1) Hvordan foregår det i praksis - sender politiet et girokort til de 2

Ejeren af scooteren skal opgøre erstatningskravet i forbindelse med
straffesagen.

> 2) Hvis ingen af drengene kan (vil) betale, hvad er så
> chancerne/mulighederne for at få erstatningen udbetalt?

Ringe.

> 3) Hæfter de 2 drenge solidarisk?

Ja, som udgangspunkt.

> 4) Er der nogen der har erfaring med at få/ikke få udbetalt en tilkendt
> erstatning i lignende sager?

Kører selv en sag mod en voldsmand, som ikke vil betale erstatningen. Han
har erkendt at han er erstatningsansvarlig - vi slås kun om opgørelsen af
kravet. Det sker så i en ny retssag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Raaby

Dato : 21-08-04 07:28

Peter skrev bl.a.:

> Kører selv en sag mod en voldsmand, som ikke vil betale
> erstatningen. Han har erkendt at han er erstatningsansvarlig -
> vi slås kun om opgørelsen af kravet. Det sker så i en ny
> retssag.

Kan i ikke sende dem til RKI?

--
MVH Lars

Fra : Peter

Dato : 21-08-04 09:04

"Lars Raaby" <news@8840.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan i ikke sende dem til RKI?

Jo, men først når beløbet er fastslået ved dom eller anerkendt af modparten.

RKI hjælper i øvrigt sjældent voldsomt meget....

/Peter

--
http://www.grauslund.com