Sælge til bestemt gruppe
Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 20-08-04 10:54

Hej

Jeg kan se flere steder at der er firmaer som kun vil handle med firmaer,
dette går jeg ud fra er lovligt.
Kan jeg åben en butik hvor jeg udelukkende vil lave salg til private?
Er der en forskel om det er en butik eller en internetbutik ?

Hvordan jeg vil håndhæve det er jeg ikke lig helt klar over

mvh
Henrik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-08-04 11:06

"Henrik (4000)" <Not@not.not> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se flere steder at der er firmaer som kun vil handle med firmaer,
> dette går jeg ud fra er lovligt.

Det er typisk fordi butikken kun oplyser priser excl. moms.
Når der sælges til private, skal prisen oplyses inkl. moms og alle afgifter.

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 20-08-04 12:52

> Det er typisk fordi butikken kun oplyser priser excl. moms.
> Når der sælges til private, skal prisen oplyses inkl. moms og alle
afgifter.

Nej ikke helt.......

Evt. Carl F. i valby på deres dør står der med stor skrift
Intet salg til private.

Den tekst er jo ikke til at misforstå, men må jeg gøre det samme?
Stor skilt hvor på der står
Kun salg til private.

MVH
Henrik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-08-04 13:08

> afgifter.
> >
> Nej ikke helt.......
>
> Evt. Carl F. i valby på deres dør står der med stor skrift
> Intet salg til private.

Netop.
Når du så kommer ind i butikken, vil du se at alle priser oplyses excl. moms
da det er en engrosbutik, der udelukkende sælger til håndværkere.

> Den tekst er jo ikke til at misforstå, men må jeg gøre det samme?
> Stor skilt hvor på der står
> Kun salg til private.

Hvad er det lige du vil opnå med sådan et skilt?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-04 13:25

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Når du så kommer ind i butikken, vil du se at alle priser oplyses excl.
moms
> da det er en engrosbutik, der udelukkende sælger til håndværkere.

Det er jo nok den anden vej rundt...
Fordi der kun er salg til firmaer oplyses kun priser excl. moms.

Det er nok lidt svært at håndhæve...
Et firma kan umiddelbart konvertere sig selv til privat, - man kan bare
bruge sit eget dankort eller sine egne penge.
Det modsatte er ikke tilfældet. Ved firmasalg kræves for det meste
CVR-nummer, så det lægger en begrænsning på muligheden.

> Hvad er det lige du vil opnå med sådan et skilt?

Det synes jeg også er et godt spørgsmål.
Hvis målet er klart er der måske en anden vej uden om problemet.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-08-04 14:00

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> moms
>
> Det er jo nok den anden vej rundt...
> Fordi der kun er salg til firmaer oplyses kun priser excl. moms.

....og dermed er salg til private ikke lovlig

Prismærkningsloven:

<SNIP>
§ 1. Den, der erhvervsmæssigt udbyder varer i detailsalg, skal ved mærkning,
skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.
</SNIP>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 14:39

Allan Soerensen skrev:

>...og dermed er salg til private ikke lovlig

Du drejer den lidt sært rundt. Det er lovligt at sælge til
private selv om priserne kun er oplyst uden moms. Det ulovlige er
at der ikke oplyses den momsede pris.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-08-04 15:12

> Du drejer den lidt sært rundt.

Syntes du

> Det er lovligt at sælge til
> private selv om priserne kun er oplyst uden moms. Det ulovlige er
> at der ikke oplyses den momsede pris.

Nej, prismærkningsloven siger jo netop "...skal ved mærkning, skiltning
eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet moms...".
Det er ikke nok at du ved kassen kan få oplyst prisen incl. moms.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 15:44

Allan Soerensen skrev:

>Nej

Jo.

>prismærkningsloven siger jo netop

Ja. Man bryder loven ved sin skiltning - men ikke ved sit salg.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-08-04 15:59

> Ja. Man bryder loven ved sin skiltning - men ikke ved sit salg.

Nåååår, det er en gang ordkløveri du vil ud i. Jeg havde også svært ved at
forstå meningen af dit indlæg
Hvis du lige læser tilbage siger jeg at det ikke er lovligt at sælge til
private når der kun oplyses priser excl. moms (for så bryder butikken
prismærkningsloven som jeg henviser til).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-04 23:43

Allan Soerensen skrev:

>Nåååår, det er en gang ordkløveri du vil ud i

Jura er ordkløveri. Hvis det generer dig, er du i den forkerte
gruppe.

>Hvis du lige læser tilbage siger jeg at det ikke er lovligt at sælge til
>private når der kun oplyses priser excl. moms

Det er forkert. Det er lovligt at sælge til private også hvis man
kun skilter med prisen uden moms.

Det er også lovligt at sælge til private selv om man begår
røverier i sin fritid.

Men skiltningen vil bryde loven hvis den ikke oplyser den momsede
pris.

EOD.

--
Bertel

Fra : Jens.

Dato : 21-08-04 10:10

§

--
Jens.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-08-04 10:32

"Jens." skrev 21.08.2004 11:10:

> §

Som tidligere skrevet:

Prismærkningsloven:
"§ 1. Den, der erhvervsmæssigt udbyder varer i detailsalg, skal ved
mærkning, skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris
iberegnet moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed."

/kristian
@warszawa

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-08-04 20:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jura er ordkløveri. Hvis det generer dig, er du i den forkerte
> gruppe.

Ja, hvis man spørger en flueknepper som dig, så passer din definition på
hvad "jura" er sikkert, men jeg tror at de fleste andre er i stand til
godt at kunne forstå hvad der menes uden at rå-fluekneppe for vildt...
Og har man prøvet at ordkløves med dig, så bliver man sgu´ noget træt af
for megen flueknepperi.

Iøvrigt er jeg sikker på at din definition på hvad "jura" er, er røv og
nøgler... Det kan du kun give mig ret i... At kunne ordkløve og/eller
fluekneppe som dig, er ikke nødvendigvis indbegrebet af hvad "jura" er.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Tony

Dato : 22-08-04 16:10

> Ja, hvis man spørger en flueknepper som dig

<snip>

> at kunne forstå hvad der menes uden at rå-fluekneppe for vildt...

<snip>

> for megen flueknepperi.

<snip>

> fluekneppe som dig,

Er Martn en smule fikseret?

Tony

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-08-04 19:17

Tony wrote:

> <snip>

> <snip>

> <snip>

> Er Martn en smule fikseret?

Bertel Lund Hansen har godt af at få nogle verbale tæsk en gang imellem
og at blive holdt lidt nede, fordi ellers tror han at han ejer hele
usenet, især jura-gruppen.

(Joke on)
Bertel Lund Hansen´s ego har det tilfældes med en græsplæne, at de skal
begge to slås engang imellem og holdes nede, fordi ellers vokser de jo
begge helt op i himlen, billedligt talt.
(Joke off)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-04 19:53

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Iøvrigt er jeg sikker på at din definition på hvad "jura" er, er røv og
> nøgler... Det kan du kun give mig ret i... At kunne ordkløve og/eller
> fluekneppe som dig, er ikke nødvendigvis indbegrebet af hvad "jura" er.

Det er heller ikke det Bertel skriver.
At jura rummer en betydelig del ordkløveri er ikke det samme som at alt
ordkløveri er jura.

Hvis vi skal dreje den en tand hen mod mere etablerede juridiske termer, så
er ordkløveri, så vidt jeg har forstået, det jurister kalder 'at skelne'.

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-08-04 20:05

"per christoffersen" skrev 22.08.2004 20:52:

> [...]
> er ordkløveri, så vidt jeg har forstået, det jurister kalder 'at skelne'.

Man kan vist ikke samle det i et enkelt ord, men det er rigtigt at folk der
ikke normalt arbejder med jura ofte har svært ved at skelne mellem retlige
forskelligheder. Hvad angår ordet ordkløveri, så foretrækker jeg at lægge
vægt at jura ofte kræver en højere grad af sproglig præcision end der
anvendes i daglig tale.

/kristian
@warszawa

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-04 20:14

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD4EBAEA.313A%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
> forskelligheder. Hvad angår ordet ordkløveri, så foretrækker jeg at lægge
> vægt at jura ofte kræver en højere grad af sproglig præcision end der

Tak for den fine præcisering, som også i sin egen praksis tydeliggør den
iboende mening

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 22:38

På ejendommeligvis fremsatte Bertel Lund Hansen følgende påstand:

> Jura er ordkløveri. Hvis det generer dig, er du i den forkerte
> gruppe.

Hvad ved en forhenværende folkeskolelærer og arbejdsløs datamatiker om
det?

Kunne du ikke oplyse lidt om din juridiske baggrund og erfaring, siden
du kan udtale dig så skråsikkert?

Claus

Fra : Tony

Dato : 22-08-04 16:12

> Hvad ved en forhenværende folkeskolelærer og arbejdsløs datamatiker om
> det?
>
> Kunne du ikke oplyse lidt om din juridiske baggrund og erfaring, siden
> du kan udtale dig så skråsikkert?

Hvis du kunne tænke dig at lære Bertel at kende, hvorfor så ikke byde
ham ind på en kop kaffe?

Jeg tror det skal være Gevalia.

Tony

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 20-08-04 14:46

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det synes jeg også er et godt spørgsmål.
> Hvis målet er klart er der måske en anden vej uden om problemet.

Det der er formålet med kun salg til private er at jeg vil sælge et produkt,
som allerede er godt etableret på marked. Men specielt i B2B.
Salget til private er en aftale mellem producenten og mig, for at undgå at
jeg kommer i priskrig med deres allerede eksisterende kunder.
Hvis jeg kommer i priskrig med deres eksisterende kunder, som alle handler
B2B, vil producenten ikke sælge til mig / oprette mig som ny forhandler, med
den begrundelse at de har afdækket Danmark med forhandler.
Så for at afprøve mit koncept, vil jeg i starten koncentrere mig omkring
private, senere vil jeg selvfølgelig gerne gå på jagt efter konkurneterne
til det produkt jeg vil sælge. ( også B2B, hvis det bliver muligt )

Priserne på produktet bliver i en sådan prisgruppe at man skal være en ret
stor kunde før man kan opnå de samme priser, tilgengæld bliver sortimentet
ret begrænset.

Hele ideen er, at jeg med producentens godkendelse, køber det gennem en
virksomhed som allerede forhandler dette produkt, med det for øje at blive
danmarks største kunde hos producenten og ad den vej opnå en meget god
indkøbspris.

Jeg kan ikke lige komme på andre ting der er væsentlige, men hvis i savner
nogle oplysninger, vil jeg gerne uddybe disse

Et tillægs spørgsmål, kan jeg begrænse en internet butik til et bestemt
område?, evt kun salg på fyn?
Forestiller mig at levering er inclusive i prisen på "fyn" men uden for fyn
bliver der lagt porto og eksp. gebyr på.

mvh
Henrik

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-08-04 18:16

On Fri, 20 Aug 2004 15:46:12 +0200, "Henrik \(4000\)" <Not@not.not>
wrote:

> [...]
>stor kunde før man kan opnå de samme priser, tilgengæld bliver sortimentet

I så fald vil du jo ikke have noget problem.
Så længe dine priser er højere end det vil koste en virksomhed at
handle hos en anden leverandør vil denne virksomhed jo ikke handle hos
dig. Og hvis de alligevel gør det, så kan de i hvert fald ikke påstås
at du indleder en priskrig.

/Knud

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 20-08-04 18:44

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> handle hos en anden leverandør vil denne virksomhed jo ikke handle hos
> dig. Og hvis de alligevel gør det, så kan de i hvert fald ikke påstås

Det er ikke lige det jeg mener, der ligger sådan nogle ca. aftaler i B2B
salget

(Rabatsatserne er fiktive)
Virksomhed med 1-5 ansatte 15 %
Virksomhed med 6-20 ansatte 18 %
Virksomhed med 21-50 ansatte 23 %
Virksomhed med 51-150 ansatte 28 % med mulighed for større rabat hvis de
køber mede end 20 af gangen.
Virksomhed med 151 + ansatte 33 % med mulighed for større rabat hvis de
køber mede end 20 af gangen.

Jeg vil tilbyde det samme produkt til private med 25-28% i rabat, kommer til
at så som tilbud, med vejl pris som normal udsalgs pris.

Det jeg vil undgå er at firma a køber 4 stk til sin virksomhed, hvor han har
en aftale at han kan handle dem hos mig til 25% hvor han "kun" er berettiget
til 18%, og i den forbindelse bruge mig til direkte at presse sin
leverandør. Køber han dem derimod som privat person er det ok med mig og
producenten, for der kan de sige til den anden leverandør at produktet ikke
er solgt direkte til frmaet og så har de deres ryg fri over for deres
kunder, lidt lige som når man paralel importere et eller andet og impotøren
med ro i sjælen kan sige at tingene ikke kodmmer fra ham.

mvh
HEnrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-04 22:34

På ejendommeligvis fremsatte Henrik (4000) følgende påstand:

> [...]
> Intet salg til private.
>
> Den tekst er jo ikke til at misforstå, men må jeg gøre det samme?

Hvorfor vil du absolut afskære dig selv fra et mersalg?

En af årsagerne til, at der er forskellige firmaer, der har den
politik er, at når de sælger til private, så er der tale om
forbrugerkøb og dermed er der forskellige potentielle problemer
forbundet med salget. Samtidig skal de have differeentierede priser.

Claus

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 18:36

"Henrik (4000)" skrev 20.08.2004 11:54:

> Kan jeg åben en butik hvor jeg udelukkende vil lave salg til private?
> Er der en forskel om det er en butik eller en internetbutik ?

Nej, hvis du driver detailhandel, skal du også sælge til virksomheder der
ønsker at købe:
Markedsføringsloven
"§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et
antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke
nægtes salg til bestemte aftagere.[...]"

En lille uddybning fra Karnovs noter: "Forretningen er forpligtet til at
sælge op til hele lageret til en hvilken som helst interessent, herunder
også en konkurrent."

/kristian
@warszawa

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-08-04 21:17

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke
> nægtes salg til bestemte aftagere.[...]"

Jeg ved ikke, om det er brugbart for spørgeren, men Bilka har jo fået
medhold i, at man gerne må sælge ét stk. med rabat og derefter kræve
fuld pris for de følgende varer.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-08-04 21:26

On Fri, 20 Aug 2004 22:17:29 +0200 Jonathan Stein wrote:

> Jeg ved ikke, om det er brugbart for spørgeren, men Bilka har jo fået
> medhold i, at man gerne må sælge ét stk. med rabat og derefter kræve
> fuld pris for de følgende varer.

SVJV er det fordi man i Bilka blot kan gå flere gange i gennem
kasselinjen. Tilsvarende ville man altså skulle kunne bestille varen 4
gange hos spørgeren.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 20-08-04 23:59

> SVJV er det fordi man i Bilka blot kan gå flere gange i gennem
> kasselinjen. Tilsvarende ville man altså skulle kunne bestille varen 4
> gange hos spørgeren.

Det vil sige at jeg kan bruge "bilka" metoden, er der nogen krav om
hvorlænge der må gå mellem hver transaktion pr kunde?

Tænker på at man bestiller 9 gange, men der leveres kun en pr. dag!
Er det lovligt?

MVH
Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-08-04 11:24

Anders Bo Rasmussen wrote:

> SVJV er det fordi man i Bilka blot kan gå flere gange i gennem
> kasselinjen.

Sådan kan man i praksis omgå Bilkas regler som privat-person, men det
bliver stadig ikke rentabelt at købe tre paller øl på den måde.
Jeg har ikke læst dommen, så jeg ved ikke, om den lægger vægt på, at
man skal kunne opnå rabat for hvert køb, hvis man laver en række køb
efter hinanden.

Er der nogen med adgang til dommen, der kan belyse dette?

Bilka kan jo i praksis ikke kontrollere, om man tager alle åbne
kasser på stribe, men spørgeren vil givet nemt kunne se, om samme firma
handler flere gange i træk.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-08-04 11:54

"Jonathan Stein" skrev 21.08.2004 12:23:

> [...]
> efter hinanden.
>
> Er der nogen med adgang til dommen, der kan belyse dette?

Jeg klipper lige de væsentligste passager af rettens begrundelse ind her
(fra UfR):

"4 medlemmer af retten [...] finder at bestemmelsen i markedsføringslovens §
7, stk. 1, efter sin ordlyd og efter sit begrænsede formål ikke kan antages
at omfatte den af Bilka anvendte markedsføring med prisnedsættelse alene på
de første to enheder af den pågældende vare. [...] Der må i den forbindelse
lægges vægt på at begrænsningen i adgangen til erhvervelse af mere end to
kasser Tuborg Julebryg til 94,95 kr. pr. kasse alene gælder det pågældende
køb. Der er således intet til hinder for at kunden ved flere indkøb skaffer
sig et i princippet ubegrænset antal varer."

....så ja - det er det lagt vægt på.

/kristian
@warszawa

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 21-08-04 00:05

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD4C030B.2B2F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
>
> En lille uddybning fra Karnovs noter: "Forretningen er forpligtet til at
> sælge op til hele lageret til en hvilken som helst interessent, herunder

Hvad er det så for en lov der gør at virksomheder kan sige at de ikke vil
handle med private?

Evt. Metro, Carl F, HMC-ERhverv og jeg kunne sikkert finde mange flere.
og hvad med lærenes indkøbscentral?, er det fordi det er en forening?

Kan jeg så ikke lave en forening hvor private kan melde sig ind?, men ikke
virksomheder?

MVH
Henrik
-- Som bare skal have det skråt ud i pap--

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-08-04 00:15

"Henrik (4000)" skrev 21.08.2004 1:05:

> Hvad er det så for en lov der gør at virksomheder kan sige at de ikke vil
> handle med private?

Det følger jo sådan set modsætningsvis af samme bestemmelse - fordi den kun
gælder for detailhandel (altså handel rettet mod forbrugere). Mig bekendt
har engroshandel ikke noget særskilt lovgrundlag i den henseende (og behøver
det heller ikke).

> [...]
> og hvad med lærenes indkøbscentral?, er det fordi det er en forening?
>
> Kan jeg så ikke lave en forening hvor private kan melde sig ind?, men ikke

Tjah, jeg går ud fra at LIC er en forening, som kun tilbyder medlemmerne
visse fordele - bl.a. at handle i deres butik.

Hvis du vil oprette en forening med det ene formål at undgå
markedsføringsloven, så vil det nok blive betragtet som omgåelse.

/kristian
@warszawa

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-08-04 00:31

On Sat, 21 Aug 2004 01:14:37 +0200 Kristian Storgaard wrote:

> Tjah, jeg går ud fra at LIC er en forening, som kun tilbyder medlemmerne
> visse fordele - bl.a. at handle i deres butik.

Hvorfor gælder reglen om at man ikke må nægte salg til bestemte aftagere
ikke for LIC?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-04 19:21

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 21 Aug 2004 01:14:37 +0200 Kristian Storgaard wrote:
> Hvorfor gælder reglen om at man ikke må nægte salg til bestemte aftagere
> ikke for LIC?

Fordi de ikke bedriver detailhandel såmænd...

/Per

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-08-04 22:33

On Sat, 21 Aug 2004 20:20:38 +0200 per christoffersen wrote:

> Fordi de ikke bedriver detailhandel såmænd...

Hvad er detailhandel? Og hvorfor er LIC ikke en detailhandel?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-08-04 10:34

On Sat, 21 Aug 2004 23:32:43 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Hvad er detailhandel? Og hvorfor er LIC ikke en detailhandel?

Detailhandel er når man sælger til forbrugere.

LIC er en forkortelse for Lærernes IndkøbsForening. Foreningen har til
formål at foretage indkøb på vegne af medlemmerne for at kunne opnå
favorable priser for disse medlemmer. Altså "indkøbe på vegne af" ikke
"at sælge til" selv om grænsen vel nok er hårfin.
(Om det er formuleret lige på den måde ved jeg ikke, men meningen er
god nok)

/Knud