Politi - Ransagning af bil
Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 04:00

Hvordan er regler for dette ?

Jeg er her i nat blevet stoppet 2 gange 1. gang i Vejle hvor vi (havde 3
fulde kammerater med) hvor vi får hele turen jeg får bla lov til at blæse
de andre bliver visiteret og fame om de ikke også gennemroder bilen alt
tasker osv bliver lagt ud på pakeringspladsen

Samme historie gentager sig da jeg kommer til Kolding igen dennegang alene
Stoppe puste selv om jeg fortalte dem at den og den betjent havde ser mig
puste for under en time siden
Puster bliver visiteret også gennemroder de bilen igen

Mit spørgsmål er så må de virkelig det eller kan jeg klage over det eller
noget ?
For det kan sku da ikke passe at man skal hives ind så tit bare fordi man er
25 og køre i en gammel spand

Elbarto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 07:28

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev:

> Mit spørgsmål er så må de virkelig det eller kan jeg klage over
> det eller noget ?

Du er formentligt blevet udsat for, at de regler om eftersøgning af
knive er blevet misbrugt som forventet.

Men ja politiet har fået lovhjemmel til helt vilkårlige ransagninger og
visitationer uden en forudgående mistanke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-04 07:53

> [...]
>
> Men ja politiet har fået lovhjemmel til helt vilkårlige ransagninger og
> visitationer uden en forudgående mistanke.

Kilde?

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 08:01

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Kilde?

Politiloven.

http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=464850/

I forbindelse med festivalen i Skanderborg blev der bla. givet
tilladelse til visitationer i hele Skanderborgområdet selvom der ikke
forudgående har været problemer med knive i området, så kravet om
forudgående problemer er også blevet udhulet.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=188606

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-04 08:34

[klip]

?

> [...]
> forudgående har været problemer med knive i området, så kravet om
> forudgående problemer er også blevet udhulet.

LOL

/Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 08:46

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> ?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040044430-REGL

(§6)

Ja det er med at være vågen. Man kan ikke vende ryggen til bare et par
måneder, så er der straks vedtaget en ny lov...

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 19-08-04 09:21

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040044430-REGL
>
> (§6)

Igen er pressen lidt for hurtig ude med en forkert fortolkning ....

> Ja det er med at være vågen. Man kan ikke vende ryggen til bare et par
> måneder, så er der straks vedtaget en ny lov...

Hvis det kan gøre det ....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens

Dato : 19-08-04 11:59

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Igen er pressen lidt for hurtig ude med en forkert fortolkning ....

Jeg er nok lidt tungnem; men hvad er det pressen har været hurtig til at
fortolke?

Er der nogen, der har et bud på hjemmel til den i første indlæg
beskrevne ransagning?
--

Jens F

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-08-04 08:19

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
>
> Men ja politiet har fået lovhjemmel til helt vilkårlige ransagninger og
> visitationer uden en forudgående mistanke.

Hej

Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget, men det er vel ikke ulovligt
at have knive i bilen, selvom om de er ulovlige at bære på offentlige
steder?
Jeg har ofte en kniv med mig i forbindelse med mine fritidsaktiviteter
og går ofte med en kniv i bæltet, men hvis jeg skal færdes på offentlige
steder, så lægger jeg kniven i bilen når jeg går, da den ikke er lovlig
da bladet kan låses. Hvis politiet stopper mig og finder kniven i bilen,
så kan jeg vel ikke straffes, kan jeg?
Jeg har da også for det meste en dolk liggende i bilen som bruges til
mange ting.

mvh
Ole-J

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 13:07

> Igen er pressen lidt for hurtig ude med en forkert fortolkning

Er de? Sammenhold det med, hvad der er sket i praksis. Så har pressen
ramt uhyggeligt tæt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 13:09

> ?

Ja politiloven. Det er en ny lov, der er vedtaget med virkning fra og
med august.

> LOL

Hvad griner du dog af? Og hvorfor fjernede du min henvisning?
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=188606

Fremover bedes du citere mine indlæg korrekt eller helt lade være med
at citere dem.

Dine personlige holdninger du har givet udtryk for her i tråden er i
øvrigt ikke synderligt interessante. Tag hellere udgangspunkt i fakta.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 13:09

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev:

> Jo, det kan han godt, men at der skulle være tale om
> visitation/ransagning jf. "politiloven" er ikke særlig
> sandsynligt. At politiloven blev bragt på bane var formentligt
> blot fordi Morten Bjergstrøm så en mulighed for at kritisere
> politiet i almindelighed og "politiloven" i særdeleshed...

Der er ikke andet grundlag for en visitation og ransagning som den
beskrevne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 22:04

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er ikke andet grundlag for en visitation og ransagning som den
> beskrevne.

Du aner da ikke, hvad politiet har fået af anmeldelser.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:43

> LOL

Den der ler sidst ler bedst:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2571332/

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 15:24

[klip]

> Den der ler sidst ler bedst:
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2571332/

Hvad er problemet? Ud over dine politiske indlæg?

Politiet indrømmer en fejl - det er da begyndelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:48

> Du aner da ikke, hvad politiet har fået af anmeldelser.

Læs du nu din retsplejelov. Der kan *IKKE* visiteres uden sigtelse
eller samtykke medmindre den nye politilov er blevet misbrugt som vi
allerede har set i Skanderborg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-08-04 09:09

Morten Bjergstrøm wrote:

> Læs du nu din retsplejelov.

ROFL

Grundlaget for visitationen/ransagningen er i orden - at de så ikke sigter
personen (hvis det ikke er sket), er selvfølgelig en fejl.

> Der kan *IKKE* visiteres uden sigtelse
> eller samtykke medmindre den nye politilov er blevet misbrugt som vi
> allerede har set i Skanderborg.

Når nu du er så klog, så må du lige forklare, hvilke paragraffer der giver
politiet mulighed for at visitere en mistænkt, hvis der gives samtykke.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 09:13

> ROFL

Det var dog utroligt sørgeligt.

Jeg er egentligt modstander af offentlige ploinks men

*PLOINK*

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 20-08-04 09:20

"Morten Bjergstrøm" skrev

> Jeg er egentligt modstander af offentlige ploinks

Og med god grund, de er tåbelige og fortæller mere om ploinkeren end om den
ploinkede.
Men jeg kan godt se problemet,
man ønsker at ignorere nogen, men tænk nu hvis han ikke opdager det, det
ville være ærgeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 15:25

[klip]

> Det var dog utroligt sørgeligt.
>
> Jeg er egentligt modstander af offentlige ploinks men
>
> *PLOINK*

Har du endnu ikke fattet, at den eneste jurist i denne NG som for alvor kan
straffeprocessen er Reino?

Ærlig talt......

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 09:26

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

[klip]

> ROFL

Jeg sidder også med en kæmpegriner. Det sjovt så nemt det er at kritisere
politiet når man ikke kender sagens omstændigheder set fra politiets
side.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 18:42

"Peter" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvad er problemet? Ud over dine politiske indlæg?

Du skal nok undlade at kommentere hvorvidt andre er ontopic eller
offtopic dine egne indlæg taget i betragtning.

> Politiet indrømmer en fejl - det er da begyndelse.

Indrømmer en fejl? Hvor?

"Politimesteren siger, at der i hans beslutning er tale om en sproglig
unøjagtighed."

Det kan vist ikke betegnes som indrømmelse af en fejl uanset, hvordan
den end vendes og drejes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 19:02

[klip]

> Du skal nok undlade at kommentere hvorvidt andre er ontopic eller
> offtopic dine egne indlæg taget i betragtning.

Vi kan vel blive enige om, at vi alene drøfter jura i dette forum, ikk?

> [...]
> unøjagtighed."
>
> Det kan vist ikke betegnes som indrømmelse af en fejl uanset, hvordan

Jeg ser det som en erkendelse af en fejl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-08-04 19:06

Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Jeg ser det som en erkendelse af en fejl.

Han indrømmer vel kun en [lille bitte] fejl i den sproglige formulering
(han skulle have sagt "Samsø" og ikke "Samsø og Roskilde"), ikke en fejl
i beslutningen om at foretage ransagninger på festivallen?

--
Jesper Lund

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-08-04 09:31

§ 6. På steder, hvor der efter lov om våben og eksplosivstoffer § 4, stk.
1, gælder forbud mod at besidde eller bære knive m.v., kan politiet
besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande,
herunder køretøjer, med henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller
bærer våben, jf. stk. 2.
Stk. 2. Besigtigelse og undersøgelse som nævnt i stk. 1 kan ske, hvis der
er grund til det med henblik på at forebygge, at nogen foretager strafbare
handlinger, som indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd.
Stk. 3. Beslutning om besigtigelse og undersøgelse efter stk. 1 træffes af
politimesteren (politidirektøren) eller den, som denne bemyndiger hertil.
Beslutningen skal være skriftlig og indeholde en begrundelse og en
angivelse af det sted og tidsrum, som beslutningen gælder for.

Kan han ikke kontakte politimesteren - eller mestrene - og få oplyst, om
der foreligger en skriftelig begrundelse?

Hilsen Sverre.

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 10:12

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 10:27

> [...]
> bane var formentligt blot fordi Morten Bjergstrøm så en mulighed for at
> kritisere politiet i almindelighed og "politiloven" i særdeleshed...

Hvilket andet grundlag har politiet for en visitation/ransagning da?

Hvis jeg lige erindrer korrekt, så skal man være sigtet for at politiet kan
gennemføre visitationer, og med rimelig grund mistænkt for en forbrydelse
for at de kan gennemføre ransagninger.

/Per

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 10:41

Per Christoffersen wrote:

> Hvilket andet grundlag har politiet for en visitation/ransagning da?

Retsplejelovens § 792a, stk. 1. og § 794, stk. 1.

--
Reino

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 10:52

> Retsplejelovens § 792a, stk. 1. og § 794, stk. 1.

Jaa...

Står der ikke i de paragraffer de betingelser, som jeg nævnte i mit indlæg?

Og på lidt mere gyngende grund:
synes betingelserne at være opfyldt, hvis undersøgelserne er foretaget som
beskrevet i det oprindelige indlæg?

(Jeg er klar over, at der er mange uoplyste punkter, men ligefrem en
sigtelse og en rimeligt begrundet mistanke to gange på en nat?)

/Per

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 11:02

Per Christoffersen wrote:

> Jaa...
>
> Står der ikke i de paragraffer de betingelser, som jeg nævnte i mit
> indlæg?

Nogle af dem. Du spurgte og jeg svarede...

> Og på lidt mere gyngende grund:
> synes betingelserne at være opfyldt, hvis undersøgelserne er
> foretaget som beskrevet i det oprindelige indlæg?

Det har vi jo ikke skyggen af chancen for at vide. Vi aner jo ikke i hvilken
anledning de er blevet stoppet eller om der er nogle anmeldelser, hvor
bilen/personerne kunne svare til et signalement.

--
Reino

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 11:15

Ifølge betjentren blev vi stoppet fordi vi slingrede påstod de ihvrtfald
Men fra Kolding havn og mod Vejle lå der en touraeg 3 Cm fra min kofanger
ikke underligt man slingre lidt
Iøvrigt samme bil som har anmeldt os

Elbarto

Fra : Christian

Dato : 19-08-04 12:08

On Thu, 19 Aug 2004 12:14:57 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

>Iøvrigt samme bil som har anmeldt os

Aha. Se det var jo en rimelig vigtig information, at der foreligger
en anmeldelse.

/Christian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 12:15

"Christian" <christian@fabel.dk.nospam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Aha. Se det var jo en rimelig vigtig information, at der foreligger
> en anmeldelse.

Er vi ovre i chikanekørsel her..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-04 13:22

"Bjørn Jørvad" wrote

> Er vi ovre i chikanekørsel her..?

Vil jeg tro - men ikke som du tror

- Peter

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 14:18

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Bjørn Jørvad" wrote

> Vil jeg tro - men ikke som du tror
>
> - Peter

Det viser sig nu det var en vagt der fulgte efter os han mente vi havde
lavet unoder nede på havnen ... Vil ikk lige kalde det unoder at stå at
pisse op af en flok paller

Han var så fulgt efter os da han mente føren havde drukket ihvertfald hvad
polisen sagde

Han lå max en bil længde bag ved os ude på motorvejen uanset og jeg hævede
eller sænkede hastigheden Sågar da jeg lade mig mellem 2 lastbiler lod han
sig så falde tilbage igen og vente på at jeg overhalede igen

Han fulgte os fra Kolding havn til Vejlenord hvor politiet over tog og de
tændte blinket umiddelbart før statoil hvor jeg så holder ind

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 14:36

> [...]

> jeg hævede eller sænkede hastigheden Sågar da jeg lade mig mellem
> 2 lastbiler lod han sig så falde tilbage igen og vente på at jeg

Så har vagten overtrådt Færdselsloven ganske alvorligt. Derudover kan
man stille stort spørgsmålstegn ved, hvad der skulle give vagten lov
til at foretage en sådan eftersætning af et andet køretøj.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-08-04 14:55

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...] Derudover kan
> man stille stort spørgsmålstegn ved, hvad der skulle give vagten lov
> til at foretage en sådan eftersætning af et andet køretøj.

Han må da køre hvor han vil?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-04 15:24

"Christian Andersen" wrote

> Han må da køre hvor han vil?

Nope, han skal overholde færdselsloven

- Peter

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-08-04 15:43

Peter Lykkegaard wrote:

> Nope, han skal overholde færdselsloven

Ok, så prøv den her: Han må da køre hvor han vil, så længe han overholder
færdselsloven?

Bare svar ja eller nej.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 16:44

Christian Andersen <5oyh8a102@sneakemail.com> skrev:

> Han må da køre hvor han vil?

Nej da.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-08-04 16:59

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej da.

Kan du ikke lige forklare hvorfor du ikke mener at en person må køre hvor
han vil? (og vi antager lige at vi mener kørsel på offentlig vej).

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Troja

Dato : 19-08-04 23:29

Christian Andersen wrote:
> Kan du ikke lige forklare hvorfor du ikke mener at en person må køre
> hvor han vil? (og vi antager lige at vi mener kørsel på offentlig
> vej).

Den forklaring vil jeg oxo godt se

Fra : Troja

Dato : 19-08-04 23:32

Morten Bjergstrøm wrote:
> Derudover kan
> man stille stort spørgsmålstegn ved, hvad der skulle give vagten lov
> til at foretage en sådan eftersætning af et andet køretøj.

Har du aldrig kørt efter samme køretøj over en længere strækning, hvis ja er
det jo oxo en ulovlig handling, lige som det er en ulovlig handling hvis et
vidne eftersætter ved feks. røverier og lign. !?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:45

"Troja" <hotSLETTES@SLETTEScool.dk> skrev:

> lige som det er en
> ulovlig handling hvis et vidne eftersætter ved feks. røverier og
> lign. !?

Et vidne må ikke eftersætte en mistænkt ved røverier. Civil
udrykningskørsel gælder udelukkende sygetransport.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren

Dato : 20-08-04 08:37

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> "Troja" <hotSLETTES@SLETTEScool.dk> skrev:
> Et vidne må ikke eftersætte en mistænkt ved røverier. Civil
> udrykningskørsel gælder udelukkende sygetransport.

Selvfølgelig må et vidne det, så længe vidnet ikke overtræder færdelsloven.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 18:19

"Morten Bjergstrøm" skrev 20.08.2004 8:44:

> Et vidne må ikke eftersætte en mistænkt ved røverier.

Hvorfor ikke?

> Civil
> udrykningskørsel gælder udelukkende sygetransport.

For det første er der ingen der har snakket om udrykningskørsel. For det
andet er nødret ikke begrænset til sygetransport.

/kristian

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 16:15

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han fulgte os fra Kolding havn til Vejlenord hvor politiet over tog og de
> tændte blinket umiddelbart før statoil hvor jeg så holder ind

Skriv en klage til politimesteren over uberettiget visitation/ransagning.
Betjentene skal naturligvis foretage en eller anden form for vurdering af
sagen, inden de griber til så vidtgående indgreb som visitation og
ransagning. Visitation kan feks. kun foregå hvis man er sigtet, så sigtelsen
skal tilkendegives for jer inden visitationen.

Uberettiget sigtelse og visitation har en fast erstatningstakst, - der er jo
ikke første gang den slags er sket...

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 16:17

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Uberettiget sigtelse og visitation har en fast erstatningstakst, - der er
jo
> ikke første gang den slags er sket...

Hvad er taksten for at stå og pisse (op ad andres ejendom) i fuld
offentlighed..?

Hr. Bjørn

Fra : JBH

Dato : 19-08-04 16:29

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> jo
>
> Hvad er taksten for at stå og pisse (op ad andres ejendom) i fuld

En bøde på 500kr. (pr. næse) for at forstyrre den offentlige ro og orden
eller for gadeuorden.

Hvis de har færdes på et havneområde kan de have overtrådt andre love da der
er i forbindelse med terrorsikring nu er adgang forbudt for uvedkommende til
mange havneområder.

mvh
JBH

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 16:43

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
der
> er i forbindelse med terrorsikring nu er adgang forbudt for uvedkommende

Der vel også tale om blufærdighedskrænkelse..?

Hr. Bjørn

Fra : JBH

Dato : 19-08-04 17:47

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> der
> til
>
> Der vel også tale om blufærdighedskrænkelse..?

Det afhænger vel af hvor meget man kan se , men bøden på 500kr gives
typisk til folk som pisser i gågaden lørdag aften.

mvh
JBH

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 20:33

> Det afhænger vel af hvor meget man kan se , men bøden på 500kr gives
> typisk til folk som pisser i gågaden lørdag aften.

Kunne I evt. blive enige om der er tale om
blufærdighedskrænkelse/forstyrrelse af den offentlige ro og orden, eller
færden på forbudt sted?

De to udelukker jo ligesom hinanden ikke?

/Per

Fra : JBH

Dato : 19-08-04 22:04

> [...]
> færden på forbudt sted?
>
> De to udelukker jo ligesom hinanden ikke?

Kald det hvad du vil... Det er en "dummebøde" for ikke at opføre sig
ordentligt.

JBH

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 20:31

> [...]
>
> KLIP

> jo
>
> Hvad er taksten for at stå og pisse (op ad andres ejendom) i fuld

Jeg ved det ikke, og det kommer sådan set heller ikke det aspekt af sagen
ved, som vi diskuterer her.
Jeg kan til gengæld ganske klart sige, at der næppe findes nogen der vil
postulere at den overtrædelse, du åbenbart er særligt interesseret i,
berettiger til så vidtgående efterforskningstrin, som de pågældende personer
har været udsat for.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 20:40

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved det ikke, og det kommer sådan set heller ikke det aspekt af sagen
> ved, som vi diskuterer her.

Nå.

> [...]
> postulere at den overtrædelse, du åbenbart er særligt interesseret i,
> berettiger til så vidtgående efterforskningstrin, som de pågældende

Jow da, de burde sgú også have været tvunget til at vaske deres
hænder.....og have haft en "røvfuld".

Gad vide hvad "drengene" ville have sagt til en gut, der pissede op af
potten = Sierra eller sågar deres MC for slet ikke at tale om indkørslen til
parcelhuset.

Hr. Bjørn

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 20:55

> Gad vide hvad "drengene" ville have sagt til en gut, der pissede op af
> potten = Sierra eller sågar deres MC for slet ikke at tale om indkørslen
til
> parcelhuset.

De kunne jo have fulgt efter ham, og tilkaldt politiet, der så kunne give
ham en endefuld, og gennemrode hans ting.
Panserne kunne så komme tilbage senere på natten og gentage spøgen.
Så kan han lære det!

Og mens han ligger på sit ensomme kammer, med gloende balder og udsigt til
alle sine ejendele i en bunke, kan han så drømme sig tilbage til Irak før
Saddam Hussein, hvor man dog i det mindste skulle mene noget suspekt, eller
desertere fra hæren før noget i den stil ville komme på tale.
Men svunde tider kommer aldrig tilbage, så det bliver naturligvis ved
drømmen...

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 20:54

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Jeg håber for dig, du aldrig på nogen måde skal have brug for politiet.

Hr. Bjørn

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 21:08

> [...]
>
> KLIP
>
> Jeg håber for dig, du aldrig på nogen måde skal have brug for politiet.

Jeg forstå ikke hvorfor politiet som sådan skal blandes ind i denne
diskussion.
Det har ikke været på tale før.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 21:14

> [...]
KLIP

> Jeg forstå ikke hvorfor politiet som sådan skal blandes ind i denne

Jeg hælder nu mere til, vi ikke har fået hele historien med samtlige
hændelser, der fører til at en vagt "eftersætter" og holder kontakt til
politiet som sluttelig tager over.

Men nogen ligefrem kløjes i det for at miskreditere....jura eller jura ikke.

Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-04 08:30

> Men nogen ligefrem kløjes i det for at miskreditere....jura eller jura
ikke.

Nej da (ikke hvis det er mig du hentyder til)
Jeg forholder mig bare til de foreliggende oplysninger.

Og jeg forholder mig til juraen, og ikke alle mulige personlige meninger om
hvordan unge mennesker bør afrettes.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-04 10:31

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej da (ikke hvis det er mig du hentyder til)
> Jeg forholder mig bare til de foreliggende oplysninger.

Da de i tråden løbende ændres, er din undskyldning, ja, undskyldning,
elendig.

> Og jeg forholder mig til juraen, og ikke alle mulige personlige meninger
om
> hvordan unge mennesker bør afrettes.

Du forholder dig til det at vinden blæser og det endda fra alle retninger.

Det kan du sgútte "leve af" ...... ret længe i hvert fald.

Hr. Bjørn

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 10:41

> [...]

> Du forholder dig til det at vinden blæser og det endda fra alle retninger.
>
> Det kan du sgútte "leve af" ...... ret længe i hvert fald.

JO DA! Enten hvis man er vindmølleejer eller advokat for en vindmølleejer!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-04 10:40

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> JO DA! Enten hvis man er vindmølleejer eller advokat for en vindmølleejer!

Rene Ord For Lommepengene..

Skal vi kor istemme Admiralens vise...

Hr. Bjørn

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 12:01

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Skal vi kor istemme Admiralens vise...

Da helst a la Ørkenens Sønner :))

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-08-04 14:16

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da helst a la Ørkenens Sønner :))

LOL

http://www.fissefissefezfez.dk/Sangene/stormsang/admiralensvise.html

Hr. Bjørn

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 15:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> LOL
>
> http://www.fissefissefezfez.dk/Sangene/stormsang/admiralensvise.html

Jep!

(husk kodeordet et kummefryser) - for kendere

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Troja

Dato : 19-08-04 23:34

per christoffersen wrote:
> vil postulere at den overtrædelse, du åbenbart er særligt
> interesseret i, berettiger til så vidtgående efterforskningstrin, som
> de pågældende personer har været udsat for.

Hvis personerne bare ved politiets tilstedeværelse får en adfærd der vækker
mistanke om noget er galt, så jo...

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 22:15

per christoffersen wrote:

> Skriv en klage til politimesteren over uberettiget
> visitation/ransagning.

Som ikke vil føre til noget som helst. Politiet har fået en anmeldelse, og
den reagerer de ud fra.

> Betjentene skal naturligvis foretage en eller
> anden form for vurdering af sagen, inden de griber til så vidtgående
> indgreb som visitation og ransagning.

Det har de selvfølgelig også gjort.

> Uberettiget sigtelse og visitation har en fast erstatningstakst, -
> der er jo ikke første gang den slags er sket...

Man får ingen erstatning for uberettiget sigtelse, og som udgangspunkt
udbetales der ikke erstatning for kortvarige resultatløse visitationer og
ditto ransagninger.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:47

> Som ikke vil føre til noget som helst.

Visitation uden sigtelse? Det er enddog en meget alvorlig sag.

> Politiet har fået en
> anmeldelse, og den reagerer de ud fra.

Og?

> Man får ingen erstatning for uberettiget sigtelse, og som
> udgangspunkt udbetales der ikke erstatning for kortvarige
> resultatløse visitationer og ditto ransagninger.

Men holder den når det kommer til stykket?

Jeg er i øvrigt imponeret over dit kritikløse forsvar af politiet som
du gang på gang fremsætter her i gruppen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 15:28

[klip]

> Jeg er i øvrigt imponeret over dit kritikløse forsvar af politiet som
> du gang på gang fremsætter her i gruppen.

Personlige holdninger er off topic - tilsvarende politiske indlæg. Prøv at
huske det.

Kritik at afvendelsen af gældende ret hører ikke til i dette forum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jens.

Dato : 21-08-04 10:40

Peter wrote:
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Personlige holdninger er off topic - tilsvarende politiske indlæg.
> Prøv at huske det.

husk det selv bare 2 minutter.

--
Jens.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-08-04 08:40

> Man får ingen erstatning for uberettiget sigtelse, og som udgangspunkt
> udbetales der ikke erstatning for kortvarige resultatløse visitationer og
> ditto ransagninger.

Kortvarigt er defineret som under 10 minutter.
(http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_1-2003_erstatningsmedd.pdf)

Over dette tidsrum følges taksterne for anholdelse, dvs. 1900 DKK for op til
fem timer.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 11:22

> [...]

> anledning de er blevet stoppet eller om der er nogle anmeldelser, hvor
> bilen/personerne kunne svare til et signalement.

Der kunne da sagtens være kommet et tip om Palme-morderen eller lignende...

Spøg til side. Jeg kan ikke se noget underligt i, at beskrivelsen af
Elbartos oplysninger umiddelbart får nogle alarmklokker til at ringe, hvis
man er kritisk indstillet overfor Politiloven (hvad Morten jo ikke er ene
om...).

/Per

Fra : alexbo

Dato : 19-08-04 10:09

"Elbarto" skrev

> For det kan sku da ikke passe at man skal hives ind så tit bare fordi man
er
> 25 og køre i en gammel spand

Næh,
for at tage det sidste først, skriver du ikke noget om at bilen blev
undersøgt for fejl,
så det med den gamle spand er nok ikke aktuelt.

Men 4 unge mennesker i bil midt om natten.
Tja, hvor tit læser man ikke om grimme ulykker netop med den sammensætning,
så at du bliver stoppet og spritkontrolleret, er vel fornuftigt nok.
Mange af disse ulykker ville jo ikke være sket, hvis de pågældende var
blevet stoppet inden.
Og hvor mange der er undgået netop ved at de blev stoppet inden, ved vi
heller ikke.

Gennemrodningen er noget helt andet, egentligt mærkeligt at du ikke spørger
betjentene om hvad de roder efter, og med hvilken begrundelse, så havde du
nok fået et bedre svar end her i NG'en.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-08-04 10:30

> Mit spørgsmål er så må de virkelig det eller kan jeg klage over det eller
> noget ?

De må, hvis du har givet dem tilladelse til det. Gjorde du det?

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 11:16

> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
>
> De må, hvis du har givet dem tilladelse til det. Gjorde du det?

nopes .. betjenten spurte om der var låst op det sagde jeg ja til gav ham
ikke lov at kikke i den

Elbarto

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 11:12

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er så må de virkelig det eller kan jeg klage over det eller
> noget ?

Du kan klage, i første omgang til politimesteren.
Han vil så formodentlig oplyse om hvilket retsgrundlag betjentene har
anvendt for deres visitation/ransagning.

Det kan du jo så fortælle her i gruppen.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 12:13

> [...]

KLIP

> For det kan sku da ikke passe at man skal hives ind så tit bare fordi man

Det er ikke årsagen.

Du køber/læser vel VAF..??

Vi hærges i øjeblikket af en tyvebande, der bryder biler op og stjæler
radioer mv.

Jeg er sikker på, tyvebanden ikke består af 4 halvgamle gutter på mellem 40
og 80 år.

Hr. Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 12:36

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Du køber/læser vel VAF..??

Jeg gør ikke, - jeg formoder det er en lokalavis.

> Vi hærges i øjeblikket af en tyvebande, der bryder biler op og stjæler
> radioer mv.

Det i sig selv berettiger da ikke til en total undersøgelse af en tilfældig
bil.
Der skal være en konkret mistanke mod en person, for at anvende RPL §794
('rimelig grund').

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 15:56

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg gør ikke, - jeg formoder det er en lokalavis.

Indlæggeren har gjort rede for hans bosted (før).

Læser du ikke lokalavisen eller hører VLR (lokalradioen) er man noget ladt
alene.

Nå, disse mennesker vågner også brat, når "ulykkerne" rammer dem selv.

Mærkværdigvis får "*tonen*" også en lyd...

> [...]
tilfældig
> bil.
> Der skal være en konkret mistanke mod en person, for at anvende RPL §794

Det er der vel også, når politiet foretager denne.

Hvad de begrunder med 'rimelig grund', kommer vel ikke "delinkventen" ved (i
første omgang)...?

Hr. Bjørn

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 13:29

> [...]
> radioer mv.
>
> Jeg er sikker på, tyvebanden ikke består af 4 halvgamle gutter på mellem

Tro mig det er ikke en gammel 1.6er sierra de laver sådan noget i

Elbarto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 15:51

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tro mig det er ikke en gammel 1.6er sierra de laver sådan noget i

Det skal du nu ikke sige.

Det behøver ikke være polakker *hver* eneste gang...

Hr. Bjørn

Fra : BB

Dato : 19-08-04 16:01

Du må jo på en eller anden måde have gjort dig bemærket, når man kan være så
'heldig' 2 gange at møde politiet under de omstændingheder.
Naturligvis kan du ikke klage - ja det kan du godt, men får ikke noget ud af
det. Politiet udfører jo blot deres arbejde.

BB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 16:46

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev:

> [...]
> kan være så 'heldig' 2 gange at møde politiet under de
> omstændingheder. Naturligvis kan du ikke klage - ja det kan du

Nej som sagen er beskrevet her er politiet gået udover deres
beføjelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : BB

Dato : 19-08-04 18:00

> Nej som sagen er beskrevet her er politiet gået udover deres
> beføjelser.

Hvor skulle det fremgå ? Hvis de unger viser mistænkelig adfærd er det da
både politiets ret og pligt at undersøge det.
Enhver kan jo påstå at undersøgelsen allerede er foretaget en time
tidligere - så hvorfor skulle den anden patrulje dog tage hensyn til den
latterlige påstand.

Kære politi - bare gå i aktion, når der foregår noget kriminelt eller det
ser ud som om.

BB

Fra : Per

Dato : 19-08-04 19:57

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> latterlige påstand.
>
> Kære politi - bare gå i aktion, når der foregår noget kriminelt eller det
---

Det gør vi skam også!

Der er intet galt i det politiet har gjort.

Der foreligger en anmeldelse fra en vagtmand.

Og så foretager politiet en "kategori 2" ransagning - dvs. ransagning af
andre genstande samt lokaliteter uden for husrum. jf. Rpl. § 793, stk. , nr.
2. Hvilket betyder haver, halvtage, ULÅSTE BILER, carporte, ulåste tasker og
kufferte mv.

De formelle krav er opfyldt jf. Rpl. § 794, stk. 1 - de er med rimelig grund
mistænkte for overtrædelse af en offenlig påtalt sag og det er af væsentlig
betydning for efterforskningen ( at lede efter koster)

Det der kan diskuteres og det kan det altid - det er om hvorvidt der er hold
i anmeldelsen. Her har vi endda en vagtmand der følger efter de unge
mennesker formentlig samtidig med at han har tlf. kontakt med politiet.

Så hr. Bjergstøm mfl. politiet har bare passet deres arbejde.

Og i øvrigt er der vel ingen politifolk der gider at rende rundt og visitere
og ransage for sjovt!
Der er der heller ikke nogen kassedamer der slår varer ind på kasseapperatet
for sjov skyld, ej heller er der malere der maler en væg for sjov!!

Så jeg mener at al den kritik om politloven mv. er lidt for langt ude.

Mvh. Per!

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 20:41

> [...]
nr.
> 2. Hvilket betyder haver, halvtage, ULÅSTE BILER, carporte, ulåste tasker

Du glemmer vist visitationen.
Den må man da ikke foretage uden en sigtelse, vel?

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-08-04 22:41

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Nej som sagen er beskrevet her er politiet gået udover deres
> beføjelser.

Men sagen er tydeligvis ikke fuldt beskrevet - der er jo efterhånden
dukket forskellige ting op, f.eks. at det var en vagt der kørte
bagved dem.
Hvis der f.eks. har været indbrud på havnen og vagten har set dem
køre derfra er det *meget* normalt at han følger efter og samtidig
tilkalder politiet der som regel er på vej med det samme. Det kan
også forklare gennemrodningen af bilen - de undersøgte måske om der
lå tyvekoster i bilen.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 20:22

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev:

> Hvor skulle det fremgå ?

Normalt skal der være en konkret mistanke for at ransage og visitere og
ydermere skal der sigtes før en person kan visiteres. (Vi ser lige bort
fra den nye politilov)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JBH

Dato : 19-08-04 21:59

> Normalt skal der være en konkret mistanke for at ransage og visitere og
> ydermere skal der sigtes før en person kan visiteres. (Vi ser lige bort
> fra den nye politilov)

Øhh.. Ser bort fra.. ? Det er da svært, hvis det er den lov som er brugt..

Hvis en privatbilist ringer til politiet og anmelder at bilen foran ham
"slingrer", er de ikke sene til at få sendt en vogn afsted med en
spritballon.
Så mon ikke det at en vagtmand anmelder til politiet at have set 4 unge
mennesker rende rundt i et havneområde midt om natten, er nok til at
politiet gerne lige vil snakke med dem samt lige undersøge deres bil for
tyvekoster, uden de i øvrigt er sigtet for noget.

mvh
JBH

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-08-04 22:37

JBH wrote:

> Øhh.. Ser bort fra.. ? Det er da svært, hvis det er den lov som er
> brugt..

Det er ikke den lov, der er brugt.

--
Reino

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-04 09:18

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Normalt skal der være en konkret mistanke for at ransage og visitere og
> ydermere skal der sigtes før en person kan visiteres.

Mht. visitationen, så er der mulighed for i retsplejeloven at visitere
personer, som ikke er sigtede eller bliver sigtede efter visitationen,
jf. RPL § § 792d

§ 792d. Legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, er ikke
omfattet af reglerne i dette kapitel, såfremt den pågældende meddeler
samtykke til indgrebet. Samtykket skal så vidt muligt være skriftligt. I
øvrigt må legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, kun
foretages efter reglerne i stk. 2 og 4.
Stk. 2. Legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning, herunder
optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemet og visitation af
tøj, kan foretages over for en person, der ikke er sigtet, såfremt

1) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og

2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen. 3213)

Stk. 3. Afgørelse om legemsbesigtigelse efter stk. 2 træffes af retten
ved kendelse. Bestemmelserne i § 792 c, stk. 2, 2. og 3. pkt., samt stk.
3 og stk. 4, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse. I stedet for
direkte gennemtvingelse kan de i § 178 nævnte tvangsmidler anvendes til
gennemførelse af legemsbesigtigelsen.

Stk. 4. Under efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar tilknytning
til udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse eller fremsættelse af
trussel herom samt i andre efterforskningssituationer, hvor der er
begrundet mistanke om, at nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben, kan politiet foretage visitation af tøjet hos alle personer, der
træffes på stedet, med henblik på at finde våben.

Mht. til stk. 2 bemærkes dens henvisninger til § 792 c, stk. 3, der
medfører, at der også her gælder en "hvis øjemedet forspildes" regel.
Hvis visitationen er sket i medfør af stk. 4, så kan vi iøvrigt helt
undvære retskendelse.

/Rune Wold

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-08-04 09:30

Rune Wold wrote:

> Mht. visitationen, så er der mulighed for i retsplejeloven at visitere
> personer, som ikke er sigtede eller bliver sigtede efter visitationen,
> jf. RPL § § 792d

§ 792d kan ikke anvendes overfor mistænkte personer, idet paragraffen retter
sig mod ofre. Det fremgår af Rigsadvokatens informationsskrivelse 15/1993.

Hvis politiet vil visitere en mistænkt *skal* han sigtes inden indgrebet.

--
Reino

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-04 11:26

Reino Andersen wrote:

[klip]

> § 792d kan ikke anvendes overfor mistænkte personer, idet paragraffen retter
> sig mod ofre. Det fremgår af Rigsadvokatens informationsskrivelse 15/1993.

Så synes jeg du burde læse bestemmelsens stk. 4, der klart vedrører
andre end ofre, som ikke umiddelbart opfylder nogen mistankekrav.

[klip]

> Hvis politiet vil visitere en mistænkt *skal* han sigtes inden indgrebet.

Ikke efter ordlyden af stk. 4. Og jeg tvivler på, at den referede
informationsskrivelse retter sig mod denne bestemmelse.

/Rune Wold

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-08-04 23:27

Rune Wold wrote:

> Så synes jeg du burde læse bestemmelsens stk. 4, der klart vedrører
> andre end ofre, som ikke umiddelbart opfylder nogen mistankekrav.

Korrekt, men du snakkede jo også om stk. 2 og øjemedets forspildelse.

> Ikke efter ordlyden af stk. 4. Og jeg tvivler på, at den referede
> informationsskrivelse retter sig mod denne bestemmelse.

Korrekt - den retter sig mod stk. 1-3.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 20:30

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

> Der er intet galt i det politiet har gjort.

Dvs. du mener, at visitation uden sigtelse eller samtykke er i orden?

> [...]

> jf. Rpl. § 793, stk. , nr. 2. Hvilket betyder haver, halvtage,
> ULÅSTE BILER, carporte, ulåste tasker og kufferte mv.

Lad os nu lige tage det hele med:

§ 794. Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
mistænkt har rådighed over, må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse,
der er undergivet offentlig påtale, og

2) ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.

Stk. 2. Ved ransagning af de i § 793, stk. 1, nr. 1, nævnte arter
kræves tillige, enten at sagen angår en lovovertrædelse, der efter
loven kan medføre frihedsstraf, eller at der er bestemte grunde til at
antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan
findes ved ransagningen.

Stk. 3. Findes der under ransagningen hos en mistænkt skriftlige
meddelelser eller lignende, som hidrører fra en person, der efter
reglerne i § 170 er udelukket fra at afgive forklaring som vidne i
sagen, må der ikke foretages ransagning heraf. Det samme gælder
materiale, som hidrører fra en person, der er omfattet af § 172, når
materialet indeholder oplysninger, som den pågældende efter § 172 er
fritaget for at afgive forklaring om som vidne i sagen.

> [...]
> der er hold i anmeldelsen. Her har vi endda en vagtmand der følger
> efter de unge mennesker formentlig samtidig med at han har tlf.

Og hvad hjemler, at vagtmanden bliver politiets forlængede arm. Hvilken
hjemmel har politiet til at give privatpersoner "lov" til at eftersætte
mistænkte?

> Så hr. Bjergstøm mfl. politiet har bare passet deres arbejde.

Ikke i følge det oplyste.

> Så jeg mener at al den kritik om politloven mv. er lidt for langt
> ude.

Men det er den ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-08-04 21:01

Morten Bjergstrøm wrote:

> Dvs. du mener, at visitation uden sigtelse eller samtykke er i orden?

> Og?

Jeg syntes at vi alle skulle skrive et takke-brev til politiet fordi de
i denne sag har gjort deres arbejde. Hvis ikke de måtte gøre den slags,
ville de jo aldrig opklare noget som helst.

-snip-

> Men det er den ikke.

Jo, for hvordan har du så tænkt dig at politiet skal opklare
forbrydelser og pågribe folk med ulovlige våben hvis ikke de må gøre
noget som helst ved en anmeldelse?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 19-08-04 21:11

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes at vi alle skulle skrive et takke-brev til politiet fordi de
> i denne sag har gjort deres arbejde. Hvis ikke de måtte gøre den slags,
> ville de jo aldrig opklare noget som helst.

De opklarede jo heller ikke noget som helst i denne sag...

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-04 21:15

per christoffersen wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> De opklarede jo heller ikke noget som helst i denne sag...

Think you da lige a little bit about! De har fået mindst én anmeldelse
og derfor kunne de godt have fundet noget i den bil!

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-04 19:05

> Think you da lige a little bit about! De har fået mindst én anmeldelse
> og derfor kunne de godt have fundet noget i den bil!

Ja, det kunne de måske godt.
Men de gjorde ikke.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-08-04 20:37

per christoffersen wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Ja, det kunne de måske godt.
> Men de gjorde ikke.

Og det kan du ikke vide på forhånd!

Det er sgu´ let nok at spille bagklog, men ikke særligt seriøst når man
diskuterer om det er iorden at politiet reagerer som de gør...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Per

Dato : 19-08-04 21:07

> Dvs. du mener, at visitation uden sigtelse eller samtykke er i orden?

--

Nej man skal selvfølgelig sigtes for at kunne visiteres, med mindre §792 d,
stk. 2, men det har vel næppe relevans her - det er vi helt enige om,

> Og?

= mistanke grundlaget er i orden. (hvis han har afviget ordentlig
vidneforklaring/anmeldelse)

> [...]
> loven kan medføre frihedsstraf, eller at der er bestemte grunde til at
> antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan

-Stk 2 skal ikke tages i betragning, da den ikke gælder for ulåste biler,
skure osv.

> [...]
>
> Og hvad hjemler, at vagtmanden bliver politiets forlængede arm. Hvilken
> hjemmel har politiet til at give privatpersoner "lov" til at eftersætte

Nu ved vi jo ikke præcist hvordan han har eftersat den formastelige bil, men
helt langt ude kan der da være tale om nødret og privat udrykningskørsel.

Jeg mener fortsat ikke at der er noget "ulovligt" i ransagningen.

Kunne være spændende at høre om en evt. erstatning til den uheldige!

Mvh. Per!

Fra : BB

Dato : 19-08-04 22:21

Hold nu op med alle de stk'er (og stumper). Politiet har et stykke arbejde
som skal udføres - det kan ikke undgå at genere uskyldige ind i mellem - det
er bare bad luck.

BB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-08-04 22:44

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Og hvad hjemler, at vagtmanden bliver politiets forlængede arm.
> Hvilken hjemmel har politiet til at give privatpersoner "lov"
> til at eftersætte mistænkte?

Du skal nok nærmere spørge hvilken lov der forbyder vagten at
tilkalde politiet når han møder noget han finder mistænkeligt - og
hvilken lov der forbyder ham at følge efter en mistænkt.

Fra : Troja

Dato : 19-08-04 23:43

Morten Bjergstrøm wrote:
> Dvs. du mener, at visitation uden sigtelse eller samtykke er i orden?

Du aner vist ikke meget til det virkelige liv, hvis du viste hvor mange
visitationer der bliver foretaget dagligt helt uden at føre til noget, så
tror jeg du ville sluge din mus og falde ned af stolen.

De er i deres fulde ret til at visitere folk med mistænkelig adfærd, senest
i dag blev en visiteret i kbh. alene på baggrund af at han udviste
mistænkelig adfærd... og tænk sig de fandt en 9mm og manden bar skudsikker,
men hvordan kan politiet dog tillade sig at visitere uden at den mistænkte
giver lov, ja fy de overskrider deres beføjelser konstant de jyder

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-08-04 21:15

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

> Nu ved vi jo ikke præcist hvordan han har eftersat den
> formastelige bil, men helt langt ude kan der da være tale om
> nødret og privat udrykningskørsel.

Gælder kun ved sygetransport, hvilket der bestemt ikke er tale om i
dette tilfælde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-08-04 22:29

"Morten Bjergstrøm" skrev 19.08.2004 22:14:

> Gælder kun ved sygetransport, hvilket der bestemt ikke er tale om i
> dette tilfælde.

Nødret er nødret, og er ikke begrænset til "sygetransport". Det kan bestemt
diskuteres om der skulle foreligge en nødretssituation, men det er ikke bare
fordi det ikke er sygetransport.

Men i øvrigt har jeg meget svært ved at se, hvad det ulovlige skulle være i
at følge efter en anden bil på offentlig vej, hvis færdselsloven i øvrigt
overholdes.

/kristian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:50

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev:

> Hold nu op med alle de stk'er (og stumper).

Nej jeg vil da ej.

> Politiet har et stykke
> arbejde som skal udføres - det kan ikke undgå at genere uskyldige
> ind i mellem - det er bare bad luck.

Politiet skal overholde dansk lovgivning selvom de gang på gang
offentligt giver udtryk for, at de mener, at loven ikke gælder for dem.
Den seneste og mest kendte af disse tilfælde er de hætteklædte betjente
under EU-topmødet hvis forsvar går ud på, at hætteforbudet ikke gælder
politiet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-04 21:18

Morten Bjergstrøm wrote:
-snip-
> [...]
> Den seneste og mest kendte af disse tilfælde er de hætteklædte betjente
> under EU-topmødet hvis forsvar går ud på, at hætteforbudet ikke gælder

De (politiet) må *virkeligt* ved en eller anden lejlighed have pisset på
dig, siden du er så sur på dem. Hvad de egentligt gjort dig eller evt.
dine nærmeste? Visiteret dem???

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Elbarto

Dato : 20-08-04 23:33

> [...]
>
> De (politiet) må *virkeligt* ved en eller anden lejlighed have pisset på
> dig, siden du er så sur på dem. Hvad de egentligt gjort dig eller evt.

Bare måde også to vogne alle ud af bilen osv på en tankstation de var jo
helt oppe på 180 at køre man skulle tror at de havde fået tip om at der lå
1½ ton narko i bagagerummet
Jeg blev sat ind bag i hundevognen med en F****** køter lige i nakken
Derfor blev jeg temlig pissed på dem

Elbarto

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-08-04 20:40

Elbarto wrote:
-snip-
> [...]
> helt oppe på 180 at køre man skulle tror at de havde fået tip om at der lå

Tjaah, men respekt for at de gør deres arbejde og modvirker kriminalitet
og ingen kunne på forhånd afvise at dig og vennerne f.eks. er
narkohandlere før de har undersøgt sagen. Prøv at tænk på at de sku´ nok
ikke har noget *personligt* imod dig og vennerne, når de blot udfører
deres arbejde og modvirker evt. kriminelle aktiviteter på anmodning fra
anmelder.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:51

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Du skal nok nærmere spørge hvilken lov der forbyder vagten at
> tilkalde politiet når han møder noget han finder mistænkeligt

Falsk anmeldelse er strafbart. Og det er tilladt politiet at tænke og
at man på baggrund af så løst et grundlag går til yderligere som
ransagning og visitation er yders tvivlsomt.

> - og
> hvilken lov der forbyder ham at følge efter en mistænkt.

Privat udrykningskørsel er kun lovligt til sygetransport.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren

Dato : 20-08-04 08:49

> Falsk anmeldelse er strafbart. Og det er tilladt politiet at tænke og
> at man på baggrund af så løst et grundlag går til yderligere som
> ransagning og visitation er yders tvivlsomt.

Hvorfra ved du at vagten har indgivet falsk anmeldelse (kræver at du ved
hvad han har anmeldt dem for udover at tisse i et havneområde) ? At politiet
så efter din mening ikke tænker selv, gør ikke vagtens telefonopkald til en
falsk anmeldelse.

> Privat udrykningskørsel er kun lovligt til sygetransport.

Hvor finder du det ? Det er en nødret, der ikke kun er begrænset til
sygetransport.

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-04 16:36

> [...]

> tænke og at man på baggrund af så løst et grundlag går til
> yderligere som ransagning og visitation er yders tvivlsomt.

Der er da forskel på at anmelde en forbrydelse og så at ringe til POs
vagthavende og sige "der står tre mistænkelige mennesker på havnen,
vi har lige haft en tyverialarm 50m derfra" - når det er en vægter
der siger sådan så kører politiet som regel derud og undersøger sagen
og det er ikke unormalt at vægteren følger efter dem. Der er ingen
anmeldelse for noget som helst - blot oplysning til politiet.
Det er noget der sker ofte, visse erhverv - specielt inden for
sikkerhed og overvågning - giver ofte oplysninger om forskellige ting
videre til PO som så vurderer om de vil bruge det til noget. Der
foreligger ingen anmeldelser for der er ikke noget at anmelde!

> Privat udrykningskørsel er kun lovligt til sygetransport.

Der er ikke tale om udrykningskørsel når man blot følger efter en
anden bil og iøvrigt overholder færdselsloven.

Fra : Troja

Dato : 20-08-04 17:23

Morten Bjergstrøm wrote:
> Falsk anmeldelse er strafbart. Og det er tilladt politiet at tænke og
> at man på baggrund af så løst et grundlag går til yderligere som
> ransagning og visitation er yders tvivlsomt.

Du er jo helt væk fra vinduet... i onsdags var der en der ringede og
anmeldte en mand, det blot fordi denne mand udviste for anmelderen en
mistænkelig adfærd... mener du så her at politiet ikke har lov til at
visitere ?

Det viste sig efter visitation af manden, at han bar skudsikker vest + en
9mm. skarpladt pistol, men han går vel fri og de 2 betjente bliver vel
sigtede for magt misbrug m.m.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:56

> [...]
> mange visitationer der bliver foretaget dagligt helt uden at føre
> til noget, så tror jeg du ville sluge din mus og falde ned af

Nu stopper alle fortalerne for politiet handlinger op edngang. Der kan
IKKE lovligt visiteres uden sigtelse eller samtykke. Det er ganske
enkelt. Vi har så fået politiloven, der ikke hører hjemme i et såkaldt
retssamfund, der giver hjemmel til grundløse visitationer. En lov der
allerede er blevet misbrugt:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2571332/

> De er i deres fulde ret til at visitere folk med mistænkelig
> adfærd,

Nej nej og atter nej. Stop det gætteri.

Jeg vil i øvrigt opfordre en del af deltagerne i denne tråd grundigt at
overveje hvem der har dokumentationen på sin side. Det er ved at
udvikle sig til et meget alvorligt problem, at en lille skare af denne
gruppes deltagere ødelægger gruppen ved gang på gang at skrive mod
simple fakta som vi bla. ser her i tråden med, at noget så banalt som
Retsplejelovens regler om visitationer bliver underkendt af bla. dig og
Reino.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-08-04 09:21

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nu stopper alle fortalerne for politiet handlinger op edngang. Der kan
> IKKE lovligt visiteres uden sigtelse eller samtykke. Det er ganske
> enkelt.

Men åbenbart mere besværligt end at du har forstået det.

> Vi har så fået politiloven, der ikke hører hjemme i et såkaldt
> retssamfund, der giver hjemmel til grundløse visitationer.

Hold den slags i dk.politik.

> [...]
> simple fakta som vi bla. ser her i tråden med, at noget så banalt som
> Retsplejelovens regler om visitationer bliver underkendt af bla. dig

LOL

Vis mig det sted, hvor jeg har skrevet, at man kan visitere uden sigtelse.

--
Reino

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-04 21:25

Morten Bjergstrøm wrote:
-snip-

> [...]
> simple fakta som vi bla. ser her i tråden med, at noget så banalt som
> Retsplejelovens regler om visitationer bliver underkendt af bla. dig og

Øv, nu kan jeg altså ikke holde det inde længere...
Jeg beklager, men jeg forsøgte at holde det inde i mig selv...

LOL

Hvis politiets muligheder var så restriktive som du åbenbart tror at
loven i dag er skruet sammen, så ville vi sgu´ have et lortesamfund
bestående af en endnu flere idioter der render rundt med knive, pistoler
og tilbyder folk stoffer.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 07:57

> Det er ikke den lov, der er brugt.

Det aner du absolut intet om! I henhold til retsplejeloven kan der ikke
på det forhåndeværende grundlag visiteres så såfremt du mener, at det
er i henhold til retsplejeloven, der er blevet visiteret så har
betjentene handlet klart ulovligt og skal straffes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-04 09:34

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> skrev:

> Mht. visitationen, så er der mulighed for i retsplejeloven at
> visitere personer, som ikke er sigtede eller bliver sigtede efter
> visitationen, jf. RPL § § 792d

Jeg har flere gange skrevet sigtelse eller samtykke - du fandt så et
indlæg hvor jeg havde glemt at få begge dele med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 20-08-04 11:45

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Jeg har flere gange skrevet sigtelse eller samtykke - du fandt så et
> indlæg hvor jeg havde glemt at få begge dele med.

Nej nej, så udspekuleret er jeg ikke. I stk. 4 kræves hverken samtykke
eller sigtelse. Det kræver blot, at der er begrundet mistanke om, at
mindst én i en gruppe skjuler et våben. I så fald kan hele gruppen
visiteres.

/Rune Wold