Bertel Lund Hansen wrote:
> Forbrugerombudsmanden skriver på Net-tjek:
>
> ========
> I de tilfælde, hvor der er en mangel, og du bliver nødt til at
> sende varen til sælger for at få den repareret, er det sælger,
> der skal betale for transporten.
>
> Hvis du betaler for transporten til sælger, har du krav på at få
> refunderet dine udgifter i den forbindelse.
>
> Dette følger af købelovens § 79, der siger, at reparation skal
> ske uden omkostninger for forbrugeren.
> ========
Det lyder som en gammel tekst. I dag er det §78 stk. 4. Når det
handler om fjernsalg (som jeg går ud fra, når det står på "Net-tjek"),
er reglerne klare, da forarbejderne til loven specifikt nævner
forsendelsesomkostninger (som skal afholdes af sælger).
Ved handel i butik er det mit indtryk, at man tolker det at indlevere
mindre varer som en "ulempe" og ikke som en "udgift" - selv om man rent
faktisk har en udgift til transporten.
- Og her skal mangeludbedringen blot ske uden _væsentlig_ ulempe.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/