Spørgsmål vedr. ankesag
Fra : John Sahl

Dato : 18-08-04 07:49

Jeg poster dette på vegne af en ven, håber nogen kan hjælpe.

Hejsa

Jeg håber lidt at der sidder nogle kloge hoveder herinde...

Lidt forhistorie...:
Der blev for ca 2½ mdr. afgivet dom mod en mand som har udnyttet
en pige seksuelt fra hun var 11-14 år...

Manden fik 2år i byretten og blev dømt til at betale ca 40.000 i
erstatning
til pigen (psykologregninger osv..) - derudover blev manden ført direkte
væk af politiet og er blevet varetægtsfængslet ind til at han havde
bestemt sig for om han ville anke sagen eller ej (det har man åbenbart
14 dage til???)

Nå, vi får at vide at sagen er anket og den skal gå videre i landsretten
(hvilket er normalt når noget ankes...)

Vi har så gået og ventet på at vi skulle i landsretten d. 25/8-2004 men
modtager nu brev om at sagen skal gå om i byretten IGEN???

Kan det være rigtigt at man bare kan anke den og så prøve igen
ved samme domsstol??? (så kan man jo trække det ud i flere år???)

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig...!!

Mvh.

Jesper Jensen, som er GODT gal i skralden...

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-04 08:09

[klip]

> Kan det være rigtigt at man bare kan anke den og så prøve igen
> ved samme domsstol??? (så kan man jo trække det ud i flere år???)

Spørg advokaten, der har anket sagen. Eller retten. Vi andre kan kun gætte
på, hvorfor sagen skal gå om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : John Sahl

Dato : 18-08-04 08:31

Peter G C wrote:
> Spørg advokaten, der har anket sagen. Eller retten. Vi andre kan kun
> gætte på, hvorfor sagen skal gå om.

Du mener at sagen ligefrem skal gå om, vi taler jo om en ankesag?

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-04 10:37

> Du mener at sagen ligefrem skal gå om, vi taler jo om en ankesag?

Det fremstår som om sagen skal gå om..... Anker man ryger den til
Landsretten.

/Peter

Fra : Brian k

Dato : 18-08-04 13:25

Peter G C wrote:

> Det fremstår som om sagen skal gå om..... Anker man ryger den til
> Landsretten.

Hej

er det ikke sådan at Landsretten kan bestemme at sagen skal tilbagesendes
til fornyet prøvelse ved den ret som dommen er afsagt fra, derved er det
ikke en anke, blot at LR har konstateret mangler / uoverensstemmelser, som
byretten nu bliver pålagt at inddrage i deres dom.

Derved vil der stadig være anke mulighed til LR igen, efter at byretten har
afsagt sin dom (igen)

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-04 15:10

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> er det ikke sådan at Landsretten kan bestemme at sagen skal tilbagesendes
> til fornyet prøvelse ved den ret som dommen er afsagt fra,

Jo. Men vi kender jo ikke sagen.

> Derved vil der stadig være anke mulighed til LR igen, efter at byretten
har
> afsagt sin dom (igen)

Jep.

/Peter