Arv og bodeling ved seperation
Fra : Puk

Dato : 17-08-04 10:00

Hej alle sammen

Jeg forsøger at finde ud af reglerne omkring bodeling ved speration. På
www.familieadvokaten.dk har jeg læst følgende:

"Formuefællesskabet ophører ikke ved samlivsophævelsen, men først når der
foreligger en bevilling eller dom til separation eller skilsmisse. I skal
derfor dele den formue, I hver for sig har pr. bevillingens eller dommens
dato, medmindre I træffer aftale om at anvende en anden dato som
skæringsdag."

Jeg er i tvivl om sætningen "I skal derfor dele den formue, I hver for sig
har pr. bevillingens eller dommens dato...."

Hvornår HAR man en formue?

Eksempelvis i forbindelse med arv. En person dør, som man arver fra.
Personen dør INDEN der overhovedet er tale om seperation. I arven indgår en
bolig som deles mellem flere arvtagere. Arvtagerne bliver enige om at sælge
boligen. Denne sælges også inden der er tale om seperation eller
skilsmisse. Men pengene for salget af boligen udbetales ikke til arvtagerne
før EFTER der er bevilget seperation. Har man så formuen før eller efter
skæringsdatoen?
Jeg ville selv umiddelbart skyde på at det har man. Formuen er der jo, den
er der bare i mursten og boligen er overgået til arvtagernes navne. Salget
af boligen er blot ikke afsluttet.

Et andet eksempel kunne være i forhold til skat. Den ene part skal have
skat tilbage over 5 år. Dette bliver fastlagt INDEN der er tale om
skilsmisse eller seperation. Men det er ikke alle pengene som når at blive
udbetalt før seperationen bevilges.
Igen ville jeg tro, at blot det at man på papiret har pengene omend de ikke
er udbetalt betyder, at man anses for at have formuen.

Men jeg er altså i tvivl.

Kan nogen udrede det for mig?

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter

Dato : 19-08-04 19:28

"Puk" <NoSpam@thankyou.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om sætningen "I skal derfor dele den formue, I hver for sig
> har pr. bevillingens eller dommens dato...."

Ja det betyder at man bruger værdierne pr. separationsdatoen.

> [...]
arvtagerne
> før EFTER der er bevilget seperation. Har man så formuen før eller efter

Afgørende er om arven falder før eller efter separationsdagen. Ikke den
konkrete udbetalingsdato.

> [...]
den
> er der bare i mursten og boligen er overgået til arvtagernes navne.

Enig.

> [...]
> skat tilbage over 5 år. Dette bliver fastlagt INDEN der er tale om
> skilsmisse eller seperation. Men det er ikke alle pengene som når at

Det lyder meget tænkt.

> Igen ville jeg tro, at blot det at man på papiret har pengene omend de
ikke
> er udbetalt betyder, at man anses for at have formuen.

Det lyder vist rigtigt - jeg har dog lidt svært ved konkret at forstå dine
eksempler

/Peter

--
http://www.grauslund.com/