At blive jurist...
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 12:36

Hej.

Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.

Jeg har PT HG2 + salgsassisten uddannelse, som jeg ikke forventer kan bruges
til noget i denne sammenhæng.

1. Hvor lang tid tager det?
2. Jeg skal vel i gymnasie først så?
3. hvor foregår det?
4. Er der krav til gennemsnit fra gymnasie (hv is jeg skal det først)
5. Hvad gør man økonomisk. Jeg er PT på dagpenge og har ca 7500 udbetalt pr
mdr. Jeg har barn så en SU kan jo bestemt ikke gøre det. Hvad gør man så? Er
der noget der hedder "suplerende dagpenge" eller noget?

Det må da kunne gøres noget MHT til det økonomiske når jeg har barn osv -
eller er jeg henvist til at køre aviser samtidigt?

Fra : kni

Dato : 16-08-04 13:08

Ja du skal nok til at sælge nogle flere biler for at få økonomi i
uddannelsen men der er da kommet SU forbedringer når man er alene med
barn/børn.

kni

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 13:40

"kni" <kni@skjern-6900net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja du skal nok til at sælge nogle flere biler for at få økonomi i
> uddannelsen men der er da kommet SU forbedringer når man er alene med
> barn/børn.

Øv da... for jeg er ikke alene jo...! Så er det jo ganske enkelt umuligt.
Utroligt staten hellere vil have mig på dagpenge end at jeg laver noget...

Fra : Gevaldi

Dato : 16-08-04 13:46

Martin Nielsen / Fårevejle skriblede:

> Øv da... for jeg er ikke alene jo...! Så er det jo ganske
> enkelt umuligt. Utroligt staten hellere vil have mig på
> dagpenge end at jeg laver noget...

Har du glemt at fortælle myndighederne
at du er *kræmmer*

--
/Gevaldi

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 14:03

> Har du glemt at fortælle myndighederne
> at du er *kræmmer*

Hvad mener du??? ;)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-08-04 18:50

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:

> "kni" <kni@skjern-6900net.dk> skrev i en meddelelse

> Øv da... for jeg er ikke alene jo...! Så er det jo ganske enkelt umuligt.
> Utroligt staten hellere vil have mig på dagpenge end at jeg laver noget...

Såså, rolig nu. Du skal nok starte med at få dig det gymnasielle afsæt
der gør at du overhovedet kan blive optaget, og et fornuftigt
karaktergennemsnit er det ikke alle der får. Så kan du klynke bagefter,
hvis du kommer så langt at du overhovedet er berettiget til adgang på
studiet, men vi er faktisk mange herinde som er på SU og som har taget
det valg det er, at give afkald på dyrere lejlighed og en dyrere
livsstil...

Vil man nyde noget her i livet må man sgu´ også yde - du får ikke
tingene serveret på et sølvfad, hvis det er det du tror. SU-lån er
udmærket + et fritidsjob er vejen frem, hvis du virkeligt gerne vil det,
men det vil du jo nok ikke kan jeg høre, for du klynker jo allerede. Der
er mange andre end dig som godt tør tage springet fordi de kan se at der
en langsigtet gevinst at hente på trods af en studiegæld der vokser og
du er ikke dårligere stillet end alle andre studerende...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Nette

Dato : 16-08-04 21:09

"Martin Nielsen / Fårevejle"skrev

> Øv da... for jeg er ikke alene jo...! Så er det jo ganske enkelt umuligt.
> Utroligt staten hellere vil have mig på dagpenge end at jeg laver noget...

Ret OT for juragruppen, men alligevel.

Jo vel kan det lade sig gøre. Det har hundredevis af forældre gjort før dig.
Det handler blot om at sætte tæring efter næring.

Nette

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-08-04 13:31

Der står lidt her: http://www.r-u-e.dk/u-og-e/jurist.asp

> 5. Hvad gør man økonomisk. Jeg er PT på dagpenge og har ca 7500 udbetalt pr
> mdr. Jeg har barn så en SU kan jo bestemt ikke gøre det. Hvad gør man så? Er
> der noget der hedder "suplerende dagpenge" eller noget?

Mht. SU (og hvad du kan få når du har barn), kan du jo finde alt på
http://su.dk. Derudover ved jeg ikke hvad du kan få af støtte.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 13:49

" eller noget?

> Mht. SU (og hvad du kan få når du har barn), kan du jo finde alt på
> http://su.dk. Derudover ved jeg ikke hvad du kan få af støtte.

Jeg for MHT til SU får jeg jo nada så længe jeg ikke er enlig. Jeg kunne
seføli leje et værelse og flytte fra kæresten, men så er jeg jo lige
pludselig ikke forsørger mere........

Igen: utroligt at staten hellere vil have mig på dagpenge end at jeg laver
noget fornuftigt... kan dårligt klare mig på de 7500 jeg får nu, og en SU på
3-3500 er helt udelukket hvis det er alt hvad man ka få...

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-08-04 13:54

> [...]
> noget fornuftigt... kan dårligt klare mig på de 7500 jeg får nu, og en SU på
> 3-3500 er helt udelukket hvis det er alt hvad man ka få...

Jeps, men det er sikkert mere relevant i dk.politik, og har sikkert
været diskuteret adskillige gange... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : RH

Dato : 16-08-04 14:21

> [...]
> noget fornuftigt... kan dårligt klare mig på de 7500 jeg får nu, og en SU

> 3-3500 er helt udelukket hvis det er alt hvad man ka få...

En SU er nu på ca. 4500 kr og med almindelig fradrag får du ca. 4000 kr
udbetalt. Så er der SU-lån på ca. 2500 kr, og derudover har du mulighed for
at tage et studiejob. Hvilket betyder, at du i praktisk nemt kan "tjene"
flere penge, end du får på dagpenge nu. Jeg mener også, at der blev bestemt,
at studerende med børn (ikke enlige) ville få en lille forhøjelse af SU'en
på ca. 500 kr. Men det kan du som sagt læse nærmere om på www.su.dk

/Sanne

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 15:07

> [...]
bestemt,
> at studerende med børn (ikke enlige) ville få en lille forhøjelse af SU'en

Tjahh... men hvis jeg skal til at arbejde udover at køre 100 km hver vej til
skole hver dag og ende med en gigant-gæld... så blir det nok for stor en
mundfuld... men jeg må da lige tænke over det..... stå op kl 6, køre kl 7,
være hjemme 16-17, arbejde, og samtidigt have lille barn... hmmm.....dertil
kommer jo lektier....

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-08-04 15:18

> [...]
> være hjemme 16-17, arbejde, og samtidigt have lille barn... hmmm.....dertil

Nu kender jeg ikke det pågældende studie, men det er jo meget muligt at
man ikke behøver at møde op hver dag... Derudover kan man da stadig få
weekend-arbejde som jeg benyttede mig af da jeg studerede.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 15:22

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> mundfuld... men jeg må da lige tænke over det..... stå op kl 6, køre kl 7,
> være hjemme 16-17, arbejde, og samtidigt have lille barn...

Du misforstår.

Et universitetsstudium svarer nogenlunde til et fuldtidsjob, hvis man er
flittig - altså ca en 8 til 16 job, og det er inkl. forberdelse (eller
lektier om du vil).

Men det er nok ikke noget for dig, for det forudsætter mest af alt flid og
du klynker jo allerede så du bør måske nok finde noget andet.

Eller kan du klare provokationen og tage springet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 15:33

> Du misforstår.

Gør jeg....?

> Et universitetsstudium svarer nogenlunde til et fuldtidsjob, hvis man er
> flittig - altså ca en 8 til 16 job, og det er inkl. forberdelse (eller
> lektier om du vil).

Hmmm....

> Men det er nok ikke noget for dig, for det forudsætter mest af alt flid og
> du klynker jo allerede så du bør måske nok finde noget andet.

Nej klynker ikke...

> Eller kan du klare provokationen og tage springet?

Vi må se ;)

Fra : KE

Dato : 16-08-04 16:48

> Et universitetsstudium svarer nogenlunde til et fuldtidsjob, hvis man er
> flittig - altså ca en 8 til 16 job, og det er inkl. forberdelse (eller
> lektier om du vil).

Med afspadsering i sommerferien?

/KE

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 17:26

"KE" <kimkoruperiksen[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Med afspadsering i sommerferien?

Ah ja - det opvejes så af "overarbejde" i eksamensperioden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Padre

Dato : 16-08-04 20:56

Peter G C wrote:
> Ah ja - det opvejes så af "overarbejde" i eksamensperioden.

For slet ikke at tale om, at man tager et fuldtidsjob (eller to) i
sommerferierne for at få råd til en enkelt øl til al bogstøvet

--
Padre
(som i 2 år havde 2 jobs á 16 timer, et á 8 timer og et jurastudium)

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-08-04 17:36

KE wrote:
> Med afspadsering i sommerferien?

Nej, i sommerferien læser man næste års pensum for at forberede sig...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 15:22

Fra : kni

Dato : 16-08-04 15:34

Martin Nielsen, Fårevejle skrev:

> Hej.
>
> Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.

Hvis man søger under Martin - Fårevejle så får man nogle advarsler om
mandens handler, er det derfor du ønsker at blive jurist?

kni

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 16-08-04 16:43

Martin Nielsen / Fårevejle skrev sålydende:

> Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.

Hvorfor? Har du gjort det op med dig selv?

Hvis du ikke brænder voldsomt for projektet, er drevet af en ubændig
trang til at beskæftige dig med juraen og har en kolossal lyst til de
jobs, som jurister varetager (jobs, ikke lønnen), skal du glemme det.
Mådeligt interesserede jurister bliver mådelige jurister og dem er der
ikke mange fremtidsmuligheder for.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 17:27

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4120d5fd$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

[klip]

> Hvorfor? Har du gjort det op med dig selv?

Behøver man tænke så meget?

> [...]
> jobs, som jurister varetager (jobs, ikke lønnen), skal du glemme det.
> Mådeligt interesserede jurister bliver mådelige jurister og dem er der

Enig. Men man kan fange interessen undervejs - det gjorde jeg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-08-04 17:35

Hugo Østergaard-Andersen wrote:
> Hvis du ikke brænder voldsomt for projektet, er drevet af en ubændig
> trang til at beskæftige dig med juraen og har en kolossal lyst til de
> jobs, som jurister varetager (jobs, ikke lønnen), skal du glemme det.

Jeg tvivler på at størstedelen af de studerende der tager en
videregående uddannelse opfylder disse kriterier.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 16-08-04 18:09

Preben Mikael Bohn skrev sålydende:

> Jeg tvivler på at størstedelen af de studerende der tager en
> videregående uddannelse opfylder disse kriterier.

Det har du sikkert ret i, men der er altså også en meget stor gruppe
jurister, som ikke får jobs, i hvert fald ikke i deres fag.

høa

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 18:47

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

> Det har du sikkert ret i, men der er altså også en meget stor gruppe
> jurister, som ikke får jobs, i hvert fald ikke i deres fag.

Hvordan definerer du et "job uden for faget" for jurister? Jeg går ud
fra at "inden for faget" inkluderer mere end de klassiske områder som
advokatbranchen og justitsministeriet?

--
Jesper Lund

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 16-08-04 19:28

Jesper Lund skrev sålydende:

> Hvordan definerer du et "job uden for faget" for jurister? Jeg går ud
> fra at "inden for faget" inkluderer mere end de klassiske områder som
> advokatbranchen og justitsministeriet?

Nej men fx et tilfælde, jeg for nylig har set, hvor en jurist tog en
kontoruddannelse for at få et job i det offentlige, kalder jeg ikke
inden for branchen.

høa

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 19:18

> [...]

> trang til at beskæftige dig med juraen og har en kolossal lyst til
> de jobs, som jurister varetager (jobs, ikke lønnen), skal du glemme

Gælder den kommentar dybest set ikke alle fagområder, og ikke blot jura?
Selvfølgelig bør man overveje hvorfor det lige skal være jura, og ikke
f.eks. økonomi (eller noget helt tredje), men jeg synes at det er
overdrevent at sige det kun skal være lysten til jobindholdet, ikke
lønnen. Der er ingen tvivl om at dagligdagen altid bliver meget nemmere
hvis der er en interesse for faget, men udsigten til en fornuftig
indkomst kan også være en effektiv motivationsfaktor for nogle personer.
Jeg vil gætte på at en del gymniasieelever i 3g studerer lønstatistikker
for forskellige brancher, eller ser dem refereret i avisernes årlige
uddannelsestillæg.

> Mådeligt interesserede jurister bliver mådelige jurister og
> dem er der ikke mange fremtidsmuligheder for.

Det er vel også at generalisere lige lovligt meget. I alle brancher er
der vel personer som dybest set er mere interesseret i deres personlige
økonomiske udbytte end hvad de rent faktisk laver. Jeg synes ikke at det
er oplagt at denne gruppe klarer sig dårligere (mere "mådeligt") end dem
som brænder for faget.

--
Jesper Lund

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 16-08-04 19:27

Jesper Lund skrev sålydende:

> Gælder den kommentar dybest set ikke alle fagområder, og ikke blot
> jura?

Sikkert, men jura er den eneste uddannelse, jeg har og derfor kender til

> [...]
> studerer lønstatistikker for forskellige brancher, eller ser dem
> refereret i avisernes årlige uddannelsestillæg.

Så bør de også være opmærksom på, at det er de bedste og mest
engagerede, der når de bedste stillinger og de højeste lønninger.

> [...]
> synes ikke at det er oplagt at denne gruppe klarer sig dårligere
> (mere "mådeligt") end dem som brænder for faget.

Det har 33 år i branchen nu overbevist mig om.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 20:17

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4120fc62$0$73953$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Det har 33 år i branchen nu overbevist mig om.

Hvad har du beskæftiget dig med gennem årene?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 16-08-04 21:00

Peter G C skrev sålydende:
> "Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en

> Hvad har du beskæftiget dig med gennem årene?

Centraladministrationen.

høa

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 20:29

> Så bør de også være opmærksom på, at det er de bedste og mest
> engagerede, der når de bedste stillinger og de højeste lønninger.

Faglig dygtighed ("at blive de bedste") er sjældent noget som kommer af
sig selv. For mange er det resultatet af hårdt arbejde, og det hårde
arbejde kan være motiveret af interesse for faget eller af udsigten til
lønnen, når man engang er færdig med studiet. Det første er selvfølgelig
det sjoveste

En anden ting er at den jobmæssige succes i mange brancher er tæt
forbundet med viljen til at yde visse personlige ofre i form at en høj
arbejdstid. Jeg er ikke jurist, og måske er det mine dårlige fordomme
som jeg beskriver her, men med det forbehold, så er det mit indtryk at
jurister der går efter "de bedste stillinger" (som vel er
justitsministeriet eller de store advokatfirmaer afhængig af interesse?)
ofte kommer i den situation. Det samme gør økonomer (mit eget
fagområde). Nogle træffer måske det personlige valg, at det vil de ikke,
selv om de dermed afskærer sig fra de "bedste stillinger". Min pointe
med indlægget (og de forudgående i tråden) er at disse personer sagtens
kan være ekstremt fagligt dygtige og have stor interesse for faget,
incl. være mere fagligt dygtige og have større interesse end mange af
dem som "går linen ud". Omvendt vil der i sidstnævnte gruppe være nogle,
som i et vist omfang kan substituere faglig dygtighed og interesse med
endnu mere "slid".

--
Jesper Lund

Fra : Mette

Dato : 17-08-04 10:47

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> En anden ting er at den jobmæssige succes i mange brancher er tæt
> forbundet med viljen til at yde visse personlige ofre i form at en høj
> arbejdstid.

Det samme gælde rfor selve studiet. Jeg læser på universitetet og det er
klart dem, der lever og ånder for bøgerne, der scorer de fleste point. Andre
har truffet det valg, at de også vil leve mens de læser og må derfor "nøjes"
med middelkarakterer. De mest ambitiøse og, dem der har muligheden søger
også de rette studiejobs der baner vejen for dem. Jeg selv har ikke den
mulighed. Gud ved hvor jeg ender henne - jeg bliver vel vikar i
folkeskolen

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-04 20:16

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der er ingen tvivl om at dagligdagen altid bliver meget nemmere
> hvis der er en interesse for faget, men udsigten til en fornuftig
> indkomst kan også være en effektiv motivationsfaktor for nogle personer.

I længden bliver lønnen mindre væsentligt. Så jeg er helt enig med HØA her.

> Jeg vil gætte på at en del gymniasieelever i 3g studerer lønstatistikker
> for forskellige brancher, eller ser dem refereret i avisernes årlige
> uddannelsestillæg.

Dét har jeg aldrig hørt om...

> [...]
> økonomiske udbytte end hvad de rent faktisk laver. Jeg synes ikke at det
> er oplagt at denne gruppe klarer sig dårligere (mere "mådeligt") end dem

Jurister i det private arbejder ofte meget - gider man ikke det må man
skifte branche. Man skal være glad for sin jura for at arbejde i det
private.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 20:33

Peter G C <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Jurister i det private arbejder ofte meget - gider man ikke det må
> man skifte branche. Man skal være glad for sin jura for at arbejde
> i det private.

Kunne man ikke forestille sig at nogle var mere interesseret i at
blive partner i advokatfirmaet om XX år end i juraen som sådan?
For nu at sætte tingene på spidsen

--
Jesper Lund

Fra : jacob nielsen

Dato : 16-08-04 20:38

Jesper Lund wrote:

> Kunne man ikke forestille sig at nogle var mere interesseret i at
> blive partner i advokatfirmaet om XX år end i juraen som sådan?
> For nu at sætte tingene på spidsen

Det kan man utvivlsomt, men det bliver de næppe med den indstilling ;)

Mvh.
Jacob

Fra : Mette

Dato : 16-08-04 19:04

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har egenligt lyst til at blive jurist.

Hej Martin. Jeg er enlig forsørger og har læst i 4 år nu. Det er hårdt
økonomisk, men jeg har taget lån. Desuden hjalp det meget at få en god slat
boligsikring.
Nu er SU steget, hvilket jo er dejligt, men alligevel overlevede jeg da fint
som enlig forsørger på 6000 (inkl) lån om måneden.

Fra : Lars Raaby

Dato : 16-08-04 19:29

Mette skrev bl.a.:

> [...]
> Nu er SU steget, hvilket jo er dejligt, men alligevel
> overlevede jeg da fint som enlig forsørger på 6000 (inkl) lån

Men Martin er ikke alene.
Måske kunne Martin godt tænke sig at blive jurist fordi de får en
fed løn.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Padre

Dato : 16-08-04 21:00

Lars Raaby wrote:
> Måske kunne Martin godt tænke sig at blive jurist fordi de får en
> fed løn.

Gak herhen og bliv visere

http://www.djoef.dk/online/view_Folder?ID=10122&attr_folder=F

--
Padre

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 21:02

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote:

> Gak herhen og bliv visere
>
> http://www.djoef.dk/online/view_Folder?ID=10122&attr_folder=F

Nu er det jo ikke alle jurister der er ansat i den offentlige sektor...

--
Jesper Lund

Fra : Padre

Dato : 16-08-04 21:09

Jesper Lund wrote:
> Nu er det jo ikke alle jurister der er ansat i den offentlige
> sektor...

Der er også en skala for advokatfuldmægtige

http://www.djoef.dk/online/view_SHTML?ID=7085&attr_folder=F

--
Padre

Fra : N/A

Dato : 16-08-04 21:12

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-04 21:12

> Korrekt. Men startlønnen for en advokatfuldmægtig afviger ikke meget
> (navnlig ikke når man tænker på, hvor meget sådan én ofte forventes
> at arbejde).

Jeg så godt lønningerne for advokatfuldmægtige, eller rettere "de
vejledende lønsatser" for der er vel ikke samme stivhed som i det
offentlige? Uanset hvad, så er det klart at hvis du arbejder 60 timer om
ugen til den løn, så er timelønnen forholdsvis lav. Men sådan kan man
ikke gøre det op. Du investerer i fremtiden (din egen), og lønnen om 5
år kan være en ganske anden.

--
Jesper Lund

Fra : Padre

Dato : 17-08-04 16:40

Jesper Lund wrote:
> [...]
> om ugen til den løn, så er timelønnen forholdsvis lav. Men sådan kan
> man ikke gøre det op. Du investerer i fremtiden (din egen), og lønnen

Det er korrekt. Men det er langt fra alle advokater der ender med at tjene
formuer.

Derudover skal du være opmærksom på at de satser netop kun er vejledende.
Der er ingen overenskomst med advokaterne, og mange advokater betaler under
de satser.

--
Padre

Fra : Mette

Dato : 17-08-04 10:31

"Lars Raaby" <news@8840.dk> skrev i en meddelelse

> Men Martin er ikke alene.
> Måske kunne Martin godt tænke sig at blive jurist fordi de får en
> fed løn.

Nej, han er ikke enlig forsørger og kan derfor ikke drage nytte at den
forhøjede SU fra denne måned. Men min pointe er jo netop, at alle enlige
forsørgere har fået den normale SU som alle andre, lige indtil august dette
år. Så Martins økonomiske vilkår vil blive de samme som mine vilkår har
været nu i 4 år. Bare med den forskel, at også hans kæreste modtager penge
fra hendes job/det offentlige. Så deres samlede økonomi vil jo være noget
bedre end min har været de sidste 4 år - ja, der er lige én voksen mere, men
det er ikke det, der vælter kostbudgettet. Maden skal jo købes alligevel
selvom man kun er 1 voksen og et barn.

Da jeg i sin tid læste til lærer var der en kvinde der droppede ud, fordi
hun ikke kunne få revalidering (hun var også enlig forsørger). Jeg undrede
mig, da jeg sagtens kunne få det til at løbe rundt - ikke på høj livsstil,
men jeg føler ikke at jeg mangler noget.
Ja, min SU gæld er ENORM, men man må yde for senere at kunne nyde.

Fra : Lars Raaby

Dato : 17-08-04 19:44

Mette skrev bl.a.:

> [...]
> der er lige én voksen mere, men det er ikke det, der vælter
> kostbudgettet. Maden skal jo købes alligevel selvom man kun er

Ja det er ikke billigt at være alene med et lille barn.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-08-04 21:40

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er SU steget, hvilket jo er dejligt, men alligevel overlevede jeg da
fint
> som enlig forsørger på 6000 (inkl) lån om måneden.

´Ja men jeg er netop IKKE enlig forsørger.... ;)

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-08-04 08:52

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:
> "Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> fint

> ´Ja men jeg er netop IKKE enlig forsørger.... ;)

Det gør vel det hele endnu nemmere da der så er to indtægter
Jeg kan fint klare mig på SU + lørdagsarbejde som studerende, det giver
mig omkring 6-7000 kroner efter skat.
Huslejen tager de 3000, så er der resten til alle de andre udgifter, og
det løber fint rundt.
Jeg har så godt nok også kun mig selv at forsørge, men der er da råd til
det meste alligevel..
Som andre har nævnt, må man bare sætte tæring efter næring, eller tjene
nogen flere penge ved siden af.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Mette

Dato : 17-08-04 10:42

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det meste alligevel..
> Som andre har nævnt, må man bare sætte tæring efter næring, eller tjene

Hvilket også er en mulighed, når man er 2 forældre i hjemmet.

Hvad med din kæreste? Skal hun ikke arbejde? Hun kan da snildt tjene det
hjem, som du mister når du går fra dagpenge til SU.

Jeg ved ikke med jer, men jeg glæder mig til at være helt ude af
modtager-cirklen, tjene mine egne penge og "betale tilbage til samfundet".

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-08-04 21:59

Mette wrote:
-snip-
> Jeg ved ikke med jer, men jeg glæder mig til at være helt ude af
> modtager-cirklen, tjene mine egne penge og "betale tilbage til samfundet".

Ja, det bliver sgu´ fedt

Det åbner ligesom en masse døre, at tage sig en fornuftig uddannelse...

Derudover syntes jeg da også at det er 10 gange mere interessant end de
over 11 ufaglærte lorte-jobs jeg tidligere har haft... Det giver bedre
livsstil/selvværd at være respekteret for sin faglige viden.

Så det at tage sig en uddannelse kan IMO utvivlsomt betale sig. Man kan
opstille et regnestykke: Hvad betyder ca. 3-4 års livsstil med lav
indkomst på SU (evt. + fritidsjob, som gør at de fleste kan klare sig +
evt. lån) opvejet imod de ca. 30-40 år (lavt sat) på arbejdsmarkedet man
får bagefter?

Ja, jeg er ikke i tvivl om hvad de kloge gør og nu fjerner de sgu´ nok
også snart efterlønnen, så det er bare med at komme i gang

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Mette

Dato : 17-08-04 10:38

> "Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> fint
> >
> ´Ja men jeg er netop IKKE enlig forsørger.... ;)

Martin, læs hvad jeg skriver. Indtil august, dette år (Altså indtil for 17
dage siden) modtog enlige forsørgere det SAMME i SU som du vil kunne modtage
nu, hvis du starter på uddannelse. Jeg har læst og overlevet godt i 4 år med
barn på den ydelse, som du brokker dig over er for lav. Ja, det er bestemt
ikke nogen bondegård, og som enlig kunne/kan jeg ikke arbejde i min fritid.
Men da du ikke er enlig, er ikke fritidsjob ikke et problem. Da din kæreste
samtidigt også har en form for indtægt, så er det vil ikke så galt.
Med SU og lån vil din indtægt ligge på omkring 7000 om måneden.
Min SU er steget nu, men det er altså kun 17 dage siden. Så dine SU-vilkår
bliver de samme som de vilkår jeg har levet under i 4 år (med barn).

Og som sagt så kan man godt leve fint på en alm. SU. Der er ikke penge til
tøj og gadgets, men til gengæld kan I være heldige at få en god boligsikring
og friplads i institution.

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 17-08-04 15:57

> Martin, læs hvad jeg skriver.

Ja jeg ved det godt. Men jeg har - som så mange andre unge - desværre -
valgt at forgælde mig løbende. Dette betyder at vi IALT når ALT er betalt
har mellem 1000-3000 pr mdr at leve for (afhængig af hvor mange regninger
der kommer). Og ja jeg har søgt og fået nedsættelse hos så mange kreditorer
som jeg kan. Man får altså ikke mange bleer for 1000kr hvis man også selv
skal overleve.

Men jeg kan altså stadig ikke se det fornuftige i at man ikke kan få det
samme når man uddanner sig som når man sidder på sin flade derhjemme. det
har ingen vel interesse i?

Måske jeg da ville kunne klare et lille job ved siden af... udover 2 timers
lektier... og 2 timers kørsel pr dag... og et lille barn, men det har jeg nu
besluttet at jeg ganske ikke vil byde hende, for så får jeg hende sådan set
næsten aldrig at se.

Det er sådan så jeg afdrager på div gæld med omtrent 5000 pr mdr,. så der er
hele den ene indtøgt røget. 4200 til husleje giver vi, dertil komme støm
telefonregninger og til bil osv. Så er der sgutte meget tilbage til mad og
den slags.

Lever PT af leverpostej... og pasta med ketchup hehe.

Og jeg ka jo ikke tillade mig at flytte på et lille værelse 3 personer med
et lille barn vel det ville da være synd for hende. Vi har 60 M2 nu og det
føles endda i underkanten....

Nå men jeg dropper det bare.... må finde på noget andet...

Fra : Mette

Dato : 17-08-04 17:35

> [...]
kreditorer
> som jeg kan. Man får altså ikke mange bleer for 1000kr hvis man også selv

Ja, det er ikke meget - gældsfælden er hård. Jeg havde megen klatgæld, men
gik til min bank og lånte et større beløb over en længere løbetid til at
dække klatgælden. Vupti skulle jeg ikke af med flere tusinde hver måned, men
700 i 5 år, til en god rente.
Det kunne måske være løsningen for jer.

> Men jeg kan altså stadig ikke se det fornuftige i at man ikke kan få det
> samme når man uddanner sig som når man sidder på sin flade derhjemme. det
> har ingen vel interesse i?

Det har jeg heller aldrig kunne se fantastiske i. Jeg mener at alle forældre
under udd. burde få det forhøjede beløb, netop så man ikke fanges i den
passive modtagerrolle, som er så svær at komme ud af.
Men på den anden side er det jo heller ikke "samfundets" skyld, at du skal
betale 5000 af om måneden i selvforskyldt gæld. Det tager hverken SU,
kontant-hjælp eller dagpenge jo højde for. Derfor ER det muligt at leve for
en SU på 6000 (inkl. lån), selvom man har barn.

> [...]
nu
> besluttet at jeg ganske ikke vil byde hende, for så får jeg hende sådan

Som regel har man 1 eller endda to skemafri dage på uni - desuden er dagene
heller ikke voldsomt lange. At studere er rent faktisk et luksusliv hvad
børn angår. 1½ måneds juleferie, vinterferie og 2 hele måneders sommerferie.
Max 20 lektioner om ugen - hvis man er "uheldig". Der er masser af tid til
at se sine børn.
Jeg bruger også godt to timer dagligt på transport - lektierne laver jeg,
når jeg sidder i toget eller efter sengetid. - Om formiddagen hvis jeg har
fri. Det er ikke altid det letteste i verden, især ikke hvis ingen af jer
laver noget lige nu udover at være hjemme. Men det er let i forhold til at
arbejde 9-16 plus transport.
Og tilbage til kæresten - hun skal vel ikke være på kontanthjælp resten af
sit liv, vel? Hvis hun arbejder kan i have i hvert fald 8000 kr ud hver
måned (sat efter det lavest betalte job) - så er det pludseligt 3000 efter
at gælden er betalt.

Det handler om, at man i en periode må ofte sin egen magelighed, for at opnå
det man gerne vil på længere sigt. Jeg ved f.eks. at jeg om ganske få år kan
tjene pænt og have et meningsfyldt arbejdsliv - simpelthen fordi jeg ofrer
noget nu både økonomisk og tidmæssigt.
Du når ingen vejne med dit liv, hvis I siger "det er ikke det værd" ligenu.
Man MÅ videre på et eller andet tidspunkt. Ellers forsumper man i ren
dovenskab (og ja, jeg taler af erfaring). Lediggang avler dovenskab.

> Lever PT af leverpostej... og pasta med ketchup hehe.

Og? Sådan er det at være ung og fattig. Men jeg kan fortælle dig, at det er
en noget større tilfredstillelse at spise pasta med ketchup, når man ved, at
man er igang med en process, der skal føre én videre. At man lever fattigt
fordi man har truffet et valg om at leve sådan i en periode, indtil man er
færdig med sin uddannelse.
Det er ikke sjovt at være fattig og passiv.

> Nå men jeg dropper det bare.... må finde på noget andet...

Et godt råd til dig og din kæreste: kom ud af modtagerrollen. Den skønne
datter skal snart i institution og I skal snart videre med jeres liv. Der er
ikke noget værre end at forsumpe i lediggang. Hjernen går i stå og jo mindre
man laver, jo mindre orker man.
Man kan hvad man vil - også selvom det i en periode betyder fattigdom.
Hellere en periode med økonomisk fattigdom end et helt liv med åndelig
fattigdom.

Fra : RH

Dato : 17-08-04 18:15

> [...]
> Man kan hvad man vil - også selvom det i en periode betyder fattigdom.
> Hellere en periode med økonomisk fattigdom end et helt liv med åndelig

Kloge ord, Mette Og nej, man kan ikke forlange, at det offentlige skal
betale mere til en person under uddannelse, fordi personen har været vant
til at få flere penge, og fordi personen har sat sig i gæld. Men op på
hesten Martin - måske er der nogle muligheder du endnu ikke har undersøgt

/Sanne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-08-04 22:07

Mette wrote:

-snip-

> [...]
> Man kan hvad man vil - også selvom det i en periode betyder fattigdom.
> Hellere en periode med økonomisk fattigdom end et helt liv med åndelig

Det er så sandt, som det står skrevet

Det er altså en langsigtet investering som godt kan betale sig, men som
ja det indrømmer jeg - er ret svær til tider, men det er bedre end blive
forsørget af det offentlige...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Lars Raaby

Dato : 17-08-04 19:41

Martin Nielsen / Fårevejle skrev bl.a.:

> Nå men jeg dropper det bare.... må finde på noget andet...

Ja du kan jo blive dagplejemor *g*

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-08-04 22:10

Martin Nielsen / Fårevejle skrev sålydende:

> Nå men jeg dropper det bare.... må finde på noget andet...

Så var kaldet nok ikke så stærkt, at det kunne have båret et studium
igennem.

høa

Fra : Padre

Dato : 17-08-04 22:16

> [...]
> - valgt at forgælde mig løbende. Dette betyder at vi IALT når ALT er
> betalt har mellem 1000-3000 pr mdr at leve for (afhængig af hvor

Tag en masse ufaglært det næste par år, betal gælden af, og tag en
uddannelse bagefter.

--
Padre

Fra : Nette

Dato : 17-08-04 22:47

"Martin Nielsen / Fårevejle" skrev

> Man får altså ikke mange bleer for 1000kr hvis man også selv
> skal overleve.

Nåå, bleer behøver ikke koste meget mere end 200 kr. om måneden. Vi giver
89,- for 70 styk, og der i hvert fald til 12 dage.

> Men jeg kan altså stadig ikke se det fornuftige i at man ikke kan få det
> samme når man uddanner sig som når man sidder på sin flade derhjemme. det
> har ingen vel interesse i?

Nej, men det får du rent faktisk også!!
Du får boligsikring og friplads/delvis friplads til dit barn. Dette skal du
jo også tælle med, når du regner forskellen ud.
En vuggestueplads her i Århus koster 3200 kr. Hvis i får bare de 2200
betalt, og så får lidt boligsikring også, så er du godt på vej derop af.
Dernæst tager du et studielån og så er du over det, du tjener nu!!!

Nette

Fra : Mette

Dato : 18-08-04 00:00

> [...]
> betalt, og så får lidt boligsikring også, så er du godt på vej derop af.
> Dernæst tager du et studielån og så er du over det, du tjener nu!!!

Præcist. Jeg ville ikke have overlevet uden friplads og boligsikring.

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-08-04 19:27

Nette skrev bl.a.:
> En vuggestueplads her i Århus koster 3200 kr. Hvis i får bare
> de 2200 betalt, og så får lidt boligsikring også, så er du
> godt på vej derop af. Dernæst tager du et studielån og så er
> du over det, du tjener nu!!!

Det er jo tyveri... Jeg betaler 2260 om måneden i dagpleje og det
syntes jeg er meget.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 18-08-04 20:14

Lars Raaby wrote:

> Det er jo tyveri... Jeg betaler 2260 om måneden i dagpleje og det
> syntes jeg er meget.

Velkommen til storbyen!

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : Nette

Dato : 18-08-04 23:26

"Jan G. Nielsen" skrev

> Velkommen til storbyen!

Jeps, her koster en dagplejeplads ca. 2400 kr.

Nette

Fra : RH

Dato : 19-08-04 10:27

> "Jan G. Nielsen" skrev

> Jeps, her koster en dagplejeplads ca. 2400 kr.

I Aalborg koster vuggestueplads ca. 3400 kr - dagpleje knap 1000 kr.
billigere.

Man skal dælme tjene mange penge for at få et barn passet.

/Sanne

Fra : Nette

Dato : 19-08-04 14:01

"RH" skrev i
> Man skal dælme tjene mange penge for at få et barn passet.

Jeps timelønnen skal være god. For ikke at tale hvis man har to eller tre
unger i institution.

Nette