Fejlafleveret post
Fra : Holger

Dato : 14-08-04 22:40

Jeg får ofte andres post ind af min brevsprække. Det er jeg grundigt
irriteret over.

Hvad er mine rettigheder og pligter i den anledning?

Jeg er klar over, at jeg skal aflevere posten til postvæsnet, men skal jeg
gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?
Jeg er træt af det og har lyst til næste gang at afkræve PostDanmark et
"gebyr" for korrigere deres arbejde.

Steen

Fra : Elbarto

Dato : 14-08-04 23:29

"Holger" <holger@XXXrboel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?
> Jeg er træt af det og har lyst til næste gang at afkræve PostDanmark et

Skriv på brevet at det er fejlleveret også dump det i en postkasse så
rammer de nok rigtig næste gang .. alternativet er enten at få fat på
postbudet (så sker det nok heller ikke igen) eller aflevere det på posthuset
eller evt rigtige modtager hvis det fx er naboen

Elbarto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-08-04 23:47

Holger skrev sålydende:
> Jeg får ofte andres post ind af min brevsprække. Det er jeg grundigt
> irriteret over.
>
> Hvad er mine rettigheder og pligter i den anledning?

Følgende er klippet fra
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/goderaad/article.jhtml?articleID=134207

"Spørgsmål 14: Når Post Danmark afleverer et brev forkert, hvem tilhører
brevet så?

Svar: Brevet tilhører fortsat afsenderen. En forsendelse tilhører altid
afsenderen, indtil den er afleveret til adressaten.

Spørgsmål 15: Hvad forpligter dette ejerskab den fejlagtige modtager til
at gøre?

Svar: Den fejlagtige modtager skal hurtigst muligt enten levere brevet
tilbage til Post Danmark eller evt. aflevere det til rette adressat.

Spørgsmål 16: Hvad må man gøre med et fejlleveret brev?

Svar: Vi anbefaler kunderne at underrette det lokale omdelingscenter,
evt. via 80 20 70 30, som er gratis. Bedst vil det være, hvis den
omdeler, der har begået fejlen, selv henter brevet og bringer det ud til
rette vedkommende. Hvis det er naboen, finder mange det naturligt selv
at klare sagen. Man kan også levere brevet til Post Danmark ved at
anbringe det i en postkasse eller aflevere det på et posthus. I den
slags tilfælde anbefaler vi at påtegne brevet: "Fejlafleveret til NN
(navn og adresse) den og den dato". Det vil være i alles interesse, og
dermed stiger muligheden for at rette fejlen. Vigtigt er det også at
overstrege en eventuel stregkode på konvolutten, ellers risikerer brevet
at blive leveret forkert igen.

Spørgsmål 17: Hvis den fejlagtige modtager overbringer Post Danmark
brevet - beriger det så på nogen måde Post Danmark - økonomisk,
servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?

Svar: En fejlagtig modtager må ikke åbne brevet, men hvis det sker
uagtsomt, bør man påtegne brevet, at det er åbnet ved en fejltagelse,
inden det enten leveres til Post Danmark eller rette vedkommende.

Spørgsmål 18: Hvis den fejlagtige modtager overbringer brevet til den
korrekte modtager - beriger det så på nogen måde Post Danmark -
økonomisk, servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?

Svar: Den fejlagtige modtager må ikke beholde brevet. Det er en
overtrædelse af Straffelovens paragraf 263, der bl.a. siger, at bryder
eller unddrager nogen et brev eller gør sig bekendt med indholdet, kan
vedkommende straffes med bøde, hæfte eller fængsel i op til seks
måneder."

høa

Fra : Gerner

Dato : 15-08-04 10:52

On Sun, 15 Aug 2004 00:47:22 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]

>uagtsomt, bør man påtegne brevet, at det er åbnet ved en fejltagelse,
>inden det enten leveres til Post Danmark eller rette vedkommende.

Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 15-08-04 11:18

Gerner skrev sålydende:

http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/goderaad/article.jhtml?articleID=134207

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

Svarene er gode nok, og i øvrigt ikke afgivet af redaktionen, men af
Post Danmarks kommunikationschef . At han reagerer på tåbelige
spørgsmål, er en anden sag.

høa

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 15-08-04 11:42

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> wrote in message

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

Gerner har slået til med endnu et intelligent svar.

Mogens

Fra : Lars

Dato : 15-08-04 12:16

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> wrote in message
> On Sun, 15 Aug 2004 00:47:22 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
> <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

[SNIP et korrekt svar]

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

[SNIP et korrekt svar]

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.
>
> --

Fra gruppens fundats:
Citat start

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Citat slut

Fat det nu, det kan ikke være så svært

/Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-08-04 10:57

Gerner <nospamadres@postkasse.org> writes:

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

Ville du se dig i stand til at give et korrekt svar, så?
Eller ved du heller ikke hvad det rigtige svar er?
/L

Fra : Gerner

Dato : 15-08-04 16:28

On Sun, 15 Aug 2004 11:57:16 +0200, Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Ville du se dig i stand til at give et korrekt svar, så?
>Eller ved du heller ikke hvad det rigtige svar er?

Spørgsmålet var " beriger det så på nogen måde Post Danmark - økonomisk,
servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?"

Det bliver ikke besvaret.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Lars

Dato : 15-08-04 19:45

> [...]
>>
> Spørgsmålet var " beriger det så på nogen måde Post Danmark - økonomisk,
> servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?"

Nej, spørgsmålene var:

"Hvad er mine rettigheder og pligter i den anledning?"

og

"Jeg er klar over, at jeg skal aflevere posten til postvæsnet, men skal jeg
gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?"

Og de blev besvaret.

Det eneste du gjorde var at sende støj og flabetheder ud på kanalen.

Du er meget kvik til at slå andre oven i hovedet med gruppens fundats, så
tag lige og overhold den selv.

/Lars

Fra : Gerner

Dato : 16-08-04 12:22

On Sun, 15 Aug 2004 20:44:31 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>"Jeg er klar over, at jeg skal aflevere posten til postvæsnet, men skal jeg
>gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?"

Det er kun i din fantasi der står noget sådant i besvarelserne.

>Det eneste du gjorde var at sende støj og flabetheder ud på kanalen.

Med ovenstående løgne sender du dobbelt så meget støj.

>Du er meget kvik til at slå andre oven i hovedet med gruppens fundats, så
>tag lige og overhold den selv.

Du er OT.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Lars

Dato : 17-08-04 20:07

> On Sun, 15 Aug 2004 20:44:31 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Det er kun i din fantasi der står noget sådant i besvarelserne.

Læs indlægget fra Hugo Østergaard-Andersen fra 15-8-2004 kl 00:47. Her
bliver spørgsmålet
besvaret.

Din påstand om at spørgsmålet var "beriger det så på nogen måde Post
Danmark - økonomisk, servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?" er til gengæld
helt ude i hampen. Hvis du er uenig vil jeg da gerne se en henvisning til
det indlæg hvor spørgsmålet står.

> Med ovenstående løgne sender du dobbelt så meget støj.

Det gør jeg muligvis, betragt det som et (muligvis forgæves) forsøg på at få
dig til at droppe dine flabetheder

> Du er OT.

Muligvis, men i så fald forsætter jeg bare der hvor du startede med at
skrive "Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen", et indlæg som ikke er
i tråd med denne gruppes fundats.

/Lars

Fra : bem

Dato : 17-08-04 22:10

Lars wrote:
> [...]
> gengæld helt ude i hampen. Hvis du er uenig vil jeg da gerne se en
> henvisning til det indlæg hvor spørgsmålet står.

Øhh - Det står da i det indlæg, som Gerner kommenterede. Gerner kommenterede
følgende spørgsmål og svar fra "kontants" hjemmeside, som var citeret i
indlægget fra Hugo Østergaard, 15-08-2004 00:47:

> [...]
>uagtsomt, bør man påtegne brevet, at det er åbnet ved en fejltagelse,
>inden det enten leveres til Post Danmark eller rette vedkommende.

Som du ser spørges der om, hvorvidt PD beriges - og det svares der, som du
også ser, overhovedet ikke på. Derfor er ovenstående svar rent vrøvl i
forhold til ovenstående spørgsmål. Det har Gerner da helt ret i.

/Bo

Fra : Lars

Dato : 17-08-04 22:15

> [...]

Din påstand om at spørgsmålet var "beriger det så på nogen måde Post
Danmark - økonomisk, servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?" er til gengæld
helt ude i hampen. Det du henviser til er en del af svaret på det
oprindelige spørgsmål, og for øvrigt et citat.

> Med ovenstående løgne sender du dobbelt så meget støj.

Det gør jeg muligvis.

> [...]

skrive "Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen", et indlæg som ikke er

Igen: du har som sædvanligt travlt med at slå folk oven i hovedet med at de
er OT og ikke holder sig til fundatsen, men det reelle problem er at du selv
starter med at gå OT.

/Lars

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-08-04 11:25

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skrev:

> Et typisk vrøvlesvar fra kontantredaktionen.

Svaret er korrekt. Det er dig, der vrøvler.

Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-04 19:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Svaret er korrekt. Det er dig, der vrøvler.

Svaret er måske nok korrekt - men hvordan det hænger sammen med
spørgsmålet har jeg ret svært ved at se...

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 15-08-04 14:02

Hvilket så bringer mig til at måtte spørge om noget (meget) tilsvarende:

Hvad er sanktions mulighederne, såfremt posten alligevel "forsvinder" ?

Problemet er at vi bor i et lille bysamfund på ca. 3000 sjæle, hvoraf ca.
halvdelen bor på veje som hedder det samme som hovedbyen Randers. Forskellen
er alene om der skrives et stednavn på forsendelsen eller ej, da
postnummeret er det samme. Hvis stednavnet ikke skrives, leveres posten
forkert til en adresse i Randers.

For vort vedkommende oplever vi jævnligt problemer med regninger/breve som
ikke leveres til os - men som blot forsvinder. Sandsynligvis leveres de på
en adresse ca. 7 Km herfra, som også har modtaget leveringer fra Årstiderne
m.v. (men hvor vi dog får regningerne)

Forskellen på modtagerne er om det er Larsen eller Larsson - samt
naturligvis stednavnet.
I begyndelsen fik vi også en del post fra den anden adresse, hvilket dog nu
kun sker sjældent.

Tilsyneladende er det ikke muligt at få et andet postnummer, selvom en stor
del af byen har problemet - og som i øvrigt har givet en del lokal morskab
over de mange fejllevere rykkere til værthusgaden i Randers

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-08-04 16:33

> Spørgsmålet var " beriger det så på nogen måde Post Danmark -
> økonomisk, servicemæssigt, produktsikringsmæssigt?"
>
> Det bliver ikke besvaret.

Selvfølgelig gør det ikke det for det er et underligt spørgsmål og
svaret er åbentlyst nej til alle punkterne i og med, at det giver
PostDK ekstra arbejde med fejlafleverede breve.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 15-08-04 17:57

On 15 Aug 2004 15:33:04 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Selvfølgelig gør det ikke det for det er et underligt spørgsmål og
>svaret er åbentlyst nej til alle punkterne i og med, at det giver
>PostDK ekstra arbejde med fejlafleverede breve.

Det er da ingen undskyldning for at svare hen i vejret.
Hvis svaret er nej, burde der være svaret nej, med en begrundelse, ikke en
tekstbogsvar fra reglerne om noget der ikke bliver spurgt om.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-04 00:19

"Holger" <holger@XXXrboel.dk> wrote in

> [...]
> Jeg er træt af det og har lyst til næste gang at afkræve
> PostDanmark et "gebyr" for korrigere deres arbejde.

Ring til posthuset og bed dem afhente det.

I dag fandt jeg ude foran min dør en fin lille seddel fra postbudet
(den var ikke til mig men lå og flød).
På den stod således:
--------------------------
Kære Kunde

Jeg har desværre ved en fejl afleveret et brev i deres
brevkasse/brevindkast, som er til en anden modtager.

Jeg ville rette fejlen, men traf Dem ikke hjemme. Derfor beder jeg
Dem venligst om at lægge brevet i den nærmeste postkasse. Såfremt De
ønsker, at en medarbejder fra Post Danmark afhenter forsendelsen vil
jeg bede Dem om at rette henvendelse på ét af følgende telefonnumre:
79 12 11 63 for kunder med postnummer 6700
79 12 11 68 for kunder med postnummer 6705 - 6731 - 6720
76 11 93 31 for kunder med postnummer 6710 - 6715

Jeg beklager fejlen og den ulejlighed den medfører.

Med venlig hilsen
postbudet
--------------------------

Så du skulle gerne kunne ringe til dit lokale postkontor og bede dem
komme og hente posten - her i Esbjerg beder de ligefrem om det. Og
bemærk, de foreslår IKKE at du selv afleverer det korrekt selvom det
i den aktuelle situation formentlig vil være en af naboerne der skal
have brevet.

Fra : HC

Dato : 15-08-04 08:06

> Jeg får ofte andres post ind af min brevsprække. Det er jeg grundigt
> irriteret over.

Bor du i samme by som mig ?

Der vist inge krav til postbude om at kunne læse

Mvh Hans

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 19:43

HC wrote:

> Bor du i samme by som mig ?
>
> Der vist inge krav til postbude om at kunne læse

Jeg ved ikke hvor meget joke der er i det, men i dag går de faktisk
modsat for +10 år siden, meget op i at de ansatte kan læse.

Når man bliver ansat *skal* man igennem en/nogle tests og det skulle
sateme ikke undre mig om ikke stadigvæk der er ansat nogle fra de
vanvittige monopol-tider, som ikke kan stave eller læse/skrive. Så må
man jo bare håbe at de har fået et arbejde de kan passe

Men i dag, er det på alle måder blevet mere fornuftigt+rentabelt med
tiden, også økonomisk set, er jeg overbevist om...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 08:24

> [...]
> gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?
> Jeg er træt af det og har lyst til næste gang at afkræve PostDanmark et

Noter datoen for afleveringen, og klag så din nød til din lokale postmester.
Han kan kun tage fat i omdeleren, hvis han ved hvem det er - derfor datoen.
Skriftelige klager er nok det bedte - det forpligter på en eller anden måde
mere...

Mvh Tommy

Fra : Peter T.

Dato : 16-08-04 06:22

TBJ leverede følgende historie fra de varme lande:

> Noter datoen for afleveringen, og klag så din nød til din lokale
> postmester

Pudsigt. For nogle uger siden fik jeg et fejlafleveret brev, som netop var
stilet til en... overpostmester!
Jeg ved ikke hvorfor der gik en uge før jeg fik den lyse ide, at jeg skulle
have skrevet fejlafleveret på brevet. :(

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Miggggg

Dato : 15-08-04 09:12

Jeg har selv arbejdet som postbud på et tidspunkt...og hvis man får
fejlafleveret, kan du bare smide det uden foran døren, så tager posten
brevet med... Evt. skriv en note ved brevet. men lad nu være med at
overskrive på brevet... Det er ikke til dig, men til en anden, og det kunne
jo være at personen ikke blev glad over at en tilfældig havde tusset brevet
til.
vh
miiiiiiiiiiiiiig

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-04 19:33

"Miggggg" <nokandoo@hokuspokus.æseløre> wrote in

> og hvis man får
> fejlafleveret, kan du bare smide det uden foran døren

Undskyld men det lyder som det dårligste forslag overhovedet. Et brev
smidt uden for døren har stor risiko for at blive væk eller skadet på
anden måde.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-08-04 18:27

Henrik Stidsen wrote:
-snip-
> Undskyld men det lyder som det dårligste forslag overhovedet. Et brev
> smidt uden for døren har stor risiko for at blive væk eller skadet på
> anden måde.

Jeg bor i en opgang. Der er sgu´ ikke nogen der gider at stjæle andres
post her og hvis der var, så var det lettere at stjæle den direkte fra
postkasserne, hvor der er let adgang. Så nogen steder kan man sagtens
smide brevene ovenpå eller ved siden af postkassen og postbudet plejer
altid at være flink til at tage det med. Klart det letteste - kan anbefales.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-08-04 09:56

On Sat, 14 Aug 2004 23:40:29 +0200, "Holger" <holger@XXXrboel.dk>
wrote:

>Jeg får ofte andres post ind af min brevsprække. Det er jeg grundigt
>irriteret over.

Nu ved jeg ikke hvad du lægger i "ofte". men hvis det virkelig sker så
tit som du giver udtryk for, så er det eneste du kan gøre at klage til
postmesteren.

Det hænder da også at jeg får et leveret forkert, men i årets løb kan
det da stadig tælles på en enkelt hånd.

/Knud

Fra : BB

Dato : 15-08-04 10:23

> [...]
> gang på gang gøre dette helt vederlagtfrit?
> Jeg er træt af det og har lyst til næste gang at afkræve PostDanmark et

Det er en situation, som jeg oplever ca. 1 gang om ugen i gennemsnit - i de
fleste tilfælde er der tale om den samme person som bor på samme husnummer
og samme postnummer, men hun er i modsætning til mig kvinde, efternavnet
forskelligt, gadenavnet forskelligt. Det er mig en gåde, hvorfor budet ikke
kan finde ud af det. Har klaget og fået undskyldninger mv., men der sker
bare ikke noget.

BB

Fra : Miggggg

Dato : 17-08-04 09:28

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> kan finde ud af det. Har klaget og fået undskyldninger mv., men der sker

Det er deres brev robot maskine, som sortere brevene og lægger den i
"korrekt" rute, så posten faktisk ikke behøver at smide brevene ind i
sorterrummene som bruges før budet tager ud på sin rute.
Men nogle gang laver denne maskine altså fejl. og hver gang en klage kommer
ind, går den "altid" til computerfyrene som styre og programmere maskinen.
Men hvis det er breve fra A4 størrelse og op incl aviser mm....så er det
posten der direkte boomer i det.... men det er posten alligevel...han skal
nu altid lige kontrollere brevene inden han smider dem ind af brevsprækken,
især med navne... hvis navnet ikke står på døren eller andre steder ryger de
tilbage med et returstempel på til afsender.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-04 11:53

"Miggggg" <nokandoo@hokuspokus.æseløre> skrev:

> Det er deres brev robot maskine, som sortere brevene og lægger den
> i "korrekt" rute, så posten faktisk ikke behøver at smide brevene
> ind i sorterrummene som bruges før budet tager ud på sin rute.

Postbudet skal se på brevet før de afleveres og tjekke om der er
overenstemmelse mellem adressen og navne på postkassen. Også med OCR-
posten.

> [...]
> men det er posten alligevel...han skal nu altid lige kontrollere
> brevene inden han smider dem ind af brevsprækken,

Netop.

> især med
> navne... hvis navnet ikke står på døren eller andre steder ryger
> de tilbage med et returstempel på til afsender.

Ja i teorien men normalt ikke i praksis.

--
Morten http://miljokemi.dk