Noget om nåden, som jeg ser den
Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-09-04 11:27

Alene i Matthæus-evangeliet har jeg fundet fire skriftsteder, som er vigtige
for min forståelse af Nåden, som vi jævnligt debatterer i dette forum.

I Matt. 6;14-15 er Jesus citeret for: "For tilgiver I mennesker deres
overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I
ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser."

Samme budskab fremgår af lignelsen om den gældbundne tjener i Matt. 18;
21-35.

Budskabet er også formuleret på en anden måde i Matt. 7; 1-2, hvor Jesus er
citeret for: "Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I
dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få
tilmålt med."

Det ligner en advarsel til dem, der påberåber sig Loven: Hvis vi dømmer
andre efter Loven, bliver vi selv dømt efter den.

Et helt andet vigtigt budskab har jeg fundet i lignelsen om de to sønner i
vingården, som står i Matt. 22; 28-32: "Men hvad mener I? En mand havde to
sønner. Han gik hen til den første og sagde: Min søn, gå ud og arbejd i
vingården i dag. Men han svarede: Nej, jeg vil ikke! Bagefter fortrød han og
gik derud. Så gik han hen til den anden søn og sagde det samme til ham. Han
svarede: Ja, herre! men gik ikke derud. Hvem af de to gjorde deres faders
vilje?"

Det fortæller mig, at gerning er vigtigere end ord.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-09-04 18:28

I news:413aea15$0$301$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Det fortæller mig, at gerning er vigtigere end ord.

Jamen dog, så er du jo tilhænger af gerningsretfærdighed!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-09-04 19:25

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen dog, så er du jo tilhænger af gerningsretfærdighed!

Hvis gerningsretfærdighed betyder, at det er vigtigere, hvad man gør, end
hvad man siger, har du ret.

I forhold til Gud tror jeg dog, vore motiver er vigtigere end vore
gerninger, som igen er vigtigere end vore ord.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-09-04 20:37

I news:413b617d$0$229$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> [...]

> I forhold til Gud tror jeg dog, vore motiver er vigtigere end vore
> gerninger, som igen er vigtigere end vore ord.

Jamen dette er jo bare herligt, for her kan vi slet ikke være spor
uenighed.

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-09-04 21:15

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message
> I news:413aea15$0$301$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
> Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Jamen dog, så er du jo tilhænger af gerningsretfærdighed!

Nei ærlig talt, det må vel være viktige å praktisere nestekjærlighet i
dagliglivet en å sitte i kirken og synge lovsanger til gud?

Eller misforstår jeg?

HM

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-09-04 07:35

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Nei ærlig talt, det må vel være viktige å praktisere nestekjærlighet i
> dagliglivet en å sitte i kirken og synge lovsanger til gud?

Det er netop det, der kan kaldes gerningsretfærdighed. Jeg betragter lovsang
i kirken som ord, som er tomme, hvis de ikke følges af praktisk
næstekærlighed.

> Eller misforstår jeg?

Du misforstår ikke mig.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-09-04 10:16

I news:413c0b6c$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Det er netop det, der kan kaldes gerningsretfærdighed. Jeg
> betragter lovsang i kirken som ord, som er tomme, hvis de ikke
> følges af praktisk næstekærlighed.

Altså går du ind for gerningsretfærdighed? Hvordan kombinerer du dette
med nåden? Er der ikke en modsigelse mellem din forkyndelse om
gerningsretfærdighed og din forkyndelse om nåde?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-09-04 11:48

> Altså går du ind for gerningsretfærdighed? Hvordan kombinerer du dette
> med nåden? Er der ikke en modsigelse mellem din forkyndelse om
> gerningsretfærdighed og din forkyndelse om nåde?

Min version af gerningsretfærdighed har nok et andet fokus end din version.

Nåde indebærer, at vi ikke straffes for det, vi gør forkert, og Gud giver
afkald på bod. Synd indebærer
forbud og bod. Yderligere handler synd om love, som er formuleret skriftligt
eller via autoriteter som profeter og præster. Kærlighed og nåde handler om
følelser for Gud og mennesker og Helligåndens indflydelse.

I øvrigt er det næsten umuligt at formulere faste regler for, hvad
næstekærlighed indebærer.

Lige nu kan jeg desværre ikke formulere det bedre.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-09-04 18:06

I news:413c409f$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Min version af gerningsretfærdighed har nok et andet fokus end din
> version.

Ja, i din form stilles der jo ligegrem krav om udførelse af gerninger
førend nåden kan udløses!!

> Nåde indebærer, at vi ikke straffes for det, vi gør forkert,

Korrekt, for nåden er uadskillige fra tilgivelsen. Uden tilgivelse
ingen nåde og uden nåde ingen tilgivelse.

> og Gud giver afkald på bod.

Forkert! Gud har ikke givet afkald på bod, men Jesus har ydet den båd
der kræves på vegne af os.

> Synd indebærer forbud og bod.

Ja, hvorfor tror du egentlig det var nødvendigt at Jesus skulle sone
vore synder ved at give sit liv til soning?

>Yderligere handler synd om love, som er formuleret
> skriftligt eller via autoriteter som profeter og præster.

Hvor står det? Kan du ikke komme med en bibelreferance til det

> [...]

Hvor står det? Kan du ikke komme med en bibelreferance til det

> I øvrigt er det næsten umuligt at formulere faste regler for, hvad

Du får en ganske god ledetråd i 1. Kor. kap. 13 (det man kalder
kærlighedskapitlet, og det bliver endnu bedre hvis du sammenholder det
med Johannes' Breve.

> Lige nu kan jeg desværre ikke formulere det bedre.

Det er nemlig rigtigt at det er temmelig svært at formulere dette så
det ikke bliver misforstået. Derfor synes jeg også at det ville klæde
dig at gøre dig lidt umage for at prøve at forstå sammenhængen i det
jeg skriver om disse emner med nåde, tro og Guds Lov, i stedet for at
lytte alt for meget til Jens Erik Bech forskruede fordomme og til had
grænsende personhetz blot fordi jeg i sin tid afslog at ville gå på
værtshus sammen med ham (lige siden har han nemlig kørt personhetz mod
mig af varierende intensitet.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-09-04 20:03

> Ja, i din form stilles der jo ligegrem krav om udførelse af gerninger
> førend nåden kan udløses!!

Tja - nåde er jo også gerning.

> Forkert! Gud har ikke givet afkald på bod, men Jesus har ydet den båd
> der kræves på vegne af os.

Mig bekendt har Jesus ikke givet nogen bod i min levetid. Jeg er kun bekendt
med, Jesus blev brugt som offer en enkelt gang, hvorefter Gud tilsyneladende
gav afkald på flere ofre.

> Ja, hvorfor tror du egentlig det var nødvendigt at Jesus skulle sone
> vore synder ved at give sit liv til soning?

Pointen er stadig, at Jesus kun gjorde det én gang. Giver du stadig de
boder, der er angivet i GT's mosebøger?

> Hvor står det? Kan du ikke komme med en bibelreferance til det

Læs de fem mosebøger og sammenlign med formuleringerne i NT! Kan du virkelig
ikke se nogen forskel?

> Du får en ganske god ledetråd i 1. Kor. kap. 13

Det kapitel fortæller intet om, hvordan kærligheden bør komme til udtryk i
den praktiske hverdag. Det indeholder kun nogle betragtninger om
kærlighedens natur.

> Derfor synes jeg også at det ville klæde
> dig at gøre dig lidt umage for at prøve at forstå sammenhængen i det
> jeg skriver om disse emner med nåde, tro og Guds Lov

Når jeg prøver at forstå begreber som nåde, kærlighed, lov og synd, gør jeg
dem mere nærværende ved at relatere dem til mit forhold til mine
medmennesker.

For mig ser det ud til, at du kun forstår det, du kan læse og rent logisk
tænke dig til, mens de følelsesmæssige og åndelige dimensioner stort set går
tabt.

Hvis jeg sammenligner forholdet mellem Gud og vi mennesker med forholdet
mellem en far og hans børn, ligner GT meget den form for instrukser og
historier, som forældre fortæller deres børn under opvæksten, mens NT meget
ligner den form for instrukser og historier, forældre fortæller deres voksne
børn.

Yderligere skal de mennesker, vi elsker, gøre meget forkert, før vi
afskriver dem, så længe kærligheden er gensidig. Derimod afskriver vi
hurtigt grænsesøgende og krævende mennesker. Jeg forestiller mig, at noget
tilsvarende gør sig gældende i forholdet mellem Gud og vi mennesker.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-09-04 20:41

I news:413cb5a2$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Når jeg prøver at forstå begreber som nåde, kærlighed, lov og synd,
> gør jeg dem mere nærværende ved at relatere dem til mit forhold til
> mine medmennesker.

Og så er det dermed også ligegyldigt for dig hvordan disse emner og
begreber defineres i Bibelen. Dine personlige følelser, meninger og
holdninger er alt rigeligt til at afgøre hvordan du vil forstå
begreberne som Guds nåde, Guds retfærdighed og Guds kærlighed, og for
dig betyder det så endvidere ikke noget om Bibelen skulle definere
disse ting anderledes end du selv personligt vil definere dem?

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-04 22:57

> [...]
> grænsende personhetz blot fordi jeg i sin tid afslog at ville gå på
> værtshus sammen med ham (lige siden har han nemlig kørt personhetz mod
++++++++++++++++++++++++++++++
Det må være fri fantasi!)
Jeg går ikke på værtshus!) Og det er dig der personhetser. Men det
tilgi'r jeg dig, for jeg kan høre at du er lidt anspændt!
Slap nu af Dress! Lev livet og hyg dig med vennerne.

Hilsen
Jens Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-09-04 23:40

I news:chimd5$u99$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Det må være fri fantasi!)

Nej, Jen Erik, det er ikke spor fri fantasi!

> Jeg går ikke på værtshus!)

Nå da, så var det derfor du ville invitere mig på værtshus på Lyngby
Hovedgade for nogle år siden

> Og det er dig der personhetser.

Tja, du har faktisk ikke bestilt meget andet gennem de seneste år, når
du har kommenteret mine indlæg, min person og min tro.

> Men det tilgi'r jeg dig, for jeg kan høre at du er lidt anspændt!

Var det her jeg skulle grine så hæjt at naboen vågner?

> Slap nu af Dress!

Hvem er Dress? Ham kender jeg ikke!

> Lev livet og hyg dig med vennerne.

Jeg ikke kun lever livet og hygger mig med vennerne, jeg *nyder* også
livet og samværet med vennerne, og mange andre. ja selv mange fremmede
nyder jeg meget ofte samværet med. Og kunne du stoppe hetzeriet,
kunnejeg såmænd også nyde masser af samvær sammen med dig, og det
endda med stor fornøjelse. - Og vi kunne endda få en masse god debat
og drøftelse af mangt og meget ved vore respektive trosopfattelser.

Jeg håber faktisk, og ønsker inderligt, at der kan slås en streg over
de seneste år, og vi kan starte på en frisk og føre saglige og seriøse
samtaler, med både alvor og humor. - Ska vi give det et oprigtig
forsøg? Jeg synes det er forsøget værd, hvad siger du?

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-04 08:10

> [...]
> forsøg? Jeg synes det er forsøget værd, hvad siger du?
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480
+++++++++++++++++++++++++++++++

Ja selvfølgelig skal vi det. Vi skal være venner. Lad os give det en
anstrengelse.

Hilsen
jens Erik Bech

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-09-04 09:55

I news:chjmsc$1tlc$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Ja selvfølgelig skal vi det. Vi skal være venner. Lad os give det en
> anstrengelse.

Mange tak, den er jeg helt med på