Alle ting samvirker...
Fra : jørgen

Dato : 03-09-04 16:25

"Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter
hans beslutning er kaldet." Rom 8,28

Hvad mener i? Er det tingene i sig selv der har den egenskab at de virker
sammen til gode, eller er det Gud der virker det?

I New Living Translation oversættes det med at Gud er den som
forårsager/virker tingene sådan at de samvirker til gode :

"And we know that God causes everything to work together* for the good of
those who love God and are called according to his purpose for them." NLT

Så man kan vel sige at Gud virker i ALLE ting som hænder den kristne, eller
er det en overfortolkning?

At Gud således skulle virke i alle ting i vort liv burde være en stor trøst
men det kan være svært at forstå og til tider tro på når der sker noget
dårligt. Selv har jeg problemer for tiden med mine tænder men pga. Tinnitus
og risikoen for at den bliver forværret ved boring og støj tæt ved øret og
gennem vibrationer er jeg i et dilemma og tør næsten ikke udsætte mig for
det, på den anden side behøver jeg tandbehandling. Tandlægebesøg er hårdt,
men når man har tinnitus er det næsten uoverstigeligt. Men Gud har tilladt
at jeg er havnet i den situation.

Der er også andre problemer og vi kender det alle. Sygdom, uheldige
omstændigheder, økonomiske problemer og allehånde dagligdags
ubehageligheder. Er det virkelig noget Gud bekymrer sig om, noget Han gør
noget ved?
Da Jesus et sted sagde at hver dag har nok i sin plage kunne man opfatte det
som en slags skæbneholdning, at "sådan er det bare og det er der ikke noget
at gøre ved", men i Rom 8,28 siges det at Han virker i alle ting.

Så er der større problemer eks. gidselkrisen i Rusland hvor der sikkert er
kristne blandt de ramte, hvordan forklare man dem at Gud kan bruge det til
noget godt? Hvordan kan man forvente at de selv kan tro på det?

Jeg forstår ikke hvordan Gud skulle kunne virke mine problemer og sygdomme
til noget godt, og jeg forstår heller ikke hvordan Han kan virke
gidselsituationen med de mange uskyldige ofre til noget godt, men jeg må tro
på det, gribe det i tro, fordi jeg hverken kan se, mærke, eller forstå det.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-09-04 18:47

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> "Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som
efter
> hans beslutning er kaldet." Rom 8,28

Dette vet vi ikke. Det er en påstand som noen tror på.

> Hvad mener i?

> Er det tingene i sig selv der har den egenskab at de virker
> sammen til gode, eller er det Gud der virker det?

Det er en påstand som er falsifisert utallige genger.

> [...]
> those who love God and are called according to his purpose for them." NLT
>
> Så man kan vel sige at Gud virker i ALLE ting som hænder den kristne,

Hvis du går ut i hverdagen og undersøker, så finner du ut at der er ting som
ikke stemmer. med påstanden.

> [...]
> men når man har tinnitus er det næsten uoverstigeligt. Men Gud har tilladt

Man kan i sanhet si at du er offer for guds nestekjærlighet. I det vil ikke
jeg forsøke å følge guds eksempel.

> [...]
> omstændigheder, økonomiske problemer og allehånde dagligdags
> ubehageligheder. Er det virkelig noget Gud bekymrer sig om, noget Han gør

Tydeligvis ikke.

> [...]
det
> som en slags skæbneholdning, at "sådan er det bare og det er der ikke

Slik oppfatter jeg det.

> men i Rom 8,28 siges det at Han virker i alle ting.

Ja, det er gud som tillater at du blir påført slike smerter.
..
> Så er der større problemer eks. gidselkrisen i Rusland hvor der sikkert er
> kristne blandt de ramte, hvordan forklare man dem at Gud kan bruge det til
> noget godt? Hvordan kan man forvente at de selv kan tro på det?

Når du kan tro at dine plager er til det beste for deg selv, ja, så kan man
inbille mennesker mye rart.

> Jeg forstår ikke hvordan Gud skulle kunne virke mine problemer og sygdomme
> til noget godt, og jeg forstår heller ikke hvordan Han kan virke
> gidselsituationen med de mange uskyldige ofre til noget godt,

Det du egentelig sier, er at du tror ikke at det fører til noe godt.

> men jeg må tro
> på det, gribe det i tro, fordi jeg hverken kan se, mærke, eller forstå
det.

Da heter det ikke tro, men det heter total underkastelse.

Ellers gjentar jeg, jeg har et forslag til lindring av tinusen din.

HM