en antisemitisk jøde
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-08-04 08:29

Det fremgår af Politiken at Melchiors søn i Israel kritiserer Sharon og
hans politik, taler om at Israel efterhånden hverken er jødisk eller
demokratisk og fortæller at man behandler fremmedarbejderne dårligt -
men han er nok også antisemit, som enhver jo får at vide, hvis man
kritiserer Israel.

Jeg har - som "nyopdaget jøde" kritiseret Israels politik og vil
bestandig gøre det. Her har det ikke skortet på krumspring for at få mig
til at fremstå som anti-semit. At jeg har jødiske forfædre på min
mødrende side og dermed pr. definition er jøde, ændrer ikke på den
ting - jeg er pr. definition anti-semit fordi jeg vover at kritisere
staten Israel.

Nu er det så sket igen: en jøde, bosat i Israel og i det hele taget uden
tvivl "rigtig" jøde, der oven i købet er troende, vil formentlig nu
blive kaldt anti-semit fordi han siger det samme som jeg og mange andre
har gjort det i tidens løb.

Så nu venter jeg spændt på at Per Erik Rønne kommer med sine
bortforklaringer på det fænomen.

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=333202

--
ahw

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-04 10:58

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har gjort det i tidens løb.
>
> Så nu venter jeg spændt på at Per Erik Rønne kommer med sine

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det er ikke noget særsyn. Jeg kan huske at jeg tit undrede mig over Herbert
Pundiks "antisraelske" holdninger, for det meste udtrykt i noget
pro-palæstinensisk, som udtrykt i Politiken.

Er Thøger Seidenfaden iøvrigt ikke halv-jøde og har han ikke også stærkt
israelkritiske holdninger?

Det er jo hele demokratiseringsprocessen som giver sig udtryk i at
enkeltpersoner kan kritisere den "på bjerget gældende holdning".

Jøder har været mærkelig sensible overfor kritik. Måske påduttet af
ikkejøders dårlige samvittighed. Dette kan sommetider kvæle den demokratiske
debat angående Israels politik.

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-08-04 12:33

Lyrik wrote:
> [...]

Jeg har enorm respekt for Mechior-familien. Måske ikke så meget Arne
(Melchior, ikke Wilstrup!), men i hvert fald for faderen, tidligere (kan man
overhovedet som jøde trække sig ud af dèn stilling og i levende live ville
afstå fra at være en "Jahves mand"?) overrabbiner Bent Melchior, hvis
selvbiografi "Så vælg da livet", jeg også som kristen finder inspirerende...

Israel er en lettere skizofren konstruktion: På den ene side det knap 2000
år gamle jødiske ønske om "næste år i Jerusalem!", samt d'herrer Esajas,
Ezekiel og Daniel og på den anden side _sækulære_ post-Holocaust-jøder med
et kontant ønske om en ditto _strengt sækulær_ jødisk stat opnået gennem
kommunistiske kollektivlandbruger-kibbutzer.

En helt vidunderlig og yderst frugtbar problematik, egentlig...

Står Gud bag, eller gør Han ikke?

Så vidt jeg ellers har fået fortalt af to jødiske jævnaldrende, så er der
sådan set ikke nogen der kan hade jøder som netop jøder: "RIGTIGE" (mosaisk
troende) Jøder finder mig bekendt den moderne statskonstruktion ugudelig,
ikke at den "ikke er religiøs nok", men snarere at dens villede religiøsitet
og eksistens snarere er et latterligt produkt af _menneskeværk_ gennem FN og
ikke - helt - direkte resultat af Guds indgriben.

Jeg så - eller rettere: BURDE have fulgt ordentligt med i - en
DR2-udsendelse om Golda Meir.

Den må jeg hellere gense, men med enhver israelsk politiker følger der en
vis Messias-mytologi...

> [...]
> Herbert Pundiks "antisraelske" holdninger, for det meste udtrykt i
> noget pro-palæstinensisk, som udtrykt i Politiken.

Jeg fatter så ikke lige hvordan man som jøde - og ikke kristen - kan elske
sine allermest erklærede dødsfjender så højt.

Eller er det bare udtryk for dette latente, nærmest neurotiske, selvhad, som
vi da også efterhånden har så rigeligt af i Kristendommen, og som vore egne
historiske fejltagelser - "sjovt" nok især vore religiøse
"gøgeungeprincippper" mod Jødedommen - illusterer klart og tydeligt?

> Er Thøger Seidenfaden iøvrigt ikke halv-jøde og har han ikke også
> stærkt israelkritiske holdninger?

Før jeg kommer for godt igang om jøder, må jeg hellere lige erindre mig at
vi selv i Kristendommen har folk, som ikke giver en pind for dèn religion,
de egentlig forventes at tro på....

> Det er jo hele demokratiseringsprocessen som giver sig udtryk i at
> enkeltpersoner kan kritisere den "på bjerget gældende holdning".

Hvilket Bjerg?

Knesset eller Tempelbjerget? ;-D

> Jøder har været mærkelig sensible overfor kritik. Måske påduttet af
> ikkejøders dårlige samvittighed.

Idag, ja, med Holocaust in mente og med visse, især amerikanske, "kristne"
forestillinger om at ville fremprovokere Kristi Genkomst ved at sætte
jøderne på en slags fremskudt "Urias-post"...

> Dette kan sommetider kvæle den
> demokratiske debat angående Israels politik.

Israel er sådan set to ting:

Henholdsvis håbet om Jødefolket i endelig, profetisk pagt med Jahve og den
sækulære, zionistiske stat, som ikke desto mindre bærer Patriarken og
"Englefighteren" Jakobs tilnavn (Første Mosebog, kapitel 32, vers 29). Dette
Gammetestamentlige Bibelske navn synes absurd nok virkelig at komme til sin
ret idag...

Anders Peter Johnsen

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-08-04 14:56

"Anders Peter Johnsen" skrev...

> [...]
> afstå fra at være en "Jahves mand"?) overrabbiner Bent Melchior, hvis
> selvbiografi "Så vælg da livet", jeg også som kristen finder

Faderen? Er d'herrer Melchior ikke brødre?!
(Jeg forestiller mig endda, at Bent er den yngste af de to.)

Christina

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-08-04 00:18

Godaften Christina

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:41308ecc$0$8705$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> inspirerende...
>
> Faderen? Er d'herrer Melchior ikke brødre?!
> (Jeg forestiller mig endda, at Bent er den yngste af de to.)

Hvem der er yngst kan jeg ikke huske, men jeg mener bestemt også de to er
brødre...

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit,
at resten af verden er ude af trit." (Piet Hein)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-08-04 09:13

Christina Puhakka Egholm wrote:
> "Anders Peter Johnsen" skrev...

> Faderen? Er d'herrer Melchior ikke brødre?!
> (Jeg forestiller mig endda, at Bent er den yngste af de to.)

Med "faderen" taler jeg så om Michael Melchiors far, som altså er Bent
Melchior. (Og ikke onklen, Arne!)

Men formuleringen var måske lidt kringlet...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-04 15:17

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> overhovedet som jøde trække sig ud af dèn stilling og i levende live ville
> afstå fra at være en "Jahves mand"?) overrabbiner Bent Melchior

Bent Melchior er ikke Arne Melchiors far, men hans lillebror [og far til
Michael Melchior, der i øjeblikket holder orlov fra posten som
viceudenrigsminsiter i Israel].

Ham du må tænke på var Marcus Melchior.

> Hvilket Bjerg?
>
> Knesset eller Tempelbjerget? ;-D

Knesset ligger altså ikke »på et bjerg«, men et sted i Jerusalem. Og ja,
jeg har været på besøg der.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-04 15:17

Arne H. Wilstrup <karl@utroligsmart.dk> wrote:

> [...]
> kritiserer Israel.

> Så nu venter jeg spændt på at Per Erik Rønne kommer med sine

Kritik af den jødiske stat er ikke det samme som antisemitisme. I øvrigt
er Melchiors angrebspunkt på det »demokratiske« i forhold til Israel
ganske tåbeligt. Som så mange andre er han ikke klar over det relle
indhold i ordet »demokrati«, som naturligvis ikke kan adskilles fra den
atheniensiske udgave på Perikles' tid.
--
Per Erik Rønne