Mission
Fra : Lyrik

Dato : 27-08-04 23:17

Ansgar kunne ene mand omvende Danmark. Hvordan omvender 1 missionær et
folkeslag, mens horder af missionærer aldrig bliver færdig med at konvertere
et folkeslag?
5 munke omvendte Philipinerne til kristendommen.
Hvad er der galt med den protestantiske mission?

Katolsk mission går til hovedet ikke til halen!

Omvend høvdingen, så følger folket efter! Sådan omvendtes danskerne til
kristendommen og på samme måde omvendte de 5 munke hele Philipinerne!

Jesus ville ikke have nogle få diciple i et folkeslag, han ville forandre
hele folket således at deres samfund fik glæde af kristendommens drivkraft
til vækst og velstand.
Derfor var hans bud at gøre FOLKESLAGENE til diciple!
De folkeslag som omvendtes skulle blive en del af det nye verdensimperium
hvis magt aldrig i evighed skulle forgå.
Sammenligner man den protestantiske mission, så finder man at den i al sin
latterlighed går fra dør til dør og omvender fru Jensen, men ikke fru
Petersen!
Her bliver der aldrig noget kristent folkeslag!!

"Jamen de bliver personlige kristne"! Hvor ligegyldig denne fernis er ses i
Ruanda i Afrika.
Ved katolsk mission omvendtes hurtigt Tutsibefolkningen og uddanede sig til
at lede landet. Den store landbefolkning, hutuerne, tog protestantiske
missionærer sig af, især baptisterne.
Baptisterne fik mange "personlig kristne" men intet kristent folkeslag!
Disse "personlige kristne" myrdede over 1 million af det kristne Tutsifolk,
idet de myrdede deres egne naboer i et folkemord der overstiger al fantasi i
råhed og ukristelighed.
Protestanterne høster hovedsagelig iblandt folkeslag gjort kristne af
katolikkerne.

Protestanterne går slet ikke ind for kristne folkeslag!!

De går ind for sekulære multikulturelle folkeslag!!!

Når de missionerer, så missionerer de for demokrati!

Hvor havde det været nemt at omvende Sadam, hvorefter han nok skulle have
leveret hele Iraq på en sølvbakke!

Hvor ville det være nemt at omvende Arafat, han flirter vildt med kristne i
sin omgangskreds, hvorefter det palæstinensiske problem havde været løst i
et snuptag!

Protestanterne er simpelt hen for dumme til at bruge dette
værktøj:"Omvendelse af folkeslag"! Som Jesus har påbudt dem!
Samtidig bryster de sig af at være meget mere kristne end katolikkerne!
Men har de endelig et kristent folkeslag, så afvikler de det selv med vold
og magt ligesom Sverige idet de straks foreslår at adskille stat og kirke!

Protestanterne forstår ikke værdien af et kristent folkeslag som
samarbejdspartner og grobund for velstand!

Gør folkeslagene til diciple og spar anstrengelserne omkring "de personlige
kristne"!

Nazismen fik også sin magt fra det protestantiske område i Tyskland! Se selv
de historiske kort!
Protestanter som personlige kristne uden vægt på folkeslag er intet værd!

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-04 00:08

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Ansgar kunne ene mand omvende Danmark.

Næppe.

Han fik omvendt kongen. Og kongen erklærede, at så var alle danskere
kristne, for de var jo hans folk.

Der var kristne i Danmark før Ansgar og der var asatro efter Ansgar.

Jeg har en stille formodning om, at de keltiske kristne ikke har siddet
på deres flade i over et halvt årtusinde. De har sikkert været herovre
en tur.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-04 09:00

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har en stille formodning om, at de keltiske kristne ikke har siddet
> på deres flade i over et halvt årtusinde. De har sikkert været herovre
++++++++++++++++++++++
Læs om Danmarks religiøse storhed og fald her:
http://www.newadvent.org/cathen/04722c.htm

...og om hedningen Gorm den gamle der først efter en blodig krig tillod
kristen indflydelse i Danmark.

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-04 16:41

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Læs om Danmarks religiøse storhed og fald her:
> http://www.newadvent.org/cathen/04722c.htm

Skal vi ikke sige, at jeg kigger på den URL, når du har
sandsynliggjort, at den indeholder noget reelt historisk materiale og
ikke bare de sædvanlige tankespind om ingenting?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-08-04 17:23

I news:m28ybzs21v.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Skal vi ikke sige, at jeg kigger på den URL, når du har
> sandsynliggjort, at den indeholder noget reelt historisk materiale
> og ikke bare de sædvanlige tankespind om ingenting?

Du plejer da ellers nok at sætte stor tillid til informationer fra
katolske kilder

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-04 22:25

> [...]
> sandsynliggjort, at den indeholder noget reelt historisk materiale og
> ikke bare de sædvanlige tankespind om ingenting?
Man kan sige meget om det store religiøse katolske leksikon, men tankespind
er ikke det rigtige ord.

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-04 22:50

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Man kan sige meget om det store religiøse katolske leksikon, men tankespind
> er ikke det rigtige ord.

Det var alt hvad der skulle til. tak for sandsynliggørelsen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-04 22:55

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Det var alt hvad der skulle til. tak for sandsynliggørelsen.

Nu har jeg så skimmet teksten.

Den beskriver kun verden fra en ærke-katolsk synsvinkel.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 29-08-04 08:56

Den URL indeholder historisk korrektheder, men også en del, der er lidt
farvet. F. eks. står der, at protestantismen ikke har slået rod i Danmark,
men at danskerne er katolske i hjerterne. Den holder vist ikke...
Baptister, mormoner etc kaldes hemmelige selskaber (på linie med frimurere,
satanister o.lign.)
Desuden er kildens facts tydeligvis ikke opdateret i ca. 100 år (Befolkning:
Denmark is inhabited by 2,600,000 people, most of them natives. Er vi ikke
ca. 5 mill.??).

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Lyrik

Dato : 29-08-04 12:19

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <Bces@midtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
(Befolkning:
> Denmark is inhabited by 2,600,000 people, most of them natives. Er vi ikke

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

For det første er det et gammelt men unikt leksikon, så befolkningstal
passer ikke. Men når så meget er sagt så vil jeg kommentere følgende.
At danskere er "katolske i hjerterne", bunder i det faktum at skønt Luther
gik ind for det almindelige præstedømme, således forstået at enhver kristen
var præst for sin tro, så virker den danske folkekirke "katolsk" i sin
protestantiske opbygning.
Man har speciel præsteklædning. Man har bevaret et alter.
Omkring alter var der ved reformationen en stor polemik, hvor man
understregede at der ikke skulle være nogen "alterritualer". For eksempel
fordømte man dette at præsten hævede fadet med "brødet" imod himlen.
Danskerne har dog holdt fast ved alteret og "altergang", hvilket er i
forlængelse af de katolske ritualer.
De kan altså siges at have noget katolsk i hjerterne. Den protestantiske
udformning krævede oprindelig en præst i almindeligt tøj som noget i retning
af det man finder i en pinsemenighed.

Det væsentlige skel imellem en stat hvor kristendommen er valgt som en af de
nationer der er gjort til dicippel og Danmark er, at man pludselig giver
religiøs ligestilling og lukker op for indflydelse på den ellers kristne
nation fra hedenskab, islam, sekterisme og fraktionering af den kristne tro.
Dette kontraherer med Paulus formaning om at der ikke må være splittelser og
partier i den kristne enhed.
Ved tilladelse af denne splittelse i den kristne nation, sår man rajgræs til
den kristne nations splittelse.

Sammenligner man med islamiske lande så ser man at man forbyder kristen
mission og søger at bevare sin religiøse kultur. Hvis man gjorde sådan i
Danmark ville journalisterne straks råbe op om diskrimination!
Men det er helt all right at andre lande gør noget sådan! De opfordres
ligefrem til at bevare deres oprindelige kultur uansét at det handler om at
æde mennesker og hoppe rundt om totempæle!)
Jeg opfordrer hermed Danmark til at beholde sin oprindelige kristne kultur!
Forhindre ligestilling mellem religionerne, tage et valg om kulturel enhed
og holde fast ved det!

Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-08-04 13:24

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
kultur!
> Forhindre ligestilling mellem religionerne, tage et valg om kulturel enhed

Med andre ord, en form for fasciststyre?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-08-04 13:43

I news:cgse36$2388$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Jeg opfordrer hermed Danmark til
> at [ ... klippe ... ] Forhindre
> ligestilling mellem religionerne,

Håber sandelig aldrig nogen sinde at du får magt som du har agt !!

Du er jo ligefrem blevet helt katolsk i din higen efter at få
afskaffet reel religionsfrihed i Danmark. Det er jo dybt beskæmmende
når du samtidig vil kalde dig kristen. En virkelig overbevist kristen
ville tvært imod kæmpe for lige stor religionsfrihed for alle
religioner! Det enkelte menneske må have sin fulde og uindskrænkede
rettighed til selv at ville vælge hvilken religion man ønsker at
tilhøre, - eller om man i det hele taget ønsker at tilhøre en
religion.

Fra : Lyrik

Dato : 29-08-04 22:29

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> rettighed til selv at ville vælge hvilken religion man ønsker at
> tilhøre, - eller om man i det hele taget ønsker at tilhøre en
++++++++++++++++++++++++++++++++
Det enkelte menneske må skik følge eller land fly! At bo i en kristen stat
er der mange der gerne vil. Der kommer ikke til at mangle emigranter.
Der kan godt være trosforskelle selv om man bor i en kristen stat. Men
staten forpligter sig på retning og mission.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-08-04 07:52

I news:cgthpt$7ct$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Der kan godt være trosforskelle selv om man bor i en kristen stat.
> Men staten forpligter sig på retning og mission.

Ja ja, det er da godt at vide at du er modstander af religionsfrihed.

Jeg kan blot endnu engang glæde mig over at du ikke har magt som du
har agt, for så blev den meddelalderlige inkvisition vel atter
indført, kunne jeg forestille mig.

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 30-08-04 07:24

> [...]
kristen
> var præst for sin tro, så virker den danske folkekirke "katolsk" i sin

Måske, men jeg vil fastholde, at der er en del forskelle. Bl.a. dyrkelsen af
helgener, nationalsproget stilling, og den topstyrethed og dogmatisme, der
præger katolicismen. En protestant ser ikke pavens dogmaer som den endelige
sandhed, som man bør som katolik (men mange sikkert ikke gør).
Så nej, jeg er som protestant absolut ikke katolik i hjertet!

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Lyrik

Dato : 30-08-04 08:30

> Måske, men jeg vil fastholde, at der er en del forskelle. Bl.a. dyrkelsen
af
> helgener,
++++++++++++++++++++++++++
Vor Frue?

nationalsproget stilling, og den topstyrethed og dogmatisme, der
> præger katolicismen.
++++++++++++++++++++++++++++++
Kirkeministeren er den egentlige leder af kirken, men ministeren blander sig
normalt ikke i religiøse stridigheder.

> [...]
> sandhed, som man bør som katolik (men mange sikkert ikke gør).
> Så nej, jeg er som protestant absolut ikke katolik i hjertet!

+++++++++++++++
Hvad er en protestants holdning til at bevare samfundet som kristent?

Hilsen
jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 31-08-04 01:17

Hejsa Betina

Du har skåret den linie væk, der viser, hvis indlæg du svarer på. Det er
normalt praksis at lade den blive stående, da det eller kan blive
forvirrende at følge med i, hvem der har skrevet hvad.

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <Bces@midtfyn.net> mælte sligt:

Catholic Encyclopedia er et hæderligt, gammelt værk fra 1913, som er
fint og godt at få forstand af. Man bør selvfølgelig holde sig dets
stærke katolske bias for øje, men derudover er det glimrende til forhold
før 1900-tallet, og særligt kan det virke som et tiltrængt katolsk
korrektiv til den lutherske version af hele reformationsaffæren, vi får
serveret som børnelærdom herhjemme.

Helt enig. Katolicismen forekommer mig klart at være en langt mere
"naturlig" religion end protestantismen, der da også i vid omfang (og
særligt i de europæiske nationalkirker) efter nogen tid igen lagde sig i
"katolske former".

Protestantisme er en hjernens teologi. Hjertet er altid katolsk.

>Måske, men jeg vil fastholde, at der er en del forskelle. Bl.a. dyrkelsen af
>helgener,

Luther venererede Maria. Visse lutheranske teologer i dag dyrker stort
set Luther som en helgen ;)

>nationalsproget stilling

Har du nogensinde været til en katolsk gudstjeneste? De bliver afholdt
på nationalsproget.

>og den topstyrethed og dogmatisme, der præger katolicismen

Dogmatisme (i form af fundamentalisme) skorter det ikke just på i
protestantismen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Nothing is serious except passion. The intellect is not a serious
thing, and never has been. It is an instrument on which one plays,

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-08-04 10:50

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> writes:

> Har du nogensinde været til en katolsk gudstjeneste? De bliver afholdt
> på nationalsproget.

Jo, men her er problemet jo, at de fleste protestanter går rundt og
bilder sig ind, at den katolske kirke ikke har ændret sig siden Luther
gik sine egne veje.

Der har jo været en (flere?) intern(e) reformation(er), som har
betydet meget.

(Personligt finder jeg det uhyre sjovt at opleve katolske messer under
flere forskellige "højkirkeligheds-niveauer" og på flere forskellige
sprog.)

Fra : Lyrik

Dato : 31-08-04 11:21

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:e5g7j09fsnh5gmpg812a4m11jqn37sns7l@4ax.com...
> [...]
> normalt praksis at lade den blive stående, da det eller kan blive
> forvirrende at følge med i, hvem der har skrevet hvad.
+++++++++++++
Ja!

> [...]
> "naturlig" religion end protestantismen, der da også i vid omfang (og
> særligt i de europæiske nationalkirker) efter nogen tid igen lagde sig i
+++++++++++++++++
Og det var så noget jeg havde skrevet som du var helt enig i.

> [...]
> set Luther som en helgen ;)

> Har du nogensinde været til en katolsk gudstjeneste? De bliver afholdt
++++++++++++++++
Selvom jeg ikke er Betina, så vil jeg svare på det.
Jeg har frekventeret Den katolske Sankt Knud Lavards Kirke i et halvt års
tid, for nogle år siden. Således blev Georg Uthenthal Nibler en af mine
bekendte.
Han er katolsk præst men prøvede at reformere sin egen sognekirke.
Hurtigt var der nogle (gamle) som klagede over at ritualerne blev rørt ved
og således havnede han i unåde og blev afskediget efter ca. 30 års gerning
som jeg nærmest vil betegne som helgengerning!
Hvad bestod denne helgengerning i? Den bestod i arbejde blandt hjemløse og
alkoholikere. Den bestod i at være plejefar for en søn hvis moder havde
givet op.
Den bestod i slidsomt arbejde med sognebørnene og underholdning af dem. Den
bestod i at rengøre kirken og snedkerere alt dens inventar.
Den bestod i at tåle en løn på omkring 3000 kroner mdl. for alt dette
arbejde.
Dette indbragte ham et had der blandt andet viste sig da jeg slæbte en
selvmordskandidat hvis arm jeg lige havde forbundet ind i Niblers kirke for
at vi kunne tænde et lys for ham. Der viste jeg "kandidaten" rundt i kirken,
bagefter. Da vi nåede væggen med menighedsportrætterne, så jeg til min store
beskæmmelse at de kære kirkegængere havde sat ild til Niblers billede og
brændt det af!
Det var svært at holde modet oppe for mig i den situation!
Derefter fandtes Nibler "skyldig" i forandring og modernisering og mistede
alt!
Men sidst jeg så ham smilede han og strålede som et velsignet barn!

Nå! Mine tanker kom vist på afveje! Den katolske kirke. Jeg kan lide dens
engagement i verdens gang. Jeg kan ikke lide den "nedtoning af Jesus" til
Joshua og hebraisering og altmodishhed jeg fornemmer. Jeg synes ligesom
Nibler at ritualerne er blevet tomme og trænger til at blive opgraderet til
relevans. Jeg er betænkelig ved pavelig topstyring.
Jeg ser frem til at "polakken" afgår og en ny progressiv pave kan sætte gang
i fornyelserne. Så ville en fusion med den protestantiske fraktion gøre
kirken klar til globaliseringen!

Hilsen
Jens

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 31-08-04 13:05

> Du har skåret den linie væk, der viser, hvis indlæg du svarer på. Det er
> normalt praksis at lade den blive stående, da det eller kan blive
> forvirrende at følge med i, hvem der har skrevet hvad.

Hej! (BTW: Betina står først, men det er Claus, der svarer...)

> [...]
> før 1900-tallet, og særligt kan det virke som et tiltrængt katolsk
> korrektiv til den lutherske version af hele reformationsaffæren, vi får

Ja, hæderligt, men ikke up to date. Og ja, Katolsk farvet.

> [...]
> "katolske former".
>
> Protestantisme er en hjernens teologi. Hjertet er altid katolsk.

Hvis vi skal gå så langt tilbage, er vi vel alle jøder for Vorherre...
Kristendommen (både den katolske og den protestantiske) er jo udsprunget af
jødedomme, som vi alle godt ved.
Hvorfor er hjertet mere katolsk end hjernen?? Og er det ikke i grunden
ligegyldigt, bare vi er kristne?

> [...]
> på nationalsproget.

> Dogmatisme (i form af fundamentalisme) skorter det ikke just på i

Nationalsprogene er noget af forholdsvis ny dato i den katolske del af
kristendommen, og den katolske kirke har IMØ været mere tilbageholden med
reformationer end den protestantiske. Men enhver revolution bliver jo sat på
et tidspunkt, og er ikke revolutionerende mere, og ligesådan er det med den
protestantiske kirke. Der er det sekterne (pinsemissionen, baptister etc)
der har stået for fornyelsen, ikke hovedkirken. Men derfor er jeg stadig
overbevist om, at der er forskel på at være protestant og katolik, selv om
det IMØ ikke betyder en sk.. i den sidste ende.

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Britt Malka

Dato : 02-09-04 21:38

Goddag Rasmus Underbjerg Pinnerup

Den Tue, 31 Aug 2004 02:16:47 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk>:

>Har du nogensinde været til en katolsk gudstjeneste? De bliver afholdt
>på nationalsproget.

Ikke alle, dog. Der er stadig dem, der holdes på latin. Nogle gør det
en gang om måneden. Andre gør det konsekvent.

Der er katolske fanatikere, der vil vende tilbage til ældre tider, og
de er helt vilde med de latinske messer.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-09-04 22:39

Britt Malka <news@foxladi.com> mælte sligt:

>Ikke alle, dog. Der er stadig dem, der holdes på latin. Nogle gør det
>en gang om måneden. Andre gør det konsekvent.

Ja, men det normale er, at man bruger nationalsproget. Jeg var dog til
en herlig latinsk messe i Maria Maggiore i Rom sidste januar - det var
en særlig festlig messe afholdt til ære for Kardinal Angelo Sodano,
Vatikanets "statsminister", i anledning af 25-året for hans bispevielse.
Der fik Novus Ordo-messen alt, hvad den kunne trække. Der var vel 8
kardinaler eller så - og en hel hær af biskopper.

>Der er katolske fanatikere, der vil vende tilbage til ældre tider, og
>de er helt vilde med de latinske messer.

Ved samme lejlighed overværede jeg også en af de gamle tridentinske
messer, som man brugte før Andet Vatikankoncil. Den imponerede mig ikke,
men det var også i en ganske lille kirke og med få deltagere - det er
ikke fair at sammenligne den med ovennævnte messe.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I Virkeligheden har Masserne altid Religion, fordi enhver
Overbevisning, der bibringes dem, for dem bliver Religion, det vil sige

Fra : Harald Mossige

Dato : 28-08-04 04:50

> [...]
> 5 munke omvendte Philipinerne til kristendommen.
> Hvad er der galt med den protestantiske mission?
>
> Katolsk mission går til hovedet ikke til halen!

Det er tankene dine der er galt med, eller rettere, tankegangen din er et
halvt tusen år foreldet. Tanken den gang var at det var "kongen" og
presteskapet som var kristne på folkets vegne. De som De som hadde egne
tanker ble slått ihel.

> Jesus ville ikke have nogle få diciple i et folkeslag, han ville forandre
> hele folket således at deres samfund fik glæde af kristendommens drivkraft
> til vækst og velstand.

Sludder. Jesus var først og fremst opptatt av enkeltmennesker. Kristendommen
har aldrig ført til vekst og vellstand slik det forstås i dag.

> Derfor var hans bud at gøre FOLKESLAGENE til diciple!

Til elever eller til lærlinger. Velg en av delene, men ikke begge.

> De folkeslag som omvendtes skulle blive en del af det nye verdensimperium
> hvis magt aldrig i evighed skulle forgå.

Her mener du "kongene" for hvært folkeslag.

> "Jamen de bliver personlige kristne"! Hvor ligegyldig denne fernis er ses
> Ruanda i Afrika.

Du har ingen eksempler på at "din modell" fører til bedre resultater. (Syd
amerika.)

> Når de missionerer, så missionerer de for demokrati!

Og du mener at misjonering for diktatur er best?

> Hvor ville det være nemt at omvende Arafat, han flirter vildt med kristne
> sin omgangskreds, hvorefter det palæstinensiske problem havde været løst i
> et snuptag!

Jeg tror nok at det hadde vært nødvendig å "omvende" Begin samtidig. Du
skjønner, der er nødvendig med to parter for å skape en konflikt!

> Protestanterne forstår ikke værdien af et kristent folkeslag som
> samarbejdspartner og grobund for velstand!

Kristendommen, katolsk eller protestantisk, har aldrig, i historien eller
værden over ført til gode leveforhold for enkeltmenneskene i noe folkeslag.
(Samtidig som du protesterer så er det bra om du viser til eksempel.)

HM