Bibelskole i kbc
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 26-08-04 13:59

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at det er nu du skal ansøge om optagelse.
http://www.kbc.dk/bibelskole_kontakt.html
se ind på www.kbc.dk

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Tag et træ: Enten er det godt, og så er dets frugt også god, eller det er
dårligt... For et træ kendes på frugten."
(Matt 12,33)

--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Alle mail er scannet med http://www.free-av.com

Fra : jørgen

Dato : 26-08-04 14:52

"Børge Højlund Jensen" <oz5vib@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at det er nu du skal ansøge om
optagelse.
> http://www.kbc.dk/bibelskole_kontakt.html
> se ind på www.kbc.dk

Hvorfor mon dialogcenteret har 20 kritiske artikler i deres database om
fremgangsteologien? Kan det mon være fordi at fremgangsteologien på mange
vigtige punkter adskiller sig fra klassisk kristendom i både tro og praksis?

http://www.dci.dk/?side=emneliste&emnekode=fremgang&emneord=Fremgangstologi

mvh jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 26-08-04 20:46

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh jørgen.
>
> Jeg ved ikke om jeg tør tro på dialogcenteret de er hvis kun tilfreds med
dem selv.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 26-08-04 20:48

ps.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-08-04 21:28

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Hvorfor mon dialogcenteret har 20 kritiske artikler i deres database om
> fremgangsteologien?

Det er der sikkert mange gode grunde til. Men må jeg lige minde dig
om, at visse af artiklerne handler om, at de der hænder, der løftes
mod himlen under lovsangen minder om en fascistisk hilsen fra vore
sydlige naboer?

Johannes Aagaard var helt klart skæv, da han skrev det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-08-04 15:06

"Peter B. Juul" skrev...

> [...]
> om, at visse af artiklerne handler om, at de der hænder, der løftes
> mod himlen under lovsangen minder om en fascistisk hilsen fra vore

Ikke helt. Om de løftede hænder under lovsangen skriver han:
"Samtidig dukkede de første løftede hænder op over hovederne. Til tider
blev det til en skov af løftede hænder, der bevægede sig frem og tilbage
som ved en rigtig rockkoncert. Den slags gymnastik giver luft i lungerne
og en følelse af tæt fællesskab. Det var faktisk svært at holde sine
egne hænder på deres normale plads midt i denne store flok af opstemte
mennesker."

De fascistiske hilsner er (forstå det, hvem som kan) i denne artikel
forbundet med håndspålæggelsen:
"Folk blev opfordret til at komme frem, hvis de havde problemer med
hjertet. Så blev der bedt for dem under håndspålæggelse, og de vendte
glade tilbage til deres stole. Andre modtog forbøn for deres fraværende
børn. Det skete ved andre deltageres hjælp og håndspålægning eller
"håndsudstrækning", der lignede en art Heil-hilsen i retning af den, der
søgte forbøn."

Sammenligningen er uden tvivl ment som en provokation, men den er under
alle omstændigheder usmagelig, imo. Det er dog at tage munden lige
rigeligt fuld at sige, at artiklen (eller "visse af artiklerne")
ligefrem *handler* om dette emne - det beskrives ikke yderligere, end
citatet her afslører. Artiklen findes på http://www.dci.dk/?artikel=783

> Johannes Aagaard var helt klart skæv, da han skrev det.

Han havde i hvert fald svært ved at holde sine egne hænder på deres
normale plads...

Christina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-04 16:50

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> writes:

> Sammenligningen er uden tvivl ment som en provokation,

En usmagelig provokation. Og sjovt nok var det den passage, der fik
mig til en gang for alle at droppe DCI.

Senere har Aagaard kastet endnu mere urimelig galde af sig, men det
har jeg i store træk ignoreret af ovenstående årsag.

Når Aagaard ikke engang kan skrive ordentligt om folk, der trods alt
står meget tæt på ham selv i tro, så tør jeg ikke satse på DCI som
informationskilde om andre religioner.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-08-04 17:51

"Peter B. Juul" skrev...

> Når Aagaard ikke engang kan skrive ordentligt om folk, der trods alt
> står meget tæt på ham selv i tro, så tør jeg ikke satse på DCI som
> informationskilde om andre religioner.

DCI (de internationale "Dialogcentre") og Dialogcentret i DK er (efter
min mening: heldigvis) to forskellige størrelser, om end begge stiler
efter at levere *kritisk* information om især nyreligiøsitet.

Parentetisk bemærket: Så vidt jeg ser det fra sidelinjen, er der med
formandsskiftet i DC inden for de seneste par år også sket en vis
ændring i tilgangen til karismatikken. Faktisk tror jeg, at der sker en
masse lige for tiden, som er værd at følge med i for
karismatisk-interesserede kristne herhjemme. (Jeg har bare ikke rigtigt
tid til at følge mine egne opfordringer, så de gives hermed videre...

Christina