Den Gamle Pakt/Den Nye pakt
Fra : Jarle Krossnes

Dato : 22-08-04 23:50

Heisann folkens!
Jeg lurer på følgende:

Gud sluttet en pakt med Abraham, videreførte den til Isak og Jakob o.s.v. og
til Moses hvor Han gikk mer i detalj på hvordan pakten var.
Moses får oppgave av Gud å få Hebreerne ut av Egypt og til Kanaan.
På Sinai-fjellet slutter Gud pakt med Israel og den pakten gikk ut på at:

"Dersom (betingelse) dere vil lytte til mine ord og holde min pakt, så
(løfte) skal dere være min eiendom fremfor alle andre folk" (2.Mos. 19,5)
Folket aksepterte paktens betingelser, og svarte: "Alle de bud Herren har
gitt oss, vil vi holde" (2.Mos.- 24,3). "Vi vil være lydige og gjøre alt det
Herren har sagt" (2.Mos.- 24,7). At betingelsene (ordene i pakten) var
rammen for om Gud skulle oppfylle løftene, kommer klart fram når vi leser:
"Da tok Moses blodet, stenket det på folket og sa: Dette er blodet som hører
til den pakten Herren slutter med dere på grunnlag av alle disse ordene"
(2.Mos.24,8)

Jeg forstår at en pakt dreier seg om at begge parter må holde sin del av
pakten - ellers er pakten uggyldig.

Men jeg tenker selv at "Hadde jeg levd under loven hadde jeg nok ikke blitt
gammel - fordi jeg hadde nok gjort en synd som Gud ikke tilgav".
Er det en normal mye tanke?

Jesus sier jo at "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av all
din kraft og forstand, og du skal elske din neste som deg selv - på disse to
budene hviler hele loven og profetene".
Vil det i praksis si at hvis jeg virkelig elsker Gud og elsker min neste
slik som jeg elsker meg selv - så holder jeg loven?
Jeg vet at Jesu' ord er samme som Guds ord - og at det derfor må stemme, men
jeg synes det er så rart at Gud for eksempel ville steine i hjel
en som syndet og brøt ekteskapet i GT - mens i NT så vil Han ikke dømme
henne, men tilgi kvinnen som er grepet i ekteskapsbrudd.

Jeg synes det er litt rart at Gud vil to så forskjellige ting. Fordi i GT så
ville jo en som ble grepet i ekteskapsbrudd blitt steinet i hjel utenfor
leiren.

Svakheten ved den gamle pakt (GT) er at mennesket brøt pakten.
Men trodde Gud egentlig at Israel ville klare å holde alle bud?
Det er jo ingen mennesker som klarer dette - ingen er jo rettferdig ved
loven - fordi alle har jo syndet.

Og frelseslæren - er jo i bunn og grunn den samme i GT og NT, men Gud er mye
mer tilgivende i NT enn i GT.
Dette at Gud var mindre tilgivende i GT var jo på grunn av paktens karakter.

På forhånd takk for svar!

mvh
Jarle

---------------------------------
Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere
hvile.
-Evangeliet etter Matteus 11:28

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 09:13

Goddag Jarle Krossnes

Den Sun, 22 Aug 2004 22:50:25 GMT skrev "Jarle Krossnes"
<jarle@NOSPAMkrossnes.no>:

>Men jeg tenker selv at "Hadde jeg levd under loven hadde jeg nok ikke blitt
>gammel - fordi jeg hadde nok gjort en synd som Gud ikke tilgav".
>Er det en normal mye tanke?

Nej, for det var meget få synder, som Gud ikke tilgav, blot man
angrede. Dette ses mange steder i mosebøgerne.

> [...]
>Vil det i praksis si at hvis jeg virkelig elsker Gud og elsker min neste
>slik som jeg elsker meg selv - så holder jeg loven?

Det, at noget hvilker på noget, betyder blot, at det er
grundstøtterne. Så nej, selv hvis du kunne overholde disse to bud, så
ville det ikke være ensbetydende med, at du overholdt hele loven.

> [...]
>en som syndet og brøt ekteskapet i GT - mens i NT så vil Han ikke dømme
>henne, men tilgi kvinnen som er grepet i ekteskapsbrudd.

Ja, det er også underligt, ikke?

I mosebøgerne bliver det tydeligt sagt, at en gift kvinde ikke må være
sammen med en mand. Så skal de begge stenes til døde.

Jesus siger så noget andet.

>Jeg synes det er litt rart at Gud vil to så forskjellige ting. Fordi i GT så
>ville jo en som ble grepet i ekteskapsbrudd blitt steinet i hjel utenfor
>leiren.

Lige præcis.

>Svakheten ved den gamle pakt (GT) er at mennesket brøt pakten.

Og det synes du ikke, at de gør med den "nye"?

>Men trodde Gud egentlig at Israel ville klare å holde alle bud?

Nej.

Han var helt klar over menneskets svaghed. Det er faktisk derfor, at
han kræver disse strenge straffe. Det er et forsøg på at udrydde det
onde fra det israelske folk. Før det kunne bredde sig.

Har det lykkedes? Tjah, fx er der meget få jødiske bøsser.

>Det er jo ingen mennesker som klarer dette - ingen er jo rettferdig ved
>loven - fordi alle har jo syndet.

Jeg bryder mig ikke om den formulering. Det lyder som indledningen til
en undskyld: Alle synder, derfor gør også jeg. Det er ikke noget, jeg
kan gøre for, så jeg kan lige så godt blive ved med at synde.

>Og frelseslæren - er jo i bunn og grunn den samme i GT og NT, men Gud er mye
>mer tilgivende i NT enn i GT.

Der er ingen frelseslære i de hebraiske skrifter.

>Dette at Gud var mindre tilgivende i GT var jo på grunn av paktens karakter.

Nå?

Eller også er der ikke tale om den samme Gud, men Gud den almægtige i
de hebraiske skrifter, og Jesus i de kristne skrifter.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 23-08-04 14:41

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i melding
> [...]

> kan gøre for, så jeg kan lige så godt blive ved med at synde.

> Der er ingen frelseslære i de hebraiske skrifter.

Hvis der ikke er frelseslære der - hvorfor kaller Gud seg Abrham, Isak og
Jakobs Gud, da?
Abraham fikk jo komme til vår Herre fordi han trodde og var lydig.
Da får vel dem andre som er det samme også få samvær med Gud?

mvh
Jarle

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 21:09

Goddag Jarle Krossnes

Den Mon, 23 Aug 2004 13:41:26 GMT skrev "Jarle Krossnes"
<jarle@NOSPAMkrossnes.no>:

>Hvis der ikke er frelseslære der - hvorfor kaller Gud seg Abrham, Isak og
>Jakobs Gud, da?

Det er meget enkelt: Det er fordi han er Abrahams, Isaks og Jakobs
Gud.

Hvordan læser du noget med frelse dér?

>Abraham fikk jo komme til vår Herre fordi han trodde og var lydig.
>Da får vel dem andre som er det samme også få samvær med Gud?

Der er mange, der fik samvær med Gud. Hvor vil du hen?

Der er forskel på samvær og jeres frelseses-begreb.

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 23-08-04 23:05

> [...]
>
> Hvordan læser du noget med frelse dér?

> Der er mange, der fik samvær med Gud. Hvor vil du hen?
>
> Der er forskel på samvær og jeres frelseses-begreb.

Jesus sier jo i NT "At Gud ikke er en Gud for døde - hvorfor kaller Gud seg
da for Jakob, Isaks og Abrahams gud?"

Jeg ser på dette som at i hvert fall dem tre fikk komme til sin Far.

mvh
Jarle

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 23:15

Goddag Jarle Krossnes

Den Mon, 23 Aug 2004 22:04:33 GMT skrev "Jarle Krossnes"
<jarle@NOSPAMkrossnes.no>:

>Jesus sier jo i NT "At Gud ikke er en Gud for døde - hvorfor kaller Gud seg
>da for Jakob, Isaks og Abrahams gud?"

Godt spørgsmål.

Måske taler Jesus ikke om den samme Gud?

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 24-08-04 15:00

> Goddag Jarle Krossnes

> Godt spørgsmål.
>
> Måske taler Jesus ikke om den samme Gud?

Jesus taler om den samme Gud! :)
Det skal du ikke tvile på.
Det er en frelseslære i GT også skjønner du.
Jødene ser på gjerningene som viktig, men dem også skjønner at ingen blir
rettferdig ved loven, men ved troen.

mvh
Jarle S. K.

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-08-04 16:47

Goddag Jarle

Den Tue, 24 Aug 2004 14:00:04 GMT skrev Jarle Krossnes om Re: Den Gamle
Pakt/Den Nye pakt :

JK> Jesus taler om den samme Gud! :)
JK> Det skal du ikke tvile på.
JK> Det er en frelseslære i GT også skjønner du.

Der er ingen behov for frelse hos jøderne. Der er ikke nogen
frelseseslære i de hebraiske skrifter.

Dette er en kristen tolkning af disse.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-08-04 17:14

Goddag Andreas

Den Wed, 25 Aug 2004 16:43:09 +0200 skrev Andreas Falck om Re: Den Gamle
Pakt/Den Nye pakt :

AF> Man kan med lige så stor ret hævde at jødernes påstand om at der
AF> ingen frelseslære er, er en jødisk tolkning af disse skrifter.

Nej. Det kan man ikke.

Frelseseslære er ikke i de hebraiske skrifter.

Frelseseslære er kommet til med de kristne skrifter.

Vi kan diskutere lov og/eller frelse m.m. set med et kristent synspunkt
og med at se på de kristne skrifter, men den kan altså ikke transponeres
over i de hebraiske skrifter og på jødedommen.

AF> Hvilken tolkning man så anser for den mest rigtige afhænger jo så af
AF> det udgangspunkt man har til teksten.

Ikke helt, for man kan højst sige, at man *forstår* noget af de
hebraiske skrifter som værende det, der svarer til frelseseslæren. Men
det står bare ikke i de hebraiske skrifter.

AF> Da Jesus og de tidligste apostle (altså i midten af 1. årh.)
AF> forkyndte frelseslæren om Jesus, var der da ingen der angreb dem og
AF> sagde at GT ikke indeholdt nogen frelseslære. Jøderne på den tid
AF> ville blot ikke anerkende Jesus som den lovede Frelser og Messias.

Joda: Paulus blev smidt ud af flere synagoger (og endda påstået
pisket).

Han bander og svovler over jøder som nemlig ikke vil acceptere den nye
lære og ikke vil lade ham "frelse" jøderne:

I, brødre, ligner jo Guds menigheder i Judæa, som er i Kristus Jesus,
for I har lidt det samme af jeres landsmænd, som de har lidt af jøderne,
der slog både Herren Jesus og profeterne ihjel, og som har fordrevet os,
og som ikke behager Gud og er imod alle mennesker, fordi de hindrer
os i at tale til hedningerne, så de kan blive frelst; sådan fylder de
altid deres synders mål. Men vreden er kommet over dem til fulde.
(Thess. 2:14-16)

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-08-04 23:05

Goddag Andreas

Den Wed, 25 Aug 2004 22:54:58 +0200 skrev Andreas Falck om Re: Den Gamle
Pakt/Den Nye pakt :

AF> Ork jo, der er da masser af tekster i GT der giver en meget fin
AF> indsigt i frelseslære. Jøderne tolker disse på en måde, de kristne
AF> på en anden måde. Jøderne har én forståelse af begrebet frelse, de
AF> kristne en anden forståelse af samme begreb.

Nej, Andreas. Der er ingen frelserbegreb været i de hebraiske skrifter,
og dette er ikke og har aldrig været en del af den jødiske lære eller af
de hebraiske skrifter.

Længere er den altså ikke.

Nu kan du mene at jøderne tolker deres eget skrifter forkert, og så må
det stå som så.

Men det hindrer intet ved, at Gud ikke har omtalt nogen frelser på nogen
måde og på noget tidspunkt i de hebraiske skrifter.

Her igen: At kristne vælger at tolke det som frelseseslære må de tage
ansvar for. Altså: det er *ikke det* der står i skrifterne.

Der står ej heller angivet noget sted, at messias skulle være en frelser
overhovedet (eller halvgud for den sags skyld).

Så please: Tro hvad I vil, men lad være med at fortælle at det har I fra
de hebraiske skrifter, for det er ganske enkelt ikke korrekt.