Den gamle vs. den nye pakt
Fra : Jarle Krossnes

Dato : 22-08-04 22:38

Heisann folkens!
Jeg lurer på følgende:

Gud sluttet en pakt med Abraham, videreførte den til Isak og Jakob o.s.v. og
til Moses hvor Han gikk mer i detalj på hvordan pakten var.
Moses får oppgave av Gud å få Hebreerne ut av Egypt og til Kanaan.
På Sinai-fjellet slutter Gud pakt med Israel og den pakten gikk ut på at:

"Dersom (betingelse) dere vil lytte til mine ord og holde min pakt, så
(løfte) skal dere være min eiendom fremfor alle andre folk" (2.Mos. 19,5)
Folket aksepterte paktens betingelser, og svarte: "Alle de bud Herren har
gitt oss, vil vi holde" (2.Mos.- 24,3). "Vi vil være lydige og gjøre alt det
Herren har sagt" (2.Mos.- 24,7). At betingelsene (ordene i pakten) var
rammen for om Gud skulle oppfylle løftene, kommer klart fram når vi leser:
"Da tok Moses blodet, stenket det på folket og sa: Dette er blodet som hører
til den pakten Herren slutter med dere på grunnlag av alle disse ordene"
(2.Mos.24,8)

Jeg forstår at en pakt dreier seg om at begge parter må holde sin del av
pakten - ellers er pakten uggyldig.

Men jeg tenker selv at "Hadde jeg levd under loven hadde jeg nok ikke blitt
gammel - fordi jeg hadde nok gjort en synd som Gud ikke tilgav".
Er det en normal mye tanke?

Jesus sier jo at "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av all
din kraft og forstand, og du skal elske din neste som deg selv - på disse to
budene hviler hele loven og profetene".
Vil det i praksis si at hvis jeg virkelig elsker Gud og elsker min neste
slik som jeg elsker meg selv - så holder jeg loven?
Jeg vet at Jesu' ord er samme som Guds ord - og at det derfor må stemme, men
jeg synes det er så rart at Gud for eksempel ville steine i hjel
en som syndet og brøt ekteskapet i GT - mens i NT så vil Han ikke dømme
henne, men tilgi kvinnen som er grepet i ekteskapsbrudd.

Jeg synes det er litt rart at Gud vil to så forskjellige ting. Fordi i GT så
ville jo en som ble grepet i ekteskapsbrudd blitt steinet i hjel utenfor
leiren.

Svakheten ved den gamle pakt (GT) er at mennesket brøt pakten.
Men trodde Gud egentlig at Israel ville klare å holde alle bud?
Det er jo ingen mennesker som klarer dette - ingen er jo rettferdig ved
loven - fordi alle har jo syndet.

Og frelseslæren - er jo i bunn og grunn den samme i GT og NT, men Gud er mye
mer tilgivende i NT enn i GT.
Dette at Gud var mindre tilgivende i GT var jo på grunn av paktens karakter.

På forhånd takk for svar!

mvh
Jarle

---------------------------------
Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere
hvile.
-Evangeliet etter Matteus 11:28

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 26-08-04 21:30

Du har nogle interessante tanker. Jeg vil gerne følge lidt op på dem.

> Men jeg tenker selv at "Hadde jeg levd under loven hadde jeg nok ikke
blitt
> gammel - fordi jeg hadde nok gjort en synd som Gud ikke tilgav".
> Er det en normal mye tanke?

Jeg tror ikke at alle tænker sådan. Når to skal indgå ægteskab har jeg fået
et råd der lyder noget i denne retning: hvis du er i tvivl om at du virkelig
vil være sammen med hende resten af dit liv, så er du ikke klar til
ægteskabet. Jeg tror at det er et godt råd.

Jeg tror at rådet kan følges op på religion. Jøderne var klar til at indgå
en pagt med den Gud, der havde udfriet dem. En situation mange i dag oplever
når de indvier sig til Gud. Hvis man gør sig tanker som dem du gør, er det
ikke sikkert man er klar til det skridt - og så skal man enten vente eller
bare lade være.

> [...]
> Vil det i praksis si at hvis jeg virkelig elsker Gud og elsker min neste
> slik som jeg elsker meg selv - så holder jeg loven?

Ja - og nej. Hvis du *virkelig* elsker din kone vil du ikke slå hende (selv
om nogle påstår at de både elsker og slår deres kone). Handlingen afspejler
dine følelser. Moselovens bud ville være naturlige for den der virkelig
elskede Gud og sin næste - han ville ikke tilbede andre guder i trods, og
han ville ikke myrde (for bare at tage to af buddene).

Kærligheden er altså grundlaget - men er tom i sig selv. Ægte kærlighed
medfører gerninger, og de gerninger afspejles i Moseloven.

> Svakheten ved den gamle pakt (GT) er at mennesket brøt pakten.
> Men trodde Gud egentlig at Israel ville klare å holde alle bud?

Nej, og der er netop den pointe NT kommer med. Moseloven udstillede synden.
Da Jesus kom var det åbenbart for enhver der ville se det, at mennesker ikke
kunne leve syndfrit. Det gjorde det klart hvor vigtigt Jesu offer var.

> [...]
mye
> mer tilgivende i NT enn i GT.
> Dette at Gud var mindre tilgivende i GT var jo på grunn av paktens

Det synes jeg faktisk ikke. Jesus viste at ikke alle ville blive frelst (fx
Mattæus 24:22 og 40-41). Omvendt var Moseloven meget direkte, men alligevel
indeholder GT utallige eksempler på at Jehova tilgav angrende overtrædere,
og var langmodig overfra andre. Esajas' bog er et godt eksempel på det.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner