88% medlemmer af folkekirken
Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-04 19:05

I dagens Jyllandspost kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2567352

se den rabiate antilutheraner og katolik Jørn Arpe Munksgaard komme frem
med følgende om folkekirkens medlemstal:

»Speciel udregning
Derimod må det mildest talt nok siges at være mere end uforståeligt for
normalt tænkende mennesker, at kirkeministeren i sin argumentation for
opretholdelsen af den eksisterende religiøse diskrimination i ramme
alvor mener, at det er plausibelt at argumentere for, at tingenes
tilstand naturligvis kan legitimeres med, at 88 pct. af alle dem, der
har stemmeret, dvs. danske statsborgere, er medlemmer af folkekirken.

At ministeren som den vel eneste her i landet altid og konsekvent
udregner medlemsprocenten i folkekirken udfra antallet af danske
statsborgere og ikke som alle andre - hvad der vel også må siges at være
det naturligste - udfra det samlede befolkningstal, må vel blot
karakteriseres som et af ministerens manipulatoriske kneb.

Når man skal vurdere det rimelige i, om mindretal - som i et normalt
demokrati som en selvfølge nyder de samme rettigheder som flertallet -
forulempes eller på nogen måde diskrimineres, må det vel trods alt være
mest korrekt at tage hensyn til, hvor mange ikke-folkekirkemedlemmer,
der er i den samlede befolkning og ikke kun blandt dem, der er danske
statsborgere. Men naturligvis er det ubekvemt for ministeren, at
medlemsprocenten i folkekirken i så tilfælde kun vil være ca. 83!«

Ja, se det var jo nogle interessante oplysninger Munksgaard her fremkom
med. 88% af de danske statsborgere er medlemmer af folkekirken, og kun
de i Danmark boende udlændinge får altså tallet til at falde til 83%.

Og her tager han så ikke engang hensyn til at når man taler om andelen
af folketingsmedlemmer blandt etniske danskere, så skal man så nok op
over 90%.
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 19-08-04 19:48

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> I dagens Jyllandspost kan man på:
>
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2567352
>
> se den rabiate antilutheraner og katolik Jørn Arpe Munksgaard komme frem
> med følgende om folkekirkens medlemstal:

Nedlæg kirkeministeriet og lad folkekirken klare sig selv, ligesom alle
andre trossamfund må klare sig selv i dagens Danmark.

Enkelte undtagelser kunne være særlig gamle og bevaringsværdige kirker som
kunne søge tilskud (fra kulturministeriet?) til at bevare gamle kalkmalerier
eller lign.

Det med at være medlem af folkekirken er jo for de fleste noget så
traditionsbetinget og fungerer så søvndyssende automatisk at de fleste slet
ikke ænser eller tænker over at de er medlem og betaler over skatten.

mvh jørgen.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-04 20:25

jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> Det med at være medlem af folkekirken er jo for de fleste noget så
> traditionsbetinget og fungerer så søvndyssende automatisk at de fleste slet
> ikke ænser eller tænker over at de er medlem og betaler over skatten.

Og dem vil du altså gerne søge at presse ud af folkekirken?
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 19-08-04 21:27

> Og dem vil du altså gerne søge at presse ud af folkekirken?

Nej , men man kunne måske indkræve kirkeskatten på en anden måde, eks. ved
at sende et årligt girokort med mulighed for at betale det årlige kontingent
på posthuset, eller melde sig ud*. På den måde blev man mindet om at man er
medlem og kunne overveje om man vil ophøre med det. På den måde ville
folkekirken have medlemmer som ihvertfald en gang årligt havde reflekteret
lidt over deres medlemsskab fordele/ulemper. Det mindste man kan forlange
for medlemmer til en eller anden organisation er at de mindst en gang om
året fornyer deres medlemsskab. Så har man aktive medlemmer - ganske vist
meget lidt aktive, men dog ikke sovende.

*(Hvis man ikke gik på posthuset med girokortet og betalte ville man dernæst
efter et stykke tid modtage en forespørgsel fra folkekirken om man ville
ophæve sit medlemsskab, medfølgende en lille information om fordelene ved at
være medlem. Folk kunne så overveje igen, og hvis de stadig intet foretog
sig blev de meldt ud.)

mvh jørgen.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-04 03:09

> [...]

> være medlem. Folk kunne så overveje igen, og hvis de stadig intet foretog

Se, du vil ganske simpelt gøre det så upraktisk for folk som muligt at
være medlemmer af folkekirken, hvilket må skyldes en dyb utilfredshed
over at 88% af de danske statsborgere er medlemmer. Over 90% af alle
etniske danskere.

Og du vil endda gøre det langt sværere for folkekirkemedlemmer end for
medlemmer af den lokale fodboldklub eller spejdergruppe. Hvem i alverden
betaler sine regninger på posthuset? Alt er da tilmeldt PBC.
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 20-08-04 10:26

> Se, du vil ganske simpelt gøre det så upraktisk for folk som muligt at
> være medlemmer af folkekirken,

Nej, men jeg mener det er rimeligt og fornuftigt at man en` gang om året
gøres opmærksom på at man er medlem og bliver spurgt om man vil fortsætte
medlemsskabet. Hvis man intet foretager sig og fortsat ignorere kirken's
henvendelser, så bliver man meldt ud.

Jeg mener at FK som kirke selv burde have en interesse i at have aktive
medlemmer og ikke medlemmer som er totalt ligeglade med kirken eller måske
er involveret i allehånde andre religioner eks. New Age, Sai Baba eller
lign. og kun er medlem fordi de aldrig har tænkt over at de er medlem eller
fordi de ikke ved hvordan man melder sig ud.
Hvis det var lettere at melde sig ud og hvis man blev stillet overfor valget
hvert år, så er jeg sikker på at mange ville fravælge FK.

mvh jørgen.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-04 17:09

> [...]

> Hvis det var lettere at melde sig ud og hvis man blev stillet overfor valget
> hvert år, så er jeg sikker på at mange ville fravælge FK.

Hvilket naturligvis er dit egentlige formål.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-04 17:45

I news:1gitvvj.19bo79h11ye1y6N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Hvilket naturligvis er dit egentlige formål.

Med det formål for øje mener jeg at han er ude i et helt galt ærinde.
Det burde aldrig være et mål i sig selv, at en kristen ønsker andre
skal melde sig ud af et tros- eller kirkesamfund.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-04 19:09

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> mælte sligt:

>Med det formål for øje mener jeg at han er ude i et helt galt ærinde.
>Det burde aldrig være et mål i sig selv, at en kristen ønsker andre
>skal melde sig ud af et tros- eller kirkesamfund.

Missionsbefalingen indebærer vel, at man som kristen skal forsøge at få
folk til at melde sig ud af ikke-kristne trossamfund, eller hur?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
hvad jeg og Gud foragter!"

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-04 23:21

I news:mffci0dr1451qb7lreko22a10pn1cpcnqn@4ax.com skrev
Rasmus Underbjerg Pinnerup følgende:

> Missionsbefalingen indebærer vel, at man som kristen skal forsøge
> at få folk til at melde sig ud af ikke-kristne trossamfund, eller
> hur?

Du læser stadig ikke hvad jeg skriver? Eller er det bevidst, at ....

Nå, men god weekend, selv om sommervejret igen forsvandt

Fra : Knut KH

Dato : 21-08-04 07:17

On Fri, 20 Aug 2004 20:08:39 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> "Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> mælte sligt:

> Missionsbefalingen indebærer vel, at man som kristen skal forsøge at få
> folk til at melde sig ud af ikke-kristne trossamfund, eller hur?

Hm, misjonsbefalingen har vel ingen konfesjonell betingelse? Den sier at de
som følger den skal gjøre alle til Jesu disipler. Jeg kan ikke se at det
står at den sier de som følger den skal forsøke å få folk til å melde seg
ut av ikke-kristne trossamfunn. Denne konfesjonstenkningen må være en
moderne tolkning.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-08-04 15:45

Knut KH <knut@titanic.com> mælte sligt:

>Hm, misjonsbefalingen har vel ingen konfesjonell betingelse?

Ikke eksplicit.

>Den sier at de som følger den skal gjøre alle til Jesu disipler. Jeg kan
>ikke se at det står at den sier de som følger den skal forsøke å få folk
>til å melde seg ut av ikke-kristne trossamfunn.

Nej, det står der heller ikke. Men langt de fleste forståelser af
kristendom tillader ikke "dobbelt medlemsskab", at man samtidig er
medlem af ikke-kristne trossamfund. Det forventes, at man - idet man
bliver kristen - ophører med at bekende sig til den religion, man
tidligere bekendte sig til (lejlighedsvist med en enkelt undtagelse for
jødedommen) - altså indebærer det, at omvende én til kristendommen, at
man indirekte får ham til at melde sig ud af evt. ikke-kristne
trossamfund.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du vett kva som står i testamentet
At den som tar hånd om min Constanze

Fra : Knut KH

Dato : 24-08-04 16:37

On Tue, 24 Aug 2004 16:45:26 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> [...]
> jødedommen) - altså indebærer det, at omvende én til kristendommen, at
> man indirekte får ham til at melde sig ud af evt. ikke-kristne

Jo, hva de enkelte konfesjoner forventer er vel så sin sak, men jeg forsto
det slik at det var misjonsbefalingen som her ble lagt til grunn for å få
folk ut av ikke-kristne trossamfunn.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : #2066

Dato : 20-08-04 14:41

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
at
> være medlem. Folk kunne så overveje igen, og hvis de stadig intet foretog

Hvorfor goere det saa besvaerligt? I vores lokale kirke er der indsamling
ved hver gudstjeneste. Man kan ogsaa via sin bank arrangere automatiske
pengeoverfoersler til kirkens bankkonto. De to former for bidrag er stort
set de eneste indtaegter kirken har og ud af det skal kirkens drift,
praesten og andre ansattes loen og et bidrag til faelleskassen i United
Church of Canada betales.

Nemt og direkte.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 19-08-04 20:05

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nedlæg kirkeministeriet og lad folkekirken klare sig selv, ligesom alle
> andre trossamfund må klare sig selv i dagens Danmark.

Og flyt kirkebogen til kommunerne.

> Enkelte undtagelser kunne være særlig gamle og bevaringsværdige kirker som
> kunne søge tilskud (fra kulturministeriet?) til at bevare gamle
kalkmalerier
> eller lign.

Så vidt jeg ved, betaler Folkekirken selv vedligeholdelsen af sine kirker.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Lyrik

Dato : 21-08-04 09:07

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
88 pct. af alle dem, der
> har stemmeret, dvs. danske statsborgere, er medlemmer af folkekirken.
++++++++++++++++++++++++
Er de sidste 12 % så ikke en slags "kananæere"?

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-04 12:09

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> 88 pct. af alle dem, der

> Er de sidste 12 % så ikke en slags "kananæere"?

Næh, hvorfor dog det? De sidste 12% hovedsagelig er ateister, direktører
fra Københavns nordlige forstæder [der gerne vil spare på kirkeskatten,
og nøjes med at have konen som medlem] og islamiske indvandrere der har
fået dansk statsborgerskab.

Derudover naturligvis nogle tilhængere af Odhin og Thor - samt
buddhister. Jøderne er snart helt forsvundet fra Danmark. De flytter til
Israel eller bliver ateister.
--
Per Erik Rønne