Scarface, er den værd at se????
Fra : Blix

Dato : 30-08-04 20:28

har lige købt den til 100kr, men ment som en gave. Har dog hørt fra flere at
den er god. vil dog ikke åbne den og smutte ned og købe en ny, hvis den ikke
er noget værd at se.
skal dog siges fik den i special edition 2disc udgave i stereo studiet,
sjovt så mange gode film der er blevet billige på dvd. de må købe mange
store partier hjem

Fra : Zeki

Dato : 30-08-04 20:40

En af mine favorit-film, og vel nok den mest mindeværdige Pacino præstation.
Er helt på højde med Goodfellas.

Kan du så få den set!!!
http://www.imdb.com/title/tt0086250/

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-08-04 22:23

Zeki wrote:
> En af mine favorit-film, og vel nok den mest mindeværdige Pacino præstation.
> Er helt på højde med Goodfellas.
>
> Kan du så få den set!!!
> http://www.imdb.com/title/tt0086250/

Jeg synes ikke filmen er lige så god som Goodfellas, men den er i
nærheden. Til gengæld er Al Pacinos skuespil fænomenalt. Skal ses!

/David

Fra : vadmand

Dato : 30-08-04 23:12

> Jeg synes ikke filmen er lige så god som Goodfellas, men den er i
> nærheden. Til gengæld er Al Pacinos skuespil fænomenalt. Skal ses!

Begge film er noget overspillet og gangsterforherligende lort.

Per v.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-08-04 23:22

On Tue, 31 Aug 2004 00:11:34 +0200, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
>præstation.

>Begge film er noget overspillet og gangsterforherligende lort.

Ingen af dem forherliger på nogen måde gangstere. Tværtimod. Har du
overhovedet set dem?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : vadmand

Dato : 31-08-04 09:25

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Ingen af dem forherliger på nogen måde gangstere. Tværtimod. Har du
> overhovedet set dem?

Vi så faktisk Scarface sammen - og dengang var vi da vist ret enige om, at
især slutningens brølende volds- og våbenorgie var nærmest pinligt
overspillet. Men du skulle jo telste den, så du har vel set den nogle flere
gange end jeg?

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-08-04 11:04

vadmand wrote:

> [...]
> især slutningens brølende volds- og våbenorgie var nærmest pinligt
> overspillet. Men du skulle jo telste den, så du har vel set den nogle flere

Jeg kan ikke se hvordan slutningen kan være overspillet. Den indeholder
jo netop ikke specielt meget skuespil men nærmest kun action. "Say hello
to my little friend!" etc.

Men selv hvis slutningen var overspillet kan jeg ikke se hvordan

1) filmen er gangsterforherligende
2) man ikke kan anerkende Al Pacinos præstation i filmen. Han spiller
fænomenalt.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-08-04 19:41

On Tue, 31 Aug 2004 10:25:13 +0200, "vadmand"
> [...]

>især slutningens brølende volds- og våbenorgie var nærmest pinligt
>overspillet. Men du skulle jo telste den, så du har vel set den nogle flere

Tænk, det havde jeg glemt. Og jeg har også glemt, at vi har snakket om
den før. Men selv om den skulle være overspillet, kan man da ikke
sige, at den forherliger gangstere.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : vadmand

Dato : 31-08-04 22:55

> Tænk, det havde jeg glemt. Og jeg har også glemt, at vi har snakket om
> den før. Men selv om den skulle være overspillet, kan man da ikke
> sige, at den forherliger gangstere.

Det er vel en definitionssag. "Helten" i filmen er i hvert fald et rigtigt
dumt svin.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-09-04 13:25

On Tue, 31 Aug 2004 23:55:21 +0200, "vadmand"
> [...]

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>Det er vel en definitionssag. "Helten" i filmen er i hvert fald et rigtigt

Og derfor netop ikke identifikationsobjekt for andre end rigtig dumme
svin. Og dine gåseøjne viser, at du jo godt ved, han ikke er filmens
helt. Han er skurken. Der er ikke nogen helt i den film.

Se i øvrigt "Miller's Crossing" - en film, der udelukkende har dumme
svin på rollelisten. Selv personerne i "The Unforgiven" er de rene
helgener i sammenligning.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Zeki

Dato : 01-09-04 14:12

> Og derfor netop ikke identifikationsobjekt for andre end rigtig dumme
> svin. Og dine gåseøjne viser, at du jo godt ved, han ikke er filmens
> helt. Han er skurken. Der er ikke nogen helt i den film.

Som i de fleste andre gangsterfilm.

Men jeg kan godt forstå gåseøjnene. Helt tilbage til James Cagney's dage har
det jo ofte været sådan at protagonisten i gangsterfilm har påkaldt sig en
hvis form for sympati, bl.a fordi at han (eller de) satte sig op imod det
etablerede system.

Mvh Zeki

Fra : vadmand

Dato : 01-09-04 14:51

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis form for sympati, bl.a fordi at han (eller de) satte sig op imod det

Det var sådan set noget af det, jeg ville ind på. Selv om han ikke er en
"helt" i traditionel forstand, er det tydeligt ham, man skalk "holde med,"
hvis man kan sige det på den måde...

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-09-04 22:44

On Wed, 1 Sep 2004 15:51:09 +0200, "vadmand"
> [...]

>"helt" i traditionel forstand, er det tydeligt ham, man skalk "holde med,"

Jeg er altså uenig med dig. Man kan da godt lave en film om fx en
seriemorder ("Dahmer" er et eksempel), uden at man behøver holde med
galningen. Jeg synes heller ikke, Hitler bliver mere sympatisk af at
være hovedpersonen i den fremragende miniserie "Hitler, the Rise of
Evil" (i Robert Carlyles skikkelse). Og det samme gælder vel for
gangstere. Du har før været inde på, at "Godfather" forherliger
gangsterne, fordi de bliver skildret som (næsten) almindelige
familiemennesker, men i "Scarface" er der ingen forsonende momenter,
hvad hovedpersonen angår. Han er og bliver en iskold psykopat.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 02-09-04 07:46

> [...]
> familiemennesker, men i "Scarface" er der ingen forsonende momenter,
> hvad hovedpersonen angår. Han er og bliver en iskold psykopat.

Måske er det derfor at Scarface i modsætning til Godfather bare ikke holder.
Det bliver sgu kedeligt og et eller andet sted ret suspekt at sidde og glo
på en galning uden at der er formildende omstændigheder af nogen art..

Fra : Zeki

Dato : 02-09-04 09:31

> [...]
> Det bliver sgu kedeligt og et eller andet sted ret suspekt at sidde og glo
> på en galning uden at der er formildende omstændigheder af nogen art..

Det kommer så sandelig an på hvilken kontekst man ser filmen i.
Den viser jo et skræmmende billede af den amerikanske drøm, deraf taglinen
"He loved the American Dream. With a Vengeance."

Det eneste der afholder filmen fra at være et mesterværk, er den irriterende
midt 80'er musik.

Mvh Zeki

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 12:27

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message

> [...]
> Det bliver sgu kedeligt og et eller andet sted ret suspekt at sidde og glo
> på en galning uden at der er formildende omstændigheder af nogen art..

Bull's eye!

--
-Jens B.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 14:49

Jens Bruun wrote:

> Bull's eye!

Der er ikke meget bull's eye over det når nu filmen rent faktisk holder :)

I øvrigt vil jeg anbefale alle at se den glimrende Carlito's Way. Den er
stærkt undervurderet efter min mening.

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 15:13

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Der er ikke meget bull's eye over det når nu filmen rent faktisk holder :)

Jeg er enig i, at Scarface er en se-værdig film, men et eller andet sted er
den bare for meget, og Brian ramte plet med sin analyse for mit vedkommende.

> I øvrigt vil jeg anbefale alle at se den glimrende Carlito's Way. Den er
> stærkt undervurderet efter min mening.

Noteret.

--
-Jens B.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-09-04 15:48

On Thu, 02 Sep 2004 15:48:31 +0200, David Rasmussen

Enig! Mesterværk.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-09-04 15:52

Niels Søndergaard wrote:

> Enig! Mesterværk.

Jeg tænker lidt på den som en slags Scarface 2. Men den er faktisk bedre
en Scarface på mange måder.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-09-04 16:54

On Thu, 02 Sep 2004 16:51:50 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg tænker lidt på den som en slags Scarface 2. Men den er faktisk bedre
>en Scarface på mange måder.

Enig. Hovedpersonen er knap så umenneskelig som i Scarface, og han
ønsker rent faktisk at slippe ud af miljøet, hvilket jo er en ganske
anden vinkel. Og så er jeg ret vild med Sean Penns slibrige advokat og
scenen på stationen, der er mindst lige så virtuost lavet som den i
"The Untouchables".

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jesper

Dato : 02-09-04 20:43

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Enig! Mesterværk.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

Det er simpelt hen De Palms's sidste rigtigt gode film.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Brian P

Dato : 02-09-04 20:40

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net>

> I øvrigt vil jeg anbefale alle at se den glimrende Carlito's Way. Den er
> stærkt undervurderet efter min mening.

Ja, dén holder!

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-08-04 23:27

vadmand wrote:

> Begge film er noget overspillet og gangsterforherligende lort.

Jeg ved godt at det er en af dine kæpheste, men det bliver det nu ikke
rigtigt af. For det første er filmene ikke gangsterforherligende. Og
selv om du ikke måtte bryde dig om film med gangstertema, uanset hvordan
de så er skruet sammen, så indeholder de to film noget enestående
skuespil i de vigtige roller. Intet overspil der. Jeg aner at dit had
til film med gangstere som tema farver dine udtalelser om skuespillernes
præstationer her.

/David

Fra : vadmand

Dato : 31-08-04 09:27

> [...]
> skuespil i de vigtige roller. Intet overspil der. Jeg aner at dit had
> til film med gangstere som tema farver dine udtalelser om skuespillernes

Al Pacinos præstation i Scarface er i modsætning til fx i En Duft af Kvinde
pinligt overspillet.
Sådan går det tit, hvis skuespillerens ego er større end instruktørens.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-08-04 11:10

vadmand wrote:

> Al Pacinos præstation i Scarface er i modsætning til fx i En Duft af Kvinde
> pinligt overspillet.

Hvorfor mener du den er overspillet? Kan du give eksempler? Den rolle
som Al Pacino spiller skal netop være meget "selvsikker" og med et stort
ego osv. En brovtende psykopatisk opkomling. Al Pacino havde både før og
efter denne rolle vist kvaliteten af hans spil og havde spillet
afdæmpede ting også. Det er tydeligt at hans in-your-face-attitude i
Scarface er hans valg som skuespiller, og at han rammer en ubehagelig
type lige på.

I hvert fald synes jeg at du bør kunne komme med nogle konkrete grunde
til din ellers hule kritik, når nu du er uenig med en masse dygtige
mennesker i filmverdenen som betragter hans præstation denne film som en
toppræstation. De behøver ikke at have ret, og i øvrigt er der jo altid
subjektivitet og smag involveret her. Men derfor bliver din kritik
stadig ret hul (for mig) når den er så udetaljeret.

> Sådan går det tit, hvis skuespillerens ego er større end instruktørens.

Endnu en af dine fordomme som lever i bedste velgående? Jeg tror du
blander Al Pacinos rolle i Scarface sammen med skuespilleren Al Pacino.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-08-04 11:32

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Sådan går det tit, hvis skuespillerens ego er større end instruktørens.

Sikkert. Men vi snakker om en film af de Palma og Stone. Selv hvis han
prøvede kunne Pacino ikke overgå d'herrers egoer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-04 13:54

vadmand <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
> præstation.

> Begge film er noget overspillet og gangsterforherligende lort.

Hvordan det ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per

Dato : 01-09-04 10:36

"Say hello to my little friend!!!"

Fra : Brian P

Dato : 30-08-04 20:45

"Blix" <leanolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> den er god. vil dog ikke åbne den og smutte ned og købe en ny, hvis den

Kan du så få den byttet! ;)

Fra : Brian P

Dato : 30-08-04 20:47

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du så få den byttet! ;)

Medmindre altså at det er den gamle - oprindelige - Scarface (1932), vi
snakker om, så skal du beholde den, det er jo en klassiker!

Fra : Thomas

Dato : 30-08-04 21:17

> [...]
> skal dog siges fik den i special edition 2disc udgave i stereo studiet,
> sjovt så mange gode film der er blevet billige på dvd. de må købe mange

Hvis du bestemmer dig for at skille dig af med den vil jeg da gerne købe den

Mvh. Thomas

Fra : vadmand

Dato : 30-08-04 21:37

> [...]
at
> den er god. vil dog ikke åbne den og smutte ned og købe en ny, hvis den

Det er den ikke.

Per V.

Fra : Blix

Dato : 31-08-04 11:28

så nu har jeg set den, og er fuldt tilfreds med den. faldt dog i søvn i de
sidste ca 30min, men dem ser jeg nu

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 08-09-04 12:10

Blix wrote:

> [...]
> skal dog siges fik den i special edition 2disc udgave i stereo studiet,
> sjovt så mange gode film der er blevet billige på dvd. de må købe mange

Det er nu en lækker film. Jeg kan især godt lide intruktørens brug af
X'er, før folk dør.

--
Mvh Magnus Dreyer
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene