/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
vandstrømningsbryder-(vakuumventil)
Fra : Bent E.


Dato : 23-08-04 19:29

Hvorfor er det nu lige at man skal have monteret subject?

Er det fordi:
1. stemplerne suger vand ind fra udstødningsstystemet i
det øjeblik at man stopper motoren; (svinghjulet fortsætter et par
omgange)
2. eller er fordi vandet suges ind gennem ventilerne når en varm motor
afkøles
langsomt efter stop;
3. eller er det for at ødelægge hævertvirkningen så der ikke suges
vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),

Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
rigtige
alle 3?, eller hur.

Mvh
Bent E.

--
ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields






 
 
Per J (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Per J


Dato : 23-08-04 19:52

Med snilde skrev Bent E. elnef@XYZdsa-net.dk
i news indlægget 1093285749.357151@dalum.dsa-net.dk:


> Hvorfor er det nu lige at man skal have monteret subject?
>
> Er det fordi:
> 1. stemplerne suger vand ind fra udstødningsstystemet i
> det øjeblik at man stopper motoren; (svinghjulet fortsætter et par
> omgange)
> 2. eller er fordi vandet suges ind gennem ventilerne når en varm motor
> afkøles
> langsomt efter stop;
> 3. eller er det for at ødelægge hævertvirkningen så der ikke suges
> vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),
>
> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
> rigtige
> alle 3?, eller hur.
>
> Mvh
> Bent E.


Nr 3 vinder



--


Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com




Claus Tersgov (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-08-04 15:11



På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:

>> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel
ikke
>> rigtige
>> alle 3?, eller hur.

> Nr 3 vinder

Nej

Claus


Per J (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Per J


Dato : 24-08-04 22:02

Med snilde skrev Claus Tersgov nospamnews@tersgov.dk
i news indlægget cgfi6i$2a5e$1@news.cybercity.dk:


> På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:
>
>>> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
>>> rigtige
>>> alle 3?, eller hur.
>
>> Nr 3 vinder
>
> Nej
>
> Claus

Er 1 eller 2 da de mest rigtige svar? Eller var det nu nr 3 der alligevel er
det rigtige?


--


Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com




Claus Tersgov (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 27-08-04 11:02



På ejendommeligvis fremsatte Per J følgende påstand:

> Er 1 eller 2 da de mest rigtige svar? Eller var det nu nr 3 der
> alligevel er det rigtige?
>

Har du læst nr tre?

Man sætter ikke vakumventil på *kølevandstaget*

Claus


Claus Tersgov (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-08-04 15:11



På ejendommeligvis fremsatte Bent E. følgende påstand:

> Hvorfor er det nu lige at man skal have monteret subject?

> Er det fordi:
> 1. stemplerne suger vand ind fra udstødningsstystemet i
> det øjeblik at man stopper motoren; (svinghjulet fortsætter et par
> omgange)
> 2. eller er fordi vandet suges ind gennem ventilerne når en varm
motor
> afkøles
> langsomt efter stop;
> 3. eller er det for at ødelægge hævertvirkningen så der ikke suges
> vand ind fra kølevandsindtaget når motoren er stoppet (i dagevis),
>
> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
> rigtige
> alle 3?, eller hur.

Jeg tror, at du blander nogle ting sammen. Det er ingen vakumventil på
kølevands *indtaget*...

Man sætter derimod en antihævert på *udstødningen* sådan at vandet
ikke kan løbe tilbage og ind i motoren. Hvis vandet begynder at løbe
ind i udstødningen, så kan man risikere, at der løber vand ind i
udstødningsmanifolden og dermed i cylindrene.

Claus


Bent E. (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 24-08-04 18:46

>>
>> Alle 3 teorier er blevet fremført forskellige steder; de er vel ikke
>> rigtige
>> alle 3?, eller hur.
>
> Jeg tror, at du blander nogle ting sammen. Det er ingen vakumventil på
> kølevands *indtaget*...
>
> Man sætter derimod en antihævert på *udstødningen* sådan at vandet
> ikke kan løbe tilbage og ind i motoren. Hvis vandet begynder at løbe
> ind i udstødningen, så kan man risikere, at der løber vand ind i
> udstødningsmanifolden og dermed i cylindrene.


Claus.
Ja, det er jeg med på; men *hvorfor* er det at vandet begynder at løbe ind
i udstødningen og videre ind i motoren?
Er det ikke fordi stemplerne suger i det øjeblik forbrændingen stopper,
og svinghjulet kører et par omgange endnu?
Det er vel ikke fordi der løber vand ind i udstødningen udefra?
den ligger jo normalt over vandet.

Bent E.


Claus Tersgov (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-08-04 19:00



På ejendommeligvis fremsatte Bent E. følgende påstand:

> Ja, det er jeg med på; men *hvorfor* er det at vandet begynder at
> løbe ind i udstødningen og videre ind i motoren?
> Er det ikke fordi stemplerne suger i det øjeblik forbrændingen
> stopper, og svinghjulet kører et par omgange endnu?
> Det er vel ikke fordi der løber vand ind i udstødningen udefra?
> den ligger jo normalt over vandet.

Stemplerne "suger" ikke noget fra udstødningsmanifolden, det er jo
ventilernes opgave at lukke, sådan at der f.eks. ikke suges fra
udstødningen og heller ikke udstødes i indsugningsmanifolden. Men hvis
du ikke har en antihævert på udstødningen, så kan det vand, der står i
lyddæmperen og udstødningsrøret jo løbe tilbage i udstødningen og
dermed ind i udstødningsmanifolden. Hvis motoren så er stoppet et
sted, hvor ventilerne til udstødningen er åbne, så kan vandet løbe
direkte i cylindrene.

Det er iøvrigt ikke usædvanligt, at nogle både har udstødningen under
vandet. Jeg har netop i går sejlet en transportsejlads med en Contessa
28, og når den fik gas, så gravede hækken og dermed udstødningen sig
ned under vandlinjen.

Claus

--
GØR ET KUP
NIMBUS 26 SÆLGES UHØRT BILLIGT!
NU KUN 35.000
www.nimbus26.dk


Bent E. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 25-08-04 09:50

Claus

> Stemplerne "suger" ikke noget fra udstødningsmanifolden, det er jo
> ventilernes opgave at lukke, sådan at der f.eks. ikke suges fra
> udstødningen og heller ikke udstødes i indsugningsmanifolden.


Ja, det kan du have ret i, men når nu motoren (stemplerne) alligevel
fortsætter et kort øjeblik efter at dieselen er afbrudt, så bevæger ventilerne
sig vel også i takt med stemplerne. Og så er det jeg mener at et stempel
der er på vej nedad vil give et sug. Eller er jeg helt galt på den?


Men hvis
> du ikke har en antihævert på udstødningen, så kan det vand, der står i
> lyddæmperen og udstødningsrøret jo løbe tilbage i udstødningen og
> dermed ind i udstødningsmanifolden. Hvis motoren så er stoppet et
> sted, hvor ventilerne til udstødningen er åbne, så kan vandet løbe
> direkte i cylindrene.


Ja, men der må jo være en "kraft" (sug eller tryk) som skal ødelægges
med denne vacuumventil, det er vel ikke fordi vandet bare løber nedad.


>
> Det er iøvrigt ikke usædvanligt, at nogle både har udstødningen under
> vandet. Jeg har netop i går sejlet en transportsejlads med en Contessa
> 28, og når den fik gas, så gravede hækken og dermed udstødningen sig
> ned under vandlinjen.


Ja, det gør min også når den får rigeligt med gas, men da er der jo "pust på
systemet".


Mvh Bent E.


Harding E. Larsen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-08-04 20:24

Hej,
Uden at blande mig i jeres konkurrence, falder det mig dog ind at
oplyse om nogle facts om dimmensionering af køle-
udstødningssystemer for våd udstødning.
Ligger udstødningssystemets sammenløb af røggas og kølevandsniveau
inde i udstødningsmanifolden lavere en ca 15 cm over vandlinien
skal der monteres en antihævertventil i saltvandskølevandsstrengen.
Den kan monteres inden motoren men efter impellerpumpen, eller den
kan monteres efter varmeveksleren/cylindrene såfremt kølevandets
tilførsel til udstødningsmanifolden kommer fra
varmeveksleren/cylinderblokken gennem en separat slange.
Antihævertventilens formål er at afbryde vandforbindelsen således
at der ikke kan dannes forbundne kar fra kølevandets indløb og til
udstødningsrøret for så fyldes cylinderne op med saltvand. det har
en yderst skadelig virkning på motoren og hvis den forsøges
startet vil en af de mekaniske dele bryde sammen, da vandet over
stemplerne ikke kan trykkes sammen.
Efter udstødningsmanifolden skal der være en lydpotte/vandlås. Den
skal dimmensioneres således at dens rumfang beregnes ved at
summere alle de rumfang der er i de øvrige lyddæmpere,
udstødningsslanger, tilgangsslanger og saltvandsdelen i
varmeveksler/motorblokken. På toppen lægges 25% rumfang til, som
sikkerhedsfaktor.
Vandlåsen skal være placeret lavest muligt således at alt vandet
fra de øvrige komponenter kan løbe herned.
Efterfølgende bør der være en decideret lyddæmper/bafle og endelig
en lodret placeret vandlås, umiddelbart over udstødningsudløbet.
Den skal være så høj som muligt for at forhindre bagfrakommende
søer i at kunne presse vand ind igennem udstødningssystemet og ned
til stemplerne.
Det er vigtigt at tværsnittet på udstødningsslanger, rør og
lyddæmpere som minimum er som den slangedimmension som bliver
tilsluttet motorens udstødningsmanifold. Bliver den samlede længde
over 3 meter skal tværsnittet forøges. Motorfabrikanterne opgiver
data for max modtryk.
Det er også vigtigt at hele udstødningssystemet placeres i en
centerlinie på langs gennem båden.
Mvh/Harding E. Larsen


Bent E. (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 26-08-04 18:49

> Ligger udstødningssystemets sammenløb af røggas og kølevandsniveau
> inde i udstødningsmanifolden lavere en ca 15 cm over vandlinien
> skal der monteres en antihævertventil i saltvandskølevandsstrengen.
> Den kan monteres inden motoren men efter impellerpumpen, eller den
> kan monteres efter varmeveksleren/cylindrene såfremt kølevandets
> tilførsel til udstødningsmanifolden kommer fra
> varmeveksleren/cylinderblokken gennem en separat slange.
> Antihævertventilens formål er at afbryde vandforbindelsen således
> at der ikke kan dannes forbundne kar fra kølevandets indløb og til
> udstødningsrøret for så fyldes cylinderne op med saltvand. det har
> en yderst skadelig virkning på motoren og hvis den forsøges
> startet vil en af de mekaniske dele bryde sammen, da vandet over
> stemplerne ikke kan trykkes sammen.
> Efter udstødningsmanifolden skal der være en lydpotte/vandlås. Den
> skal dimmensioneres således at dens rumfang beregnes ved at
> summere alle de rumfang der er i de øvrige lyddæmpere,
> udstødningsslanger, tilgangsslanger og saltvandsdelen i
> varmeveksler/motorblokken. På toppen lægges 25% rumfang til, som
> sikkerhedsfaktor.
> Vandlåsen skal være placeret lavest muligt således at alt vandet
> fra de øvrige komponenter kan løbe herned.
> Efterfølgende bør der være en decideret lyddæmper/bafle og endelig
> en lodret placeret vandlås, umiddelbart over udstødningsudløbet.
> Den skal være så høj som muligt for at forhindre bagfrakommende
> søer i at kunne presse vand ind igennem udstødningssystemet og ned
> til stemplerne.
> Det er vigtigt at tværsnittet på udstødningsslanger, rør og
> lyddæmpere som minimum er som den slangedimmension som bliver
> tilsluttet motorens udstødningsmanifold. Bliver den samlede længde
> over 3 meter skal tværsnittet forøges. Motorfabrikanterne opgiver
> data for max modtryk.
> Det er også vigtigt at hele udstødningssystemet placeres i en
> centerlinie på langs gennem båden.


Tak for den meget udførlige beskrivelse. Jeg kan heldigvis sove roligt,
fordi min installation ser ud til at være OK.
Men sådan har det ikke altid været. På en gammel Volvo fik jeg for
en del år siden vand i cylindrene netop fordi jeg ikke var opmærksom
på denne antihævertventil; den var kalket til og virkede derfor ikke.
Siden denne dyre erfaring har jeg derfor jævnligt tjecket om ventilen virker.
Derfor blev jeg også interesseret i at vide hvad det er ventilen gør godt
for. Det ved jeg så nu.

Mvh Bent E.

--
ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields




Claus Tersgov (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 27-08-04 11:31



På ejendommeligvis fremsatte Bent E. følgende påstand:


> Ja, det kan du have ret i, men når nu motoren (stemplerne) alligevel
> fortsætter et kort øjeblik efter at dieselen er afbrudt, så bevæger
> ventilerne sig vel også i takt med stemplerne. Og så er det jeg
mener
> at et stempel
> der er på vej nedad vil give et sug. Eller er jeg helt galt på den?

Ja, ellers er der noget helt galt med ventilerne. De *skal* lukke
korrekt, ellers vil stemplerne jo suge falsk luft ind fra
udstødningen, og så kan motoren ikke køre ordentligt. Ventilerne
arbejder *meget* nøjagtigt, forudsat de er justeret korrekt,
naturligvis.

Claus


Harding E. Larsen (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-08-04 12:51

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
>
>
>På ejendommeligvis fremsatte Bent
>E. følgende påstand:
>
>
>> Ja, det kan du have ret i, men
>>når nu motoren (stemplerne) alligevel
>> fortsætter et kort øjeblik efter
>>at dieselen er afbrudt, så bevæger
>> ventilerne sig vel også i takt
>>med stemplerne. Og så er det jeg
>mener
>> at et stempel
>> der er på vej nedad vil give et
>>sug. Eller er jeg helt galt på den?
>
>Ja, ellers er der noget helt galt
>med ventilerne. De *skal* lukke
>korrekt, ellers vil stemplerne jo
>suge falsk luft ind fra
>udstødningen, og så kan motoren
>ikke køre ordentligt. Ventilerne
>arbejder *meget* nøjagtigt,
>forudsat de er justeret korrekt,
>naturligvis.
>
>Claus

Hej Claus,
Ovennævnte er emnet uvedkommende.
Mvh/Harding
--
Harding E. Larsen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste